Skip to main content

.

 

Er is iets geks aan de hand. Vandaag (zaterdag 20-6-2020) kreeg ik 14x een verbruik van precies 59 MB “afgetikt”, terwijl dit helemaal niet overeenkwam met mijn surfgedrag. Vreemd is het ook dat het elke keer precies dezelfde hoeveelheid is. Ik kwam er achter doordat ik een melding kreeg via sms. Kunnen jullie verklaren wat er aan de hand is? Zelf kan ik alleen zien dat het “internet gebruik” betreft. Een vervelende situatie, want ik durf mijn mobiel netwerk niet te gebruiken, alleen de wifi. Overigens geeft, als ik bij mijn telefooninstelling het verbruik een normale stijgende lijn, terwijl de mobiele data vandaag inderdaad ineens een piek geven. Graag ontvang ik een reactie hierover van jullie. Ik heb deze topic al wel op het forum gezien (3 jaar geleden), maar voor mij is het toch nog steeds onduidelijk hoe het komt.

Bij Simyo worden sessie afgekapt op 59 tot 60MB. Als je dat ziet, dan is dat in werkelijkheid 1 grote sessie geweest. Simyo kan niet zien waaraan jij data verbruikt, maar met de tips in deze blog kun je dat misschien zelf wel zien.


Hoi Albert R,

 

Zoals Groentjuh al aangeeft kunnen wij inderdaad niet zien waaraan het internet word verbruikt, dit kun je in je eigen toestel terughalen. 

Verder is het inderdaad ook zo dat grote internetsessies worden opgedeeld in delen van 59,59 mb.

 

Mocht je nog vragen hebben, dan zien we je graag terug!

 

Groetjes,

Daisy


Ik heb dit dus ook sinds kort. Op alle drie de abonnementen in het gezin. (Alle drie een iphone). Zelfs op momenten dat je niet eens internet gebruikt (b.v. tijdens auto rijden of bij de tandarts.)

elke keer worden er blokken van 59mb gebruikt. Sinds juni 2020 gebeurt dit, voorheen nooit. We hebben alle mogelijke data besparingen aangezet. Alle apps geblokkeerd voor mobiel en nog steeds wordt er veel gebruikt. We kunnen niet terug zien waaraan.

heel frustrerend.

 


Hoi Blaat,

 

Super frustrerend dat dit continue gebeurd, ik kan me voorstellen dat jullie willen weten waarom dat is. 

 

Hebben jullie ook de instellingen als "automatisch bijwerken" en wifi assistentie doorgenomen? Ik voeg voor de zekerheid nog even wat handige links bij:

 

https://www.simyo.nl/blog/krijg-inzicht-het-datagebruik-van-je-apps/

https://www.simyo.nl/blog/wifi-assistentie/

https://support.apple.com/nl-nl/HT201299

 

Ik hoop je hiermee anders toch wat verder te helpen, anders adviseer ik je lang een toestelwinkel te gaan. Wij als provider kunnen namelijk vanwege de privacywet niet inzien waar het internet aan verbruikt is. 

 

Groetjes,

Daisy

 

Groetjes,

Daisy


Uiteraard, zoals ik al had gezegd, heb ik alle instellingen nagelopen. Misschien zou Simyo zich eens wat innovatiever kunnen opstellen en bv een dagelijkse limiet kunnen aanbieden in de instellingen. Of gewoon als de bundel bijna op is dataverkeer uitschakelen. Andere providers kunnen dat ook. Incl kpn. Oh nee wacht…. dan verdienen jullie niet meer aan mensen die over de bundel heen gaan…..


Hoi blaat, 

 

Bedankt voor je reactie! 

 

Het is inderdaad erg balen dat de reden waarom er zo veel MB's verbruikt worden zo moeilijk te achterhalen is! Voor de iPhone zijn er hele handige data management apps te downloaden, waarop precies te zien is hoeveel MB's elke app heeft verbruikt en wanneer. Ook sturen wij altijd 2 sms'jes ter waarschuwing stuurt als de internetbundel op dreigt te gaan, wist je dit? Een sms bij 80% verbruik van de internetbundel en een sms bij 100% verbruik. Daarna kun je zelf uiteraard jouw internet uitschakelen of extra MB's bijkopen. Maar een datalimiet instellen kan inderdaad op dit moment niet. Bedankt voor jouw feedback, ik zal dit zeker meenemen! 

 

Wat ik niet helemaal uit je verhaal op kan maken is of jij en het gezin ook buiten de bundel kosten hebben gemaakt? Stuur je mij anders even een privéberichtje met daarin de nummers van de abonnementen waar het om gaat als dit wel het geval is? Dan kijk ik graag nog een keertje met je mee! 

 

Groetjes,

Tessanne


Ik heb sinds enkele weken precies hetzelfde op mijn iPhone en ben me er niet van bewust iets veranderd te hebben in de instellingen. Maar ik zal eerst de tips hierboven doornemen. Wel jammer dat er geen echte oorzaak genoemd werd in deze uitwisseling.


Hoi @AbuDirk,

Bedankt voor je bericht. 

Helaas kunnen wij niet inzien waaraan je data wordt verbruikt. Vaak kan je dit wel terugvinden in je toestelinstellingen. Bij Iphone zie je echter alleen het verzamelverbruik terug. Het is dan ook handig om je verbruiksgegevens 1x per maand te resetten. Zo heb je een beter overzicht in je data verbruik. Dit doe je door naar je toestel instellingen te gaan > mobiel netwerk > scroll naar beneden en klik op “stel gegevens opnieuw in”.

Ook is het handig om de tips in deze blog door te nemen.

Groetjes,
Ashley


Ook ik heb last van het feit dat telkens 59mb data wordt gebruikt. Laatst 30x op 1 dag en dat terwijl er constant WiFi beschikbaar was. Ik heb alle data besparende maatregelen genomen maar zonder resultaat. Het kan toch niet zo zijn dat Simyo niet weet wat de oplossing is terwijl er zoveel klachten zijn. Graag hulp want ik durf mobiele data niet meer aan te zetten en dat kan toch niet de bedoeling zijn 


Hoi @AnnekeF,

Bedankt voor je bericht. Goed dat je hier even contact over hebt opgenomen.

Wij kunnen vanwege de privacywetgeving helaas niet zien waar je MB's aan zijn verbruikt. De reden dat je steeds regels van 59 MB ziet in je verbruik, is omdat dit het maximale is wat wij registreren per regel. Als je veel MB's hebt verbruikt in korte tijd, zul je dit dus in meerdere regels van 59 MB terugzien.

Je kunt vaak in je telefoon zelf terugzien waar je MB's aan zijn verbruikt. Met een Android kun je je verbruik bekijken via “Instellingen”> “Gegevensverbruik” of “Dataverbruik”. Met een iPhone is dit wel wat lastiger, je kunt via “Instellingen”> “Mobiel netwerk” zien welke apps het meeste internet verbruiken als je hier naar beneden scrolt.

Ik wil je aanraden om de optie “wifi-assistentie” of “slimme netwerkwissel” (afhankelijk van welke telefoon je hebt) uit te schakelen. Dit is een optie die meestal standaard aan staat in je telefoon. Hiermee geef je je telefoon toestemming om automatisch over te schakelen naar 4G als de wifi even wat zwakker is. Verder hebben wij ook een blog met databesparingstips. Het lijkt mij handig om deze tips door te nemen! 🙂

Groetjes,
Roeqajja


Al deze instellingen heb ik al bekeken maar bieden geen oplossing. Zodra de data aangezet wordt dan wordt er weer veel gebruikt terwijl er wifi is of het is midden in de nacht 


Hoi @AnnekeF,

Bedankt voor je reactie. Jammer om te horen dat de tips geen oplossing voor je bieden.

Heb je al naar je dataverbruik gekeken via de instellingen van je telefoon? Hiermee kom je wellicht achter de oorzaak van je internetverbruik.

Je kunt vaak in je telefoon zelf terugzien waar je MB's aan zijn verbruikt. Met een Android kun je je verbruik bekijken via “Instellingen”> “Gegevensverbruik” of “Dataverbruik”. Met een iPhone is dit wel wat lastiger, je kunt via “Instellingen”> “Mobiel netwerk” zien welke apps het meeste internet verbruiken als je hier naar beneden scrolt.


Groetjes,
Roeqajja


Zoals veel anderen zie ik ook deze vreemde manier van data verbruik voorbij komen in de app.

Ik zou graag wat duidelijke antwoorden verkrijgen graag. Ipv "het ligt vast weer bij de klant", of check je tel instellingen.

1. Wat gebeurt er als je op 1 dag maar 5MB data verbruikt en de rest van de dag niets. Wanneer zie je dit kleine verbruik terug in de app?

2. Hoe realtime is jullie overzicht in de app eigenlijk. Want als ik voor een langere periode per minuut veel meer dan 59MB verbruik, zal dan de app nog veel langer blokken blijven melden in een periode nadat je al gestopt bent met de sessie? De app (beter gezegd Simyo) heeft zichzelf tenslotte beperkt tot max 1x 59MB per melding.

3. Waarom meten jullie uberhaupt die vreemde 59MB blokken en niet het ECHTE realtime verbruik zoals vele andere providers? 

Groet,

Johnv.

 


Hoi @Johnv181,

Bedankt voor je bericht. Goeie vragen! Ik heb even bij onze technische dienst voor je nagevraagd hoe dit precies zit. 

Het verbruik wordt bijgewerkt zodra wij dat verbruik ontvangen vanuit KPN/het netwerk. Elk kwartier ontvangen wij bestanden met verbruik en doorgaans is er iets van een uur vertraging wat betreft de verwerking (maar dat kan verschillen). Het maakt niet uit of je 5 MB of 500 MB verbruikt, wij verwerken het zodra het in het bestand staat dat wij ontvangen. Wanneer dat precies is, kunnen wij niet zeggen. 

De blokken van 59 MB is hoe het verbruik wordt opgeknipt door het netwerk, zo ontvangen wij dat in de bestanden. Waarom het netwerk dat doet, weten we niet, dat zit te ver weg van ons. Ik snap wel dat dit wellicht vragen naar boven brengt, maar qua totalen maakt het niks uit. 🙂

Ik hoop je vragen hiermee beantwoord te hebben!

Groetjes,
Roeqajja

 


1. Wat gebeurt er als je op 1 dag maar 5MB data verbruikt en de rest van de dag niets. Wanneer zie je dit kleine verbruik terug in de app?

Datasessie duren maximaal 8 uur of 59 MB. Dus maximaal binnen 8 uur heeft het netwerk het gegroepeerd en dan binnen +/- een uur staat het in de app. Het ligt er precies aan wanneer het netwerk een datasessie (groepering van datagebruik) begint. Als je daadwerkelijk niets verbruikt dan worden ook gewoon datasessie begonnen, alleen datasessie zonder verbruik zie je niet terug.

Als er om 2 uur zo’n datasessie is begonnen en om 9 uur verbruik je die 5 MB, dan beëindigd om 10 uur de datasessie i.v.m. de tijdsduur daarvan en dan zie je dat dus om uiterlijk 11 uur terug. Bij die regel staat dan overigens dat die datasessie begon om 2 uur. Dat hoeft dan niet precies te zijn wanneer dat verbruik heeft plaatsgevonden.

2. Hoe realtime is jullie overzicht in de app eigenlijk. Want als ik voor een langere periode per minuut veel meer dan 59MB verbruik, zal dan de app nog veel langer blokken blijven melden in een periode nadat je al gestopt bent met de sessie? De app (beter gezegd Simyo) heeft zichzelf tenslotte beperkt tot max 1x 59MB per melding.

Als je veel gebruikt, dan zie je dat eigenlijk sneller terug en ook de tijden bij de datasessie kloppen meer. De datasessie beëindigen dan elke ~60 MB verbruik en als dat in enkele seconde gebeurd, dan kan dat ook snel vanuit het netwerk naar Simyo's systemen gestuurd worden. En je kunt elke seconde gewoon zo'n datasessie krijgen indien dat nodig is. De genoemde uur vertraging tussen netwerk en Simyo blijft.

3. Waarom meten jullie uberhaupt die vreemde 59MB blokken en niet het ECHTE realtime verbruik zoals vele andere providers? 

Maak eens een tabel met hoeveel meter een voertuig rijdt. Bij een voertuig groepeer je dat ook. Vaak wordt de gereden afstand dan in bijvoorbeeld ritten gedeeld. De ene rit was x kilometer en die daarna y kilometer. Helaas kent dataverbruik geen mooie scheiding, want hedendaags worden continue notificaties binnengehaald en zijn toestellen continue echt verbonden.

Vergeet overigens ook niet dat Android en iOS zelf ook verbruik per app bijhouden. Die komt in mijn ervaring redelijk overeen.


Super bedankt voor de uitgebreide uitleg! 😊 @Groentjuh 


Reageer