.

Beantwoord

Hoge rekening door internet?

  • 17 August 2014
  • 63 reacties
  • 3611 Bekeken


Toon eerste bericht

63 reacties

Reputatie 5
Badge +11
Hoi suus1, welkom op het forum van Simyo.

In je gegevens zie ik inderdaad een e-mail met dezelfde tekst welke al is beantwoord door een collega.
Hierin wordt onder anderen uitgelegd dat wanneer je met je telefoon van internet gebruik maakt via Wi-Fi, dan kan het voorkomen dat er automatisch overgeschakeld wordt naar het mobiele netwerk als de Wi-Fi verbinding wegvalt of niet sterk genoeg is.
Er wordt dan dataverbruik in rekening gebracht en als je bundel op is zijn daar kosten aan verbonden.

Ook wordt het advies gegeven Google+, de app van het sociale netwerk Google+, te verwijderen.

Nu geef je aan dat er tussen de 50% en 100% SMS 5 minuten zit. Dat kan heel goed kloppen, helaas.
Je maakt gebruik van een 200 MB bundel. De helft daarvan, 100 MB, kun je in ruim 1 minuut verbruiken als de omstandigheden goed zijn.

Je hebt in september 857 buiten je bundel verbruikt, en deze maand zit je er ook al overheen. Ik raad je aan om uiterlijk de 25e van de maand je bundel te verhogen en voor nu om de optie 'Internet op je mobiel' uit te zetten op Mijn Simyo.
Ik zal als eenmalige tegemoetkoming je buiten bundel internetverbruik van september verrekenen met een 1000 MB bundel waardoor het je €15 gaat kosten, in plaats van €128,-.

Verder geef ik je de tip om de Mijn Simyo App te installeren op je telefoon, of op z'n minst regelmatig Mijn Simyo op internet te checken. Je kunt zo de stand van je bundel makkelijk in de gaten houden.

Heb ik je zo iets gerust kunnen stellen?
Badge
ik denk dat enige oplossing is andere provider zoeken die onbeperkt internet aanbied.
er zijn genoeg van...

met simyo komen we echt niet uit.
Ik blijk vannacht (nacht van zondag op maandag) om half 1 een rekening voor internet te hebben opgelopen van dik 44 euro. Ik heb geen enkel idee hoe dit gebeurd kan zijn en heb mijn internet meteen uitgezet. Ik kan wel janken, wat een rot manier om je geld in de vuilnisbak te gooien! Kunt u verklaren hoe het kan dat ik ineens zoveel data heb verbruikt terwijl ik sliep?
OK geen reacties, jammer. Abbo opgezegd!
Reputatie 7
Badge +9
Op dit forum kun je een officiele reactie van Simyo verwchten binnen 1 werkdag. Zal dus niet lang meer duren.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Rinke92,

Wat ongelofelijk jammer dat je zo snel je abonnement hebt opgezegd :(
Zoals je in eerdere reacties kunt lezen gaan we erg vaak coulant om met dit soort gevallen van onverwacht dataverbruik. Ook al kunnen wij zelf ook niet zien waaráán de data verbruikt wordt.

Ik zie wel dat je op 20 september je bundel verlaagd had van 500 MB naar 200 MB terwijl je in september juist meer dan die 200 MB verbruikt had.
Help!Ook hier een mega rekening van 233,57 euro!En dat alleen voor t internet 2441mb?In al die jaren mobiel internet bij Simpel en Kpn nog nooit gehad!Nooit een rekening over de 40 euro gehad!Denk je lekker goedkoop over te stappen naar Simyo!Nou 😞.Zou op moment niet weten hoe ik zoon bedrag ga ophoesten!Hoop dat Simyo iets voor mij kan betekenen zie t ff niet zitten zo!Help!

ps.heb trouwens ook geen waarschuwwings sms ontvangen!
Ook ik had deze maand een veel te hoge rekening, ik heb een klacht ingediend bij Symio.
Als antwoord kreeg ik dat het komt door het gebruik van internet via wifi dat als de wifi verbinding weg valt ik door ga op Symio en dus moet betalen ze gaan proberen het op te lossen met de provider maar ze hebben toch het hele bedrag van mijn rekening afgeschreven.
Ik heb geen bundel met internet alleen bellen voor € 5,= per maand.
Ook ik had deze maand een veel te hoge rekening, ik heb een klacht ingediend bij Symio.
Als antwoord kreeg ik dat het komt door het gebruik van internet via wifi dat als de wifi verbinding weg valt ik door ga op Symio en dus moet betalen ze gaan proberen het op te lossen met de provider maar ze hebben toch het hele bedrag van mijn rekening afgeschreven.
Ik heb geen bundel met internet alleen bellen voor € 5,= per maand.

Wanneer je allèèn dataverkeer wenst via wifi dan zou ik je adviseren......
  1. Bij mijn simyo... simkaart en instellingen, internet uitzetten.
  2. Als extra voorziening kun je ook je APN verwijderen op je telefoon.
Groet,
Friesian.
Ik heb ook een onverwachts hoge rekening. Ik gebruik zelden internet op de telefoon en heb standaard het data verkeer uit staan. (Ik heb een internet bundel van 200 mb). Afgelopen week was ik echter in het buitenland op een plaats zonder WIFI (dat bestaat nog). Mijn tienerzoon wilde heel graag een paar minuten op internet om een spel bij te werken. Het is internet helaas buiten de bundel. Dat is me bekend.
Op 20 oktober zijn we op internet gegaan  door mijn telefoon als WIFI hotspot te ge bruiken. Dat ging prima. De hogere kosten vonden we acceptabel (25 cent per mb, maar voor 7,7 mb was hij klaar). We waren dus heel bewust bezig met het gebuik van het internet en keken steeds voor de start en direkt na afloop naar het dataverbruik om mijn telefoon. De dag erna is er internet gebruik op een tijdstip dat volgens mij niet klopt. (s'Ochtend 8.15 uur. Vanwege een bepaalde gebeurtenis kan ik die ochtend nog goed herinneren.) Maar wel voor 25MB interenet gebruikt, dat ik niet kan plaatsen. Vooral vreemd omdat het dataverkeer standaard UIT staat. Later die dag  hebben we zelf opnieuw internet gebruikt. Mijn zoon heeft het spel bijgewerkt en was met 5 mb klaar hiermee. Vergelijkbaar dus met het gebruik op 20- oktober. Prima. De dag erna gaat het pas echt goed mis. Eerst zelf kort internet gebruikt, met klein internet verbruik. Niks vreemds.Dataverkeer daarna weer uit. 2 uur later gaat mijn zoon opnieuw online. Voor de start bekijken we de beginstand van de data (40mb voor de hele maand). Maar deze keer ontvangen we na enkele minuten internet een sms dat ons saldo is verbruikt. Direkt gestopt. Thuis gekomen zie ik op mijn simyo dat die dag binnen een paar minuten tijd 160 MB is verbruikt. Dit is afgeschreven in 3 pakketjes: eerst 60 mb, en 2 minuten later weer 60 mb en 4 minuten later nog eens 40 MB. Mijn zoon speelde echter de zelfde app als vorige keren. Keek geen filmpje oid. Ook hebben we allebei updates op handmatig staan, dus apps kunnen zichzelf niet ongevraagd updaten. Het dataverbruik van mijn telefoon laat geen hoog verbruik zien. Op de Ipod van mijn zoon kunnen we helaas geen registratie voor verbruik vinden. Ik heb een eenvoudige telefoon die niet op 4G kan (sony xperia E) en ik vraag me af of deze internet snelheid met mijn telefoon eigenlijk wel mogelijk is?. Kan het zijn dat er iets blijft "hangen"in het netwerk waardoor we nu ineens met deze absurde rekeneing zitten?
Ik zie op het forum dat alle reacties over hoog gebruikt worden afgescheept met de reactie dat je je eigen gebruik moet monitoren, maar dat vind ik te simpel, want dat deden we. Misschien kan er ook aan de kant van de provider/ het netwerk ietd misgaan? En hoe moet je je gebruik monitoren als je in 4 minuten 120  MB kwijt bent (of 160 mb in 9 minuten) . We hebben niet eens 4G!  Ik hoop op een serieuze reactie van Simyo, want ik zie toch dat er veel reacties met onverwachts hoog gebruikt zijn. Ik hoop dat julllie dit soort voorvallen goed onderzoeken.
Badge
enige oplossing is=overstappen naar andere provider met ombeperk internet
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Oiski, jan v W en Petrabktes, welkom op ons forum!

In jullie gegevens zie ik inderdaad hogere facturen dan anders. Ik zal morgen, dinsdag, een uitgebreidere reactie geven met allerlei tips & tricks hoe je dit in de toekomst kunt voorkomen.
Friesian, jij bedankt voor jouw tip!
Voor nu zitten jullie met een hoge factuur, hierover kan ik al zeggen dat we jullie qua internetverbruik binnen Nederland eenmalig tegemoet gaan komen. Morgen zal ik hier laten weten hoeveel dat precies gaat zijn.

Sylwester, wij hebben elkaar zojuist even aan de telefoon gesproken. Ik ben blij dat de kou uit de lucht is 🙂
Badge
dat klopt Ernst,er werken toch mensen bij simyo.
Is toch wel fijn persoonlijk contact.
Ben niet altijd netjes geweest,dat weet ik.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Oiski en jan v W,

Gisteren heb ik al een uitgebreide reactie aangekondigd. Hier is ‘ie dan:

Natuurlijk is het niet onze bedoeling om onze klanten in financiële problemen te drukken. Dat is niet het idee achter onze goedkope bundels.
Het klopt dat internetten buiten je bundel een stuk duurder is dan binnen je bundel. Daarom proberen we iedereen zo goed mogelijk voor te lichten over hoe je telefoon werkt, hoe je ongewenst internetverbruik kunt voorkomen en kunt controleren.
Hou ook onze Facebookpagina goed in de gaten, daar plaatsen we regelmatig handige artikelen en geven we tips.

Oiski, je geeft aan geen SMS berichten te hebben ontvangen over je bundelverbruik. Nu heb ik dat laten onderzoeken en deze zijn als volgt verstuurd:
Op 11 september om 15.45 uur dat er 50% verbruikt was en op 15 september om 15.59 uur dat je bundel volledig verbruikt was.
Vervolgens hebben we je op 9 oktober om 08.05 uur weer een SMS gestuurd dat je bundel voor de helft op is en op 13 oktober om 07.57 dat ie helemaal op was.
Heb je ze echt niet gekregen, of heb je ze over het hoofd gezien?
Nu wil ik je vragen om de geïncasseerde factuur van september te storneren. Je zult heel snel daarna een herinneringsmail ontvangen, maar die kun je negeren. Een paar dagen later krijg je een mailtje met een iDeal link voor het nieuwe bedrag. Ik heb voor die factuur je internetkosten verrekend met een bundel van 1500 MB. Dit hebben we alvast ook gedaan voor deze maand voor de kosten die je tot nu toe gemaakt hebt met internet.

Jan v W, dat stukje over het storneren en de herinneringsmail geldt ook voor jou. Jij hebt in september 531 MB zonder bundel verbruikt. Dit heb ik verrekend met een bundel van 1000 MB.
Het klopt overigens dat je geen internetbundel hebt, maar dat betekent niet dat je niet kunt internetten. In de mails die je krijgt wanneer je net klant bent waarschuwen we daar ook voor:
“Houd er rekening mee dat 'Internet op je Mobiel' direct mogelijk is met je Simyo simkaart. De kosten hiervoor kunnen snel op lopen wanneer je geen internetbundel hebt.”
Stond in de mails die jij hebt gekregen niet zoiets?

Hoi petrabkts,

In jouw geval gaat het om internetverbruik in het buitenland. Hierover mag ik helaas geen coulance geven. Het is namelijk een type verbruik dat altijd buiten alle bundels valt en dus ook niet te verrekenen is met een binnen bundel tarief.
Het enige dat ik voor je kan doen is ook jou de tips geven hoe je het beste om kunt gaan met internet op je telefoon.
Helaas is het uitzetten van het dataverkeer in de telefoon vaak niet genoeg. De enige manier die wij als provider kunnen garanderen en om ‘Internet op je mobiel – buitenland’ uit te zetten op Mijn Simyo. Gaat er dán nog iets mis, dan kunnen we je tegemoet komen.
Je vraagt je overigens af of je Sony Xperia E wel snel genoeg is om zoveel data in zo’n korte tijd te gebruiken. Dat is ie. Met groot gemak. Met de maximaal haalbare snelheid in jouw telefoon kun je 51 MB in 1 minuut downloaden. Je zat nu ongeveer op de helft daarvan zie ik in je gegevens.

Heb ik het zo duidelijk uitgelegd voor je, petrabkts?


Friesian, dank je voor je tips!
Hoi Ernst,Super dat Simyo hier zo mee omgaat!Vindt alleen nog gek dat ik die smsjes niet heb ontvangen!Weet niet eens of dit idd aan jullie ligt...kreeg van mn vrouw ook net te horen waarom ik haar smsjes niet lees terwijl ik haar heb laten zien dat ik toch echt niets heb ontvangen!terwijl ik toch regelmatig smsjes binnen krijg!Wat ik natuurlijk ook een raatsel blijf vinden is het hoge data verbruik,heb gewoon nog mn oude telefoon doe naar mijn mening niets anders dan anders..en toch ineens die flinke stijging!(raar)Maar ben natuurlijk dolblij met jullie coulance!!!!!Van mij voor jou de WARME DOUCHE🆒
.
Graag ontvang ik een uitleg over het volgende:
sinds juni stijgen mijn maandelijkse kosten enorm, terwijl ik niets anders doe dan voor juni. ik kan niet geloven dat het verbruik dermate zou zijn gestegen . zelfs toen ik bijna 3 weken met vakantie ben geweest in het buitenland en dus ook vrijwel geen internet danwel belminuten gebruikt heb, heb ik ook een ontzettend hoge rekening.

tevens heb ik de internetbundel verhoogd of het daar aan zou liggen zodat ik daar wel voldoende zou hebben, echter is iedere maand de rekening weer hoger.

Bovenstaande heb ik ook al gemaild naar jullie. Erg snel antwoord gekregen,echter word er niet op mijn vragen geantwoord en heb ik het idee dat er een standaard mail verzonden is waar achter de "privacy" verscholen word. Inhoudelijk is niet naar de mail gekeken.

Graag verneem ik jullie reactie en uitgebreide uitleg.

met vriendelijke groet,
Tim Verhallen
Reputatie 7
Badge +9
In afwachting van het antwoord van Simyo even een vraagje: word je niet veel wijzer van de kostenspecificatie op je factuur? Daar zou je exact moeten kunnen zien hoe het totaalbedrag is opgebouwd en hoeveel kosten je eventueel buiten je bundel hebt gemaakt. Hou er rekening mee dat kosten gemaakt in het buitenland niet uit je bundels komen, dus het verhogen van een bundel speciaal voor een buitenlandse vakantie heeft geen zin. 
Heb ik inderdaad bekeken maar dat geeft geennduidelijkheid. Tevens gaat het mij met name ook om Hoe het kan zijn dat het in een keer hoger is terwijl dit nooit is geweest. Niks is veranderd aan mijn instellingen apps of andere zaken. Voor mij is het niet te verklaren Hoe dit komt. De rekeningen komen nu al meerdere malen erg hoog uit!!
Bedankt voor je reactie. Jammer dat aanpassen kosten niet mogelijk is, al begrijp ik dat zoiets anders ligt bij gebruik in het buitenland.
Ik betwist ook niet dat ik in het buitenland internet hebt gebruikt. Dat was een bewuste keuze ( tenminste een klein aantal mb's), dus het uitzetten van interrnet op mijn simyo is geen goede oplossing. Want dan is ook gewenst internet gebruik onmogelijk. Ik wil allleen begrijpen, wat er mis gaat, waardoor in korte tijd zoveel wordt gebruikt, terwijl je het zelfde doet wat anders slechts enkele mb kost. We hebben vrijwel alle apps standaard op uit staan. Maar het kan dus volgende keer weer gebeuren?
Een collega ontving afgelopen week een mailtje, die verstuurd was door een collega via mobielinternet. Maar die mail ontving ze tientallen malen! blijkbaar blijven hangen inhet netwerk. Zoiets kan blijkbaar toch gebeuren, en zou wellicht ook dat vreemde dataverbruik verklaren. Kunnen jullie zoiets zien?
Ik maak me bovendien wel zorgen als ik lees dat andere onverwachte rekeningen hebben boven de 200 euro. Zorgelijk, als dit zo onbetrouwbaar is. gebeurt dit oook bij andere providers?
Verder ben ik verbaast om te lezen, dat er data verbruikt kan worden ondanks het uitzetten van mobiel internet op je telefoon.
Dat lijkt me een technisch probleem. Maar wiens "schuld" is dat? De fabrikant van de telefoon? De provider? Niet de consument lijkt me? Die kan er niets aan doen. Interessante kwestie om eens voor te leggen aan bijvoorbeeld de consumentenbond. ( niet om mijn persoonlijke zaak hoor, maar het algemene principe). En belangrijker? Wie kan er iets aan doen om het op te lossen? of gaat het toch om malware?
Oh ja, niet iedereen zit op ifacebook. Dus tips voor veilig gebruik zijn welkom, maar via facebook ga ik ze niet zien.
Hoi petrabktes.

Je vraagt, is het malware? Heb je een goede virusscanner geinstalleerd? (Bijvoorbeeld cm security is goed)
Heb je ingesteld dat apps niet automatisch worden bijgewerkt? Doe dit uitsluitend via Wi-Fi.
Daarom heb ik al eerder opgemerkt om de APN tekst te wissen, dan gebeurt er geen mobiel data gebruik....(ook niet onbewust)

En het besturingssysteem kan zelfs een beetje datagebruik geven, zelfs als de telefoon uit staat. (Wanneer APN niet gewist)

Gebruik zoveel mogelijk wifi, en vertrouw niet blindelings op gratis wifi. (Om dus zeker te zijn van geen mobiel dataverkeer... APN wissen)
**************************
Mobiele netwerken uitzetten is natuurlijk gemakkelijker, maar om zeker te zijn dat er 100% geen mobiel dataverkeer kan plaatsvinden zijn er 2 methodes.
 1. Op mijn simyo, internet uitzetten.
2. APN wissen.

Mocht je denken ik vertrouw het niet helemaal kun je na een back-up van je contacten, je toestel terugzetten naar fabrieksinstelling.

Groet,
Friesian.
Edit

Toestel upgrades via wifi!

Groet,
Friesian
Toch nog even iets vermelden wat ik vergeten was.
Wanneer je een data manager gebruikt (3G Watchdog, My Data manager of Onavo Count) dan zou je die in kunnen stellen op bij 40% verbruik waarschuwing en bij 50% mb verbruik afsluiten, zie je dan dat er nog veel ruimte is dan zou je de volgende maand kunnen opschalen naar 10% meer.
(naar eigen behoefte veilig instellen)

Groet,
Friesian
Je vraagt, is het malware? Heb je een goede virusscanner geinstalleerd? (Bijvoorbeeld cm security is goed)
Heb je ingesteld dat apps niet automatisch worden bijgewerkt? Doe dit uitsluitend via Wi-Fi.
Daarom heb ik al eerder opgemerkt om de APN tekst te wissen, dan gebeurt er geen mobiel data gebruik....(ook niet onbewust)

ik heb inderdaad al een virusscanner. Ik heb ook maar een paar (gratis) apps. Dus niet zo waarschijnlijk dat dit het probleem was.
De situatie ging niet om gebruik van gratis WIFI, dus niet van toepassing. Maar ik begrijp het probleem daarbij.

Alleen die APN tekst wissen weet ik niet. Hoe moet dat? Waar heb je dat uitgelegd? Die tip  wil ik graag terug zien.
(en nogmaals: tips op facebook zie ik niet. Ik zit niet op facebook.)

Ik heb gisteren alle apps nagelopen, en overal het gebruikt van achtergrond data uitgezet.
Ook enkele apps verwijderd. Ik zou ook graag google plus verwijderen, maar die laat zich niet verwijden. Ik zet google plus regelmatig uit, maar als ik een andere keer weer kijk, is die toch vaak weer aan. (Ik heb diverse  google apps, waar ik niet op zit te wachten, maar die zichzelf hebben meegeinstalleerd bij een update van de telefoon. Ik wil ze niet, maar ik kan ze niet verwijderen).
Hoi petrabktes.

Even nalopen wat ik standaard doe, misschien dat jij dat ook doet, maar ter controle.
Een aantal apps worden standaard meegeleverd, dat klopt.
Als 1e heb ik bij google store (mijn apps) door op het tasje symbool te blijven klikken tot er staat o.a. mijn apps, instellingen (kiezen)
Apps niet automatisch bijwerken. 

Dan op je telefoon bij instellingen gaan naar applicatiebeheer.
Zie je dan staan als voorbeeld Chrome, Hangouts, Youtube die heb ik dan teruggezet naar fabrieksinstelling.
Dit scheelt ook nog eens ruimte bij apparaatgeheugen.
Door bij google store geen apps automatisch bij te laten werken, beslis jij welke apps wel of niet worden bijgewerkt en dat kan dan met wifi.

Bij #35 noemde ik APN wissen wat daar staat.
APN ..... Acces Point Name. Is de toegangspoort voor mobiel data.
Is te vinden bij instellingen op je telefoon (bij mij... meer instellingen) mobiele netwerken en dan namen toegangspunten.
Verwijder je bij APN portalmmm.nl zal mobiel data niet plaatsvinden, evenals wanneer je op mijn simyo internet uit zet.

Je hebt het over google+, bedoel je daarmee je google+ account verwijderen?

Dat vindt je hier.

Groet,
Friesian.

Pfff, een heel verhaal, nietwaar?🆒

ff doorlezen, en laat je weten of ik duidelijkheid heb gebracht met deze toelichting?
Reputatie 1
Beste Simyo,

Ik keek deze week op Mijn Simyo en zag dat ik een rekening heb van €85-,! Dit is mij nog nooit eerder overkomen dat ik zooveel moet betalen aan mijn telefoonrekening. Ik heb een 1000mb internet en daar red ik het altijd prima mee, maar nu opeens niet.
Ik heb bij de verbruikerskosten gekeken en de dagen waarbij ineens betaald moest worden, lijken mij zelf erg stug als ik in mijn agenda kijk.
Ik luister bijna nooit meer online radio, maar gewoon mijn mp3 speler. Ook op de dagen dat mijn bunder overschreed, gebruikte ik daar amper tot niet.
Dus ik vraag mij echt heel erg af hoe het zo is?! Mijn hart is gezakt en zo'n bedrag kan ik voorlopig nog niet betalen.... Help!!

Groetjes,

Reageer