.

Beantwoord

Enorm hoog verbruik data binnen korte tijd. Terwijl dochter in de les zat en mobiel in telefoontas zat.

  • 21 January 2024
  • 5 reacties
  • 84 Bekeken

Beste Simyo,

Onze dochter heeft bij u een simyo bundel voor telefonie en internet, volgens mij al vanaf december 2014.

Altijd naar volle tevredenheid. Het gebruik van data etc monitoren wij als ouders en de facturen worden al jaren netjes betaald.

Afgelopen 18 januari zijn wij echter enorm geschrokken omdat we geconfronteerd werden met een meisje dat helemaal overstuur ons meedeelde dat haar simkaart was geblokkeerd en ze een buitensporige rekening van 1580 euro buiten de bundel had gekregen!

Dit terwijl zij in de les was en haar mobiel in de telefoonzak van de klas zat! We hebben naderhand gekeken of ze iets aan had gezet wat zoveel verbruik kon rechtvaardigen maar konden niets vinden. Let wel, het buitensporige gebruik gebeurde terwijl zij in de les zat en niet de telefoon gebruikt heeft. Ze heeft dan ook niet iets van de sms’sjes van 80 procent meegekregen. Eventueel kan de leerkracht dit bevestigen.

We hebben gekeken of het misschien een update was. Maar dat was ook niet zo.

We weten wel dat ze een vreemde sms had ontvangen de zondag hiervoor. Toen ze die ontving had ze een screenshot gemaakt en deze naar mij geappt om te vragen wat ze daar mee moest. Het betrof een nep bericht van de belastingdienst. Ze heeft hem nooit geopend.

Onze dochter is behoorlijk van slag, ze voelt schuld en schaamte naar ons. Naar onze mening onterecht. Omdat ze werkelijk niet weet wat er nu is gebeurd en we zo’n enorm bedrag krijgen voorgeschoteld. Is er nog een andere manier dat jullie kunnen zien hoe dit is gebeurd?

We vinden het erg vreemd dat hoewel zij altijd zorgvuldig omspringt met haar mobiel dit nu zomaar kan gebeuren. We hebben de school ook op de hoogte gebracht en gevraagd of er nog meer gevallen bekend zijn bij hun.

Ik stuur de screenshots mee van het verbruik tijdens de lesuren.

Afgelopen weekend ben ik een KPN winkel ingelopen en heb mijn zorgen gedeeld. De vriendelijke medewerker was ook verbaasd van het hoge verbruik in zeer korte tijd.

Ik stuur jullie een screenshots mee van het verbruik waarin je kunt zien dat er binnen een minuut wel 870mb binnen is gehaald. Zoals je kunt zien is het binnen korte tijd echt enorm hoog!

Daarom wil ik vriendelijk vragen voor uw coulance in deze vreemde zaak. En deblokkade van haar simkaart want momenteel is er geen communicatie tussen haar en ons mogelijk wat wij niet een prettig idee vinden ivm haar veiligheid.

We hopen dat u met behulp van de data dan ook kunt zien dat zij niet zelf iets heeft gedaan wat dit buitensporige dataverbruik heeft veroorzaakt.

Ze heeft zich ook netjes gehouden aan het telefoonverbod op school. Als ze daarentegen ongehoorzaam was geweest en de mobiel bij zich had gehouden had ze in ieder geval kunnen reageren op de waarschuwings appjes van het verbruik buiten de bundel.

Wat ik nu zelf kan zien is dat het verbruik van Simyo aangeeft dat zij tussen 10:56 en 11:12, binnen 16 minuten 20,2 GB aan data moet hebben binnengehaald!

 

Wij hopen nogmaals op begrip en coulance van uw kant.

 

Met vriendelijke groet, Michiel

 

 

icon

Beste antwoord door Seren 22 January 2024, 16:46

Bekijk originele reactie

5 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Bezorgdevader,

Bedankt voor je bericht. Ik kan mij voorstellen dat jullie geschrokken zijn van deze hoge kosten. Wat naar dat je dochter hier ook zo van slag is geraakt. 

Wij zijn bij Simyo transparant over het feit dat wij geen dataplafond hebben. Wij sturen hierom altijd twee waarschuwing sms’jes bij 80% en 100% verbruik van de internet bundel. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€ 0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Je geeft aan dat ze het sms'je van 80% niet heeft ontvangen, heeft ze het sms'je van 100% verbruik wel ontvangen? 

Wij kunnen wegens de privacy wetgeving niet inzien waaraan het internet is verbruikt. Dit kun je gelukkig wel altijd achterhalen in je toestel. Voor meer informatie hierover en het instellen van een datalimiet verwijs ik je naar onze blog: Alles over je dataverbruik, MB’s besparen en je internetbundel

Ik wil graag met jullie meekijken. Zou je mij een privé bericht kunnen sturen met het 06-nummer en persoonlijke gegevens? Dan kijken we samen naar een oplossing en zorg ik ervoor dat haar aansluiting zo snel mogelijk gedeblokkeerd word. 

Groetjes,
Seren

Beste Seren,

Bedankt voor je reactie.

Zowel de sms van 80% en 100% heeft ze niet meegekregen omdat ze in de les zat en de telefoon in de telefoonzak zat. Pas na de les heeft ze dit meegekregen.

Hoe kan een mobiele telefoon 20,2 GB aan data gebruiken in 16 minuten tijd terwijl de gebruiker er niet mee bezig is?

Reputatie 3
Badge +2

@Bezorgdevader 

Zoals je kunt zien. Dataverbruik komt gegroepeerd binnen bij Simyo (met wat vertraging). Hierdoor kan de teller na een blokkade i.v.m. hoogverbruik nog iets oplopen totdat al het verbruik van voor die blokkade is verwerkt.

Reputatie 7
Badge +9

Hoe kan een mobiele telefoon 20,2 GB aan data gebruiken in 16 minuten tijd terwijl de gebruiker er niet mee bezig is?

20,2 GB in 16 minuten zou zo'n 169 Mbps zijn. Maximale snelheid bij Simyo is 256 Mbps, dus vanuit die kant is dat mogelijk. "Terwijl de gebruiker er niet mee bezig is” is helaas in het verleden gebleken dat dat kan. De meest willekeurige apps hebben wel eens fouten gehad. Bijvoorbeeld hier een gevalletje van Malwarebytes dat dat per ongeluk deed.

Het beste dat je kunt doen is uitzoeken op het toestel wat dat qua verbruik van app heeft gezien. Daarbij ga ik er vanuit dat je al aan het werk bent met een moderator om een coulanceregeling te bespreken indien mogelijk.

Bij zowel iOS en Android is het mogelijk om deze in te stellen om op een moment mobiele data automatisch uit te zetten. Bij iOS kan dat via de Opdrachten app, waarbij je mobiele data uit kunt zetten zodra je het 80% of 100% smsje binnenkrijgt. Bij meeste Android toestellen kun je deze dat laten doen na een bepaalde hoeveelheid dataverbruik.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Bezorgdevader,

Ik snap dat je hier vragen over hebt. Verschillende apps worden op de achtergrond bijgewerkt waardoor er dus ook internet verbruikt kan worden. Daarnaast is het ook mogelijk dat een telefoon updates uitvoert of bijvoorbeeld foto's synchroniseert. In de blog die ik heb gelinkt kun je wellicht achterhalen waaraan het internet is verbruikt. 

Zoals ik in mijn eerdere bericht heb aangegeven mag je mij een privé bericht sturen met het 06-nummer en persoonlijke gegevens. Dan kijken we samen naar een oplossing. 

Groetjes,
Seren

Reageer