Skip to main content

.

Beantwoord

Data dat verdwijnt als sneeuw voor de zon!


Hallo,

 

Vorige maand had mijn zoon een extreem hoog verbruik gedurende een periode in de nacht terwijl de gsm gewoon op de ( huis) wifi zat waardoor een hoge rekening betaald moest worden omdat de SIM kaart geblokkeerd was.

Vandaag erachter gekomen dat er gisteren op nog geen anderhalf uur tijd 28.306 MB verdwenen is!!!??? waardoor hij nu al door zijn bundel van 30 GB is terwijl de maand nog maar net begonnen is.

Hoe is het mogelijk dat er op zo’n korte tijd zoveel data verbruikt wordt. Ter vergelijking: bij het kijken van een film van 2 uur in HD kwaliteit verbruik je 1GB. 

Gelukkig wel na de vorige keer een dataplafond ingesteld.

Beste antwoord door Roeqajja

Hi ​@Turbo04,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je kosten hebt gemaakt buiten de bundel vanwege internetverbruik! 

Wij versturen altijd waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je databundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. 

Vanwege de privacywetgeving kunnen wij niet inzien waar de MB's aan zijn verbruikt. Dit kun je vaak wel via de instellingen in je telefoon terug vinden. Je telefoon verbruikt eigenlijk altijd wel data, ook als je je telefoon niet gebruikt. Denk maar aan apps die op de achtergrond data verbruiken. Ik raad aan om in de instellingen van je telefoon te kijken om achter de oorzaak van je hoogverbruik te komen.

Je geeft aan dat je verbonden was met wifi. Ik raad aan om te controleren of de optie wifi-assistentie in je telefoon aan staat. Dit is een optie die meestal standaard ingeschakeld staat in je telefoon. Hiermee is het mogelijk dat je telefoon switcht naar 4G als je wifi-verbinding zwak is. 

Wij hebben sinds kort inderdaad de mogelijkheid om een dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Hiermee kun je voorkomen dat je weer kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond. 

Ik begrijp dat de kosten niet bewust zijn gemaakt. Zou je mij een privébericht willen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag wat we voor je kunnen doen om dit samen op te lossen.

Super bedankt voor je hulp! â€‹@JanD 

Groetjes,
Roeqajja

Bekijk originele reactie

2 reacties

JanD
  • Consultant
  • 763 reacties
  • 9 maart 2025

Beste ​@Turbo04 , op app niveau kun je per app precies zien waar de data aan verstookt is binnen de mobiel.

 


Roeqajja
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderator
  • 2549 reacties
  • antwoord
  • 11 maart 2025

Hi ​@Turbo04,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je kosten hebt gemaakt buiten de bundel vanwege internetverbruik! 

Wij versturen altijd waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je databundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. 

Vanwege de privacywetgeving kunnen wij niet inzien waar de MB's aan zijn verbruikt. Dit kun je vaak wel via de instellingen in je telefoon terug vinden. Je telefoon verbruikt eigenlijk altijd wel data, ook als je je telefoon niet gebruikt. Denk maar aan apps die op de achtergrond data verbruiken. Ik raad aan om in de instellingen van je telefoon te kijken om achter de oorzaak van je hoogverbruik te komen.

Je geeft aan dat je verbonden was met wifi. Ik raad aan om te controleren of de optie wifi-assistentie in je telefoon aan staat. Dit is een optie die meestal standaard ingeschakeld staat in je telefoon. Hiermee is het mogelijk dat je telefoon switcht naar 4G als je wifi-verbinding zwak is. 

Wij hebben sinds kort inderdaad de mogelijkheid om een dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Hiermee kun je voorkomen dat je weer kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond. 

Ik begrijp dat de kosten niet bewust zijn gemaakt. Zou je mij een privébericht willen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag wat we voor je kunnen doen om dit samen op te lossen.

Super bedankt voor je hulp! â€‹@JanD 

Groetjes,
Roeqajja


Reageer