Als tevreden klant had ik al jaren een eenvoudig mobiel abonnement zonder internet bij Simyo. Vorig jaar wilde ik echter wat verandering en besloot ik 2 GB internet aan mijn abonnement toe te voegen. In Nederland had ik dat internet eigenlijk niet nodig, maar ik dacht: "Beter iets hebben dan niets." Ook overwoog ik dat het handig zou kunnen zijn als ik naar het buitenland zou reizen. Met een "dataplafond" zou ik bovendien beschermd zijn tegen onaangename verrassingen op mijn rekening.
Helaas bleek het allemaal niet zo eenvoudig. Vorig jaar september kreeg ik namelijk een tegenslag te verwerken tijdens een autoreis naar Moldavië. Na een dag ontving ik een sms-bericht waarin stond dat ik € 60,50 extra kosten had gemaakt vanwege datagebruik buiten mijn bundel.
Hoe kon dit? Moldavië is toch een Europees land? Tot mijn verbazing bleek dat Moldavië (nog) geen lid is van de Europese Unie, waardoor andere regels gelden voor dataroaming. Teleurgesteld deelde ik mijn verhaal op het Simyo-forum. Uiteindelijk kreeg ik 50% van de kosten vergoed, wat natuurlijk beter is dan niets, maar het bleef een vervelende ervaring.
Deze maand, op 5 maart, vloog ik naar China. Mijn ticket was een retourvlucht, maar nog voor vertrek kreeg ik te horen dat mijn aansluitende vlucht was geannuleerd. Na een vermoeiende vlucht van 10 uur kwam ik de volgende dag aan op een grote luchthaven. De luchtvaartmaatschappij boekte mij om naar een vlucht van een andere maatschappij, die niet rechtstreeks naar mijn bestemming ging maar via een tussenstop. Het hele proces was stressvol, mede door communicatieproblemen.
Drie dagen later ontving ik opnieuw een bericht: ik had € 62,41 extra kosten gemaakt vanwege datagebruik buiten mijn bundel. Ik realiseerde me dat ik vergeten was "data roaming" uit te zetten op mijn telefoon. In de Simyo-app zag ik dat mijn telefoon op de eerste dag in China al kosten had gemaakt. Ik had bewust geen internet gebruikt, maar waarschijnlijk had een app op de achtergrond data verbruikt.
Het was erg vervelend dat ik dit pas na drie dagen te horen kreeg. Natuurlijk was het mijn fout dat ik data roaming niet had uitgezet, maar is €60,50 een redelijk bedrag voor zo'n vergissing?
Toen voegde ik zogenaamd 3 GB toe aan mijn bundel, een cadeautje van Simyo vanwege hun verjaardagsactie, in de hoop dat dit de extra kosten zou verminderen. Helaas bleek dit alleen van toepassing te zijn binnen de EU. Nu heb ik deze maand 5 GB data die ik zeker niet zal gebruiken, en aan de andere kant een boete van €60,50 omdat ik buiten mijn bundel slechts 10 MB data zou hebben "gebruikt". Wat een vreemde situatie!
Ik heb nu spijt dat ik internet aan mijn abonnement heb toegevoegd. Simyo zou bijvoorbeeld kunnen overwegen om het dataverbruik buiten de bundel automatisch te blokkeren zodra een bepaald bedrag (bijvoorbeeld €10) is bereikt, in plaats van te wachten tot €60.
Ik moet ook een oplossing vinden om te voorkomen dat ik steeds opnieuw zulke hoge kosten maak. Daarom ga ik zo snel mogelijk terug naar een abonnement zonder internet, zoals ik vroeger had. Geen internet, geen gedoe.
Daarnaast moet ik misschien onderzoeken of er telefoonmaatschappijen zijn die internetpakketten aanbieden zonder dit soort risico's.
Met vriendelijke groet,
06....31