.

Vraag

Is Visa Debit betaling in 2023 mogelijk?

  • 23 February 2023
  • 9 reacties
  • 190 Bekeken

Badge

Aangezien alle winkels in Nederland dit jaar verplicht worden om Visa en Mastercard te accepteren zou ik willen weten of Simyo hier ook mee bezig is want ik zou graag mijn abbonnement automatisch willen laten afschrijven van mijn Visa debit. 


9 reacties

Kleine Nuance;

Mastercard heeft aangekondigd dat er vanaf medio 2023 geen bankpassen van het merk Maestro meer worden uitgegeven. Daarna biedt Mastercard alleen nog nieuwe debitkaarten aan van het merk Debit Mastercard. Alle reeds eerder uitgegeven betaalpassen van Maestro blijven geldig en bruikbaar tot de geldigheidsdatum op de kaart.

De meeste bankpassen in Nederland zijn nu van Maestro. Andere Nederlandse bankpassen zijn van de kaartmerken V PAY en Debit Mastercard.  Individuele banken kunnen besluiten om al eerder te stoppen met het uitgeven van betaalpassen van Maestro of V PAY en over te stappen naar de modernere betaalpassen van Visa Debit of Debit Mastercard. Zie hier bijvoorbeeld de aankondiging van Rabobank hierover.

Met de bankpassen van Maestro en V PAY kunnen pashouders meestal niet online (in webwinkels) betalen of in gewone winkels buiten Europa. Vaak kunnen ze daarmee ook geen huurauto's of vakantiehuisjes boeken, zelfs niet aan de balie van verhuurbedrijven. Met de nieuwere betaalpassen van Visa Debit en Debit Mastercard kan dat wel.

Consumenten zullen niets merken van het besluit van Mastercard. Ze kunnen hun huidige bankpas gewoon blijven gebruiken zoals ze gewend zijn. Hun bank zal hen de komende jaren op enig moment automatisch een nieuwe bankpas toesturen, daar hoeft de kaarthouder zelf helemaal niets voor te doen.

Met een nieuwe betaalpas van een ander merk kunnen bankklanten alles doen wat ze nu al gewend zijn, aangevuld met een paar nieuwe betaalmogelijkheden.

Pas op voor fraudeurs en oplichters die ten onrechte beweren dat kaarthouders zelf een nieuwe bankpas moeten aanvragen of zelf iets moet instellen! Lees hier meer over bankpas-opstuurfraude.

Lees hier verder, tevens bron: Klik

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @MPrins86,

Bedankt voor je bericht. Goeie vraag! Ik heb dit gelijk even voor je nagevraagd.

Ik heb te horen gekregen dat het betalen van je abonnement met Mastercard of Visa niet mogelijk is, deze optie zal ook niet beschikbaar zijn in de toekomst. Wij hebben geen winkels omdat wij een online bedrijf zijn, dus voor ons zou deze regel niet gelden :).

Bedankt voor je reactie @Ray! 😊

Groetjes,
Roeqajja

@Roeqajja 

Dit heeft niks met een credit card te maken. Dit is een vergissing wat ook @MPrins86 maakt. Dit heeft te maken met je betaalpas van bijvoorbeeld Rabobank, ING en ABN AMRO. Het gaat dus om de pas die je nu gebruikt om bijvoorbeeld te pinnen bij de AH. Dit staat ook geschreven in de tekst die ik deelde.

Reputatie 7
Badge +9

iDeal blijft gewoon werken als de betaalpassen worden omgezet naar Visa Debit en/of Debit Mastercard en dat is de enige betaalmethode waarmee Simyo abonnementen machtigingen mee laat accorderen. Ik blijft van mening dat Simyo daar eigenlijk eMandates voor zou moeten gebruiken, maar ja dat doet niemand!

Reputatie 7
Badge +7

Het klopt inderdaad wat je zegt @Ray! Bedankt voor de toelichting 😃. Ik heb het stuk wat je eerder had gedeeld nog even doorgelezen samen met een andere afdeling. Ik begrijp dat eigenlijk alleen de naam veranderd en dat er handige opties bijkomen voor de mastercard, nu nog maestro! De creditcard staat hier inderdaad los van en zullen wij, zoals Roeqajja al aangaf geen mogelijkheid hebben om de betalingen bij ons te doen met een Visa debit. 

Super bedankt voor je uitleg @Groentjuh!

@MPrins86 Hierbij ook een toevoeging op jou vraag. Mochten er nog vragen zijn dan horen we het graag 😊.

Groetjes,
Amy

Badge

Het is mij niet helemaal duidelijk maar bedankt voor alle antwoorden.

  1. Niemand had het over creditcards dus er was geen verwarring daarover.
  2. Alle Nederlandse banken stappen over van Maestro naar VISA debit of debit Mastercard dus de abonnementen worden vanaf dat moment (rond de zomer) dan zowieso al afgeschreven van een VISA debit of debit Mastercard rekening en mijn vraag is dan eigenlijk of dat tegen die tijd dan net zo goed van een normale of niet-Nederlandse VISA debit afgeschreven kan worden.
  3. Mocht er alsnog niets veranderen in de toekomst vind ik het heel jammer omdat ik blij ben met Simyo maar dan vertrek ik naar een provider die dat wel kan omdat ik in dan in principe alleen voor mijn Simyo abonnement een ING rekening open hou waar ik niet zo blij mee ben.
Reputatie 7
Badge +9

 mijn vraag is dan eigenlijk of dat tegen die tijd dan net zo goed van een normale of niet-Nederlandse VISA debit afgeschreven kan worden.

Creditcard gaat waarschijnlijk niet; Ik heb wel eens buitenlandse IBAN voorbij zijn komen (Zie hier). Zou dat niet een optie zijn?

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @MPrins86,

Bedankt voor je reactie. Wat betreft het onderwerp dat Maestro naar Mastercard veranderd zal worden heb ik de vraag intern uitstaan over wat voor invloed dat binnen Simyo zal hebben. Hopelijk hebben we hierover maandag een duidelijker antwoord! 

Het is niet mogelijk om je VISA te koppelen aan je Simyo account of om hiermee een bestelling te plaatsen. Of dit bij ons vanaf 1 juli wel kan durf ik op dit moment niet te zeggen.

Groetjes,
Amy

Het merk Meastro van Mastercard gaat verdwijnen. Je bankpasje kun je straks breder gebruiken, bijvoorbeeld in landen buiten Europa, waar dat nu niet kan. Ik kan straks gewoon met mijn betaalpas van de ABN AMRO betalen in bijvoorbeeld een winkel of restaurant op dezelfde wijze waarop je dat nu al kan in Nederland en veel Europese landen.

Als ik een persoonlijjk voorbeeld mag geven. Ik ga regelmatig (2x per jaar) naar Indonesie. Met mijn huidige betaalpas met Meastro kan ik alleen geld uit de geldautomaat halen. Betalen in restaurants, bezine stations en winkels kan ik niet. Ik kan dat alleen met een creditcard of cash. Straks kan ik dat wel doen.

Wat ik verwarrend vind is dat ze het straks de VISA of Mastercard Debit Card noemen, terwijl je huige betaalpas eigenlijk ook al een Debit Card is, net als een prepaid creditcard. Dat is eigenlijk ook een Debit card. En wat ik ook lees is dat je de Debit Card net als een Creditcard kan gebruiken. 

Reageer