Skip to main content

.

Zoals in een ander topic ook aangegeven (maar zonder duidelijk antwoord) wordt ik plotseling geconfronteerd met een overschrijding van data buiten mijn bundel. Ik heb eerder wel een SMS gekregen dat de databundel 100% bereikt was, maar omdat in de app en op de website elke dag nog data werden bijgewerkt met €0 ben ik ervan uitgegaan dat dit foutief was. Nu blijkt met terugwerkende kracht plotseling wél data buiten de databundel toegevoegd te zijn sinds 19 september. Mijn databundel is volgens de site nu dan ook plotseling vandaag naar 0 gegaan en dus ruim overschreden.



Ik vind dat niet netjes, er had op zijn minst een bericht gestuurd kunnen worden per e-mail hierover. Zeker omdat ik recent naar Simyo ben overgestapt ben ik erg (onaangenaam) verrast over deze situatie.



Ik begrijp dat er altijd een vertraging in het dataverbruik in de app en website zitten, maar nu gaat het kennelijk om 1,5 week. Hoewel de kosten te overzien zijn, vind ik het niet netjes dat klanten nu met onvoorziene kosten geconfronteerd worden, zonder dat er gewaarschuwd wordt dat de app en site wel heel erg achterlopen en de SMS wél klopt.



Is hier nog iets aan te doen? Ik vind het erg jammer dat mijn eerste indruk van Simyo zeer positief was, maar dat er dan toch helaas direct weer problemen zijn.
Beste Symio,



Ik heb ongeveer hetzelfde probleem. Ik heb in 5 minuten: voor 43 euro kosten gemaakt voor internet? Dat is toch belachelijk!

Ik kreeg het smsje van dat mijn bundel op was, ik heb het meteen uitgezet maar nu toch nog een rekening van 43 euro? Dat nog geneens in 5 minuten. Dat kan nooit? Het is niet dat ik op youtube filmpjes aan het bekijken was, dan had ik het logisch gevonden, maar met normaal gebruik zoveel geld kwijt zijn... Hoe kan dit?



Als jullie het smsje versturen, ga ik er vanuit dat op dat moment m'n bundel op is en wanneer het uitgezet is, nog overschreden kan worden. Dan vind ik dat jullie geen berichtje moeten sturen als jullie het niet op tijd kunnen verwerken.



Zeer teleurgesteld hierover en over de service.



Ashley Vermaas
Hoi reynard,



In dit topic heeft -Kim eerder vandaag al een reactie achtergelaten waar je denk ik wel weer vrolijk van wordt.

De reden dat er niet pro-actief een mail of bericht is gestuurd over het probleem met de extra vertraging is omdat het bij lange na niet om alle klanten ging, maar 'slechts' om ongeveer 20% van het totaal. Ook bleek het niet specifiek Simyo gerelateerd, maar betrof het meerdere providers.
Hi Ash2803,



Op 14 september is er inderdaad heel erg veel data verbruik in een heel korte tijd. 701 MB, waarvan 287 MB buiten je bundel.

Nu kunnen en mogen wij niet zien waaraan dat verbruikt is, dus aan die informatie kan ik je helaas niet helpen. Mocht een een data counter app geïnstalleerd hebben op je telefoon, dan kun je het zelf wel terugzien.



Onze datasnelheid ligt maximaal op 14,4 Mbps downloadsnelheid. Dat wil zeggen dat je onder ideale omstandigheden 103 MB per minuut kunt verbruiken. En daar zat je nog best wel vandaan met 68 Mb per minuut.

Blijft nog wel erg veel, daar niet van.



Overigens heb je waarschijnlijk op je telefoon je internet uitgezet, maar dé manier waarop wij kunnen garanderen dat je echt geen data meer kunt verbruiken met jouw aansluiting is door het op Mijn Simyo uit te zetten.



Wat ik je kan aanbieden is om je buiten bundelverbruik voor internet te verrekenen met een internetbundel van 500 MB. Kun je daar mee akkoord gaan?
Hoi reynard,



In dit topic heeft -Kim eerder vandaag al een reactie achtergelaten waar je denk ik wel weer vrolijk van wordt.

De reden dat er niet pro-actief een mail of bericht is gestuurd over het probleem met de extra vertraging is omdat het bij lange na niet om alle klanten ging, maar 'slechts' om ongeveer 20% van het totaal. Ook bleek het niet specifiek Simyo gerelateerd, maar betrof het meerdere providers.




Dank voor het antwoord. Dit is inderdaad een nette oplossing!
Hi Ash2803,



Op 14 september is er inderdaad heel erg veel data verbruik in een heel korte tijd. 701 MB, waarvan 287 MB buiten je bundel.

Nu kunnen en mogen wij niet zien waaraan dat verbruikt is, dus aan die informatie kan ik je helaas niet helpen. Mocht een een data counter app geïnstalleerd hebben op je telefoon, dan kun je het zelf wel terugzien.



Onze datasnelheid ligt maximaal op 14,4 Mbps downloadsnelheid. Dat wil zeggen dat je onder ideale omstandigheden 103 MB per minuut kunt verbruiken. En daar zat je nog best wel vandaan met 68 Mb per minuut.

Blijft nog wel erg veel, daar niet van.



Overigens heb je waarschijnlijk op je telefoon je internet uitgezet, maar dé manier waarop wij kunnen garanderen dat je echt geen data meer kunt verbruiken met jouw aansluiting is door het op Mijn Simyo uit te zetten.



Wat ik je kan aanbieden is om je buiten bundelverbruik voor internet te verrekenen met een internetbundel van 500 MB. Kun je daar mee akkoord gaan?





Hallo Ernst,



Ik vind je opmerking over internet uitzetten via Symio een handige tip, daar heb ik echt niet bij stilgestaan dat ik ook internet via dat uit moet zetten en niet alleen op mijn telefoon. Daarnaast is een data app ook een optie. Ik kan me niet herinneren dat ik alleen whatsapp gebruikt heb die paar minuten voordat ik mijn bundel had uitgezet. Ik vind je voorstel heel schappelijk, bedankt voor de  snelle service op dit topic. 



Vriendelijke groet,

Ashley Vermaas
Hoi Ash2803,



Fijn dat je het eens bent met de geboden oplossing van Ernst 🙂 Ik heb dit daarom ook meteen verwerkt op je factuur. Scheelt je meteen weer €36,10. Je kunt de precieze berekening terugvinden op je factuur.



Ik hoop dat je de tip van Ernst om een datameter te installeren goed in acht heb genomen, want dit is voor iedereen de enige manier om echt in de gaten te houden wat je nou precies verbruikt met je telefoon en waar je MB's aan op gaan 🙂.
Ik heb een zelfde soort probleem. Op 20 september kreeg ik een sms dat ik mijn databundel voor 50% had verbruikt. De volgende ochtend kreeg ik het bericht dat mijn bundel op was. Dit leek me erg vreemd aangezien ik altijd prima uit kom en ik die avond gebruik had gemaakt van het Wi-Fi-netwerk. In zowel de app als op de website stond dat ik ongeveer de helft had verbruikt. De rest van de maand is mijn verbruik in de app gewoon bijgewerkt maar nooit boven mijn limiet uitgekomen ( gewoon verder geteld vanaf 20 september) Ik ben er dus van uit gegaan dat het sms'je niet juist was (zo snel na het bericht 50% verbruikt. Plus dat het verbruik was nergens terug te vinden was. Nu mijn nieuwe bundel is ingegaan word ik geconfronteerd met een rekening van +/- 100 euro. Nu ik meer berichten lees over de maand september vraag ik me af of er niet iets fout is gegaan. Graag zou ik duidelijkheid krijgen over hoe dit kon gebeuren.
Ook ik werd gisteren (de eerste dag van mijn nieuwe bundel) overvallen door een internetbundel die binnen een paar uur opgebruikt was.

Natuurlijk direct contact opgenomen met de klantenservice die uiteraard het probleem bij mij neerlegd.

Nu gebruik ik al een jaar Simyo met elke maand ongeveer hetzelfde gebruik en nu zonder iets veranderd of toegevoegd te hebben is mijn bundel binnen een paar uur verbruikt met bundels van 60 MB precies.

Symyo kan en wil niks voor mij betekenen en schuift de schuld volledig naar mij wat ik op zijn zachts gezegd ....... vind.
Als jullie de bijdragen hierboven lezen dan zie je dat het beste advies is een datateller app te installeren. Net als het energiebedrijf dat niet kan zien waar jij je electriciteit en gas aan hebt besteed kan Simyo niet zien waar de geleverde MBs aan op zijn gegaan. Ook heeft een provider geen controle over hoe en wanneer een simkaart, in opdracht van de smartphone waar hij in zit, contact maakt met het internet. Als je een redelijk moderne smartphone hebt is de kans groot dat er een in het OS ingebouwde datateller aanwezig is, bij een iPhone bijvoorbeeld zit die onder Instellingen > Mobiel netwerk. Als je die af en toe weer even een reset geeft (op nul zet) kriijg je al snel een idee welke apps de grootste dataslurpers zijn. Die kan je dan vervolgens uitzetten of anders instellen zodat het mobiele dataverbruik wordt verminderd.



Een heel rigoreuze maatregel is het uitzetten van de Internet op je Mobiel optie in Mijn Simyo, dan ben je van het probleem van ongewenst internetverbruik verlost.
Die datateller staat aan. Evenals een app en controle op de website. Alledrie gaven aan dat ik nog lang niet over mijn verbruik heen was.
Sowieso stoor ik mij aan de arrogantie van deze provider aangezien de schuld automatisch bij de klant word gelegd.

En met een goedbedoelde raad om het internet uit te zetten kan ik niet veel want waarom zou ik dan nog voor een bundel betalen.
Sowieso stoor ik mij aan de arrogantie van deze provider aangezien de schuld automatisch bij de klant word gelegd.





Het omgekeerde komt trouwens nog vaker voor, nl. dat de klant automatisch de schuld bij de provider legt! :D



Maar alle gekheid op een stokje, als een Simyo moderator dit topic oppakt zal hij/zij je helaas niet kunnen vertellen waar al die MBs onbedoeld aan op zijn gegaan. Wat soms wel gebeurt is dat ze een coulance regeling toepassen bij klanten waar dit euvel zich voor het eerst heeft voorgedaan. Even afwachten dus.
Ik heb een zelfde soort probleem. Op 20 september kreeg ik een sms dat ik mijn databundel voor 50% had verbruikt. De volgende ochtend kreeg ik het bericht dat mijn bundel op was. Dit leek me erg vreemd aangezien ik altijd prima uit kom en ik die avond gebruik had gemaakt van het Wi-Fi-netwerk. In zowel de app als op de website stond dat ik ongeveer de helft had verbruikt. De rest van de maand is mijn verbruik in de app gewoon bijgewerkt maar nooit boven mijn limiet uitgekomen ( gewoon verder geteld vanaf 20 september) Ik ben er dus van uit gegaan dat het sms'je niet juist was (zo snel na het bericht 50% verbruikt. Plus dat het verbruik was nergens terug te vinden was. Nu mijn nieuwe bundel is ingegaan word ik geconfronteerd met een rekening van +/- 100 euro. Nu ik meer berichten lees over de maand september vraag ik me af of er niet iets fout is gegaan. Graag zou ik duidelijkheid krijgen over hoe dit kon gebeuren.



Hoi Marije30,



Wat vervelend dat je wordt geconfronteerd met zo'n hoge rekening, ondanks dat je dit toch goed in de gaten hebt gehouden.



Zoals je in dit topic kunt lezen, is er bij een aantal klanten het verbruik niet meteen bijgewerkt op Mijn Simyo, maar een aantal dagen later.



Hierdoor heb je inderdaad het idee gehad dat je nog MB's over had en de 100% SMS genegeerd. De 100% SMS is leidend en volgens mijn gegevens was je bundel ook echt op. Je hebt vooral op de 25e en de 26e veel verbruik gehad, zoals je terug kunt vinden Mijn Simyo onder "verbruik".



Wat wel vreemd is dat je datameter aangaf dat je nog MB's over had. In dit topic leg ik uit hoe dit kan verschillen 🙂



Omdat je door Mijn Simyo op het verkeerde been bent gezet, kom ik je graag tegemoet in de gemaakte kosten en verreken ik je buitenbundel verbruik tegen een hogere internetbundel. Dit doen we bij Simyo maar eenmalig (met uitzonderingen van speciale gevallen), dus ik hoop dat dit niet meer voorkomt bij je! 🙂



Heb ik je vraag zo beantwoord?
Ook ik werd gisteren (de eerste dag van mijn nieuwe bundel) overvallen door een internetbundel die binnen een paar uur opgebruikt was.

Natuurlijk direct contact opgenomen met de klantenservice die uiteraard het probleem bij mij neerlegd.

Nu gebruik ik al een jaar Simyo met elke maand ongeveer hetzelfde gebruik en nu zonder iets veranderd of toegevoegd te hebben is mijn bundel binnen een paar uur verbruikt met bundels van 60 MB precies.

Symyo kan en wil niks voor mij betekenen en schuift de schuld volledig naar mij wat ik op zijn zachts gezegd ....... vind.




Hoi Modeset,



Wat vervelend om te lezen dat je het idee hebt dat je dataverbruik niet klopt en wij je niet serieus nemen 😞. Dit is niet het geval.



Omdat ik wil dat je vraag serieus genomen wordt, heb zojuist contact opgenomen met de KPN netwerkspecialisten en heb bevestigd kregen wat mijn collega's aan te telefoon al hebben aangegeven. Dit verbruik is terecht geregistreerd en het lijkt in dit geval verdacht veel op de iOS 8 update op je iPhone.



Wij hebben dit kunnen opmaken aan de hoeveelheid data die je hebt verbruikt. KPN registreert je data in pakketjes van 60 MB. Dit is de maximale grootte waar een datasessie geregistreerd kan worden, vandaar dat er meerdere malen 60 MB op je verbruiksgeschiedenis staat. :)



Sorry dat ik, net als mijn collega's, geen ander antwoord voor je heb. Ik adviseer je de tips uit deze blog eens goed door te nemen.
Heel erg bedankt. Hoe gaat dit verder in zijn werk? Moet ik nog iets doorgeven?
Dit is nu typisch weer zo'n voorbeeld van een zeldzaam dom antwoord aangezien ik in het bezit ben van een iPhone 6 waarop iOS 8 reeds geïnstalleerd staat.

Tevens heb ik aangegeven dat updates via 3 g uitstaan dus is dit volslagen onmogelijk.

Ik gebruik al sinds het begin iPhone's en heb nog nooit zo'n excessief gebruik gehad en weet heel zeker dat het hier niet aan kan liggen.
Hoi Marije30,



Dit is aangepast op je factuur. Dat kun je bekijken wanneer die online komt 🙂 Jij hoeft dus zelf niets meer te doen.



Groetjes,

Charlene
zo te lezen moet ik eerst hoge kosten maken om vervolgens onterechte geinde geld terug te krijgen.



maar om simpel data bundel te resetten wegens onlogisch verbruik is niet mogelijk.



het is wel krom..
Hoi Modeset,



Dan is het dus heel belangrijk om uit te vinden wat het dit keer wel is geweest. Dat is de beste manier om het in de toekomst te voorkomen.

Bij Simyo kunnen we de mogelijkheid om internet te gebruiken alleen aan of uit zetten. Op de hoeveelheid verbruik hebben we verder geen invloed. Je kunt zelf ook bij die aan/uit knop en vandaar dat we dat als advies geven. Maar het beste advies is natuurlijk om de oorzaak te achterhalen en die weg te nemen zodat je de internetoptie zonder vrees aan kunt laten staan.



Wij hebben niet meer informatie over het verbruik dan we je nu gegeven hebben. Maar we horen het graag als jij zelf meer duidelijkheid krijgt, zodat we daar andere mensen weer mee kunnen helpen.



Groetjes,

Charlene
Beste Charlene,



Bij mij is alles vanaf het eerste moment wel helder en duidelijk alleen wenst Simyo hier géén kennis van te nemen en komt niet verder dan de schuld bij mij neer te leggen.

Al mijn argumenten worden weerlegt met argumenten die op mij niet van toepassing zijn en compleet niet kloppen.

Wat mij wel bevreemd is het feit dat erop internet en op dit forum vele klachten over dit probleem vermeld staan die natuurlijk allemaal niet de schuld zijn van Simyo.

Ik blijf het vreemd vinden dat ik na jaren probleemloos data gebruik binnen een paar uur geconfronteerd word met een buitensporig gebruik.

Mij en mijn familie rest waarschijnlijk niets anders dan over te stappen naar een andere provider want deze belerende toon van de klantenservice laat ik me niet welgevallen.

Wel zal ik alles in het werk stellen om de onderste steen boven te krijgen en hierbij géén enkel middel onbenut laten om dit waar dan ook te ventileren.
Hoi Sylwester,



Ik snap je redenering, dat als iemand er op tijd achterkomt dat zijn bundel op is, die geen andere keus heeft dan de optie uit te zetten.

Terwijl iemand die pas na hele hoge kosten te hebben gemaakt erachter komt, soms van ons een eenmalige tegemoetkoming ontvangt.

In beide situaties is het verbruik terecht in rekening gebracht. In beide gevallen ben je eigenlijk zelf verantwoordelijk voor de kosten die ontstaan zijn of nog kunnen ontstaan (als je het waarschuwings-sms'je gehad hebt).



Maar in het eerste geval kun je die verantwoordelijkheid zelf nog nemen. Je bent als het ware niet verrast door kosten waar je helemaal niet op gerekend hebt. Je kunt je eigen maatregelen nemen, (vaker wifi opzoeken, oorzaak van het dataverbruik achterhalen, bundel verhogen voor maand erna) en hebt nog geen financieel leed geleden. Als je dan toch kosten gaat maken dan doe je dat bewust en zou het wel gek zijn om die later op Simyo te verhalen.



Ik snap dat je niet per se de kosten vergoed zou willen hebben, maar de mogelijkheid wenst om MB's bij te kopen. Dat is niet hoe wij onze abonnementen hebben opgebouwd. Wij gaan uit van mensen die bewust met hun verbruik omgaan, van tevoren inschatten, tijdens de maand bijhouden en zo hun verbruik afstemmen op hun bundel. Wij bieden met Mijn Simyo, waarschuwings-sms'jes en de mogelijkheid om bundels te wijzigen de tools om dat te kunnen doen.



In het tweede geval komen mensen bij ons met facturen van een hoogte die niet bij Simyo hoort. Ook eigenlijk niet onze "schuld", maar daar kunnen wij dan wel begrip laten zien door iets aan die factuur te doen. Wat we dan vooral benadrukken is dat dit eenmalig is, dat diegene er eigenlijk zelf verantwoordelijk voor was, en wat diegene voor maatregelen kan nemen om dit niet meer te laten gebeuren.



We hopen dat mensen steeds beter geïnformeerd raken over internetverbruik via een smartphone, zodat dat niet meer nodig gaat zijn.



Groetjes,

Charlene
Hoi Modeset,



Uiteraard moet de onderste steen boven. En we zouden het erg jammer vinden als dit je doet besluiten om te vertrekken.

Ik hoop ook echt dat die onderste steen straks alles verklaart. Regelmatig wordt in situaties met eerst nogal boze reacties richting ons bij extreem dataverbruik de oorzaak gevonden en dan is die boosheid ook weg. Het bevreemdt mij wel, dat je er zo overtuigd van bent dat er iets niet in de haak is bij ons, terwijl je zelf aangeeft een nieuw toestel te gebruiken. Daar kun je je verbruik van de afgelopen jaren niet mee vergelijken natuurlijk.

Het is niet de bedoeling geweest belerend over te komen. We hebben slechts geprobeerd om te delen wat wij ervan weten, wat wij nog konden onderzoeken bij de netwerkspecialisten, en wat het in andere soortgelijke gevallen is geweest.

Als je graag wilt dat wij telefonisch contact opnemen om dit nogmaals te bespreken, dan ontvang ik graag een privébericht met een tijdstip waarop dat uitkomt.



Groetjes,

Charlene
Beste Charlene,



Ben gisteren zo vriendelijk geweest een privé bericht te sturen maar zoals ik zo langzamerhand van Simyo gewend ben géén reactie terug mogen ontvangen!
op mijn klacht heb ik nog steeds geen antwoord van simyo.

Telefonisch heb ik wel mijn ongenoegen geuit.



Het lijkt als je gerichte vragen stelt richting simyo(lees moelijke vragen) dan weten ze die geen antwoord er op of draaien ze omheen.
Hoi Modeset,



Ik was gisteren helaas afwezig, omdat ik ziek was. En niemand anders kon in mijn inbox. Ik heb je inmiddels een berichtje teruggestuurd.



Hoi sylwester,



Wij proberen steeds netjes en uitgebreid antwoord te geven op je vragen. Het spijt me als je het anders ervaart. Graag hoor ik op welk bericht je geen antwoord hebt gehad, dan ga ik daar achteraan. Ook hoor ik graag via welk kanaal je het liefste communiceert, om zo min mogelijk verwarring te veroorzaken.



Groetjes,

Charlene

Reageer