Skip to main content
antwoord

Extreme kosten in 1 minuut

  • June 18, 2025
  • 2 reacties
  • 33 Bekeken

Vanochtend toen ik m’n telefoon pakte om met m’n bakkie koffie aan de dag te beginnen zag ik tot mijn schrik dat mijn telefoon nummer geblokkeerd was omdat ik hoge kosten had gemaakt. 

Ik had binnen 1 minuut 4 appjes gehad van simyo dat ik zowel door m’n normale internetbundel als m’n 2 extra bundels die ik uit voorzorg al had bijgekocht heen was en heb nu maar liefst een rekening van 348,9 euro in 4 minuten tijd. Zonder dat ik uberhaupt de kans had om m’n data uit te zetten.

Hoe kan dit? Stom dat m’n dataplafond niet aan stond, maar dit zijn wel hele extreme kosten, zeker aangezien dit binnen Nederland is. 

Beste antwoord door Roeqajja

Hi ​@boyden,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je kosten hebt gemaakt buiten de bundel vanwege internetverbruik! 

Wij versturen altijd waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je databundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Balen dat je de sms’jes niet op tijd hebt gezien, vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over.

Vanwege de privacywetgeving kunnen wij niet inzien waar de MB's aan zijn verbruikt. Dit kun je vaak wel via de instellingen in je telefoon terug vinden. Je telefoon verbruikt namelijk altijd internet, ook als je je telefoon niet gebruikt. Denk maar aan apps die op de achtergrond data verbruiken. Ik raad aan om in de instellingen van je telefoon te kijken om achter de oorzaak van je hoogverbruik te komen.

Wij hebben sinds kort inderdaad de mogelijkheid om een dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Hiermee kun je voorkomen dat je weer kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond. 

Ik begrijp dat de kosten niet bewust zijn gemaakt. Zou je mij een privébericht willen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag wat we voor je kunnen doen om dit samen op te lossen.

Super bedankt voor je hulp! ​@JanD 

Groetjes,
Roeqajja

2 reacties

JanD
  • Forum Expert
  • June 18, 2025

Beste ​@boyden , zet als eerste dataplafond aan voor 50c per maand en gaat dan per de 1e van de komende maand in.

Bij een Android telefoon kun je zelf ook een waarschuwing en blokkade instellen.

Op app-niveau kun je zien waar de data aan verstookt is en daar maatregelen op nemen.

Het is verstandig interne processen van apps, updates e.d. in te stellen dat dit uitsluitend via wifi mag gebeuren.

Zoals je bekend is zijn de buitenbundelkosten 15c per MB en dat kan heel snel heel hard oplopen.

 


Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • antwoord
  • June 18, 2025

Hi ​@boyden,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je kosten hebt gemaakt buiten de bundel vanwege internetverbruik! 

Wij versturen altijd waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je databundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Balen dat je de sms’jes niet op tijd hebt gezien, vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over.

Vanwege de privacywetgeving kunnen wij niet inzien waar de MB's aan zijn verbruikt. Dit kun je vaak wel via de instellingen in je telefoon terug vinden. Je telefoon verbruikt namelijk altijd internet, ook als je je telefoon niet gebruikt. Denk maar aan apps die op de achtergrond data verbruiken. Ik raad aan om in de instellingen van je telefoon te kijken om achter de oorzaak van je hoogverbruik te komen.

Wij hebben sinds kort inderdaad de mogelijkheid om een dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Hiermee kun je voorkomen dat je weer kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond. 

Ik begrijp dat de kosten niet bewust zijn gemaakt. Zou je mij een privébericht willen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag wat we voor je kunnen doen om dit samen op te lossen.

Super bedankt voor je hulp! ​@JanD 

Groetjes,
Roeqajja