Skip to main content
Beantwoord

Kan er iets gedaan worden aan dit onverwacht hoge dataverbruik?

• January 13, 2026
  • 23 reacties
  • 185 Bekeken

Geachte heer/mevrouw,

Ik neem contact met u op naar aanleiding van een onverwacht hoog dataverbuik op mijn mobiele abonnement. 

Het gaat hier om een incident van onbewust data-verbuik waar wij gisteren enorm van geschrokken zijn. Dit is waarschijnlijk veroorzaakt door het downloaden van een game-bestand door onze 10 jarige zoon. Even wat context: we hebben sinds een week geen internet i.v.m. een storing in de bekabeling. De oorzaak hiervan is dat er in onze straat, eerder dit jaar, een bekabeling is aangelegd voor de komst van asielnoodopvang. De monteur kon door het slechte weer vorige week geen grondwerkzaamheden verrichtten de bekabeling te herstellen en daarmee ons internet. Vandaar dat er geen automatische WIFI verbinding wordt gemaakt. Mijn zoon van 10 jaar mocht op mijn telefoon even een spelletje spelen en was zich er niet van bewust dat een spel downloaden zonder WIFI iets anders van dataverbuik vraagt dan het spelen van een spel. Wij als ouders hebben dit helaas niet tijdig gesignaleerd omdat de tijdsduur van het downloaden binnen 15 minuten plaatsvond. Uiteraard hebben we direct maatregelen genomen zoals het dataplafond aanzetten en hem uitleggen welke impact dit heeft. 

Wij begrijpen dat het verbruik formeel binnen onze verantwoordelijkheid valt. Tegelijkertijd hopen wij, gezien de jonge leeftijd van onze zoon en het feit dat het om een eenmalige en onbedoelde onbewuste situatie gaat, dat u bereid bent om met ons mee te denken. Daarom willen wij u vriendelijk verzoeken of u coulance kunt betrachten bijvoorbeeld door een (gedeeltelijk) kwijtschelding van de extra kosten of door het verbuik alsnog teven bundeltarief te verrekenen. Uiteraard staan wij open voor een passende oplossing. Bij voorbaat dank voor uw begrip en moeite die u neemt om ons verzoek te beoordelen. Wij stellen een reactie zeer op prijs. 

Hartelijke groet, 

LIRE

Beste antwoord door Sedat

Hoi ​@LIRE,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat er kosten zijn gemaakt buiten de bundel door extra internetverbruik. Ik begrijp dat dit vervelend is en dat je hier niet op zat te wachten. Fijn om te zien dat je inmiddels een dataplafond hebt ingesteld. Daarmee kun je hoge kosten in de toekomst voorkomen.

Ik begrijp ook dat het extra vervelend was dat je wifi niet werkte, waardoor er meer gebruik is gemaakt van de bundel en de kosten daardoor opliepen.

Zou je mij een privébericht kunnen sturen met je telefoonnummer en persoonlijke gegevens, zodat ik inzage krijg in je situatie? Zo kan ik intern overleggen met de betreffende afdeling en samen bespreken wat er mogelijk is voor een passende oplossing.

Alvast bedankt voor je bericht en het delen van de benodigde informatie!

En ​@JanD bedankt voor je uitleg en tip!

Groetjes,
Sedat

23 reacties

JanD
  • January 13, 2026

Beste ​@LIRE zet in ieder geval meteen 'dataplafond’ aan voor slechts €0,50 per maand en gaat dan per de 1e van de komende maand in en voorkom je dat soort extra kosten in de naaste toekomst.

Wacht s.v.p. verder de reactie van een moderator af.

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • January 14, 2026

Beste ​@LIRE zet in ieder geval meteen 'dataplafond’ aan

Dat heeft ze toch al gedaan?

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • January 14, 2026

Simyo, zou het geen idee zijn om toch zelf wel dataplafond aan te raden om dit soort situaties te voorkomen?

En om de buitenbundel tarieven te verlagen?

https://forum.simyo.nl/internet-4g-en-5g-62/wil-je-een-dataplafond-50205

Sedat
Moderator
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • antwoord
  • January 14, 2026

Hoi ​@LIRE,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat er kosten zijn gemaakt buiten de bundel door extra internetverbruik. Ik begrijp dat dit vervelend is en dat je hier niet op zat te wachten. Fijn om te zien dat je inmiddels een dataplafond hebt ingesteld. Daarmee kun je hoge kosten in de toekomst voorkomen.

Ik begrijp ook dat het extra vervelend was dat je wifi niet werkte, waardoor er meer gebruik is gemaakt van de bundel en de kosten daardoor opliepen.

Zou je mij een privébericht kunnen sturen met je telefoonnummer en persoonlijke gegevens, zodat ik inzage krijg in je situatie? Zo kan ik intern overleggen met de betreffende afdeling en samen bespreken wat er mogelijk is voor een passende oplossing.

Alvast bedankt voor je bericht en het delen van de benodigde informatie!

En ​@JanD bedankt voor je uitleg en tip!

Groetjes,
Sedat

Forum|alt.badge.img+1
  • Allround active
  • January 14, 2026

Simyo, zou het geen idee zijn om toch zelf wel dataplafond aan te raden om dit soort situaties te voorkomen?

Ik lees in die link dat je vindt dat het dataplafond standaard beter op ‘aan’ kan staan. Dat mag niet, want iets wat geld kost mag je niet pushen door de button op ‘aan’ te zetten.

Bij het afsluiten van een abonnement zou deze waarschuwing “Je internet zal doorlopen nadat je bundel op is" wat duidelijker kunnen, bijv. door in capslock LET OP voor de zin “Je internet zal doorlopen nadat je bundel op is" te zetten.

Aanvulling wat verlaging van de buitenbundel tarieven betreft. Dat is een goede suggestie, want die tarieven zijn bij Simyo behoorlijk aan de hoge kant. 

BEN heeft onlangs deze tarieven fors verlaagd: De extra kosten voor internet buiten de bundel zijn in de EU voortaan 0,01 euro per MB, ofwel 10 euro per GB. Tot voor kort was dat in de EU, waaronder ook in Nederland, nog 0,1 euro per MB. Dat is dus nog maar een fractie van wat Simyo rekent t.w. € 0,15 per MB.

Ben verlaagt tarieven voor internet buiten bundel en in buitenland - Tweakers

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • January 14, 2026

Ik lees in die link dat je vindt dat het dataplafond standaard beter op ‘aan’ kan staan. Dat mag niet, want iets wat geld kost mag je niet pushen door de button op ‘aan’ te zetten.

Waarom mag dat niet?

20 GB data kost ook geld en dat staan ook standaard ‘aan’.

Simyo zou natuurlijk ook een veiligheidsvoorziening als het dataplafond gratis kunnen maken..

Bij het afsluiten van een abonnement zou deze waarschuwing “Je internet zal doorlopen nadat je bundel op is" wat duidelijker kunnen, bijv. door in capslock LET OP voor de zin “Je internet zal doorlopen nadat je bundel op is" te zetten.

Doorlopen is an-sich geen probleem, dat schijnt bij KPN ook te gebeuren. Dat het 150 euro per GB kost, dat is wel een probleempje.

Forum|alt.badge.img+1
  • Allround active
  • January 14, 2026

Tuurlijk zou Simyo het dataplafond gratis kunnen maken. Gebruikers kunnen ook zelf hun verbruik (of dat van hun kinderen) in de gaten houden al dan niet met een datamanager uit de appstore.

Simyo zou ook toegang tot het internet kunnen als de bundel een bepaald aantal GB's overschreden is.

Het verdienmodel bij budgetproviders is meestal juist het verbruik buiten de bundel. Goede stap van BEN, ook een budgetprovider, om het tarief daarvan ver te verlagen, zet misschien andere providers aan dit te volgen. Al is het maar om geen klanten te verliezen.

Ik stop deze discussie, gaat in dit topic teveel off-topic.

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • January 14, 2026

Tuurlijk zou Simyo het dataplafond gratis kunnen maken. Gebruikers kunnen ook zelf hun verbruik (of dat van hun kinderen) in de gaten houden al dan niet met een datamanager uit de appstore.

Heb je een linkje voor iOS?

Simyo zou ook toegang tot het internet kunnen als de bundel een bepaald aantal GB's overschreden is.

Het verdienmodel bij budgetproviders is meestal juist het verbruik buiten de bundel. 

Yep. En dat is nogal maatschappelijk onverantwoord ondernemen.

Het is jammer dat de ACM daar niet tegen optreed. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Allround active
  • January 14, 2026

Nee, geen link voor iOS, ben een Android gebruiker. Wel een link waar je zelf een keuze kan maken https://www.iculture.nl/gids/dataverbruik-apps-iphone/

Friesian
  • Forum Expert
  • January 15, 2026

Beste ​@XTF en ​@Summer2  .

Misschien, ik weet het niet zeker, is het eigenlijk niet toegestaan om een crosspost te plaatsen. Je verplaatst het onderwerp van het ene topic naar het andere. 

Maar goed. 

In mijn optiek zijn er meer mogelijkheden, oplossingen waaraan gedacht kan worden wat betreft buitenbundelkosten.

Wel mag er zoals ook in dit topic van ​@LIRE het geval is, vermeld worden dat bij Simyo elke situatie individueel wordt beoordeeld.

Trouwens LIRE, erg netjes verwoord en uitleg gegeven over wat er is gebeurd.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is of het voor ​@LIRE naar tevredenheid is opgelost door de helpdesk. Dus graag daar een terugkoppeling over, 🙂👍

JanD
  • January 15, 2026

Bij KPN loopt de teller buiten de bundel ook gewoon door, maar kost echter geen geld.

KPN verlaagt de snelheid drastisch,  zodat je alleen nog kunt mailen, sms'en whatsappen zonder video en foto's te gebruiken ​@XTF 

Friesian
  • Forum Expert
  • January 15, 2026

Het klopt wel wat je aangeeft ​@JanD maar misschien is het goed om ons te richten op Simyo op dit forum. Ook al is het een dochter van KPN, het heeft een andere werkwijze, filosofie, administratie, helpdesk waar wij de klant onze hulp, ons meedenken op het forum kunnen bieden. 

JanD
  • January 15, 2026

Beste ​@Friesian hier refereerde ik naar:

Doorlopen is an-sich geen probleem, dat schijnt bij KPN ook te gebeuren. Dat het 150 euro per GB kost, dat is wel een probleempje.

uit de reactie van ​@XTF eerder binnen dit topic.

Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • January 17, 2026

Het verdienmodel bij budgetproviders is meestal juist het verbruik buiten de bundel. 

Die link voor iOS bestaat niet, omdat het vanwege het ontwerp van iOS dit niet kan.

Een iOS app kan namelijk binnen zijn eigen omgeving klooien. Dat heeft veel voordelen, maar ook nadelen. 

• auteur
  • Beginner
  • January 18, 2026

Dag allemaal, bedankt voor het meedenken! Het is inmiddels naar tevredenheid opgelost en wij zijn opgelucht dat Simyo zo meegedacht heeft. Groet LIRE 

Friesian
  • Forum Expert
  • January 18, 2026

Bij KPN loopt de teller buiten de bundel ook gewoon door, maar kost echter geen geld.

KPN verlaagt de snelheid drastisch,  zodat je alleen nog kunt mailen, sms'en whatsappen zonder video en foto's te gebruiken ​@XTF 

Welke snelheid wordt dan gehanteerd als "beperking"? 

Friesian
  • Forum Expert
  • January 18, 2026

Die link voor iOS bestaat niet, omdat het vanwege het ontwerp van iOS dit niet kan.

Een iOS app kan namelijk binnen zijn eigen omgeving klooien. Dat heeft veel voordelen, maar ook nadelen. 

Yep, sandbox system vermoed ik waaraan je denkt.

Sandbox

Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • January 18, 2026

Ja, dat is wat ik ooit eens heb gevonden.

JanD
  • January 19, 2026

Welke snelheid wordt dan gehanteerd als "beperking"? 

Beste ​@Friesian zie onderstaand citaat uit website van KPN:

Wat gebeurt er als mijn MB's bijna op zijn?

Dan verlagen we je snelheid naar 64 Kbps download- en 32 Kbps uploadsnelheid. Je krijgt een sms als het zover is.

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • January 19, 2026

Ja, dat is wat ik ooit eens heb gevonden.

Ondanks de sandbox is er best nog het een en ander mogelijk voor apps.

Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • January 22, 2026

Maar niet op basis van bepaalde condities de mobiele data uitzetten. Maar als ik me vergis hoor ik dit graag.

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • January 22, 2026

Tijdig waarschuwen lijkt mij al aardig handig.

Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • January 22, 2026

Ik heb geen idee of zoiets mogelijk is in iOS. Zou een goede vraag zijn voor op een tweakers forum.