Skip to main content
Beantwoord

Enorme rekening buiten bundel (€160,-) ondanks instellen dataplafond

• May 25, 2026
  • 6 reacties
  • 59 Bekeken

Beste Simyo-moderators en meelezers,

Ik schrijf dit bericht omdat ik echt even met mijn handen in het haar zit en hoop op jullie hulp. Ik ben ontzettend geschrokken van mijn huidige openstaande verbruik: er staat op dit moment een bedrag van maar liefst €160,- aan buiten-de-bundel kosten open.

Het wrange is dat ik juist twee weken geleden bewust mijn dataplafond heb ingesteld in de app, precies om dit soort nare verrassingen te voorkomen. In de veronderstelling dat ik hiermee veilig was en beschermd tegen extra kosten, heb ik mijn telefoon de afgelopen tijd gebruikt. Ik ben niet zo handig met computers en telefoons, dus toen ik het plafond had ingesteld, vertrouwde ik er op dat het nu goed zat.  Helaas is het dataverbruik toch doorgegaan. hoe dat heeft kunnen gebeuren terwijl het plafond actief was, begrijp ik niet.

Voor mij is €160,- echt een gigantisch bedrag. Ik ben nieuw bij Simyo, dus dit is allemaal onbekend terrein voor mij.

Alvast hartelijk dank voor de moeite en het meedenken.

Met vriendelijke groet,

Rein

Beste antwoord door Khadija

Hoi ​@Ren12,

Bedankt voor je bericht. Ik begrijp goed dat dit een vervelende en onverwachte situatie voor je is, zeker omdat je bewust een dataplafond hebt ingesteld om dit te voorkomen.

Zoals ​@JanD  al heeft aangegeven (Bedankt!), gaat een wijziging van het dataplafond pas in per de eerste dag van de volgende maand. Indien je deze wijziging niet direct bij de bestelling hebt doorgegeven, wordt deze dus niet per direct actief. Na het doorvoeren van de wijziging in Mijn Simyo heb je hierover een bevestigingsmail van ons ontvangen, waarin staat dat het dataplafond per 1-6-2026 ingaat.

Ik kijk graag met je mee naar je situatie. Zou je mij in een privébericht willen sturen met je persoonlijke gegevens?

Groetjes,
Khadija

6 reacties

JanD
Forum|alt.badge.img+7
  • Forum Expert
  • May 26, 2026

Beste ​@Ren12 als je dat 2 weken geleden pas geactiveerd hebt,

gaat het pas de 1e van de komende maand,1 juni dus, in.

Khadija
Moderator
Forum|alt.badge.img+2
  • Moderator
  • antwoord
  • May 26, 2026

Hoi ​@Ren12,

Bedankt voor je bericht. Ik begrijp goed dat dit een vervelende en onverwachte situatie voor je is, zeker omdat je bewust een dataplafond hebt ingesteld om dit te voorkomen.

Zoals ​@JanD  al heeft aangegeven (Bedankt!), gaat een wijziging van het dataplafond pas in per de eerste dag van de volgende maand. Indien je deze wijziging niet direct bij de bestelling hebt doorgegeven, wordt deze dus niet per direct actief. Na het doorvoeren van de wijziging in Mijn Simyo heb je hierover een bevestigingsmail van ons ontvangen, waarin staat dat het dataplafond per 1-6-2026 ingaat.

Ik kijk graag met je mee naar je situatie. Zou je mij in een privébericht willen sturen met je persoonlijke gegevens?

Groetjes,
Khadija

Forum|alt.badge.img
  • Beginner
  • July 5, 2026

het is al schandalig dat jullie mensen laten betalen om uberhaupt een data plafond te mogen hebben

maar dat er dan ook nog zulke belachelijk onduidelijke en onintuitieve voorwaarden aan verbonden zitten, is echt de kers op de taart

het is krankzinnig dat jullie je klanten zo behandelen

alles behalve de volledige kwijtschelding van dat bedrag van 160 zou een symbolische rochel in het gezicht zijn 

ik hoop oprecht dat u hiermee op een normale manier geholpen word, Rein,  maar het heeft jaren en jaren van klachten over buitenbundel kosten geduurd voordat hier wat mee gedaan werd (en dan ook nog tegen betaling………….) dus ik vrees het ergste 

Moderator: Tekst deels aangepast omdat deze in strijd was met onze huisregels.

Friesian
  • Forum Expert
  • July 6, 2026

Bedankt voor je lieve reactie 🤔 ​@suusje99 .Je reactie is erg kort door de bocht. 

Ik betwijfel of je het topic wel goed hebt gelezen. De tarieven worden duidelijk vermeldt op de site en ook de voorwaarden staan duidelijk vindbaar. Voorwaarden waar je mee akkoord bent gegaan., waartoe niemand je verplicht. 

En verder heeft 1 van de medewerkers gereageerd., zij voeren het beleid uit. Jammer van de gekozen woorden...... 

Forum|alt.badge.img+1
  • Allround active
  • July 6, 2026

@suusje99 Nou, nou een ietsje rustiger reageren kan ook hè? 

ik hoop oprecht dat u hiermee op een normale manier geholpen word, Rein,  maar het heeft jaren en jaren van klachten over buitenbundel kosten geduurd voordat hier wat mee gedaan werd (en dan ook nog tegen betaling………….) 

Zowel de Playstore als de Appstore hebben al jaren en jaren GRATIS datamanagers waarmee je je internetverbruik kan monitoren. Buitenbundelkosten zijn dus eigenlijk al jaren helemaal niet nodig.

Dat een geactiveerd dataplafond pas per 1e van de maand erop in gaat, staat ook duidelijk aangegeven. 

Je kan niet alles op het bordje van de ander (in dit geval de provider) leggen, je hebt ook nog een eigen verantwoordelijkheid.

Khadija
Moderator
Forum|alt.badge.img+2
  • Moderator
  • July 6, 2026

Hoi ​@suusje99,

Bedankt voor je bericht. Ik begrijp dat je hier kritisch op bent. Toch wil ik graag wat extra uitleg geven over hoe dit precies werkt.

Bij Simyo is een dataplafond een aanvullende optie waarvoor een kleine maandelijkse vergoeding geldt. Sommige providers verwerken de kosten hiervan in hun abonnementstarieven, terwijl wij ervoor hebben gekozen dit als een losse optie aan te bieden. Zo kunnen klanten zelf kiezen of zij hiervan gebruik willen maken.

Daarnaast proberen we klanten ook op andere manieren te helpen om buitenbundelkosten te voorkomen. Zo sturen we altijd twee waarschuwingen wanneer de databundel bijna op is: één bij 80% van het verbruik en één wanneer 100% van de bundel is bereikt. In deze berichten geven we ook aan dat je je mobiele internet kunt uitschakelen of extra MB's kunt bijkopen. Doe je dat niet, dan informeren we je ook over de tarieven die gelden voor internet buiten de bundel.

Je geeft aan dat de voorwaarden onduidelijk zijn. We vinden het juist belangrijk dat deze zo helder mogelijk zijn. Daarom wordt bij het instellen van een dataplafond aangegeven dat een wijziging pas ingaat op de eerste dag van de volgende maand. Na het wijzigen ontvang je hierover ook een bevestigingsmail. Daarnaast ga je bij het afsluiten of wijzigen van je abonnement akkoord met de bijbehorende voorwaarden.

Uiteraard begrijpen we dat het vervelend is als er onverwachte kosten ontstaan. Daarom kijken we in dit soort situaties altijd graag mee om te beoordelen wat we kunnen betekenen..

Tot slot wil ik je vragen om rekening te houden met onze huisregels. We begrijpen dat frustraties soms hoog kunnen oplopen, maar we vragen iedereen om respectvol met elkaar om te gaan en geen beledigende of grove taal te gebruiken. Omdat een deel van je bericht hiermee in strijd is, zal ik je reactie aanpassen. Je kunt onze huisregels hier terugvinden:: De Simyo-community huisregels | Simyo Forum

Graag wil ik ​@JanD, ​@Summer2 en ​@Friesian nog bedanken voor jullie toevoegingen!

Groetjes,
Khadija