Skip to main content

.

Ik heb extreem hoge kosten gemaakt buiten de bundel door data verbruik.

Uiteraard, een `fout` van mij maar de kosten zijn echt extreem hoog! (400 Euro)

Bizar. Dit lijkt wel een verdienmodel van jullie. Intussentijd heb ik het dataplafond aangezet (dit kon nog niet toen ik het contract afsloot) en gebeurt het niet meer.

Zo`n hoog bedrag, dat is toch niet normaal (en onbetaalbar)? Ik kreeg een mail bij 100 Euro over extreem hoge kosten en dat mijn nummer geblokkeerd is en nog eentje bij 250 Euro. Maar uiteindelijk is het bedrag nog veel hoger opgelopen. Dus hoe konden de kosten dan toch zo extreem hoog oplopen?

Hoi @Anne12548759,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je kosten buiten je bundel hebt gemaakt!

Wij versturen altijd waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je databundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. Wij proberen om de simkaart te blokkeren vanaf €100, maar omdat het verbruik met vertraging wordt verwerkt in ons systeem kunnen de kosten hoger dan €100 oplopen afhankelijk van hoeveel MB's er zijn verbruikt.

Wij hebben sinds kort inderdaad de mogelijkheid om een dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Goed om te zien dat je deze optie al hebt ingeschakeld. Hiermee kun je voorkomen dat je weer kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond.

Ik begrijp dat je de kosten niet bewust hebt gemaakt. Zou je mij een privébericht willen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag even met je mee.

Groetjes,
Ashley

Beste @Anne12548759,

Terecht merk je op dat dit een verdienmodel is want dit probleem van ongewild internetgebruik buiten je bundel speelt al zolang er mobiel internet bestaat en niet alleen bij Simyo natuurlijk. Omdat de bedrijven elkaar genadeloos kapot concurreren zijn zij min of meer ‘gedwongen’ om op slinkse, alternatieve manieren hun geld bij hun klanten weg te halen.

Natuurlijk is het technisch geen enkel probleem om je Internetverbinding stop te zetten zodra je bundel op en je daarna een sms-je te sturen met de optie vrijwillig door te gaan voor 15 Eurocent per minuut. 

Echter, dit zou het mislopen van heel veel extra inkomsten betekenen, want iedereen gaat vroeger of later de fout in met het per ongeluk buiten je bundel internetten (ik ben ook net weer €30 armer door even niet op te letten zonder daar iets voor teruggekregen te hebben).

Het gaat bijelkaar om ONTZETTEND veel geld. Voor de meeste mensen is het teveel gedoe om het geld terug te vragen, klachten in te dienen, etc,, ook voor mij eerlijk gezegd en zo kunnen ze nog jarenlang doorgaan.

Let op dat het Dataplafond alleen mogelijk is voor data-abonnementen, als je losse bundels afneemt zoals ik ben je nog steeds vogelvrij.

Ik hoop dat iemand dit perverse verdienmodel een keer juridisch kan aanpakken. Laat je in ieder geval niet van de wijs brengen met smoesjes als dat er geen technische oplossingen voor dit probleem zijn, dat is klinkklare onzin. De standaard zou gewoon moeten zijn dat je NIET ongewild buiten je bundel kan internetten en je daar blauw aan betaalt.  

Ik hoop dat ze je de 400 € aan je hebben terug betaald. Zou echt schandalig zijn zoniet.

Beste Alf,

Dank voor je reactie en de tip. Mee eens ja, veel mensen zullen de moeite niet doen. Zeker als het een ‘klein’ bedrag is. Het is wel snel en goed opgelost door Symio. Ik krijg een eenmalige tegemoetkoming en kom uiteindelijk met het achteraf kopen van extra MB's ‘goed’ mee weg (extra kosten van 35€ ipv €460). Het is wel degelijk de moeite waard om bij hoge kosten contact op te nemen met de klantenservice.

Groeten, Anne

Heel sympathiek al die coulance die door Simyo gegeven wordt. De vraag is waar het geld vandaan gehaald wordt.

Van het salaris van de directie? Waarschijnlijk niet.

Van het salaris van personeelsleden? Waarschijnlijk ook niet.

Dan blijft er denk ik één ding over: dan wordt het geld van al die coulance op de een of andere manier verwerkt in de nieuwe abonnementen. En daar vind ik wat van. Want dat betekent hogere abonnementsprijzen.

Of mis ik iets?

Geld komt niet uit de lucht vallen zeg ik altijd. 
Ik denk dat je gewoon gelijk hebt.

Of mis ik iets?

"Inflatiecorrectie 😉

Inderdaad @Katana , het moet uit de lengte of uit de breedte komen, de aandeelhouders willen een zo hoog mogelijk rendement, dus de klant als eindgebruiker draait er voor op.

De voorwaarden zijn duidelijk, wij als klant moeten ons er aan houden, dus Simyo ook.

Klanten die ‘over de scheef’ gaan met hun databundel, per ongeluk of expres gewoon het volle pond laten betalen, anders kun je de voorwaarden net zo goed laten vervallen.

Zo denk ik er over, maar mocht mijn vrouw of ik ooit toch over onze bundel gaan ga ik toch ook vragen om coulance.

Zo denk ik er over, maar mocht mijn vrouw of ik ooit toch over onze bundel gaan ga ik toch ook vragen om coulance.

Gewoon de datastop activeren, kom je ook niet in de verleiding @wimj12 

Doe ik ook, net als de Android beveiliging.

Maar ook met bellen kan je flinke kosten maken.

https://forum.simyo.nl/factuur-en-betalen-65/kunnen-de-kosten-van-mijn-lange-gesprek-geheel-vergoed-worden-34368?tid=34368&fid=65

Maar ook dat is een keuze. Want je kunt ook kiezen voor optie ‘Onbeperkt bellen’. Dus ook voor belkosten hoeft geen coulance gegeven te worden.

Reageer