Skip to main content
Vraag

Kosten satelliet verbinding zonder waarschuwing. Wat moet ik doen?

• June 10, 2022
  • 44 reacties
  • 1476 Bekeken

Toon eerste bericht

44 reacties

• Beginner
  • November 29, 2024

+1 

Het zou heel fijn zijn om dit soort onverwachte hoge kosten een halt toe te kunnen roepen. Er is nu wel tegen betaling een dataplafond, maar dit soort kosten buiten de normale bundel (Zone 4) worden daar niet mee voorkomen. en 5 euro per MB is ook geen kattepis. Daarvan wil je alleen in noodsituaties gebruik van maken lijkt me.

Zijn er naast KPN andere providers die dit wel goed geregeld hebben ?

JanD
  • November 30, 2024

+1 

Het zou heel fijn zijn om dit soort onverwachte hoge kosten een halt toe te kunnen roepen. Er is nu wel tegen betaling een dataplafond, maar dit soort kosten buiten de normale bundel (Zone 4) worden daar niet mee voorkomen. en 5 euro per MB is ook geen kattepis. Daarvan wil je alleen in noodsituaties gebruik van maken lijkt me.

Beste ​@sjimmie2 , KPN heeft dit ook niet goed geregeld, het staat namelijk standaard niet aan. Je moet het dus handmatig activeren.

Ik ben ook benieuwd hoe en wanneer Simyo dit in gaat voeren. Is voor veel mensen die naar het buitenland reizen wel belangrijk.

• Beginner
  • November 30, 2024

+1 

Beste ​@sjimmie2 , KPN heeft dit ook niet goed geregeld, het staat namelijk standaard niet aan. Je moet het dus handmatig activeren.

Bij KPN kán het tenminste! Dat is al 1000x beter dan bij Simyo dus, waar je deze optie op geen enkele mogelijkheid kan activeren/deactiveren. Nu is Simyo natuurlijk wel een budgetprovider, maar in dit soort gevallen kan goedkoop ineens duurkoop worden.

Amy
Moderator
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • December 2, 2024

Hoi ​@sjimmie2 en ​@JanD,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat jullie dit graag anders hadden gezien bij Simyo. 

Dit idee is al meerdere keren doorgespeeld naar de juiste afdeling maar helaas is hier nog niets mee gedaan. Meer dan intern doorzetten kunnen wij niet, we zullen dit zeker blijven doen.

Groetjes,
Amy

• Beginner
  • July 6, 2025

Ik doe de administratie voor mijn moeder en zie net op haar rekening dat een bedrag van € 71,59. Terwijl haar maandelijkse bedrag al jaren niet meer dan € 11, is geweest. Na controle van haar rekening zie ik dat zij internetkosten heeft gemaakt tijdens haar reis afgelopen mei. Ze heeft een overtocht gemaakt met een boot/schip maar daar heeft ze geen bereik gehad en ook niet op haar telefoon gezeten. Ze heeft een SMS ontvangen in Italië waarin staat dat haar bundel in Italië geldig is. Dat is het enige wat ze heeft ontvangen. Mijn moeder is zelf helemaal niet handig met haar telefoon dus al die instellingen kan zij niet iedere keer instellen en controleren. Ik heb juist voor haar de roaming aangezet zodat ze in Europa haar bundel kon gebruiken. Maar ze wordt nu wel opgescheept met deze hoge kosten, sterker nog deze zijn al automatisch afgeschreven. Simyo wilt u mijn moeder helpen?

JanD
  • July 6, 2025

Beste ​@RitaAP haar telefoon heeft dan toch verbinding gemaakt via een veerboot met de sartelliet of met een zednmast die buiten de EU valt en dan gaan de kosten tellen, gelukkig gemaximeerd tot een bedrag van €60,50, een afspraak tussen de providers.

Het is verstandig meteen dataplafond te activeren voor €0,50 per maand om voor een volgende keer de buitenkundelkosten te voorkomen.

Mocht ze een keer buiten de EU op vakantoe gaan, zijn er sinds kort ook bundels voor het buitenland verkrijgbaar, zie onderstaande limk.

Simyo kun nu helaas niets voor haar betekenen.

https://forum.simyo.nl/officieel-nieuws-acties-en-verstoringen-59/simyo-buitenlandbundels-blijf-verbonden-buiten-de-eu-49795

https://www.simyo.nl/zoeken?q=satelliet

Amy
Moderator
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • July 7, 2025

Hoi ​@RitaAP,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat jullie zijn geschrokken van de extra kosten! 

Ik zie dat je van ​@JanD al wat uitleg hebt gekregen en wat handige tips om dit in de toekomst te voorkomen. Er zijn verschillende oorzaken waardoor de satelliet kosten kunnen ontstaan. Dit kan namelijk ook ontstaan als de klant dichtbij het strand is geweest bijvoorbeeld. Meer informatie over een satelliet verbinding kan je hier terugvinden. 

Zou je mij een privébericht willen sturen met de persoonlijke gegevens die horen bij de aansluiting van je moeder? Dan kijk ik graag of we iets kunnen betekenen in de gemaakte kosten. 

Groetjes,
Amy

• Beginner
  • July 23, 2025

Ik gebruik Simyo en heb expres extra betaald voor dataplafond om ervoor te zorgen dat ik geen kosten buiten mijn bundel zou maken.

Ik was dan ook not amused toen ik erachter kwam dat ik op vakantie in de VS in een paar seconden meer dan 45 euro aan kosten heb gemaakt. Kennelijk staat roaming automatisch aan bij Simyo en heb ik een paar seconden per ongeluk contact gehad met een zendmast. Het dataplafond doet hier niks tegen en dit wordt niet duidelijk uitgelegd bij de uitleg.

Dit kostte me meer dan 3 maanden abonnement :( Ik heb hierover geklaagd maar de klantenservice wil mij niks vergoeden ondanks dat ik op het forum lees dat andere mensen wel een vergoeding krijgen. Dit is niet consequent en niet eerlijk.

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum expert
  • July 23, 2025

@ST12, voor de VS zijn er tegenwoordig buitenland bundels. Jouw specifieke situatie zou dus inmiddels niet meer moeten voorkomen. In andere landen buiten de EU and via satelliet blijft die situatie bestaan.

JanD
  • July 24, 2025

Beste ​@ST12 het dataplafond geldt uitsluitend voor NL en de rest van de EU.

Voor het buitenland geldt voor bepaalde landen speciale bundels en daar zit automatisch een dataplafond op.

Waarschijnlijk had je geen of niet de goede bundel.

Zie ook onderstaande link:

https://www.simyo.nl/klantenservice/roaming

• Beginner
  • July 24, 2025

Mijn punt is dat het niet duidelijk wordt gemaakt dat het dataplafond alleen binnen de EU geldt. Het staat wel in de algemene voorwaarden ergens (die niemand leest) maar niet in de app zelf (die iedereen gebruikt). Daarnaast wordt roaming standaard ook buiten de EU aangezet, waardoor je per ongeluk in een paar seconden exorbitante kosten kunt maken. 

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum expert
  • July 24, 2025

Mijn punt is dat het niet duidelijk wordt gemaakt dat het dataplafond alleen binnen de EU geldt.

Op de informatiepagina staat dat vrij duidelijk tussen de veelgestelde vragen. Mijn ervaring is dat het niet uitmaakt hoeveel het er staat, meestal wordt het toch niet gelezen. Als alle regels erbij zouden staan, dan staat er een "muurtje tekst”, die mensen al snel overslaan.

Daarnaast wordt roaming standaard ook buiten de EU aangezet, waardoor je per ongeluk in een paar seconden exorbitante kosten kunt maken. 

Dat is het nadeel aan roaming-like-home binnen Europa. Er is geen verschil instelbaar dat dataroaming binnen de EU en erbuiten verschillend is. Er bestaan dus op toestellen en op mijn Simyo alleen mogelijkheden om dataroaming helemaal aan of uit te zetten. Aangezien de meeste binnen de EU blijven, stelt bijna iedereen het in om binnen de EU zorgeloos te kunnen laten werken. En omdat vele nu ook gewent zijn dat mobiel internet het in het buitenland het ook gewoon doet, wordt vergeten dat dat buiten de EU niet zo werkt. (Hoewel het werkt prima, maar alleen kost het veel te veel)

De enige echte oplossing is dat Simyo het mogelijk maakt om dataroaming buiten de EU uit te zetten. Helaas is dat vooralsnog niet mogelijk en nog maar de vraag of dat ooit gedaan gaat worden. Hopelijk komen die nieuwe roaming bundels simpelweg naar alle zone 2, 3 en 4 gebieden, zodat het op die manier opgelost is.

• Beginner
  • July 25, 2025

Als Simyo het zou willen dan zouden ze echt wel technisch gezien kunnen differentiëren tussen roaming binnen en buiten de EU en vereisen dat de laatste categorie vereist dat je het actief aanzet in "mijn Simyo" voordat het werkt.

Mijn ervaring met de klantenservice van Simyo is echter dat men niet geïnteresseerd is in het bieden van klantvriendelijkheid en het wel best vindt dat nietsvermoedende klanten exorbitante kosten oplopen.

Daarbij is Simyo ook nog eens inconsequent aangezien uit dit forum blijkt dat sommige klanten in deze gevallen wél worden gecompenseerd en andere niet. 

Friesian
  • Forum Expert
  • July 25, 2025

Mijn punt is dat het niet duidelijk wordt gemaakt dat het dataplafond alleen binnen de EU geldt. Het staat wel in de algemene voorwaarden ergens (die niemand leest) maar niet in de app zelf (die iedereen gebruikt).

Beste ​@ST12 

Het staat wel degelijk in de app bij instellingen, bellen en internet - dataplafond instellen, In welke landen geldt het.

Jammer dat je dat niet gezien /gelezen hebt. 

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum expert
  • July 25, 2025

Als Simyo het zou willen dan zouden ze echt wel technisch gezien kunnen differentiëren tussen roaming binnen en buiten de EU en vereisen dat de laatste categorie vereist dat je het actief aanzet in "mijn Simyo" voordat het werkt.

Ze kunnen het vast, want nu heb je ook bundels voor bepaalde landen en blokkades in die landen als die bundel op is. Maar een simpele blokkade voor zone 2, 3, 4 dataroaming is er simpelweg niet.

Mijn ervaring met de klantenservice van Simyo is echter dat men niet geïnteresseerd is in het bieden van klantvriendelijkheid en het wel best vindt dat nietsvermoedende klanten exorbitante kosten oplopen.

Het is niet de klantenservice, die bepaald of dit soort features bestaan. Daar is management voor. Inderdaad deel ik de strekking wel. Qua klantbescherming is Simyo vaak beperkt. Ik ben blij dat nu vele jaren Simyo eindelijk een dataplafond introduceerde.

Maandagmiddag zat ik op de boot van Kristiansand naar Hirtshals. Ik was in de veronderstelling dat ik gewoon via mijn eigen bundel aan het internetten was maar opeens kreeg ik een smsje dat mijn kosten te hoog werden en dat het netwerk werd geblokkeerd. Ik was hiervan totaal niet op de hoogte gebracht..

JanD
  • August 22, 2025

Maandagmiddag zat ik op de boot van Kristiansand naar Hirtshals. Ik was in de veronderstelling dat ik gewoon via mijn eigen bundel aan het internetten was maar opeens kreeg ik een smsje dat mijn kosten te hoog werden en dat het netwerk werd geblokkeerd. Ik was hiervan totaal niet op de hoogte gebracht..

Beste ​@Astrid Konijn dat is ook een onderdeel om zelf uit te zoeken.

De meeste veerdiensten geven dat ook aan op hun website of op de boot zelf en Simyo besteedt er ook aandacht aan op hun website, zie link:

https://www.simyo.nl/klantenservice/roaming

Verder is het verstandig is grensgebieden, wat de zee dus ook is, providerkeus op handmatig te zetten i.p.v. op AUTO, dan kun je buitenbundelkosten voorkomen omdat je bewust voor een bepaalde provider moet kiezen.

Gevalletje eigen schuld dikke bult dus...toestel schakelt zonder waarschuwing over naar satellietverbinding. In de veronderstelling dat je data roaming aan hebt in Europa en je dus denkt via je bundel te internetten kun je dus plots een gepeperde rekening krijgen. Ik had geboekt via open ferries, daar kreeg ik geen extra info over de roamingkosten. Ook tijdens hetp boarden heb ik geen flyer met info hierover ontvangen. Ook geen melding op mijn telefoon gekregen, dat is nu een dure les geweest.

Amy
Moderator
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • August 22, 2025

Hoi ​@Astrid Konijn,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je bent geschrokken van de extra kosten! 

Ik zie dat je op 17-08 om 18:30 een SMS van ons hebt gekregen dat je verbinding maakt met een satellietverbinding. Heb je deze SMS niet ontvangen? 

Zou je mij een privébericht willen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan kijk ik graag wat ik voor je kan betekenen in de gemaakte kosten.

Bedankt voor je reactie ​@JanD!

Groetjes,
Amy