.

Beantwoord

Wat is de berekening van de inflatie volgens de Consumentenprijsindex volgens Simyo?

  • 12 October 2023
  • 23 reacties
  • 368 Bekeken

Er is veel gezegd over de inflatiecijfers die Simyo dit jaar berekend heeft. Simyo heeft tot op heden geen inflatieberekening volgens de Consumentenprijsindex getoond. Waarom niet, wat is er zo geheim aan?

 

De tabel Consumentenprijzen; prijsindex 2015=100 is de juiste tabel om gegevens uit te halen, daar is denk ik iedereen het wel over eens.

 

 Zoals het CBS aangeeft is de kolom CPI de weergave van de Consumentenprijsindex.

 

De Maandmutatie CPI en Jaarmutatie CPI zijn handige hulpmiddelen zodat niet iedereen dat zelf uit hoeft te rekenen. Het contract (of algemene voorwaarden, afhankelijk vanaf wanner je klant bent) stelt over de inflatiecorrectie:

“Simyo behoudt zich het recht voor om het tarief van uw abonnement of bundel jaarlijks op 1 oktober te verhogen volgens de CBS Consumentenprijsindex over de voorgaande periode 1 juli - 30 juni.”

 

Hier blijkt uit dat een berekening mogelijk moet zijn met de Consumentenprijsindex (CPI) van de aangehaalde tabel. Het zijn wat meer stappen, maar je kunt alle door het CBS gepubliceerde inflatiecijfers berekenen als je de CPI hebt van de relevante maanden. 

 

Wat betreft het format; “2023 juli 127,13” is de weergave van de Consumentenprijsindex van juli dit jaar. Ik denk dat dat voor iedereen duidelijk is. Als je de tabel uit StatLine haalt is de weergave "2023MM07    127,13.” Zolang een berekening maar eenduidig is, neem ik aan dat dat geen problemen oplevert.

 

In slechts een paar minuten moet Simyo dus aan kunnen tonen dat het inflatiecijfer van 8,9% klopt. Toch is dat tot op heden niet gedaan.

 

Dus Simyo; wat is de berekening van de inflatie á 8,9% met de cijfers van de CPI?

 

 

icon

Beste antwoord door Seren 12 October 2023, 12:33

Bekijk originele reactie

23 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Jasperv88,

Ik heb je in meerdere topics en reacties uitgelegd hoe we tot het cijfer zijn gekomen. Ik zal daarom niet meer inhoudelijk reageren op jouw topic. In dit topic kun je teruglezen hoe we tot de berekening zijn gekomen. 

Jammer dat dit niet voldoende voor je is. Verdere vragen kun je met de klantenservice bespreken.

Groetjes,
Seren

Als er fouten in de berekening zitten hoor ik het graag. Ik verwacht van niet, aangezien ik uitkom op wat Simyo al eerder publiceerde.

 

 

Als dit overeenkomt met de berekening van Simyo op basis van de Consumentenprijsindex, wat zou dan de motivatie kunnen zijn om de berekening niet te openbaren?

Reputatie 7
Badge +9

Als dit overeenkomt met de berekening van Simyo op basis van de Consumentenprijsindex, wat zou dan de motivatie kunnen zijn om de berekening niet te openbaren?

Staat toch al hier? En kwam overigens overeen met wat ik op basis van de voorwaarden hier al had achterhaald.

De post op het forum hier die je aanhaalt geeft de getallen van de Jaarmutatie CPI die maandelijks gepubliceerd worden. De naam geeft het al aan, die bestrijken één jaar. Daarnaast publiceert het CBS onder andere maandcijfers die één maand bestrijken, Maandmutatie CPI, en natuurlijk de maandelijkse stand van de CPI.

Simyo benoemd in dat bericht de uitkomst ook als het “maandsgemiddelde” en niet Jaargemiddelde. Een wezenlijk verschil. Dit wordt versterkt door de "Veelgestelde Vragen” sectie op de site waar staat

"De gemiddelde gemeten inflatie door het CBS over de periode 1 juli 2022 t/m 30 juni 2023.”

 

Zouden dat en de volgende citaten van Simyo medewerkers een ander licht op de zaak werpen?

 

(ik vroeg naar de periode voor deze correctie als verduidelijking van het contract)

Ik: "Oké dus één jaar?”

Ik: "Dus bijvoorbeeld augustus 2021 valt dat buiten?”

Simyo: "Precies ja!”

 

(In een ander gesprek.)

Ik: "Waarom mag simyo de inflatie van bijvoorbeeld mei 2022 meerekenen in de periode juli '22 - juni '23?”

Ik: "U geeft aan dat dat niet mag, het contract ook en de algemene voorwaarden ook nog eens. Toch wil Simyo die percentages meerekenen.”

Simyo: "Ze rekenen alleen de maanden mee tussen 1 juli 2022 t/m 30 juni 2023.”

Simyo: "Mei 2022 valt buiten die periode.”

 

Driemaal (chat, site contract) een duidelijke afkadering van de periode in de Consumentenprijsindex (CPI). De berekening moet dus wel gaan over de CPI van de maanden juli 2022 - juni 2023. Toch bevat de berekening die ik hier eerder plaatste ook de CPI van augustus 2021 en mei 2022 naast nog vele tientallen meer buiten de periode.

 

Is het misschien dat, het feit dat het contract / voorwaarden spreken over de periode van één jaar en de CPI, niet een Jaargemiddelde of een gemiddelde van twaalf Jaarmutatie CPI maar de berekening daar ver en vaak buiten gaat?

Reputatie 7
Badge +9

Jasperv88, ik snap echt niet waar jij heen wilt.

CPI van 2022 is bijvoorbeeld 10,0%. Dat wordt gepubliceerd en kun je opzoeken.

Dat is opgebouwd door het gemiddelde van het CPI jan t/m dec 2022 te nemen.
(6,4 + 6,2 + 9,7 + 9,6 + 8,8 + 8,6 + 10,3 + 12,0 + 14,5 + 14,3 + 9,9 + 9,6) / 12 = 10,0%

Ook dat kun je opzoeken en controleren.

Simyo doet precies hetzelfde, maar maakt een CPI jaar cijfer met de laatste helft van 2022 en eerst helft van 2023 en dus van jul 2022 t/m jun 2023. Oftewel precies hetzelfde verhaal maar dan 6 maanden opgeschoven t.o.v. het gepubliceerde CPI jaar getallen.

Wat is daarmee verkeerd volgens jou?

Waar je naar refereert zijn de Jaarmutatie CPI. Ofwel de inflatie over een heel jaar.

De CPI 2022 is 121,43 volgens het CBS.

Je kunt eenvoudig controleren of het klopt.

(CPI januari 2022 / CPI januari 2021) -1 * 100 = Jaarmutatie CPI

(114,53 / 107,62) -1 * 100 = 6,4% inflatie over de periode van een jaar, eindigend eind januari 2022

Precies wat je terugziet in de kolom Jaarmutatie CPI in de maand januari 2022. De correcte methode volgens het CBS.

 

Pak je de Jaarmutatie CPI als CPI, dan klopt er niets meer van:

(6,4 / 1,6) -1 * 100 = 300% inflatie over de periode van een jaar, eindigend eind januari 2022?!

 

CPI is dus duidelijk niet hetzelfde als Jaarmutatie CPI. Simyo rekent met Jaarmutatie CPI alsof het Maandmutatie CPI is.

 

(CPI 2022 / CPI 2021) -1 * 100 = 10%. Exact de Jaarmutatie CPI 2022 volgens de tabel. Het is herhaalbaar voor elk jaar op deze manier.

 

Waarom is wat Simyo doet zo van belang? Simyo stelt bij herhaling vast dat de periode waarover inflatie (of gemiddelde inflatie, al blijkt dat nergens uit) berekend dient te worden één jaar is. Vervolgens berekent Simyo een inflatiecijfer wat voor ruim 45% gebaseerd is op cijfers van vóór het jaar ze beweren te hanteren. Van de 144 maanden inflatie die Simyo gebruikt, zijn er 78 in de periode, 66 er vóór. Dat maakt ook dat de inflatie van juli 2022 twaalf keer zwaarder telt dan die van juni 2023. Welk jaar ken jij dat 144 maanden telt?

 

Je kunt niet zowel beweren dat je inflatiecijfers van vóór de periode niet gebruikt en ze wel in je berekening stoppen. Ongeacht of je berekening de juiste methode is, één van de twee is niet waar.

Omdat contract, site, medewerkers allemaal aangeven dat het de bedoeling is de inflatie te berekenen over de periode juli 2022 - juni 2023 is het duidelijk dat 8,9% niet kan kloppen. 2021 komt in het geheel niet voor in die periode, toch wordt het meegerekend. De maandmutaties bevestigen de fout ook. Je komt in die 12 maanden nooit aan een som van 8,9%, laat staan hoger voor een gemiddelde. 

Bereken je volgens het CPI de inflatie over de periode juli 2022 - juni 2023, dan kom je op 5,7%.

 

Die 5,7% is zeker. Of we moeten gaan aantonen dat het CBS fout zit en mensen verkeerde informatie mailt. Maar dan hebben we grotere problemen dan een inflatiecorrectie.

 

In het kort; Simyo beweert volgens contract geen inflatie te berekenen vóór juli 2022, maar doet dat aantoonbaar wel. 

 

Simyo blijft wijzen naar contract en voorwaarden als rechtvaardiging. Uit het beding blijkt zonder twijfel dat 1: de cijfers om mee te rekenen in de Consumentenprijsindex MOETEN staan, 2: de periode waarover gerekend MOET worden ÉÉN jaar bestrijkt.


Meer dan dit heb je niet nodig volgens het beding in het contract.

Het beding leest als het volgen van de inflatie over de periode van één jaar. Niet twaalf zoals Simyo's berekening. De inflatie over die periode was 5,7% volgens het CBS.

 

Het beding is volledig waardeloos als je stelt dat je periode niet hoeft te volgen en de CPI ook niet hoeft te volgen maar zelf mag verzinnen wat je dit jaar uitkomt. De ACM is ook duidelijk; inflatiecorrectie mag alleen als dat duidelijk in je overeenkomst staat. Gezien de eigen medewerkers van Simyo het oneens zijn met de interpretatie die de berekening volgt (anders was wel gezegd dat mei 2022 of enig cijfer uit 2021 zeker binnen de periode valt) kán het simpelweg niet duidelijk zijn dat de bedoeling was een gemiddelde van twaalf Jaarmutatie CPI te rekenen als inflatie.

 

Simyo stelt dat je absoluut de cijfers van tot ver in 2021 nodig hebt volgens het contract voor een periode in ’22 – ’23. Uit welke bewoording in het inflatiecorrectie beding blijkt dat?

De keuze voor welke periode of rekenmethode is niet vrij te wijzigen achteraf. Het moet vastgelegd zijn in de overeenkomst. Simyo’s gehanteerde methode is niet vastgelegd in de oveeenkomst en daarmee per definitie onjuist.

Reputatie 7
Badge +6

 Twee korte vragen wanneer is de uitspraak van het ACM en wordt deze ook openbaar gemaakt? 

Ik heb begrepen meestal vier weken nadat blijkt dat er veel singalen binnen komen over een incident. Tenminste dat kreeg ik als antwoord in het tweede gesprek. Dat zal dus ergens net voor of na de incassodatum worden. De ACM bevestigd niet of er een onderzoek plaatsvindt. Standaard beleid (terrecht).

 

De ACM maakt zaken openbaar: Werkwijze openbaarmaking ACM | ACM.nl

Het kan een sanctie zijn, in welk geval minimaal 10 werkdagen na het informeren van het bedrijf (in dit geval Simyo), op de website van de ACM.

Dus ik verwacht geen openbaring vóór november eigenlijk. Er vanuitgaande dat het druk is bij de ACM. Het kan natuurlijk ook eerder zijn als het onderzoek eerder afgerond is. (Ik bevestig niet dat er wel of niet een onderzoek loopt. Ik kan namens de ACM natuurlijk ook geen uitspraken doen.)

 

edit:

In 2019 kreeg KPN nog op naam van o.a. Simyo ook al een boete opgelegd omdat ze onduidelijk waren over telecomprijzen.)

Kleine update, de methode die volgens @Seren  de methdod is die Simyo gebruikt heeft voor het bepalen van het cijfer van 8,9% is in tegenstelling tot wat beweerd wordt niet de methode die het CBS hanteert.

De gemiddelde jaarmutatie heeft nodig de som van de CPI van het jaar er voor en de som van het jaar zelf. Simyo rekent het gemiddelde van de jaarmutaties gepubliceerd in de periode juli '22 - juni'23. Het komt in de buurt, maar is niet hetzelfde als de gemiddelde jaarmutatie over die periode.

Er vanuit gaande dat Seren die berekening niet zelf verzonnen heeft is er dus bij Simyo een berekening gebruikt die wordt gepresenteerd als volgens het CBS, maar dat niet is.

Controleren dat Simyo's methode incorrect is kan eenvoudig door de Simyo methode toe te passen op het jaar 2022. De Jaarmutatie CPI 2022 is 10,0 volgens het CBS. Simyo's methode geeft 9,99. In de buurt, maar fout. Je zou denken dat Simyo voor zo'n unieke gebeurtenis (wanneer was de laatste inflatiecorrectie?) goed zou uitzoeken hoe het werkt.

 

"Simyo hanteert exact de CBS methode om het 12-maandscijfer te bepalen” is dus niet waar. Het CBS rekent het beoogde cijfer uit aan de hand van de Consumentenprijsindex. Simyo niet. (Dat maakt het cijfer van grofweg 8,9% nog niet volgens contract, maar dat is weer een andere discussie.)

Reputatie 7
Badge +9

De Jaarmutatie CPI 2022 is 10,0 volgens het CBS. Simyo's methode geeft 9,99.

Ik heb het idee dat er afgerond wordt op één decimaal. 9,99 is 10,0 indien je zou afronden op één decimaal.

Wat dan wel lastig is, is dat de berekening van Simyo volgens mij op 8,97% uitkomt en indien je dat ook op deze zelfde wijze zou afronden op één decimaal, dan kom je 9,0% uit en niet op 8,9%. Ook als je met meer decimalen rekent, zoals Jasperv88 hier deed blijf je met 8,953487% toch nog naar boven moeten afronden.

Niet dat dat laatste boeit, want Simyo heeft niet met 8,9% gecorrigeerd, maar met 8,4%.

De methode van het CBS voor de gemiddelde Jaarmutatie CPI juli '22 - juni '23 komt uit op 8,864074993%. Simyo's methode komt uit op 8,966666667%. Een verschil van 0,102591674.

 

Simyo's methode voor het kalenderjaar 2022 komt op 9,991666667%. 

Het CBS komt op 10,00120788%. Een verschil van 0,009541209 in uitkomst.

Je ziet dus dat de methode van Simyo meer of minder afwijkt van de data en uitspraken van het CBS afhankelijk van de periode. 

Consistent zijn de berekeningen van het CBS aantoonbaar nauwkeurig en die van Simyo niet. Omdat Simyo eigen definities en eigen methoden hanteert die nergens in de voorwaarden of contract staan. Hoe kan een consument weten waar hij voor tekent? Dat is op z'n minst onduidelijk. (Was duidelijkheid niet één van de eisen van een inflatiecorrectiebeding van de ACM?)

 

Als Simyo de methode van het CBS zou gebruiken maar in plaats van de Consumentenprijsindex (CPI) de Jaarmutatie CPI zou nemen, was de gemiddelde jaarmutatie ruim 53%. 

(Ik laat Excel lekker het rekenwerk doen met de CBS gegevens natuurlijk. Scheelt afrondingsfouten)

Dit is het getal dat Simyo lijkt te hebben willen berekenen, maar dan volgens de methode van het CBS. Het rekent niet zo lekker als je inflatie van de maanden vóór juli 2022 weg laat zoals Simyo volhoudt...

 

Reputatie 7
Badge +6

Over volhouden gesproken🤯

Reputatie 7
Badge +9
Dit is het getal dat Simyo lijkt te hebben willen berekenen, maar dan volgens de methode van het CBS. Het rekent niet zo lekker als je inflatie van de maanden vóór juli 2022 weg laat zoals Simyo volhoudt...

 

Dat is waarschijnlijk ook de berekening die Simyo heeft gemaakt voor die 8,9.

Inmiddels heeft de eerste incasso met “inflatiecoorectie” plaatsgevonden. Gelukkig kan storneren nog lang (50+ dagen).

Mocht iemand al weten welke berekening Simyo daadwerkelijk gebruikt heeft, laat het vooral weten. 

 

Is er iemand die bezwaar heeft gemaakt en een inhoudelijke behandeling daarvan heeft gehad?

(Met name interessant is dat Simyo aan Tweakers.net heeft laten weten dat de inflatiecorrectie geen tariefwijziging is. Iets wat direct ingaat tegen het het inflatiecorrectiebeding in het contract en de algemene voorwaarden.)

Waarom zou de ACM adverteren op Tweakers.net? Ik heb dat nog niet eerder gezien en kom daar toch regelmatig langs. Wat een timing...

 

Het CBS gaat (op termijn) de methode voor het berekenen van een jaargemiddelde toevoegen aan de toelichting op de tabel Consumentenprijzen. (Die tabel waar de Consumentenprijsindex in staat uit het contract/AV en de door Simyo gebruikte Jaarmutatie Consumentenprijsindex)

De nu door Simyo gebruikte methode (voor zover niet geheim gehouden) is zelf bedacht en niet zoals het CBS jaargemiddelde. In de toekomst moet dat aspect dus in ieder geval duidelijk zijn voor iedereen hoe je zo'n getal moet berekenen. Tenminste in het geval dat het duidelijk als methode in de overeenkomst staat. Best lastig, zo'n ACM die eist dat inflatiecorrectie duidelijk in de overeenkomst moet staan.. Kun je opeens niet meer achteraf een methode verzinnen.

 

Was inflatiecorrectie nou een tariefwijziging of niet? Simyo beweert van niet bij invoering en van wel als je om die wijziging op wilt zeggen. Was er maar iets als een contract en of algemene voorwaarden waar dat in stond zodat je als klant van tevoren kon weten hoe het zat…

 

Uiteindelijk komt die duidelijkheid er wel. En dat zal niet zijn "wij mogen dat doen omdat je niet op mag zeggen om tariefwijziging volgens de inflatiecorrectie en ander providers nog hogere inflatiecorrectie rekenen.” (ik parafraseer de klantenservice.)

 

 

 

Inmiddels hebben meerdere medewerkers van Simyo intern nagevraagd en onderzoek gedaan wat de gebruikte methode is. Er wordt duidelijk aangegeven dat de methode anders is dan de methode van het CBS. Dat wordt afgedaan als een verschil tussen de CBS-methode en een simpele methode.

 

Simyo neemt de 12 Jaarmutatie CPI gepubliceerd in de periode juli 2022 t/m juni 2023 en noemt dat het jaargemiddelde. Dit is volgens de definitie van het CBS fout. Simyo erkent dat het verschillend is en kan of wil niet aangeven waar een klant deze door Simyo verzonnen methode had kunnen vinden bij aangaan contract. Daarmee is de methode dus niet kenbaar gemaakt bij aangaan contract en volgens het ACM is het duidelijk zijn van de methode op dat moment een harde eis. Simyo voldoet dus niet aan de eisen om een inflatiecorrectie te mogen doorvoeren.

 

Simyo blijft van mening dat de zin “Simyo behoudt zich het recht voor om het tarief van uw abonnement of bundel jaarlijks op 1 oktober te verhogen volgens de CBS Consumentenprijsindex over de voorgaande periode 1 juli - 30 juni” duidelijk maakt dat de methode een gemiddelde is van 12 jaarmutaties Consumentenprijsindex. Ik heb buiten Simyo nog niemand gevonden die dat las en tot dezelfde conclusie kwam. 

 

Maar ja, volgens Simyo is er in mijn geval ook geen methode of zelfs indexeringsdatum en kent 2023 twee keer 1 oktober. Creatief zijn ze wel, nu nog iets vinden met een juridische grondslag. 

Volgens Simyo moet het CBS foute gegevens publiceren (na afronden) over de jaren 1999, 2001 en 2011 in de tabel StatLine - Consumentenprijzen; prijsindex 2015=100 (cbs.nl) 3 op 33 is fout volgens Simyo. Dat is vrij hoog

In al die jaren komt de rekenmethode van Simyo (die het misleidend de CBS methode noemt) hoger uit dan de cijfers van het CBS.

Het is in ieder geval voldoende om de methode die Simyo gebruikt heeft te bestempelen als onjuist om het jaargemiddelde te berekenen. (Plus dat het CBS zelf een hele andere rekenmethode geeft dan Simyo, als je het hen vraagt.)

 

Ik blijf er bij dat de reden dat Simyo hier niet van wil afwijken is dat om de berekening volgens de CPI te doen, er gerekend moet worden vanaf maanden in 2021. Iets wat niet kan kloppen met de bewoording van het inflatiebeding in het contract en de interpretatie hiervan door verschillende eigen medewerkers. Simyo heeft alles te verliezen met een berekening op basis van de CPI. Die kan namelijk niet hoger uitkomen dan 5,7% als je in de contractueel vastgelegde periode blijft. 

Het verklaart ook waarom Simyo constant Jaarmutatie CPI framed als maandcijfer. En daarbij bewust o.a. de CPI en Maandmutatie CPI weglaat, ook al worden die exact tegelijkertijd gepubliceerd. In het beding staat de Consumentenprijsindex (CPI) als bron. Niet iets anders. Simyo heeft ook nog nergens aangetoond dat de gebruikte methode beschikbaar was voor klanten vóór aangaan contract. 

 

Simyo's methode is aantoonbaar NIET die van het CBS, het staat NIET omschreven in het contract of algemene voorwaarden en het is WEL aantoonbaar in strijd met dezelfde voorwaarden. Op basis exact waarvan het toch zou kloppen; contract, algemene voorwaarden, wet, jurisprudentie, kan of wil Simyo niet laten weten. Het komt neer op "geloof ons nou maar, wij hebben gelijk en onze overeenkomst en uitspraken zijn niet van belang.” (Ja die paradox is bewust)

 

Simyo beweert intern de zaak onderzocht te hebben, dus er moet duidelijk zijn op basis van bijvoorbeeld welke artikelen in het Burgerlijk Wetboek hele procedure mag zoals door Simyo uitgevoerd. Ik ben vooral benieuwd naar welk artikel of jurisprudentie het verbiedt betere voorwaarden overeen te komen (ALLE tariefwijzigingen 4 weken van tevoren melden) en welk artikel stelt dat een wijziging zowel tariefwijziging is als niet, afhankelijk van wat één partij wil bereiken (te laat melden - geen tariefwijziging, opzeggen - wel tariefwijziging).  Maargoed, de ACM of rechter zal er aan te pas moeten komen om die antwoorden openbaar te krijgen zo lijkt het.

Simyo beweert bij hoog en bij laag dat de methode die ze hanteren dezelfde methode is als die het CBS gebruikt om het jaargemiddelde te berekenen. Het bewijs dat ze daarvoor leveren is dat, na afronden tot één decimaal, er een gelijk getal uit komt voor 2022.

Waarom de methode, na afronden, andere uitkomsten geeft dan het CBS publiceert, daar heeft Simyo geen uitleg voor. Claim gelijke methode; resultaat is toch anders. Hoe kan dat? Ik stel dat Simyo een zelf verzonnen methode gebruikt en dus ook iets anders uitrekent dan het CBS. Het bewijs daarvoor is openbaar. Als je voor de afgelopen 26 jaar de methode van Simyo gebruikt, kom je 26 keer op een ander resultaat dan dat van het CBS. 100% foute uitkomsten dus. Simyo's claim kan dus simpelweg niet waar zijn zonder alle gegevens van het CBS in twijfel te trekken. 
In 2011 zit Simyo's methode zo ver van de cijfers van het CBS dat er zelfs na afronden een verschil bestaat. (Het grootste verschil was in 2016. Simyo wijkt 2,63% af het CBS, maar door de manier van afronden verdwijnt dat in de tabel.)

 

De methode om het jaargemiddelde te berekenen volgens het CBS is ((Som CPI nieuw jaar / Som CPI oud jaar)-1)*100. Voor het jaar 2011 geeft dit de uitkomst 2,34107018 (afgerond op 8 decimalen). Simyo's methode geeft met (Som Jaarmutatie CPI jan. t/m dec.) / 12 een resultaat van 2,35000000 (afgerond op 8 decimalen).
Dit verschil is volgens Simyo niet mogelijk, toch is het er. Simyo's reactie op deze 'ontdekking' is gewoon negeren. Klanten moeten maar blind geloven dat het op magische wijze tóch klopt. 

Het heeft ongeveer drie maanden geduurd, maar eindelijk is er ten minste één persoon bij Simyo die begrijpt dat Maandmutatie CPI niet hetzelfde is als Jaarmutatie CPI en dat Maandmutatie CPI één maand inflatie is. Zeg maar letterlijk de tooltip in de tabel van het CBS bij 'Maandmutatie CPI’. 

 

Volgende uitdaging: Simyo stelt dat Jaarmutatie CPI een periode van één maand bestrijkt...Net als de Maandmutatie CPI! Oh en het verschil tussen CPI en Jaarmutatie CPI. Volgens Simyo zijn die begrippen nog steeds vrij uitwisselbaar… *mompelt iets over meetmoment en periode van een jaar*

Tot op heden lijkt Simyo het standpunt vol te houden dat @Seren al vaak aangaf: Jaarmutatie CPI kalenderjaar = gemiddelde 12 Jaarmutatie CPI, afronden naar beneden en dat het precies is wat het CBS doet. Waarom Simyo dat doet is me een raadsel, het is eenvoudig te weerleggen en het CBS denkt er ook anders over. Toch doet Simyo de methode van het CBS af als "irrelevant” en blijft insinueren dat het leugens zijn. Zoals ze aangeven heeft Simyo de methode van KPN gekregen en niet van het CBS.

 

Ik heb gewoon het CBS gevraagd wat de methode is (CBS Infoservice) in de tabel Consumentenprijzen: 

 

VRAAG:

De Consumentenprijsindex in deze tabel is het getal in de kolom CPI en de overige kolommen zijn niet de Consumentenprijsindex. Is dat de correcte lezing?

 

ANTWOORD CBS:

De CPI is de Consumentenprijsindex. De overige kolommen zijn maandmutaties en jaarmutaties.

 

VRAAG:

Jaarmutatie CPI over een kalenderjaar, hier bijvoorbeeld 2022 á 10,0;

Is dit getal berekend door de Jaarmutatie CPI gepubliceerd in de maanden januari ’22 t/m december ’22 op te tellen en delen door 12?
Of is dit getal berekend volgens de methode ((Som CPI januari ’22 t/m december ’22) / (Som CPI januari ’21 t/m december ’21)-1)*100?

 

ANTWOORD CBS:

De jaarmutatie van kalenderjaar 2022 wordt berekend als de ontwikkeling van de som van de indices van de maanden januari 2022 t/m december 2022 ten opzichte van de indices van de maanden januari 2021 t/m december 2021.

 

VRAAG:

Is Jaarmutatie CPI gepubliceerd in bijvoorbeeld januari de inflatie volgens de CPI over de periode van een heel jaar of slechts representatief voor de inflatie over één maand?

 

ANTWOORD CBS:

De jaarmutatie van de CPI is de procentuele mutatie van de CPI t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder. In januari 2023 is de jaarmutatie de ontwikkeling van de index van januari 2023 t.o.v. januari 2022.

 

VRAAG:

Is de rekenmethode voor Jaarmutatie CPI gepubliceerd in een maand, bijvoorbeeld februari ‘23, ( ( CPI februari ‘23 / CPI februari ’22 ) -1 ) * 100 = Jaarmutatie CPI februari ‘23 %?

 

ANTWOORD CBS:

De jaarmutatie CPI in februari 2023 is de procentuele mutatie t.o.v. februari 2022.
 
Index februari 2022 = 115,27
Index februari 2023 = 124,45
Ontwikkeling: (124,47 / 115,27) * 100  - 100 = 8.0 % (afgerond)

 

[kleine noot van mij, het maakt niet uit of je -1 & *100 gebruikt in de formule of *100-100. De uitkomst is identiek. Relevante deel is gebruik CPI]

 

Blijkbaar is het CBS het dus niet eens met de methode en definities van Simyo. Quelle surprise…

Reageer