.

De lekkerste vegetarische recepten. Wat is jouw favoriet?


Reputatie 6
Badge +7
  • Oud-moderator
  • 2108 reacties
Hoi allemaal,

Het is de Nationale Week Zonder Vlees! Een mooi moment om eens bewust na te denken over het eten van vlees. Want wist je dat als een volwassene één week geen vlees eet je 7 maanden douchewater, 114 kilometer auto rijden, 1 blije kip en 7 maanden werk voor een boom bespaart? Niet alleen is het beter voor het milieu, het is ook nog eens erg lekker!

Wil je graag vegetarische eten, maar weet je niet zo goed wat? Er zijn verschillende Apps die je hier een handje mee kunnen helpen. Mijn favoriete Apps zijn Allerhande, Tasty en Jamie Oliver. Heb je van alles in huis en wil je geen extra boodschappen doen? Dan is Receptenmaker een handige App!

Mijn favoriete vegetarische recept is zonder twijfel de aardappeltortilla. Dit recept is van de Allerhande:


1 rode paprika
1 ui
4 el traditionele olijfolie
450 g koelverse aardappelschijfjes
300 g verse spinazie
4 middelgrote eieren
200 g crème fraîche
1 el Euroma Original spices Jonny Boer Al-Andalus

Verrwarm de oven voor op 180 °C. Verwijder de steelaanzet en zaadlijsten van de paprika en snijd het vruchtvlees in blokjes. Snipper de ui. Verhit de helft van de olie in een grote koekenpan. Bak de aardappelschijfjes in 5 min. bruin. Schep ze op een bord. Verhit de rest van de olie in dezelfde pan. Bak de paprika en ui 2 min.
Voeg de spinazie in porties toe en laat al omscheppend slinken en het vocht verdampen. Vet de ovenschaal in. Schep de aardappel door de groenten en verdeel over de ovenschaal.
Klop de eieren los. Klop de crème fraîche en al-andalus erdoor. Bestrooi met peper en zout. Schenk over de groenten. Bak de tortilla in de voorverwarmde oven in ca. 30 min. goudbruin en gaar.
Serveertip:
Laat de tortilla uit de oven 5 min. staan of laat hem afkoelen tot kamertemperatuur.


Welk vegetarisch recept vind jij lekker? Deel 'm hieronder!

Groetjes,
Asma

13 reacties

Reputatie 5
Badge +5
Jammie! Hieronder deel ik mijn favoriete vega-gerecht. Het is meer een bijgerecht, maar zo lekker! Je kunt het eten bij een salade en wat rijst met doperwtjes.



1 flespompoen, geschild en in grove plakjes gesneden
3 uien, in ringen gesneden
1,5 tl tafelzout
6 el tomatenpuree
1tl versgemalen peper
2 el bloem
150 ml olijfolie

Verwarm je oven voor op 200 graden en smeer een braadslee in met wat olijfolie. Leg de pompoenschijven in de braadslee.

Meng in een grote kom de uien met het zout. 'Masseer'het zout in de uien met je handen, zodat ze een beetje opbreken. Meng dan de tomatenpuree, peper en bloem erdoorheen en verdeel dit over de pompoen.

Giet de olijfolie over alles heen en bak het voor ongeveer 30 á 40 minuten tot de uien goudbruin zijn en de pompoen zacht. Serveer warm met wat rijst met doperwten en een groene salade.

Eet smakelijk!

Groetjes,

Els
Reputatie 6
Badge +7
Oh, lekker! Pompoen.. Ik heb een heerlijk recept voor pompoensoep.



1 flespompoen
3 Wortels
400 ML kokosmelk
4 blokjes groente bouillon
Gember
Kurkuma
Peper
3 Laurierbladen

Snijd de wortels en pompoen in stukjes en laat het koken in 2 liter water totdat het beetgaar is. Voeg de kokosmelk toe, bouillonblokjes en de kruiden. Laat goed doorkoken. Mix het geheel glad met een staafmixer en voeg als laatst de laurierbladen toe. Laat het nu lekker door sudderen.

Tip: een lepeltje crème fraîche is lekker bij het opdienen. Koriander en peterselie maken het helemaal af!


Groetjes,
Asma
Reputatie 6
Badge +5
De bovenstaande recepten zien er allebei heerlijk uit! Zelf ben ik heel erg fan van couscous en falafel 😃 Wat is er nou beter dan deze twee toppers samen te voegen? Daarom het volgende recept:

Falafel salade met couscous (voor 2 personen)



Ingrediënten
150 gram couscous
1 courgette
1 rode paprika
10 cherry tomaatjes
200 gram falafel
Paprikapoeder
2 eetlepels kikkererwten
1 eetlepel extra vergine olijfolie
Zout en peper

Bereid de couscous volgens de aanwijzingen op de verpakking.

Verwarm de oven voor op 220 ºC en bekleed een bakplaat met bakpapier. Snijd de courgette in plakjes en de paprika in 4 stukken en halveer de tomaatjes. Verdeel de courgette, tomaatjes en paprika (met vel naar boven) over de bakplaat. Besprenkel met olijfolie en breng op smaak met zout en peper. Verwarm dit 30 minuten in de oven.

Bak de falafel in een koekenpan met olijfolie om en om aan.

Na 30 minuten in de oven is het vel van de paprika zwartgeblakerd. Stop de stukken paprika 10 minuutjes in een afgesloten plastic zak. Hierna kun je het vel er gemakkelijk aftrekken. Snijd de stukken paprika in kleinere stukken. Meng de couscous met olijfolie en breng op smaak met zout en peper. Verdeel de groenten er door en verdeel het mengsel over de borden. Leg de falafel er op. Bestrooi de falafel salade tot slot met paprikapoeder en kikkererwten.

Tip: Als je geen genoeg kan krijgen van de kikkererwten, voeg dan ook hummus toe. Erg lekker!

Groetjes,
Niels
Reputatie 6
Badge +7
Oh, lekker Niels..

Ik ben ook erg fan van kikkererwten. Een goede vleesvervanger ook.

Dit recept is een goede snack tussendoor!

Kikkererwten met paprikapoeder.



1. Verwarm de oven voor op 200 ºC.

2. Laat 2 blikjes kikkererwten uitlekken en doe ze in een kleine braadslede. Roer er een mespunt gerookte-paprikapoeder, een snuf zwarte peper en wat reepjes citroenschil door. Besprenkel met olijfolie.

3. Bak ze in 20 minuten in de oven krokant; roer af en toe. Serveer ze warm.
Reputatie 4
Badge +3
Ah, heerlijk! Ik hou van vegetarische gerechten. Mijn favoriete is:

Roerbakgroente met eierrijst.

De gember, chilipeper en sesamzaad geven een Oosters tintje aan deze eierrijst met roerbakgroenten. Het gerecht heeft even wat voorbereiding nodig, maar als je de groenten eenmaal hebt gesneden, staat je maaltijd binnen no time op tafel.

Ingrediënten voor 4-6 personen:
• 2 el arachideolie
• 2 tenen knoflook, fijngehakt
• stukje gember van 3 cm, fijngehakt
• 1 chilipeper, fijngesneden (met of zonder zaadjes)
• 2 el sesamzaad
• 300 g afgekoelde gekookte rijst
• 3 eieren
• 1 grote wortel, in dunne staafjes
• 200 g peultjes, gesneden
• 200 g doperwten en maiskorrels, uit de diepvries
• 250 g champignons, in plakjes
• 1–2 paprika’s, in reepjes
• 3 lente-uitjes, in ringetjes
• 1–2 el sojasaus
• 1 el sesamolie
• sap van 1 limoen (optioneel)
• blaadjes van 1 bosje koriander, gehakt

Bereiding:
1. Verhit een droge wok tot-ie gaat roken. Giet de arachideolie erin en roerbak hierin de knoflook, gember, chilipeper en sesamzaadjes goudbruin.
2. Roer de rijst erdoor tot-ie warm maar nog niet heet is, maak een kuiltje in het midden en breek de eieren erboven. Roer ze los en meng ze door de rijst terwijl ze beginnen te stollen.
3. Voeg de groenten toe en roerbak ze een paar minuten mee.
4. Breng het gerecht op smaak met de sojasaus, sesamolie en (eventueel) het limoensap. Bestrooi het geheel met koriander.

Smakelijk eten!

Groetjes,
Ashweeta
Reputatie 7
Badge +10
De meeste van jullie weten wel hoe 'lastig' ik ben met eten 😉 Ik lust simpelweg niet zo veel. Wat ik wel vaak gemaakt heb, is bananenbrood. Je hebt hier ontzettend veel verschillende variaties op en, je kunt het op verschillende momenten eten. Als ontbijt, lunch of als gezonde snack tussendoor :)



Ingrediënten
100 gram (beetje afgekoelde) gesmolten boter, en extra boter om de vorm in te vetten.
2 losgeklopte eieren
160 gram lichtbruine basterdsuiker
120 gram amandelpasta
250 gram rijpe bananen, tot moes geprakt met een vork
180 gram bloem
2 ½ theelepel bakpoeder
1 theelepel zout
100 gram grof gehakte pure chocolade

Bereidingswijze
Verwarm de over voor op 160°C. Vet een cakevorm in en pak ‘m in met bakpapier. Doe de gesmolten boter in een kom en voeg de eieren en de suiker toe. Meng tot een zachte pasta en voeg dan de amandelpasta en de bananen toe. Zeef de bloem, bakpoeder en zout in een aparte kom en vouw daarna voorzichtig het bloemmengsel bij het bananenmengsel. Roer de chocolade erdoor en lepel alles in de cakevorm. Bak in de oven, ongeveer 55 minuten, of tot een houten prikker er weer droog uit komt. Laat het in de vorm nog ongeveer tien minuten afkoelen en zet daarna op een cakerooster om verder af te koelen. Probeer er dan nog maar eens van af te blijven.
Reputatie 6
Badge +7



Benodigdheden voor 3 personen:
• Spaghetti
• 1 avocado
• ½ citroen (sap)
• 100 gram verse bladspinazie
• Paar takjes basilicum
• 2 teentjes knoflook
• 1 bakje gezouten pecan noten
• 1 zakje Parmazaanse kaas
• Peper en zout
• Pastawater

Bereidingswijze:
• Breng een pan water aan de kook en voeg zout en olijfolie toe. Voeg nu de spaghetti toe en kook deze twee minuten. Zet daarna het gas uit.
• Doe de avocado, citroensap, spinazie, basilicum, knoflook, pecan noten, en ½ zakje Parmezaanse kaas in een blender. Voeg peper en zout toe naar smaak. Voeg twee kopjes heet pastawater toe. Vermaal alles tot een romige saus.
• Giet nu de pasta af en verdeel deze over borden. Giet de saus erop en strooi nog wat Parmazaanse kaas erover. Done!

Zo, ik heb ff bloemkoolsoep gemaakt. Niet allemaal tegelijkertijd komen voor een bordje. Het kost gelukkig maar een zacht woekerprijsje 🤑🤑

*Edit*

Recept... Voor 1,5 liter. 

Met boter en 3,5 eetlepel bloem maak je een roux.  Vervolgens doe je er water bij. Aan de kook brengen, tevens goed roeren. Klein gesneden bloemkoolroosjes, peterselie en 3 rundvlees bouillonblokjes. Een 20 minuten laten trekken. Op smaak brengen met worcestersaus.

 

Bon appetit. 

Reputatie 7

@Friesian Bloemkoolsoep…… mmmh :thinking::rolling_eyes: , ik geef toe ik heb het nog nooit geproefd, maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen, dat ik ook niet vooraan in de rij zal gaan staan als dit gaat worden uitgedeeld.

Ik denk dat je het lekker zult vinden @RicoK .vooropgesteld dat je van bloemkool houdt. 

Reputatie 7

Omdat ik wel van eten houd @Friesian, heb je toch wel mijn interesse gewekt.

Het vervelende echter wat groenten betreft, is dat ik toen ik nog láááng geleden thuis woonde groenten kreeg voorgeschoteld die te ver waren door- en uitgekookt. Omdat bloemkool hier niet beter van werd, had ik hierdoor helaas een aversie tegen bloemkool (en andere groenten) ontwikkeld. 😞

Proeven is de basis van elk gerecht voordat je het op tafel zet. 

Toch wel fijn dat ik nooit ondeugend ben, uhhh, wat betreft vegetarisch... 

 

Reageer