Ik zou eerst lijken of de vakantiebestemming binnen de zone 1 landen valt. Behoort het niet bij deze landen, dan is dataroaming uitlaten het beste. Dat kun je op deze pagina controleren door op de diverse "Zone 1” linkjes te klikken. Er komt dan een zijbalk tevoorschijn met de zone indeling.
Het betrof België, Duitsland, Oostenrijk en komende zomer Kroatië, dus allemaal zone 1.
Maar ik snap de opmerking niet helemaal “Behoort het niet bij deze landen, dan is dataroaming uitlaten het beste”
Het behoort wel bij deze landen, dus moet ik dan roaming aanzetten? Daar kreeg ik juist die hoge kosten door.
Hoi @Marc zonder internet,
Bedankt voor je bericht. Goed dat je hier even contact over hebt opgenomen. Ik help je hier graag mee verder!
Wat jammer om te horen dat je extra kosten hebt gemaakt in het buitenland. De oorzaak hiervan zou echter niet zijn dat de dataroaming aan stond. Het is van belang dat je dataroaming aan staat zodra je in het buitenland bent om internetverbinding te hebben. Als je buiten zone 1 gebied reist zijn je bundels niet geldig, je betaalt dan een buitenbundeltarief. Je kunt dan beter de roaming uitschakelen zodat je geen MB's verbruikt om te voorkomen dat je kosten buiten je bundel maakt. Dat is zo'n beetje wat @Groentjuh bedoelde uit te leggen als het goed is! Bedankt voor je hulp @Groentjuh.
Ik zou je wel als tip mee willen geven om je databundel wellicht te vergroten, het is vaak zo dat je wat meer MB's nodig hebt als je naar het buitenland reist. Je bundels zijn wel geldig binnen zone 1 gebied, maar als je bundels op zijn dan betaal je ook een buitenbundeltarief. Je kunt je bundels aanpassen via Mijn Simyo bij Instellingen> Abonnement> Bundels wijzigen. Als jullie dan terug in Nederland zijn, kunnen jullie de databundel eventueel weer verlagen. Belangrijk om te weten: je bundelwijziging gaat pas vanaf de 1e dag van de volgende maand in, wijzig je bundels dus op tijd als je gaat reizen.
Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd!
Groetjes,
Roeqajja