Skip to main content

.

Leuk, dacht ik….een abonnement afsluiten voor mijn dochter. Doe ik bij Simyo, dan heeft ze voor een leuke prijs veel data en hoef ik me daar geen zorgen over te maken.
De overstap van een andere provider was daarom snel gemaakt (bij die provider hadden we een dataplafond ingesteld).

Vanmorgen werd ik wakker….2 mailtjes ontvangen van Simyo over hoogverbruik.
Het 1e mailtje was verstuurd om 1.50 in de nacht, de strekking van de mail: we zitten over de 100,- heen!
Daar schrok ik natuurlijk enorm van! Vervolgens open ik het 2e mailtje, ook om 1.50 in de nacht ontvangen: we zitten over de 250,-! Net even ingelogd en jawel, we hebben een som van 427,- te pakken!
Wauw….! Dat is natuurlijk behoorlijk schrikken….en heb daarom wel wat vragen….

Waarom worden deze emails tegelijkertijd gestuurd? En waarom zit er 0 minuten tijd tussen de mail van het verbruik van 100,- en die van 250,-?
Waarom niet direct een blokkade bij overschrijding van 100,- (zeker bij een abonnement van 12,50!)
Ik weet dat er 2 sms-en worden verzonden, maar die komen binnen op de telefoon van mijn dochter… Jeugd en sms-jes, dat is geen gelukkig huwelijk. Geen excuus natuurlijk, die hand stop ik in eigen boezem. Maar papa ziet hier alleen de mail. Maar dan moet ik die natuurlijk wel tijdig ontvangen en dat is iets wat nu niet goed lijkt te zijn gegaan…

Met andere woorden….ik zou hier graag een oplossing voor zien.

De SMSjes zijn de enige waarschuwingen, die realtime en precies op het moment worden gestuurd dat 80% en 100% van de databundel is bereikt. Deze worden eigenlijk dan ook door KPN verstuurd.

Met vertraging krijgt het systeem van Simyo al het verbruik van een aansluiting door (in grote batches) en verwerkt deze gegevens in onder andere Mijn Simyo. Daarbij detecteerde het dat tussen de vorige en de huidige batch kennelijk honderden euro buiten de bundel is verbruikt. Daarop werd de aansluiting geblokkeerd voor al het uitgaande verkeer, omdat meer dan 100 euro in 24 uur is verbruikt en omdat meer dan 250 euro in 1 week is verbruikt. Natuurlijk werden ook de bijbehorende emails daarover verstuurd.

Ik raad aan om dit blog door te nemen. Op Android toestellen is het bijvoorbeeld mogelijk om op het toestel zelf een datalimiet in te stellen. Ook andere maatregelen, die in het blog beschreven staat, kunnen voorkomen dat je dochter nogmaals ver buiten de bundel gaat.

Een moderator (=Simyo medewerker) zal later vandaag ongetwijfeld mee willen kijken en zal vragen of je hem/haar een privébericht kunt sturen.

Toch even een kritische noot: als je bij de vorige provider een dataplafond had ingesteld, heb je dan
niet gekeken wat het gevolg is van het niet hebben van een dataplafond bij Simyo?

heb je dan niet gekeken wat het gevolg is van het niet hebben van een dataplafond bij Simyo?

Meeste klanten selecteren hun abonnement niet op het wel of niet hebben van een dataplafond. Vin77 zal zich die vraag niet hebben afgevraagd.

heb je dan niet gekeken wat het gevolg is van het niet hebben van een dataplafond bij Simyo?

Meeste klanten selecteren hun abonnement niet op het wel of niet hebben van een dataplafond. Vin77 zal zich die vraag niet hebben afgevraagd.

Ik heb hier inderdaad niet bij stilgestaan, voornamelijk dus omdat dit bij de vorige provider geen problemen gaf. Daarnaast ging mijn dochter aanzienlijk omhoog qua data, dus ging ik er vanuit dat dit geen issue zou zijn. Onterecht...en heel duur betaald blijkt nu!

Voor mij wel echt een les, want een dataplafond (oid) zal nu het eerste selectie-criterium zijn bij de volgende provider….

Hoi @Vin77,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je baalt van de gemaakte kosten.. Wij versturen inderdaad 2 waarschuwingsberichten zodra de internetbundel op is bij 80% en bij 100% verbruik. Deze sms’jes worden real time verstuurd, het is dan ook de bedoeling dat je MB's bijkoopt of je internet uitschakelt om extra kosten te voorkomen. Dit staat ook vermeldt in de sms’jes. De reden dat je 2 verschillende mails hebt gekregen is omdat het verbruik met vertraging bij ons binnen komt en wordt verwerkt. Als je een hoogverbruik e-mail ontvangt dan is het eigenlijk al te laat, de kosten zijn dan al gemaakt. Ik raad aan om in de toekomst de sms’jes goed in de gaten te houden. Misschien is het een goed idee om een datalimiet in te stellen (dit is meestal mogelijk bij Android telefoons, niet bij iPhone) en de tips van de blog goed door te nemen zoals @Groentjuh zegt! (Super bedankt voor je hulp trouwens 😉).

Omdat ik kan begrijpen dat het een keer mis kan gaan, wil ik best met de financiële afdeling overleggen of wij éénmalig iets aan de kosten kunnen doen. Je kunt mij hier een privébericht voor sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens. Dan pak ik je aansluiting erbij 🙂.

Groetjes,
Roeqajja

Reageer