.

Beantwoord

Waarom is er in korte tijd zoveel MB verbruikt?


Badge
Goedemorgen,

Ik heb een erg hoge factuur gekregen over de maand april en zie op mijn factuur internetgebruik vermeld dat ik niet kan herleiden. Misschien kunnen jullie me helpen en hebben jullie dit vaker gezien?

Binnen een half uur tijd is er namelijk 7 x keer 58,60 MB gemeten. Ik vind het raar dat het binnen een korte tijd 7 x precies hetzelfde aantal MB's is. De behorende bedragen zijn steeds 8,79 - dus dat loopt snel op.

Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Ilias 25 May 2016, 15:49

Bekijk originele reactie

10 reacties

Reputatie 3
Badge +5
Hoi Diana14,

Welkom op het Simyo Forum!

Wat vervelend dat je te maken hebt met een hoge factuur! Dat willen we natuurlijk vermijden. Ik hoop je daarom te voorzien van de nodige tips en informatie.

Wij kunnen helaas niet terugzien waaraan MB's verloren gaan. Het is mogelijk dat er updates hebben plaatsgevonden op jouw toestel en dat deze updates de reden zijn waarom jouw MB's zo snel op zijn geraakt. Dat is natuurlijk heel vervelend. Het kan ook liggen aan diverse apps die op de achtergrond telkens bezig zijn met ophalen van informatie. Gezien de tijdsduur is het meest waarschijnlijke dat het ligt aan updates.

Er is gelukkig een verklaring voor de hoeveelheid MB die per keer wordt geregistreerd. Het systeem van Simyo kan per keer niet meer dan 58,60 MB registreren. Dit is de reden waarom wij het totaal aantal MB dat is verbruikt in een sessie opsplitsen in meerdere regels. Dit is dus ook de reden waarom het bedrag dus opgesplitst wordt in meerdere regels.

Het is natuurlijk enorm vervelend dat je kosten buiten de bundel hebt voor de factuur van april. Als je hier klikt krijg je naar een geweldige blog te zien die is geschreven door één van mijn collega's. Mijn collega legt daarin uitgebreid uit hoe je dergelijk internetverbruik kunt tegengaan.

Is hiermee je vraag beantwoord?

Groetjes,
Ilias
Beste ilias,

Ook ik wil hierover een betere verklaring.
Ik heb hetzelfde als Diana14, wat natuurlijk wel heel "apart" is.
Normaal kijk ik nooit op mijn factuur maar deze was buitensporig hoog en past niet bij mijn verbruik!

Graag hiervoor een heldere verklaring.
Het is geweest op 20 april. Een dag waarop de de gehele dag thuis ben geweest en dus gewoon gebruik maak van WIFI.
Overigens gebruik ik mijn telefoon niet voor het kijken van films of luisteren naar radio.

Groeten Nathalie
Reputatie 6
Badge +10
Hoi N.Deijs, welkom op het Simyo forum

Wat balen dat je ook een hoge factuur hebt ontvangen door internet verbruik! Zo te zien is jouw telefoon in de nacht van 19-04 op 20-04 flink bezig geweest met downloaden. Zeker als je aangeeft dat je zelf niet streamed (films, radio etc), kan ik net als mijn collega Ilias hierboven uitlegt bijna met zekerheid zeggen dat het een update was.

Natuurlijk zou ik je het op een presenteerblaadje laten zien waaraan jouw telefoon dit precies heeft gebruikt, maar dit kan ik niet. Dit is natuurlijk ter bescherming van jouw privacy. Omdat je zelf niet precies weet hoe het komt, wijs ik je graag op deze blog. Hierin leggen we stap voor stap uit hoe je erachter komt wat je telefoon heeft gedaan.

Laat je ons weten of je de boosdoener hebt kunnen vinden?

Groetjes, Tiury
Dit is geen goede verklaring.
Waarom zou er in de nacht door een update veel MB's worden gebruikt terwijl mijn telefoon gewoon gebruik maakt van de WIFI thuis?
Overigens staat in de aangegeven blog alleen uitgelegd hoe je je mobiele data binnen de perken kunt houden en niet voor onverwachtse verbruikte MB`s komt te staan wanneer je gebruik maakt van de mobiele data! Thuis maak ik dus geen gebruik van de mobiele data. Dit zit ik op mijn eigen WIFI. Dit info is mij al bekend en hier ligt het niet aan.

Je zegt dat ik aangeef dat ik niet weet "hoe dit komt". Ik denk dat het komt door een fout van Simyo!

Ik heb afgelopen vrijdag telefonisch contact gehad met een van uw medewerkers.
Ik zou afgelopen maandag, gister dus, terug worden gebeld. Dit is helaas niet gebeurd.
Als tegemoetkoming heb ik van de beste man aan de telefoon een soort activatiecode voor een maand lang 1000MB aan internet. Een aardig gebaar waar ik, gezien mijn verbruik, niets aan heb en ook geen interesse in heb.
Waar ik wel interesse in heb is een passende oplossing!
Ik heb het zelfde gehad. In 1 nacht 35 euro aan MB verbuikt. Ik zou niet weten waar aan. Ik vind het sowieso schandalig van Simyo dat je na 5 of 10 euro niet even geblokkeerd wordt, want wie gebruikt er nu zo achterlijk veel mb's in een korte tijd.
Mijn telefoonnummer is omgezet naar een zakelijk abonnement. de maand er na kreeg ik 1000mb 'cadeau', daar heb ik weinig meer aan. Misschien dat dit verrekend kan worden met de vorige maand?
Ik ben helaas nog steeds niet gebeld of gemaild door Simyo.
Slechte zaak dit.
Reputatie 5
Badge +9
Hoi Nathalie,

Wat vervelend voor je dat je zo een hoge factuur hebt gekregen :(

Het is heel belangrijk om erachter te komen hoe dit is gekomen, zodat het niet weer gebeurt. Daarom stuurden mijn collega's twee verschillende blogs mee. Heb je ze beiden goed doorgenomen? Hier kan je namelijk aan veel informatie komen hoe je achter de 'boosdoener' kan komen van het vele dataverbruik.

Je bent bang dat het een fout van Simyo is, maar eigenlijk is het een fout van je telefoon. Ik hoop dat je dat begrijpt. Je telefoon gebruikt namelijk ongewenst de data! Hier kunnen wij zelf niks aan doen. We sturen wel altijd een waarschuwing sms wanneer je buiten je bundel dreigt te gaan. Heb je deze wel ontvangen? Ik adviseer je om deze nooit te negeren, omdat er dan namelijk kosten kunnen ontstaan wanneer je (toestel) doorgaat met internetten.

Ik hoop dat het allemaal duidelijk voor je is. Heb je nog vragen hierover?

@Annet83, voor jou geldt precies hetzelfde, ik hoop ook dat jij de boosdoener kan vinden!

Groetjes,
Caspar
Beste Caspar,

Beide blogs heb ik doorgenomen maar daar staat voor mij niets nieuws in.

Ik vind het raar dat het aan mijn telefoon zou moeten liggen wanneer ik verder nooit buiten mijn bundel ga.

Ook schrijf je, dat je de SMS met de melding dat je buiten je bundel gaat, ook nooit moet negeren en of ik deze wel heb gehad.
Ik heb hem niet bij mijn berichten staan en jullie zouden uitzoeken of ik m wel of niet had gehad (hierover zou ik afgelopen maandag, nu dus een week geleden, terug gebeld worden. Dit is nog steeds niet gebeurd)
Echter, dan moet ik op jullie antwoord vertrouwen en ik merk dat mijn vertrouwen in de betrouwbaarheid en oprechtheid af begint te nemen.
Jullie zullen wel beweren dat ik m wel heb gehad en dat wellis en nietes verhaal kan ik niet winnen.

Ook krijg ik een halve tegemoetkoming op de rekening+ eenmalig €5,- die ik opeens zelf moet betalen.

Het probleem is dus nog steeds niet opgelost en overweeg te vertrekken bij Simyo.
Ik vind de service echt onder de maat.

Nathalie
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Nathalie,

Dat je graag wil weten hoe de vork precies in de steel zit, kunnen we begrijpen. Zoals we een aantal keer aan je uitgelegd hebben, kunnen en mogen wij niet inzien waaraan jij MB's hebt verbruikt. Dit is in de wet vastgelegd om jouw privacy te beschermen.

Vanwege drukte bij onze Backoffice, heb je inderdaad later bericht gehad dan verwacht. Ik begrijp dat je ondertussen een e-mail hebt gekregen van ons waarin wij jou een coulance hebben aangeboden. Dit betekent dat wij de extra MB's die je buiten bundel hebt verbruikt, verrekenen met een extra MB bundel van € 5,-. Om die reden wordt dit in rekening gebracht op je factuur. Dit is de tegemoetkoming die wij aanbieden in alle gevallen en is dus geen halve vergoeding. Ik hoop dat je hier alsnog tevreden mee bent.

Daarnaast heb ik nagevraagd bij de netwerkspecialist van KPN of hij de waarschuwingsberichten gestuurd hebben. De 80% sms is bij 400MB verstuurd op 20 april om 9:56 uur. De 100% sms is bij 500MB verstuurd op 20 april om 10:19 uur.

We kunnen de coulance maar 1 keer voor je uitvoeren. Het is dus belangrijk dat je erachter komt wat er precies gebeurd is met de MB's en waaraan deze verbruik zijn. Om die reden hebben we de blogs meegestuurd zodat we je kunnen uitleggen hoe je dit in je telefoon kunt vinden.

Je geeft aan dat je thuis alleen op wifi aangemeld bent. Jouw telefoon is zo gemaakt, dat er altijd een verbinding gemaakt wordt. Of dit nu met wifi is of met ons netwerk. Je maakt altijd verbinding met het sterkste netwerk. Als wifi net even wegvalt, wat zwakker is of hapert, zal dit door 3G opgevangen worden. Zo kun je dus alsnog MB's verbruiken zonder dat je hier bewust voor kiest. Wil je dit voorkomen? Zet dan de 'Mobiele data' uit op je telefoon.

Ik hoop dat je wat meer duidelijkheid hebt gekregen en dat je alsnog tevreden bent met de geboden oplossing.

Groetjes,
Angela

Reageer