.

Beantwoord

Hoe kan ik de ene maand minder minuten binnen mijn bundel hebben vergeleken met de andere maand?

  • 27 October 2015
  • 5 reacties
  • 137 Bekeken

Badge
Beste,

Ik kwam er vandaag achter dat mijn belkosten behoorlijk hoog zijn. Ik heb het nagekeken en het lijkt er op alsof de kosten die ik binnen mijn abonnement mocht maken per maand zijn gedaald. Als ik kijk naar afgelopen maanden zie ik ook dat de kosten die ik binnen mijn abonnement mocht maken behoorlijk fluctueren. De ene maand zit ik na 177 minuten (en 2 smsjes) over mijn bundel, een andere maand al na 134 (en 5 sms), weer een andere na 200 (en 2 sms). Hoe kan dat?
icon

Beste antwoord door Angela 28 October 2015, 09:31

Bekijk originele reactie

5 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Hoi TTT,

Welkom op het Simyo Forum

Dat je hier wat meer uitleg over wilt kan ik begrijpen. Ik heb voor de zekerheid 3 facturen nagekeken en de belminuten plus sms'jes voor je nagerekend.

In augustus heb je 179 minuten gebeld en 21 sms'jes binnen je bundel verbruikt. De verwarring in deze kan ik begrijpen. Het laatste gesprek wat je gevoerd hebt is namelijk voor de helft binnen en voor de andere helft buiten je bundel gevallen. Het lijkt er wellicht op dat je 57 minuten volledig bij je bundel hebt gebeld, maar dit is niet het geval.

Je ziet achter dit gesprek een bedrag staan. Dit bedrag komt niet overeen met 57 minuten bellen buiten je bundel. Als je het bedrag deelt door het buitenbundel tarief, zie je het aantal minuten wat buiten en wat binnen je bundel berekend is. Begrijp je dit?

In september heb je 191 minuten en 9 sms'jes binnen je bundel verbruikt. Hier zie ik geen half/half gesprekken. Dit komt precies uit na het optellen van alle gesprekken.

Voor de huidige maand heb ik het ook nagerekend. Je hebt 198 minuten en 2 sms'jes binnen de bundel verbruikt. Ook precies 200 minuten voordat je buiten de bundel bent gegaan.

Heb je in jouw berekeningen rekening gehouden met het afronden van belminuten? Als jij 21:16 minuten en 2:30 minuten belt, wordt dit afgerond naar 22 en 3 minuten. Je haalt dan ook 25 minuten van je bundel af in plaatst van 23:46 minuten.

Ik hoop dat het op deze manier duidelijker is voor je 🙂 Mocht je vragen hebben of zijn er toch nog wat dingen niet helemaal duidelijk. Laat je het dan weten?

Groetjes,
Angela
Badge
Hoi Angela,

Dank voor je reactie en de moeite! Het gedeelte over afronden van gesprekken had ik gevonden, maar fijn dat je het nog even aanstipt. Jammer genoeg heb ik eigenlijk weinig vragen over september en oktober, juist daarvoor is het een beetje een rommeltje waar ik niet uitkom. Als ik kijk naar de diagram onder verbruik, haal ik daar de volgende info uit:

maart: 451 binnen bundel
april: 271 binnen bundel, 118 buiten
mei: 179 binnen, 47 buiten
juni: 192 binnen, 147 buiten
juli: 139 binnen, 53 buiten

Bij mij viel Juli het meest op, maar dat blijken smsjes en gesprekken buiten Nederland te zijn. Je begrijpt vast dat het raar is om 192 minuten te zien staan waarvan de helft buiten mn bundel valt maar daar ben ik nu uit. Verder denk ik dat de diagram bij mij niet klopt. Als ik doorklik naar de factuur van maart, staat er ineens hele andere informatie dan in het diagram, namelijk dat ik ver buiten mn bundel ben gegaan. Zelfde geldt voor april. Kan jij het diagram zien dat ik te zien krijg, of moet ik even mijn best doen een printscreen toe te voegen?

Groetjes Tom
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Tom,

Als we dan toch bezig zijn 😉 Ik heb ze in het systeem ook even bekeken. Niet allemaal om heel eerlijk te zijn!

Maart en april heb ik bewust niet nagekeken. Dit was voor de overgang naar de nieuwe Mijn Simyo omgeving. Helaas is de weergave van de maanden niet juist in jouw grafiek. Ik heb deze nagekeken op jouw facturen. Beide maanden heb je 200 minuten opgemaakt en ben je daarna hier buiten gegaan. Als je klikt op de grafiek zie je inderdaad andere gegevens staan. Deze zijn wel goed meegenomen na de overgang. Maakt dit al wat meer duidelijk?

Hieronder heb ik de maanden mei, juni en juli nog even uitgezocht voor je.

Mei: 198 minuten en 2 sms'jes. Dit zijn 200 minuten binnen de bundel. Hiernaast heb je nog extra kosten gemaakt voor bellen in het buitenland en bellen binnen Nederland.
Juni: 179 minuten en 21 sms'jes. Dit zijn samen 200 minuten. Daarna heb je nog 139 minuten buiten de bundel gebeld.
Juli: 134 minuten en 5 sms'jes. Je bent dus binnen je bundel gebleven. De overige kosten zijn allemaal buitenland kosten. Deze vallen dus überhaupt niet binnen de bundel.

Laat je het weten als er nog onduidelijkheden zijn?

Groetjes,
Angela
Badge
Hoi Angela,

Dank weer voor je moeite. De verwarring kwam dus helemaal vanuit die diagram die niet klopt, nu ik weet dat het klopt dat die niet klopt, klopt het in mijn hoofd weer (dus). Wat mij betreft is het nu helemaal duidelijk! Die bundel mag dus wel wat hoger. Bedankt voor de uitleg!

Groetjes Tom

Ps: toch nog een kant tekening. Ook in juni zie ik in de diagram dat ik na 171 minuten en 21 smsjes over mijn bundel ben gegaan. Dat is in totaal 192. In mei geeft de diagram aan dat ik na 177 minuten en 2 smsjes over mijn bundel ging, in totaal dus 179. Dit is dus na die overgang waar je het over hebt. Ik zie dat de facturen wel kloppen, maar hoe die diagram dan nog steeds getallen kan aangeven die niet overeenkomen met mijn abonnement snap ik niet. Het totaal klopt overigens wel weer, alleen die minuten die het diagram weergeeft als buiten mijn abonnement zijn in de factuur nog binnen het abonnement gebleven. Is ook in die maanden de reden een gesprek wat half binnen en half buiten mijn abonnement valt?
Voor de duidelijkheid, het gaat me nu dus alleen nog om het begrijpen van het diagram, de facturen geloof ik 😉 Het ziet er vreemd uit dat alleen in september en oktober de scheidingslijn van binnen en buiten mijn abonnement netjes op 200 ligt, en verder heel erg schommelt.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Tom,

Dat heb je goed gezien. In juni heb je een gesprek gevoerd van 9 minuten waarvan 8 minuten binnen je bundel zijn gevallen en 1 minuut buiten je bundel. In mei was het een gesprek van 34 minuten geweest waarvan er 4 buiten je bundel zijn gevallen. Wellicht dat dit dus niet helemaal duidelijk is uit de grafiek.

Zou je eens een printscreen willen plaatsen van jouw grafiek? Dan kan ik eens meekijken. Zoals ik in jouw andere topic heb aangeven, kunnen we wellicht nog wat verbeteren in dit overzicht.

De verwarring kwam dus helemaal vanuit die diagram die niet klopt, nu ik weet dat het klopt dat die niet klopt, klopt het in mijn hoofd weer (dus).


Haha! Fijn dat het niet kloppen van de grafiek klopt en dat dit niet kloppen ervoor zorgt dat het klopt in jouw hoofd (klopt zo hé ;)))

Groetjes,
Angela

Reageer