Skip to main content

.

Hoi,

afgelopen maandag 23 december, heb ik het bericht ontvangen dat mijn simkaart geblokkeerd is door hoge kosten in korte tijd. 
Na wat onderzoek bleek dat mijn telefoon in de periode van maandagavond tussen 22.46 tot 23.55 (dus nog geen uur en een kwartier) zoveel MB’s heeft verbruikt, wat resulteert in dat ik een factuur ga ontvangen van € 718,28!!!

Om 22.46 heb ik een bericht ontvangen van Simyo dat ik 80% heb verbruikt van mijn bundel. Dezelfde minuut ook het bericht ontvangen dat mijn bundel op is. En om 23.55 het bericht dat mijn simkaart geblokkeerd is vanwege hoge kosten. 

Het meest bizarre is nog dat ik rond 22.30 uur mijn telefoon weggelegd heb, op ‘niet storen’ omdat ik toen ben gaan slapen. 
Via instellingen is te zien dat tussen 23.00-00.00 uur mijn mobiel niet gebruikt is, de schermtijd heeft niets geregistreerd en er zijn geen activiteiten! Er is niets te vinden in mijn instellingen om de oorzaak hiervan terug te kunnen vinden. 

Als je terug zou rekenenen zou het betekenen dat ik in 1 uur tijd ruim 4000MB’s verbruikt zou hebben, zonder dat ik mijn telefoon heb aangeraakt?! 

graag zou ik iemand willen spreken om tot een oplossing te komen. 

Beste ​@ATi het 1e wat ik adviseer is dataplafond meteen activeren, kost 50 cent per maand en gaat dan per de 1e van de komende in en voorkom je dit soort ellende.

Verder kun je binnen je mobiel op app-niveau zien waar de data aan verstookt is en daar maatregelen op nemen.

Binnen je mobiel kun je zelf ook een datawaarschuwing en plafond instellen.

Als je de rekening niet in 1 keer kunt betalen, kun je via de bekende kanalen contact opnemen met Simyo voor een betalingsregeling, zie onderstaande link:

https://www.simyo.nl/klantenservice

Succes.

Hoe is het toch mogelijk dat driekwart jaar na de invoering er nog steeds Simyo klanten blijken te zijn die geen dataplafond hebben ingesteld …...

Bedankt voor jullie reacties. Hier zit wat mij betreft nog geen passende oplossing bij. 

Ik heb een gemiddeld verbruik van tussen de 2500 - 5500 MB's per maand, met een uitschieter tijdens de vakantieperiode maar blijft ruimschoots onder mijn abonnement. Ik heb normaal meer dan genoeg MB's.
Dat deze maand anders zou zijn qua verbruik wist ik, daarom heb ik extra MB's aangekocht. 

Een dataplafond vind ik geen passende oplossing, mocht ik namelijk over mijn bundel willen gaan (op eigen initiatief) dan zou ik die optie graag willen hebben. 

Ik heb mijn telefoon niet gebruikt in dat ene uur (tussen de berichten van 80% verbruikt, boven bundel naar simkaart geblokkeerd en een rekening ontvangen van 718 euro), waarbij ik volgens Simyo wel 4000 MB's heb verbruikt. 
Terwijl mijn gemiddeld gebruik over de hele maand ongeveer 4000MB's is voor mobiele data, waarbij ik hem dan wel actief gebruik..

Beste ​@ATi als je het dataplafond instelt en je koopt een keer een bundel bij kan dat gewoon, als je dan ook door die bundel heen raakt, grijpt het dataplafond daar ook in.

Wat ik al eerder schreef, op app-niveau kun je precies zien waar de (extra) data aan verstookt is en daar maatregelen op nemen.

Hi ​@ATi,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je kosten hebt gemaakt buiten de bundel vanwege internetverbruik! 

Wij versturen altijd waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je databundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Balen dat je de sms’jes niet op tijd hebt gezien, vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. 

Vanwege de privacywetgeving kunnen wij niet inzien waar de MB's aan zijn verbruikt. Dit kun je vaak wel via de instellingen in je telefoon terug vinden. Ik raad aan om in de instellingen van je telefoon te kijken om achter de oorzaak van je hoogverbruik te komen. Het is wel zo dat je smartphone eigenlijk altijd data verbruikt zolang je internet aan staat. Denk maar aan appjes die binnen komen of apps die op de achtergrond ververst/geüpdate worden.

Wij hebben sinds kort de mogelijkheid om een dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Hiermee kun je voorkomen dat je weer kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond. Je kunt het dataplafond via Mijn Simyo activeren.

Ik begrijp dat de kosten niet bewust zijn gemaakt. Zou je mij een privébericht willen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag wat we voor je kunnen doen om dit samen op te lossen.

Bedankt voor jullie hulp! ​@Kaas Berrie en ​@JanD 

Groetjes,
Roeqajja 

Reageer