.

Beantwoord

Internetbundel verbruikt, maar volgens datameter niet. Hoe kan dat?

  • 26 August 2014
  • 6 reacties
  • 902 Bekeken

Bij het meten van gebruik van het aantal MB gebruik ik MB meter. Echter steeds blijkt dat ik volgens de MB meter nog meer dan voldoende MB's heb, maar dat jullie aangeven dat ik bijna over de bundel ben. In de maand augustus zou ik volgens de MB meter 790 MB hebben gebruikt en volgens jullie is mijn bundel van 1000 MB bijna gebruikt. Een verschil van 200 MB!! Kijk je dan op de site, dan staat hier over de maand augustus alleen het aantal keer dat je van internet gebruik heb gemaakt en geen overzicht van het gebruikte aantal MB's. Hoe kan dit? En welke instantie controleert de juistheid van de gebruikte MB's? 

David01
icon

Beste antwoord door Tiury 28 August 2014, 14:15

Bekijk originele reactie

6 reacties

Ik heb een vergelijkbaar probleem. In mijn geval een bundel van 500 MB, volgens de MB-meter 287 MB over, volgens de Simyo-app (en dus site) nog maar 7 MB. Ik heb geen dataslurpende apps gebruikt, en als deze al aanstonden verbruikten deze niet meer dan ze normaal zouden doen. Als ik mijn verbruik van deze maand terugkijk in mijn account, zie ik bij 26 augustus het volgende staan: [2014-08-26 00:00:10 Internet gebruik (169 kB) 00:00:00 €0.00]. Mijn mobiel heeft het huis overigens vandaag nog niet verlaten, dus is (bijna) constant op wifi aangesloten geweest.
Badge +1
Aanvullende vraag: kan ik ergens zien aan welke apps de internet-MB's besteed zijn. Bij mijn weten staat " Mobiel netwerk" bijna altijd uit, maar toch gebruik ik heel wat Mb's aan ik weet niet wat. Gisteren bijvoorbeeld heb ik op de fiets zo'n 20 minuten radio 1 aangehad op mijn iphone 5 en dat kostte mij zo'n 20 MB. Dat kan toch niet?
Reputatie 6
Badge +10
Hoi david01, stef05 en P.Diepeveen,

Wat jammer om te lezen dat jullie het idee hebben dat het verbruik niet juist wordt bijgehouden door Simyo. Jullie testen dit zo te horen met datameters, die over het algemeen het beste beeld geven over je verbruik. Deze Apps laten vooral goed en duidelijk zien wélke Apps je het meeste gebruikt en welke Apps er het meeste data nodig hebben.

Hier zijn een aantal dingen wel heel belangrijk om te weten. Deze Apps nemen bijvoorbeeld geen Systeem updates of systeem verbruik mee. Deze gegevens zijn door de meeste telefoons en vooral iPhones volledig afgeschermd en geblokkeerd om door Apps van derden te worden geregistreerd. Dit is de reden waarom ze ook melden bij in de App dat het verbruik kan verschillen met wat er door de provider in rekening wordt gebracht (want dit zijn ze verplicht). Ook is belangrijk dat je nagaat of de App wel door heeft vanaf welk moment je een nieuwe databundel hebt. In teveel gevallen zie ik dat klanten op bijvoorbeeld 1/3e van de maand zijn begonnen met meten, en aan het eind van de maand verbaasd waren dat de App toch een verschil aangaf. De App moet dus worden ingesteld op de 1e dag van maand, want dan krijg je de nieuwe bundel en kun je gaan meten.


Het verbruik dat er wordt gemeten, komt direct van jouw simkaart af en wordt op die manier geregistreerd door het KPN netwerk. Dit wordt dagelijks getest of de gegevens juist zijn en direct overeenkomen met wat er in rekening wordt gebracht. Ook Simyo zelf heeft dit zelf meer dan uitvoerig getest, omdat er meerdere geluiden van klanten kwam dat hier iets niet zou kloppen. Hieruit kwam het bewijs dat het verbruik op de kilobyte nauwkeurig wordt bijgehouden.

In geval stef05, zie ik dat me bekend voor komt. Bij veel telefoons is er geen onderscheid tussen WiFi of mobiel internet, zolang de telefoon maar de allerbeste verbinding heeft voor de gebruiker. Zodra je thuisnetwerk overbezet is (door het downloaden van een film of streamen van iets of door de hoeveelheid gebruikers ik noem maar wat), als de verbinding wegvalt of je bent net op het randje van het bereik van je router, komt het voor dat je telefoon automatisch overschakelt naar 3G. Hier heb ik zelf ook last van gehad, omdat ik 4G op mijn telefoon heb en de verbinding soms vele malen sterker is dan ons WiFi netwerk. Om deze reden zet ik tegenwoordig standaard mijn mobiele internet uit en mijn WiFi aan zodra ik thuis ben. Sindsdien heb ik veel meer data over aan het einde van de maand.

Bij iPhones is er nog iets aan de hand en dit is helaas een onopgeloste issue door Apple. Zodra je de telefoon op de oplader hebt liggen en je schermlock staat aan, zet hij automatisch je WiFi uit. Mocht je dus 's nachts berichtjes binnenkrijgen via Whatsapp, gaat dit dus automatisch van je databundel af.

In geval van P.Diepeveen wil ik graag melden dat dit heel goed kan. Eerlijk gezegd verbaast het me nog dat het bij 20MB is gebleven, als je weet dat een gemiddeld digitaal nummer gespeeld over streaming radio van aardige geluidskwaliteit is (in tegenstelling tot een normale radio ontvanger), ben je gemakkelijk 10 tot 15 MB kwijt per nummer.

Ik hoop in dit geval dat ik wat dingen duidelijker heb kunnen maken.

Tot slot: Zorg dat een goede datameter hebt zoals Onavo count of 3G Watchdog.
Badge +1
Hartelijk dank voor dit duidelijke en uitvoerige antwoord. Het was overigens niet zo dat ik Simyo niet vertrouwde, maar ik snapte het niet. Nu wel.
Bedankt voor je reactie Tiury. In mijn geval is het ook zo dat het niet zo is dat ik Simyo of haar systemen niet vertrouw. Ik snap zelf gewoon niet waaraan er opeens 280 mb is verbruikt. 

Ik heb even je post doorgenomen en het blijkt dat ik in totaal 72,8 mb aan systeem-updates heb verbruikt. Dit is te vinden in het iPhone-menu. Daarnaast is mijn data counter-app ingesteld op de eerste van de maand, dus op de dag dat ik nieuw tegoed krijg. 

Het kan inderdaad voorgekomen zijn dat de telefoon even op 3G is overgeschakeld, maar dan op een moment dat ik de telefoon gelocked had (wat volgens het laatste stuk van je post inderdaad het geval zou kunnen zijn). Echter deed ik op dat moment niets bijzonders wat betreft downloaden. Het zou wel kunnen zijn dat er toch iets (updates oid) is geweest wat data heeft kunnen verbruiken. Goede tip om data uit te zetten als ik thuis ben, dit zou Apple makkelijker moeten maken. 

Tot slot was ik al op de hoogte van dit probleem, om die reden laat ik mijn telefoon vaak onvergrendeld, met het beeldscherm naar beneden, liggen 's nachts. Ik ga er nog proberen achter te komen waar die 280 mb nu aan is opgegaan, om dit later te voorkomen en misschien weer anderen te helpen.
Reputatie 5
Badge +11
Hi P.Diepeveen en stef05,

Gelukkig is het allemaal wat duidelijk nu :)

Het blijft inderdaad erg jammer dat een iPhone overschakelt op 3G als het scherm vergrendeld is. In mijn ogen is dat iets dan gewoon aan te passen is door Apple, maarja...

Reageer