.

Let op! iOS 9 schakelt sneller over van wifi naar 3G of 4G

  • 16 September 2015
  • 16 reacties
  • 3912 Bekeken

Reputatie 5
Badge +10
  • Oud Community Manager
  • 6701 reacties
Vanaf vandaag is iOS 9 beschikbaar voor de iPhone (4s, 5,5c,5s, 6 en 6 Plus). Deze software update zit weer vol met nieuwe functies. Zo is Siri een stuk slimmer geworden, Spotlight verder uitgebreid en kan je middels nieuwe functies besparen op je batterijduur.

Af en toe heeft je iPhone de neiging om verbinding te blijven zoeken met een wifi-verbinding die eigenlijk te zwak is. Hier is in iOS 9 een oplossing voor gekomen; Wifi Assist. Wanneer je de functie aan zet, zal je iPhone niet meer verbinding blijven maken met een zwak wifi-netwerk, maar veel sneller overschakelen op 3G of 4G.

Let wel op! Wanneer je deze functie aanzet, zal dus je dataverbruik toenemen. Vooral als je vaak verbinding maakt met instabiele wifi spots.

Ieder voordeel heeft z'n nadeel zullen we maar zeggen 🙂

16 reacties

Reputatie 7
Goede post!!

Ik heb op moment van schrijven nog geen iOS geïnstalleerd. Wel een poging ondernomen, maar de download was zo ontzettend langzaam, dat ik hem heb gecancelled.

Zou de Wifi Assist trouwens standaard aan of uit staan? Ik hoop standaard uit, want dit zal anders veel mensen voor verrassingen kunnen komen te staan.....
Reputatie 7
Ik heb zojuist de iPhone 4S van mijn werk van iOS9 voorzien. Ik kon echter onder Instellingen > Mobiel Netwerk niet de Wi-Fi-Assistentie vinden. Wel heb ik na de installatie van iOS9 een CarrierUpdate (Vodafone) gedaan. Wellicht dat deze de WiFi Assist heeft uitgeschakeld?

Ik ben nu bezig met het updaten van mijn eigen iPhone 5 naar iOS9. Eens zien of ik daar wel de optie WiFi Assist kan vinden.

BTW: onaangename verrassing. Tijdens de download van iOS9, terwijl ik mijn iPhone 5 via iTunes aan het updaten ben, ontving ik een 80% overschrijdingssms ?!?!?!?!? Vreemd, omdat ik dus en via de WiFi update en dan ook nog eens via iTunes, waarbij dus iOS via de laptop wordt binnengehaald. Mijn Simyo gaf aan dat de laatste update die van vanmorgen 08:32 was waarbij ik nog 429MB heb van de 500MB voor de rest van de maand.

Nou niet gek gaan doen??!:(:@

Edit: Ook op m'n iPhone 5 geen Wi-Fi-Assistentie te vinden.
Reputatie 7
Nader onderzoek en de inbreng van Raytje (https://forum.simyo.nl/iphone-ios-72/wi-fi-assistentie-niet-zien-op-iphone-na-update-naar-ios9-30091) heeft vooalsnog, schijnbaar, geleerd dat de optie Wi-Fi-Assist wel in de beta zat van iOS9, maar (nog) niet in de sinds gisterenavond uitgebrachte update.

Zie ook: http://www.iculture.nl/ios-9-beta-zwakke-wifi-netwerken/

Raytje; bedankt!
graag gedaan 🙂
Reputatie 7
Badge +10
Hoi RicoK,

Ik heb op jouw andere topic gereageerd 🙂

Groetjes,
Angela
Reputatie 5
Badge +10
Zelf heb ik voor dit jaar ook maar het toestel van Samsung vervangen door een toestel van Apple.
De 5c blauw. Deze gaat mij hopelijk bevallen. Zal wel even willen zijn in het begin. Een Iphone en een Ipad.
Mocht het niet zo zijn. Ruil ik het jaar erna weer terug naar Samsung.

De mensen die apple hebben. Heb je goede ervaringen met de toestellen van hun?
Zou ik trouwens zelf die software update moeten doen, of wordt dit gedaan?
Reputatie 7
Badge +9
Ik heb al twee jaar een iPhone 5 en die bevalt prima. iOS updates moet je zelf installeren, je krijgt een waarschuwing dat een update beschikbaar is, en je kunt er dan voor kiezen om die direct op de iPhone te downloaden, of via iTunes. Dat laatste gaat meestal sneller vooral als je Mac of PC thuis een snelle internetverbinding heeft.

Volgens mij is de iPhone 5c overigens niet meer bij Apple te koop, althans niet nieuw. Ik neem aan dat je op de hoogte bent van de nieuwe iPhones die binnenkort uitkomen? Ik heb mijn zinnen gezet op de nieuwe iPhone 6S, alleen de kleur staat nog niet vast...
Zie http://www.apple.com/nl/iphone/
http://www.apple.com/nl/iphone/compare/
De roze Scotsman? 😃
Reputatie 7
Badge +9
De roze Scotsman? :D

Misschien. Maar ik wil hem eerst in levende lijve zien, hier in de Apple Store, want als hij er te girly uit ziet dan mot ik hem niet! Hoewel, er is vast wel ergens een hoesje in Schotse ruit te koop... en dan maakt de kleur niet veel uit.
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Scotman,

De 5c blauw is nog wel bij BCC te koop. Nieuw zo is mij verzekerd.
Zelf ben ik bekend dat Apple binnenkort nieuwe toestellen uit. Al ben ik altijd de eerste 6 maanden huiverig voor kinderziektes.
Reputatie 4
Badge +8
Een gouden misschien?

Ik ga denk ik voor de grauwe saaie zoals altijd.
Als ik er voor ga.

De camera staat me zo aan..... Heerlijk om met Hipstamatic en 12 megapixels te experimenteren!
Reputatie 7
Badge +9
Nader onderzoek en de inbreng van Raytje (https://forum.simyo.nl/iphone-ios-72/wi-fi-assistentie-niet-zien-op-iphone-na-update-naar-ios9-30091) heeft vooalsnog, schijnbaar, geleerd dat de optie Wi-Fi-Assist wel in de beta zat van iOS9, maar (nog) niet in de sinds gisterenavond uitgebrachte update.

Zie ook: http://www.iculture.nl/ios-9-beta-zwakke-wifi-netwerken/

Raytje; bedankt!


Wel, Rico....zit er wel in. 🆒 Even helemaal naar beneden scrollen. Had het na de update al direct uitgezet. Ben verder wel content met IOS 9. Zit een aantal handige uitbreidingen in. :D

@Scottie; ga je 'm kopen met Sim only? Enne...als ik de girly gratis kreeg, dan nam ik haar toch mooi. Puik hoesje eromheen...zie je er niks meer van. 😛
Reputatie 5
Badge +11
Wel, Rico....zit er wel in. 🆒

Nou, in oudere iPhones zit het dus niet. In de 6 wel, in mijn 4S niet...

Oneerlijk!!
Reputatie 7
Dit topic had even mijn aandacht verloren totdat ik er weer iets over las.

Inderdaad het zit er wel in en is ook standaard actief. Althans mijn prive iPhone 5 heeft wel wifi-assistentie, nu uitgeschakeld, maar de 4S van mijn werk niet.

Wel apart, maar wifi-assistentie heeft het in principe dus wel gehaald. OPLETTEN DUS!!!!
Reputatie 7
Badge +10
Misschien dat de echte 'oudjes' het niet hebben gekregen. Ernst en RicoK hebben het allebei niet in hun 4s. Ik heb het inderdaad wel op mijn 6. In mijn geval blijft de optie aan. Ik ben erg benieuwd of het zo goed werkt als ze zeggen!

Groetjes,
Angela
Reputatie 5
Badge +10
Apple aangeklaagd om 'misleidende' Wi-Fi Assist

Een Amerikaans stel heeft Apple voor de rechter gesleept vanwege Wi-Fi Assist op iOS 9. Volgens William en Suzanne Phillips heeft Apple niet duidelijk genoeg vermeld hoe de functie werkt.
Het stel heeft Apple vrijdag formeel collectief aangeklaagd in San Jose, meldde de site AppleInsider. De aanklagers willen onnodige telefoonkosten (ruim 4,5 miljoen euro) van gebruikers verhalen op het bedrijf.

Wi-Fi Assist is een functie van iOS 9 die ervoor zorgt dat iPhones automatisch overschakelen naar mobiel internet als het signaal van het wifinetwerk waarmee ze verbonden zijn zwak is.

Onduidelijk
Volgens de Schmidts heeft Apple niet duidelijk genoeg gezegd wat de Wi-Fi Assist, die standaard wordt aangezet bij een upgrade naar iOS 9, inhoudt.

Ook zorgt Wi-Fi Assist volgens de aanklagers voor overmatig datagebruik op het mobiele netwerk. Dat kan weer leiden tot het sneller bereiken van een datalimiet of hogere telefoonrekeningen.

Uitleg na kritiek
Apple heeft begin oktober uitleg gegeven over de functie en hoe die kan worden uitgezet, maar dat was pas nadat media er veel aandacht aan hadden besteed. Het besturingssysteem was toen al ruim twee weken beschikbaar.

Gebruikers zouden in de tussentijd kosten hebben gemaakt, omdat veel smartphone-bezitters via de telefoon series kijken en muziek luisteren. Omdat daarmee veel data wordt gebruikt, lopen de kosten snel hoog op.
Misschien dat de echte 'oudjes' het niet hebben gekregen. Ernst en RicoK hebben het allebei niet in hun 4s. Ik heb het inderdaad wel op mijn 6. In mijn geval blijft de optie aan. Ik ben erg benieuwd of het zo goed werkt als ze zeggen!

Groetjes,


Bron: nu.nl

Reageer