.

Beantwoord

Kosten buitenland terwijl mobiel internet uit stond. Hoe kan dat?

  • 17 August 2015
  • 4 reacties
  • 762 Bekeken

Badge
Ik krijg een rekening voor kosten voor internetgebruik in het buitenland tijdens de afgelopen vakantie terwijl ik nog voor het passeren van de grens mijn mobiel internet heb uitgeschakeld op mijn iPhone. Ik heb de hele vakantie alleen wifi gebruikt als dat beschikbaar was. Rara hoe kan dit!!?
icon

Beste antwoord door franswon 17 August 2015, 20:49

Bekijk originele reactie

4 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Goede avond Chrisholst, welkom op het Simyo-forum!

Het uitzetten van mobiel internet op je telefoon is niet altijd voldoende, jammer genoeg. Het uitzetten van mobiel internet (buitenland) op Mijn Simyo is wel afdoende, mocht er dan op een of andere manier toch data verbruikt worden zal Simyo de kosten crediteren.

Simyo kan niet zien wanneer jij instellingen op je toestel wijzigt, wel wanneer je dat via de website doet.
Badge
Wat een bijzondere redenatie. De enige manier om dit soort kosten te voorkomen is door mobiel internet in het buitenland uit te zetten op website. En als ik er nou bewust voor kies de mogelijkheid om mobiel internet in het buitenland te gebruiken open te houden (bijvoorbeeld voor noodgevallen of het opzoeken van noodzakelijke informatie in gebieden waar ik geen wifi heb)?

Op het moment dat ik in Nederland mobiel internet uitschakel op de website kan ik dit in het buitenland dus in principe ook niet meer inschakelen want ik heb geen internet. De afgelopen twee weken was er op mijn vakantieadres geen wifi dus ik zou die mogelijkheid ook echt niet hebben gehad.

Als 3g en dataroaming uitstaan op mijn mobiel, hoe kan het dan dat ik toch kosten maak in het buitenland? Dat is mijn vraag.
Reputatie 7
Badge +9
Er zijn meer gevallen bekend dat in ieder geval de iPhone ongewild toch contact maakt met het internet. Het hoe en waarom weet ik niet.
Hier op dit forum zijn er in ieder geval meer voorbeelden te vinden.
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Chrisholst,

Wat jammer dat je kosten op je factuur tegenkomt die je niet kunt verklaren. De uitleg van Franswon klopt. Helaas is het uitzetten van je roaming knop geen verzekering. Je telefoon kan per abuis verbinding maken met het netwerk, zeker bij overschakeling tussen wifi en een mobiel netwerk. Schakel je dit uit via Mijn Simyo, is het niet mogelijk voor je telefoon om een internetverbinding op te starten en voorkom je dit probleem.

Uiteraard snap ik dat je dit niet hebt gedaan, in geval van nood.

Toch heb meteen je factuur erbij gepakt om te zien of er misschien een registratiefout is of iets in die richting. Echter kom ik bij het zoeken naar internetverbruik in het buitenland helemaal niets tegen op het nummer waarmee je bent geregistreerd op het Simyo forum. Gaat het misschien over een ander nummer?

Groetjes, Tiury

Bedankt voor het antwoord Franswon 🙂.

Reageer