Skip to main content
antwoord

Plotseling hoge rekening, geen dataplafond. Hoe kan dit?

• May 19, 2025
  • 2 reacties
  • 83 Bekeken

Betreft: Verzoek tot coulance m.b.t. onverwacht hoge datakosten

Geachte heer/mevrouw,

Tot mijn grote schrik werd ik afgelopen maand geconfronteerd met een onverwacht hoge factuur van bijna 200 euro voor het mobiele abonnement van mijn dochter. Bij het afsluiten van dit abonnement waren wij in de veronderstelling – op basis van de toen geldende voorwaarden – dat het dataverbruik zou worden stopgezet zodra de limiet was bereikt.

Tot mijn verbazing blijkt nu dat het dataverbruik, zogenaamd als "service", na overschrijding van de limiet automatisch is blijven doorlopen – tot een bedrag van bijna 200 euro extra. Pas daarna is de verbinding daadwerkelijk geblokkeerd. Dit roept bij mij vragen op over de redelijkheid van deze werkwijze. Waarom wordt er niet gekozen voor een systeem waarbij de data automatisch stopt of slechts op lage snelheid doorgaat, met een actieve keuze voor de klant om al dan niet extra te verbruiken? Dat is in mijn optiek pas echte service, en dat ben ik ook gewend van andere providers.

Daarnaast is de communicatie rond deze overschrijding onvoldoende gebleken. Mijn dochter ontving hierover sms-berichten, maar zoals bij veel pubers gebruikelijk, leest zij haar sms’jes zelden. In de huidige tijd zou communicatie via WhatsApp of zelfs een korte telefonische melding veel effectiever zijn geweest.

Ik begrijp dat ik als ouder verantwoordelijk ben voor het monitoren van het gebruik. Tegelijkertijd vind ik het huidige systeem onvoldoende transparant en klantvriendelijk. Daarom verzoek ik u vriendelijk om coulance in deze situatie. Ik stel voor dat 75% van het extra bedrag wordt kwijtgescholden en wij een kwart betalen – dat lijkt mij een redelijke verdeling van verantwoordelijkheid.

Graag ontvang ik uw reactie en hopelijk een passende oplossing.

Met vriendelijke groet,

Anne Huisman 

Beste antwoord door Roeqajja

Hi ​@ATHUIS,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat er hoge kosten zijn gemaakt buiten de bundel vanwege internetverbruik! 

Wij versturen altijd waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je databundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Balen dat je dochter de sms’jes niet op tijd hebt gezien, vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. 

Wij hebben sinds kort de mogelijkheid om een dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Hiermee kun je voorkomen dat je weer kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond. 

Ik begrijp dat de kosten niet bewust zijn gemaakt. Zou je mij een privébericht willen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag wat we voor je kunnen doen om dit samen op te lossen. 

Bedankt voor je hulp ​@JanD🙂

Groetjes,
Roeqajja

2 reacties

JanD
  • Forum Expert
  • May 19, 2025

Tot mijn grote schrik werd ik afgelopen maand geconfronteerd met een onverwacht hoge factuur van bijna 200 euro voor het mobiele abonnement van mijn dochter. Bij het afsluiten van dit abonnement waren wij in de veronderstelling – op basis van de toen geldende voorwaarden – dat het dataverbruik zou worden stopgezet zodra de limiet was bereikt.

Beste ​@ATHUIS Bij Simyo is het nooit anders geweest, dan dat het buitenbundeltarief gaat gelden bij overschrijden van de bundel.

Het is verstandig je dochter te leren SMS'jes wel te lezen en serieus te nemen, want nu kost het haar waarschijnlijk veel zakgeld en moet ze misschien een krantenwijk nemen of folders rondbrengen of vakken vullen om haar schuld te kunnen betalen.

Als ze een Android telefoon heeft kan ze daarop tevens een waarschuwing en datastop instellen.

Verder is het inderdaad verstandig het dataplafond te activeren voor €0,50 per maand, dat gaat dan per de 1e van de komende maand in.

Kun je de nota niet in 1 keer betalen, dan kun je via de bekende kanalen Simyo om een betalingsregeling vragen.

Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • antwoord
  • May 19, 2025

Hi ​@ATHUIS,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat er hoge kosten zijn gemaakt buiten de bundel vanwege internetverbruik! 

Wij versturen altijd waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je databundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Balen dat je dochter de sms’jes niet op tijd hebt gezien, vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. 

Wij hebben sinds kort de mogelijkheid om een dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Hiermee kun je voorkomen dat je weer kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond. 

Ik begrijp dat de kosten niet bewust zijn gemaakt. Zou je mij een privébericht willen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag wat we voor je kunnen doen om dit samen op te lossen. 

Bedankt voor je hulp ​@JanD🙂

Groetjes,
Roeqajja