Skip to main content
Beantwoord

Onverklaarbare SMS jes op factuur en verbruiksoverzicht

• June 9, 2026
  • 1 reactie
  • 11 Bekeken

Misschien een dubbele topic, omdat ik soortgelijke berichten meer heb gezien. Dat waren echter wel verouderde berichten dus daarom een nieuw topic. 

In het verbruiksoverzicht van ons nummer staat op 1 avond voor 10 Euro aan sms-jes, die niet via onze telefoon verstuurd zijn. Sterker nog, in het verbruiksoverzicht staat dat dit binnen 2 minuten gebeurd zou moeten zijn, een kleine 100 sms-jes. Dat klopt dus niet.  

Het gekke is, in tegenstelling tot de oudere topics, dat het hier om een mix van telefoonnummers en machine-2-machine nummers in binnen- en buitenland gaat. Een greep uit de lijst: 

• 20:52 SMS binnen Nederland, SMS naar 06XXXXXXXX
  • 20:52 SMS binnen Nederland, SMS naar 097010228105
  • 20:52 SMS binnen Nederland, SMS naar 097010228431
  • 20:52 SMS binnen Nederland, SMS naar 097010228176
  • 20:52 SMS binnen Nederland, SMS naar 097010228013
  • 20:52 SMS naar buitenland, SMS International 0095981558936
  • 20:52 SMS binnen Nederland, SMS naar 097010228232
  • en zo gaat de lijst verder… 

Het is voor of na die dag ook niet vaker voorgekomen, gelukkig. Maar het beltegoed was wel in 1 klap weg. 

Gaat om een Android telefoon. Ik heb de SMS rechten nagekeken, daar zag ik geen malafide apps. Ook een scan met Play Protect leverde niets op. Enig idee wat zoiets veroorzaakt kan hebben en wat hiertegen te doen is? 

Moderator: Persoonlijke gegevens zijn verwijderd ter bescherming van de privacy van de gebruiker.

Beste antwoord door Shaniqua

Hi ​@Simster909,

Bedankt voor je bericht. Wat vervelend dat je ineens zoveel sms-verkeer ziet dat je zelf niet hebt verstuurd en dat je beltegoed daardoor in één keer weg is. Ik snap dat dit erg schrikken is.

Alle sms-verkeer dat op het verbruiksoverzicht staat, is geregistreerd via de simkaart en het netwerk. Dit betekent dat de berichten daadwerkelijk via jouw toestel of simkaart zijn verstuurd. Soms kan een app op de achtergrond sms-berichten versturen zonder dat je dit merkt, bijvoorbeeld bij bepaalde (malafide) apps of bij het instellen van bepaalde diensten. Ook kan het zijn dat je simkaart is misbruikt als deze bijvoorbeeld in een ander toestel is geplaatst of zit je simkaart in een ander apparaat zoals een router?
Dit kun je doen:

• Verwijder apps die je niet vertrouwt of recent hebt geïnstalleerd.
  • Zet eventueel je simkaart tijdelijk in een ander toestel om te kijken of het probleem zich daar ook voordoet (kruistest).
  • Overweeg om je simkaart te vervangen als je vermoedt dat deze is misbruikt.
  • Zet je telefoon terug naar fabrieksinstellingen om de malware te verwijderen.

Op basis van je beschrijving lijkt het te gaan om Flubot/smishing malware. Hierbij worden er in korte tijd veel sms’jes (ook naar buitenlandse en machine-2-machine nummers) vanaf je Android-telefoon verstuurd zonder dat je dit zelf doet. Dit gebeurt meestal nadat je op een link in een verdachte sms hebt geklikt, waardoor er malware op je toestel is gekomen.

Zou je mij een privébericht kunnen sturen met je telefoonnummer en persoonlijke gegevens? Dan kunnen we kijken wat we voor je kunnen betekenen.

Groetjes,
Shaniqua

1 reactie

Shaniqua
Moderator
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • antwoord
  • June 10, 2026

Hi ​@Simster909,

Bedankt voor je bericht. Wat vervelend dat je ineens zoveel sms-verkeer ziet dat je zelf niet hebt verstuurd en dat je beltegoed daardoor in één keer weg is. Ik snap dat dit erg schrikken is.

Alle sms-verkeer dat op het verbruiksoverzicht staat, is geregistreerd via de simkaart en het netwerk. Dit betekent dat de berichten daadwerkelijk via jouw toestel of simkaart zijn verstuurd. Soms kan een app op de achtergrond sms-berichten versturen zonder dat je dit merkt, bijvoorbeeld bij bepaalde (malafide) apps of bij het instellen van bepaalde diensten. Ook kan het zijn dat je simkaart is misbruikt als deze bijvoorbeeld in een ander toestel is geplaatst of zit je simkaart in een ander apparaat zoals een router?
Dit kun je doen:

• Verwijder apps die je niet vertrouwt of recent hebt geïnstalleerd.
  • Zet eventueel je simkaart tijdelijk in een ander toestel om te kijken of het probleem zich daar ook voordoet (kruistest).
  • Overweeg om je simkaart te vervangen als je vermoedt dat deze is misbruikt.
  • Zet je telefoon terug naar fabrieksinstellingen om de malware te verwijderen.

Op basis van je beschrijving lijkt het te gaan om Flubot/smishing malware. Hierbij worden er in korte tijd veel sms’jes (ook naar buitenlandse en machine-2-machine nummers) vanaf je Android-telefoon verstuurd zonder dat je dit zelf doet. Dit gebeurt meestal nadat je op een link in een verdachte sms hebt geklikt, waardoor er malware op je toestel is gekomen.

Zou je mij een privébericht kunnen sturen met je telefoonnummer en persoonlijke gegevens? Dan kunnen we kijken wat we voor je kunnen betekenen.

Groetjes,
Shaniqua