Skip to main content
Beantwoord

Satelliet verbinding?

  • 19 July 2024
  • 4 reacties
  • 49 Bekeken

Waarom gaat Simyo er standaard vanuit dat je op zee via een satelliet contact wil maken? Dit betekent dat, ook al krijg je een sms, direct kosten gaat maken van 5E/MB!!! Als je dus die SMS, zoals mijn dochtertje, over het hoofd ziet of negeert ben je ineens 40 euro kwijt. Door het hoge tarief en uitzondering van gebruik, snap ik niet dat er niet voor gekozen is niet standaard aan te bieden/starten. De consument wordt door Simyo niet beschermt voor hoge kosten en vind ik een slechte service. 

4 reacties

Overigens doen andere aanbieders dit niet, zoals Vodafone en Ben

Reputatie 7
Badge +9

Overigens doen andere aanbieders dit niet, zoals Vodafone en Ben

Ben (zie “Hoe werkt het verbruik vanaf een schip of vanuit een vliegtuig?”) en Vodafone (zie "Wat zijn de tarieven voor vlucht- en bootdiensten (non-terrestrial netwerken)?”) geven ook gewoon te verbinden met dergelijke mobiele netwerken op bijvoorbeeld vliegtuigen en veerboten.

Ja, het zou inderdaad mooi zijn als Simyo een optie zou hebben om te voorkomen dat je buiten de databundel om in het buitenland (zone 2, 3, 4) gelijk het internet op kan gaan. Dat hebben naar mijn weten echter maar heel providers.

Hoe kun je dit het meest gemakkelijkst voorkomen? Simpelweg door jouw mobiel niet automatisch een netwerk te laten kiezen. Als je niet continue landgrenzen overgaat, dan zet stel je jouw mobiel in om een specifiek mobiel netwerk te kiezen, zodat je niet per ongeluk automatisch naar een mobiel netwerk gaat waaraan hoge kosten zitten.

Reputatie 6
Badge +3

Simpelweg door jouw mobiel niet automatisch een netwerk te laten kiezen.

Goeie tip @Groentjuh , heb ik meteen bij onze toestellen toegepast.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Remco Verhoeven,

Bedankt voor je bericht. 

Het maritieme netwerk (of ook wel satelliet netwerk) is het netwerk waarop je telefoon overschakelt wanneer je op zee bent. Dit kan zijn als je op een cruiseschip zit, of op een ferry. Je telefoon maakt dan geen verbinding met een reguliere zendmast op land, maar met een zendmast op de boot.

Schakelt jouw telefoon over op zo’n zendmast? Dan krijg je niet meer ‘Simyo’ of ‘KPN NL’ maar bijvoorbeeld ‘Telenor’ bovenin beeld. Wij sturen je dan een sms om te laten weten dat je op een satelliet netwerk zit en wat de kosten daarvan zijn. Ik zie dat je op 11 mei een sms hebt ontvangen hierover. Het maritieme netwerk valt onder zone 4, hier gelden dus andere tarieven voor. 

Het is belangrijk om te weten dat zolang de internetverbinding op de simkaart actief is, er altijd kans is op dataverbruik, zowel bewust als onbewust. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door updates of door apps die op de achtergrond actief blijven. Het kan zijn dat er internet verbruik heeft plaatsgevonden voordat je jouw internet had uitgeschakeld.

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe andere providers dit hebben geregeld. Maar ik zal je feedback over betere bescherming zeker doorzetten naar de juiste afdeling. Om dit in de toekomst te voorkomen kun je het beste zoals @Groentjuh aangeeft je telefoon niet automatisch laten kiezen voor een netwerk (thanks @Groentjuh!).

Tot slot heb ik even een kijkje genomen op jouw aansluiting en ik zie dat je inderdaad verbinding hebt gemaakt met het maritieme netwerk op 17-07-2024. Maar ik zie verder geen extra kosten op jouw aansluiting. Mocht dit gaan om een andere aansluiting kijk ik graag met je mee naar een oplossing. Hiervoor kun je mij een privé bericht sturen met het 06-nummer en persoonlijke gegevens. 

Groetjes,
Seren

Reageer