.

Beantwoord

Eerste factuur is binnen: 219 Euro

  • 2 April 2013
  • 8 reacties
  • 550 Bekeken

En de volgende factuur wordt nog hoger. Zo is mij zojuist aan de telefoon meegedeeld.

Wat is er gebeurd? Voor mijn 17-jarige zoon zocht ik een betrouwbare, maar vooral betaalbare plek voor zijn telefoonabonnement inclusief internet. Mijn partner heeft al jaren een aantal abonnementen lopen bij Simyo, zodoende kwam ik hier terecht.

Abonnement aangevraagd, inclusief nummerbehoud. Ik kreeg netjes eind januari een telefoonkaartje met een nummer. En een mail dat nummerbehoud niet mogelijk was. Ok. Laat maar dan. Dan maar geen nummerbehoud.

En daar ging het blijkbaar mis. Hoorde ik zojuist via de telefoon. Ik had contact op moeten nemen na die mededeling dat nummerbehoud niet mogelijk was. Ik nam aan dat ik contact op moest nemen om te kijken of er toch een mogelijkheid was, maar besloot dat het nieuwe nummer dat Simyo had toegestuurd ook prima was.

Dus eergisteren ontdekte ik dat er voor de maand februari 219 Euro was afgeschreven van mijn rekening. Ik schrok me dood. Meteen op de site gekeken en gezien dat zoonlief nog geen 200 MB van de 500 MB gebruikt had. Ook nog geen 50 van de 100 telefoonminuten.

Dus in de veronderstelling dat er sprake was van een misverstand dat bij Simyo makkelijk op te lossen zou zijn belde ik zojuist. En kreeg daar te horen dat dit allemaal toch echt helemaal mijn eigen schuld is: had ik maar contact op moeten nemen. Nu heeft zoon gebruik gemaakt van het kaartje terwijl er geen enkele bundel geactiveerd was. En over de maand maart wordt de rekening nog hoger. En ik moet het hele jaar 17,50 betalen want dat heb ik afgesloten. Ik kan dit wel afkopen? Oja.... en als ik niet kan betalen gaat de factuur naar een incassobureau en worden de kosten nog hoger.

Bijna 500 Euro over februari en maart voor een abonnement dat niet geactiveerd is en waar nog niet de helft van het abonnement gebruikt wordt en Simyo is niet in staat om nieuwe klanten even een waarschuwing te sturen dat het niet handig is als er zoveel buiten een nog niet geactiveerd abonnement verbeld/geinternet wordt?

Mij lijkt het een kleinigheidje om mensen hiervoor te waarschuwen, maar dat is blijkbaar te moeilijk. En het dan, wanneer duidelijk sprake is van een giga vergissing, het proberen op te lossen met de klant lijkt mij van klantvriendelijkheid getuigen.

Erg jammer ook dat de factuur over de maand februari pas aan het eind van maart wordt afgeschreven. Doordat ik dit zo laat ontdekte is de hele maand maart ook voorbij zonder dat wij in konden grijpen en kunnen wij nog zo'n idioot hoge factuur tegemoet zien werd mij zojuist door een Simyo medewerker verzekerd.

Helemaal niet blij met mijn overstap naar Simyo dus. Geen idee nog hoe dat geld bij elkaar moet komen. Liefst voor dat het incassobureau ook een flink deel wil komen vangen boven op deze gigantische kosten.

Ik zal Simyo zeker niet in mijn omgeving aanraden. Al was het maar door het ontbreken van klantvriendelijkheid.

Maar ja....... 't is volledig mijn eigen schuld. Pfffff....
icon

Beste antwoord door Natascha 5 April 2013, 11:36

Bekijk originele reactie

8 reacties

Reputatie 3
Badge +9
Simyo moet internet op mobiel standaard uitzetten in "Mijn Simyo"

En een kaartje bij de bestelling meesturen waarin staat hoe te activeren en de voorwaarden.
Reputatie 1
Badge +2
Dat is balen. Dan denk je de juiste beslissing te hebben genomen door de slogan "gewoon slim" en dan krijg je dit.

Ze beroepen zich (terecht) op de kleine lettertjes, maar toch is dit zuur. Bij KPN is men een stuk coulanter is mijn ervaring. Daar werd van een forse buitenland rekening de helft kwijtgescholden.. Maar ja, daar heb jij nu weinig aan.

Het is jammer dat de mensen van Simyo wat dat betreft weinig ruimte hebben voor coulance. Jij vertrekt en zult je frustraties niet onder stoelen of banken schuiven (verwacht ik) en dit betekent negatieve reclame voor Simyo.
Als ik van Simyo was wist ik het wel. De helft schelden we kwijt. Maar ja...

Succes in elk geval.
Badge +1
Simyo laat je abonnement pas ingaan op het moment dat nummerportering heeft plaatsgevonden.
Dat is positief, want daarmee vermijd je namelijk dubbele abonnementskosten. Je gaat immers pas abonnementsgeld betalen als je bij je oude provider weg bent.

Simyo stuurt je echter wel per ommegaande je simkaart toe met daarbij de mededeling dat je gekozen bel- en internetbundel pas actief wordt na de nummerportering. Tot die tijd, als je toch gebruik maakt van het tijdelijke nummer, betaal je de kosten buiten de bundel. Volgens mij is Simyo hierover duidelijk in zijn communicatie.

Je geeft in je bericht zelf het antwoord al, waarop het bij jou is misgelopen; je hebt het e-mailbericht van Simyo over de afwijzing van de nummerportering in de wind geslagen. Je zoon is de Simyo-simkaart met het tijdelijke nummer gaan gebruiken met bijbehorende buiten-de-bundel-tarieven. Die zijn hoog!

Ik vind de hoge rekeningen zuur voor je. Je legt de verantwoordelijkheid geheel bij Simyo, maar je had ook de e-mails goed kunnen lezen en het verbruik regelmatig kunnen controleren op "Mijn Simyo".
Ik hoop dat de nummerportering alsnog rond komt, of dat je het abonnement kunt laten ingaan op het tijdelijke nummer. Vanaf dat moment zijn je bel- en internetbundels wel actief.
Je hebt gelijk hoor FreshM. Zoals ik in bovenstaande verhaal van mij al aangaf: helemaal mijn eigen schuld. Maar een waarschuwing als Simyo merkt dat er zulke hoge kosten ontstaan die duidelijk veroorzaakt zijn door een miscommunicatie (misbegrip) van de klant is dan het minste dat je kunt doen. Bovendien ligt daar nog het feit dat ik pas aan het eind van de tweede maand door had dat dit speelde omdat pas toen de factuur kwam. Dus nog een maand zo'n rekening in het verschiet. Absoluut niet netjes vind ik.

Vanmiddag dacht ik nog dat ik de enige was, maar op dit forum lezend zie ik dat wel erg veel Simyo-klanten geconfronteerd worden met onverwachte torenhoge rekeningen. En als zij dan hier hun verhaal doen is het standaard commentaar steeds zeer netjes, beleefd en afgemeten: eigen schuld, dikke bult.

Nogmaals: in mijn ogen een klantvriendelijkheid van nul. Maar als ik zo al deze verhalen bekijk (en vermoed dat veel meer mensen op deze manier financieël de dupe worden) begrijp ik dat er wel erg veel geld verdient wordt door dit soort situaties. Dus zou klantvriendelijkheid verhogen een flink deel van de inkomsten verlagen. En dat is natuurlijk de bedoeling niet.

In elk geval ben ik mij aan het orienteren op hoe de klachtenprocedure hier in elkaar steekt. Morgen maak ik dan een start met deze procedure. Ook al zou het zinloos zijn, ik persoonlijk vraag mij af of deze praktijken legaal zijn (ook het verhaal dat ik hier op het forum vaak las over mobieltjes die 's nachts ineens giga hoeveelheden MB's verbruiken terwijl de eigenaar slaapt (ik las zelfs over een 11-jarige die hier mee te maken kreeg).

Voor nu vind ik in elk geval dat ik mensen moet waarschuwen voor Simyo. Zodat anderen niet overkomt wat mij en vele anderen overkomen is. Want ik ben vast de enige niet die over zo'n "neem contact met ons op" in een standaard mail heen leest. Ik dacht, net als veel mensen, gewoon een nieuwe aanbieder te nemen. Beetje dom van mij.
Reputatie 7
Badge +9
Helaas zie je bij elke provider verhalen over hoge rekeningen. Als je zelf goed leest dan vind je alles: Vertraagde verwerking, afsluiten bij 75 euro per dag/250 euro per week (met vertraging, want dat is pas nadat simyo de gegevens verwerkt!) etc etc....

Ik zou graag ook veel meer communicatie vanuit simyo willen. Met het abbonement dat ik heb krijg ik geloof ik ook gewoon HELEMAAL geen notificaties. Ook niet als mijn bundels op zijn.

Misschien zou het handig zijn als Simyo elke keer als er kosten buiten de bundel worden gemaakt en ze dat verwerkt hebben een email sturen? Al bevat dat emailtje alleen maar:

"U heeft voor deze maand X euro buiten uw bundel gebruikt. Check op mijn.simyo.nl waar deze kosten buiten de bundel vandaan komen."

Eventueel met wat standaard tips als: "Zet in mijn simyo uw internet UIT als uw internet bundel verwerkt is. Hierdoor voorkomt u meer kosten".
Dat zou een hoop problemen voorkomen als iedereen gewoon die notificatie krijgt. Maar ik verwacht niet snel dat die notificatie ingevoerd wordt.
Dit vond ik bij Rijksoverheid.nl. Komende weken ga ik mij hier verder in verdiepen.

Deze voorstellen zijn in een gedragscode vastgelegd en gelden voor alle abonnementen die na 1 januari 2013 nieuw worden afgesloten of vernieuwd. Een vernieuwing houdt in dat er een nieuwe overeenkomst wordt gesloten onder nieuwe commerciële voorwaarden. De voorstellen zijn erop gericht de consument goed voor te lichten over het meest geschikte abonnement dat past bij zijn gebruik en om de consument de instrumenten aan te reiken om billshocks te voorkomen. Om dit te bereiken zullen de aanbieders de volgende maatregelen treffen:
1.Aanbieders bieden consumenten de mogelijkheid om tussentijds inzicht te krijgen in het mobiel datagebruik. Dat kan bijvoorbeeld via een “mijn klantomgeving” of een door de aanbieder ontwikkelde of aangeboden applicatie.
2.Als een consument een abonnement heeft zonder databundel, dan wordt de consument ten minste Ă©Ă©n keer actief door de aanbieder geĂŻnformeerd bij overschrijding van een van te voren afgesproken bedrag of datavolume (aantal MBÂ’s).
3.Bij een abonnement met een databundel wordt de consument door de aanbieder ten minste Ă©Ă©n keer tijdig geĂŻnformeerd voordat de bundel is verbruikt, bijvoorbeeld in de vorm van een waarschuwings-sms.
Daarnaast zullen de aanbieders uiterlijk per 1 oktober 2012 de consument – voordat een abonnement wordt afgesloten - voorlichten welke data-abonnement of databundel het beste passend is, gelet op het gebruik van mobiele data door de consument (bijvoorbeeld hoe vaak wordt een film gedownload, hoeveel mails worden er per week verstuurd). Ook zullen de aanbieders de consument informeren over de mogelijkheden om de kosten voor datagebruik te beperken en in de gaten te houden en worden consumenten bij de koop van een abonnement zonder databundel gewezen op de mogelijke kosten van datagebruik.
Met deze voorstellen van marktpartijen voor meer transparantie ten aanzien van de kosten van mobiel datagebruik ben ik van mening dat een goede uitvoering wordt gegeven aan de motie Schaart/Koppejan. De afspraken zullen over een jaar na inwerkingtreding worden geëvalueerd en u zult over de uitkomsten te zijner tijd op de hoogte worden gesteld.
(w.g.)drs. M.J.M. Verhagen
Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie
Pagina
Badge +6
Simyo moet internet op mobiel standaard uitzetten in "Mijn Simyo"

En een kaartje bij de bestelling meesturen waarin staat hoe te activeren en de voorwaarden.


Hoi Martijn®,

In de welkomst e-mail die de klant krijgt nadat het abonnement is besteld staat vermeld dat het mogelijk is gebruik te maken van het internet zonder dat er een actieve bundel is. Er wordt gewaarschuwd wanneer een klant dit doet de kosten dan behoorlijk kunnen oplopen. Daarnaast communiceert Simyo duidelijk wanneer je gebruik maakt van nummerbehoud de bundels pas ingaan wanneer het telefoonnummer is overgenomen. Ga je gebruik maken van het tijdelijke telefoonnummer dan betaal je voor het bellen/sms'en het buiten de bundel tarief en voor het internet het pay as you go tarief.
Badge +6
En de volgende factuur wordt nog hoger. Zo is mij zojuist aan de telefoon meegedeeld.

Wat is er gebeurd? Voor mijn 17-jarige zoon zocht ik een betrouwbare, maar vooral betaalbare plek voor zijn telefoonabonnement inclusief internet. Mijn partner heeft al jaren een aantal abonnementen lopen bij Simyo, zodoende kwam ik hier terecht.

Abonnement aangevraagd, inclusief nummerbehoud. Ik kreeg netjes eind januari een telefoonkaartje met een nummer. En een mail dat nummerbehoud niet mogelijk was. Ok. Laat maar dan. Dan maar geen nummerbehoud.

En daar ging het blijkbaar mis. Hoorde ik zojuist via de telefoon. Ik had contact op moeten nemen na die mededeling dat nummerbehoud niet mogelijk was. Ik nam aan dat ik contact op moest nemen om te kijken of er toch een mogelijkheid was, maar besloot dat het nieuwe nummer dat Simyo had toegestuurd ook prima was.

Dus eergisteren ontdekte ik dat er voor de maand februari 219 Euro was afgeschreven van mijn rekening. Ik schrok me dood. Meteen op de site gekeken en gezien dat zoonlief nog geen 200 MB van de 500 MB gebruikt had. Ook nog geen 50 van de 100 telefoonminuten.

Dus in de veronderstelling dat er sprake was van een misverstand dat bij Simyo makkelijk op te lossen zou zijn belde ik zojuist. En kreeg daar te horen dat dit allemaal toch echt helemaal mijn eigen schuld is: had ik maar contact op moeten nemen. Nu heeft zoon gebruik gemaakt van het kaartje terwijl er geen enkele bundel geactiveerd was. En over de maand maart wordt de rekening nog hoger. En ik moet het hele jaar 17,50 betalen want dat heb ik afgesloten. Ik kan dit wel afkopen? Oja.... en als ik niet kan betalen gaat de factuur naar een incassobureau en worden de kosten nog hoger.

Bijna 500 Euro over februari en maart voor een abonnement dat niet geactiveerd is en waar nog niet de helft van het abonnement gebruikt wordt en Simyo is niet in staat om nieuwe klanten even een waarschuwing te sturen dat het niet handig is als er zoveel buiten een nog niet geactiveerd abonnement verbeld/geinternet wordt?

Mij lijkt het een kleinigheidje om mensen hiervoor te waarschuwen, maar dat is blijkbaar te moeilijk. En het dan, wanneer duidelijk sprake is van een giga vergissing, het proberen op te lossen met de klant lijkt mij van klantvriendelijkheid getuigen.

Erg jammer ook dat de factuur over de maand februari pas aan het eind van maart wordt afgeschreven. Doordat ik dit zo laat ontdekte is de hele maand maart ook voorbij zonder dat wij in konden grijpen en kunnen wij nog zo'n idioot hoge factuur tegemoet zien werd mij zojuist door een Simyo medewerker verzekerd.

Helemaal niet blij met mijn overstap naar Simyo dus. Geen idee nog hoe dat geld bij elkaar moet komen. Liefst voor dat het incassobureau ook een flink deel wil komen vangen boven op deze gigantische kosten.

Ik zal Simyo zeker niet in mijn omgeving aanraden. Al was het maar door het ontbreken van klantvriendelijkheid.

Maar ja....... 't is volledig mijn eigen schuld. Pfffff....


Hoi Dolfijn7,

Ik snap dat het ontvangen van een hoge rekening vervelend is en dat je dit niet had verwacht.
Simyo communiceert duidelijk dat wanneer er gekozen is voor nummerbehoud de bundels pas actief gaan op het moment dat het telefoonnummer is overgenomen. Wanneer je gebruik maakt van het tijdelijke telefoonnummer dan betaal je de buiten de bundel kosten voor het bellen en sms'en. Wanneer je gebruik maakt van het internet dan betaal je het pay as you go tarief. Je wordt als klant per brief en e-mail hiervan op de hoogte gebracht. Simyo kan niet op eigen houtje het verzoek voor nummerbehoud gaan annuleren of een nieuw verzoek indienen zonder toestemming van de klant. In de e-mail die je krijgt mbt de afwijzing van het nummerbehoud staat in vermeld dat wanneer je gebruik wilt maken van het telefoonnummer van Simyo je contact op dient te nemen met de klantenservice van Simyo om de bundels te activeren zodat het verbruik binnen de bundel valt.

Mocht je een klacht willen indienen kan je dit doen via de e-mail. Je kan je klacht e-mail naar [email]klantenservice@simyo.nl[/email] met als onderwerp: Klacht.

Reageer