Skip to main content
Beantwoord

Waarom zijn er €74,21 aan databundelkosten in het buitenland in rekening gebracht (december 2025)?

• January 21, 2026
  • 8 reacties
  • 78 Bekeken

Geachte heer/mevrouw,

Bij deze wil ik openbaar bezwaar maken tegen hoge databundelkosten die mij recent zijn gefactureerd voor internetgebruik in het buitenland, ondanks dat op mijn abonnement een dataplafond actief is.

Het gaat om een bedrag van ruim €60,57 aan buitenbundel datakosten, dat binnen zeer korte tijd is ontstaan. Dit acht ik onacceptabel en onterecht, om de volgende redenen:

1. Dataplafond actief
Op het abonnement was expliciet een dataplafond ingesteld. Dit wekt bij klanten de gerechtvaardigde verwachting dat hoge (buitenbundel) kosten automatisch worden voorkomen of tijdig worden geblokkeerd. In de praktijk blijkt dit echter niet het geval.

2. Onvoldoende en te late waarschuwing
De waarschuwing over (bijna) verbruikte data werd pas zeer kort vóór het ontstaan van de kosten ontvangen. Binnen minuten daarna waren de hoge databundelkosten al gemaakt, waardoor het feitelijk onmogelijk was om tijdig in te grijpen of überhaupt deze kosten in een minuut te maken. Dus dat sms'je is niet eens op tijd naar mij gestuurd.

3. Misleidend beschermingsmechanisme
Een dataplafond suggereert bescherming tegen onverwachte kosten. Wanneer er desondanks in zeer korte tijd tientallen euro’s worden gefactureerd, functioneert deze bescherming niet zoals klanten redelijkerwijs mogen verwachten.

4. Bekend en structureel probleem
Mijn situatie is identiek aan meerdere meldingen van andere klanten, waaronder deze klacht:
https://forum.simyo.nl/buitenland-88/onacceptabele-en-onterechte-datakosten-in-het-buitenland-hoe-kan-dit-49571
Dit wijst erop dat het hier niet om een incident gaat, maar om een structureel probleem.

Ik verwacht van Simyo een duidelijke toelichting hoe het dataplafond klanten daadwerkelijk beschermt, en een redelijke oplossing in gevallen waarin deze bescherming aantoonbaar tekortschiet.

Wanneer dit niet serieus wordt opgepakt, zal ik genoodzaakt zijn mijn ervaringen publiek te blijven delen en mijn abonnement te heroverwegen. Dat zou ik liever voorkomen.

Met vriendelijke groet,
DRL

Beste antwoord door Sedat

Hoi ​@DRL,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat er kosten zijn gemaakt buiten de bundel. Ik kan me voorstellen dat dit vervelend is en dat je hier niet op zit te wachten.

Zoals ​@JanD ook aangeeft, geldt het dataplafond alleen binnen de EU (zone 1). Buiten deze zone wordt het dataplafond niet toegepast. Dit is ook terug te vinden op onze pagina: Dataplafond bij Simyo, waar onder andere staat vermeld: “Het dataplafond van Simyo werkt, net als je bundels, alleen in Nederland en de EU (zone 1).”

Zodra je in een land buiten zone 1 bent, wordt dataverbruik afgerekend tegen het geldende buitenbundeltarief. In het buitenland kan het voorkomen dat je een waarschuwing later ontvangt, omdat het dataverbruik met vertraging bij ons kan binnenkomen. Hierdoor kan het zijn dat er al kosten zijn gemaakt voordat je de sms ontvangt. Meer informatie over de tarieven in het buitenland vind je hier: Bellen en internetten in het buitenland. Omdat de tarieven buiten de EU hoger liggen, kunnen de kosten bij dataverbruik in korte tijd flink oplopen.

Mocht je in de toekomst naar een land buiten de EU reizen, kun je indien gewenst een buitenlandbundel gebruiken. Meer informatie hierover staat hier: Simyo Buitenlandbundels.

Ik wil dit graag verder voor je nakijken en intern navragen bij de betreffende afdeling, zodat we kunnen zien wat er mogelijk is voor een passende oplossing. Zou je mij daarvoor je telefoonnummer en persoonlijke gegevens via een privébericht kunnen sturen? Dan help ik je verder!

Groetjes,
Sedat

8 reacties

JanD
  • January 21, 2026

Beste ​@DRL als je dataplafond aan had staan en toch kosten hebt gemaakt, ben je buiten de EU geweest, daar geldt het dataplafond niet, maar kun je voor bepaalde buitenlanden een databundel kopen en daar geldt dan wel weer een dataplafond voor, maar voor landen buiten de EU zonder de mogelijkheid van buitenlandbundel voor dat betreffende land dus niet.

Via de bekende kanalen kun je met de helpdesk van Simyo contact opnemen mocht je nog vragen hebben.

Succes.

• auteur
  • Beginner
  • January 21, 2026

Beste JanD,

Dank voor je reactie. Ik begrijp dat er buiten de EU andere tarieven gelden. Dat punt is voor mij echter niet de kern van het probleem.

Waar het in mijn geval vooral om gaat, is het volgende:

• Er was een dataplafond actief, zonder dat daarbij duidelijk werd gecommuniceerd dat dit alleen binnen de EU zou gelden. In Mijn Simyo en in de app wordt dit niet expliciet en ondubbelzinnig vermeld. Als klant mag je dan redelijkerwijs verwachten dat dit plafond bescherming biedt tegen onverwachte kosten.

• De waarschuwing kwam pas bij €48,40, terwijl de blokkade al bij €60,50 plaatsvindt. In mijn situatie is de stap van €48,40 naar €60,50 binnen (bijna) dezelfde minuut gegaan. Dat maakt ingrijpen praktisch onmogelijk.

• Cruciaal punt: op het moment dat deze sms-waarschuwingen werden verstuurd, waren deze bedragen nog helemaal niet zichtbaar in de Simyo-app. Noch de €48,40, noch het naderen van €60,50 werd in de app getoond.
    Zonder realtime en correcte informatie in de app kan een klant objectief niet controleren wat er gebeurt en dus ook niet tijdig handelen.

Los van de formele uitleg over EU versus non-EU ontstaat hier een situatie waarin dataplafonds, waarschuwingen en blokkades geen daadwerkelijke bescherming bieden, terwijl die bescherming wél wordt gesuggereerd. Zeker als de app achterloopt, is het onredelijk om de verantwoordelijkheid volledig bij de klant te leggen.

Mijn punt is dus niet of kosten buiten de EU mogen worden gerekend, maar of de manier waarop dit gebeurt transparant, controleerbaar en redelijk is. In dit geval was dat niet zo, en dat verklaart ook waarom meerdere klanten hier vergelijkbare ervaringen delen.

Graag zie ik deze kwestie op korte termijn en zorgvuldig opgelost.

Groet, DRL

JanD
  • January 21, 2026

Beste ​@DRL , nogmaals, neem daartoe contact op met de Simyo klantenservice c q. Helpdesk via de bekende kanalen  

Dit forum is van klanten voor klanten en geen helpdesk van Simyo.

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • January 21, 2026

Los van de formele uitleg over EU versus non-EU ontstaat hier een situatie waarin dataplafonds, waarschuwingen en blokkades geen daadwerkelijke bescherming bieden, terwijl die bescherming wél wordt gesuggereerd. Zeker als de app achterloopt, is het onredelijk om de verantwoordelijkheid volledig bij de klant te leggen.

Welkom bij Simyo! ;)

En eigenlijk bij telco’s in het algemeen. :(

Sedat
Moderator
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • antwoord
  • January 21, 2026

Hoi ​@DRL,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat er kosten zijn gemaakt buiten de bundel. Ik kan me voorstellen dat dit vervelend is en dat je hier niet op zit te wachten.

Zoals ​@JanD ook aangeeft, geldt het dataplafond alleen binnen de EU (zone 1). Buiten deze zone wordt het dataplafond niet toegepast. Dit is ook terug te vinden op onze pagina: Dataplafond bij Simyo, waar onder andere staat vermeld: “Het dataplafond van Simyo werkt, net als je bundels, alleen in Nederland en de EU (zone 1).”

Zodra je in een land buiten zone 1 bent, wordt dataverbruik afgerekend tegen het geldende buitenbundeltarief. In het buitenland kan het voorkomen dat je een waarschuwing later ontvangt, omdat het dataverbruik met vertraging bij ons kan binnenkomen. Hierdoor kan het zijn dat er al kosten zijn gemaakt voordat je de sms ontvangt. Meer informatie over de tarieven in het buitenland vind je hier: Bellen en internetten in het buitenland. Omdat de tarieven buiten de EU hoger liggen, kunnen de kosten bij dataverbruik in korte tijd flink oplopen.

Mocht je in de toekomst naar een land buiten de EU reizen, kun je indien gewenst een buitenlandbundel gebruiken. Meer informatie hierover staat hier: Simyo Buitenlandbundels.

Ik wil dit graag verder voor je nakijken en intern navragen bij de betreffende afdeling, zodat we kunnen zien wat er mogelijk is voor een passende oplossing. Zou je mij daarvoor je telefoonnummer en persoonlijke gegevens via een privébericht kunnen sturen? Dan help ik je verder!

Groetjes,
Sedat

Friesian
  • Forum Expert
  • January 21, 2026

Beste ​@DRL 

Misschien heb je zelf te weinig onderzoek gepleegd als gebruiker van het abonnement voor wat betreft het plafond.

Het wordt wel degelijk gecommuniceerd op de site en het forum. Openbaar voor iedereen uitgebreid uitgelegd. zoals Hier en HIER.

Er hoort als gebruiker ook een stukje eigen verantwoordelijkheid bij voor gemaakte kosten en dreigen met openbaar delen is geen goede manier om met elkaar in contact te komen en jammer maar jouw keuze. In mijn ogen onjuist om de schuldvraag bij Simyo te leggen. 

Succes met de afwikkeling en een fijne avond. 

Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • January 22, 2026

Een fraaie oplossing die volgens mij door de provider met de vinger wordt geboden is het uitschakelen van data gebruik buiten zone 1.

Maar Simyo heeft deze optie niet.

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • January 22, 2026

Dat zou een te simpele oplossing zijn en dit is Simyo, niet Simpel..