Skip to main content

.

Even met de boot van Toulon naar Sardinie. In Europa. Dat er geen bereik is op zee snap ik, maar stuur dan een appje dat je dataroaming moet uitzetten. Ik heb zelfs niks op mijn mobiel zitten doen want het was nacht.

5G is te moeilijk maar Simyo zet je wel -ongevraagd- op een sateliet. 60,50: Kassa!

Balen dus!

Simyo zet je niet ongevraagd op een satelliet, dat heb je zelf gedaan door niet vooraf te bestuderen welke gevolgen op zee vertoeven dat voor je heeft. Bij iedere veerboot maatschappij staan op de websites uitleg over internet op zee en de financiële gevolgen daarvan @Vandoorn , zoiets kan je al op Texel overkomen als je niet oplet.

5G is te moeilijk maar Simyo zet je wel -ongevraagd- op een sateliet. 60,50: Kassa!

Die satellietverbinding is echter niet gelijk tussen jouw toestel en een satelliet, maar tussen de veerpont en een satelliet. Op de veerpont zelf is voor jouw toestel een normaal 2G/3G of 4G netwerk te vinden.

Voor zowel Simyo als jouw toestel is het net alsnog je roamt met een netwerk in het buitenland. Simyo hoeft daar totaal niets bijzonders voor te doen. 5G is dus zeker moeilijker dan dit soort satellietverbindingen aankunnen.

Hoi @Vandoorn,

Bedankt voor je bericht. Ik heb even een kijkje genomen op jouw aansluiting en ik zie dat je inderdaad verbinding hebt gemaakt met het maritieme netwerk. Het maritieme netwerk (of ook wel satelliet netwerk) is het netwerk waarop je telefoon overschakelt wanneer je op zee bent. Dit kan zijn als je op een cruiseschip zit, of op een ferry. Je telefoon maakt dan geen verbinding met een reguliere zendmast op land, maar met een zendmast op de boot.

Schakelt jouw telefoon over op zo’n zendmast? Dan krijg je niet meer ‘Simyo’ of ‘KPN NL’ maar bijvoorbeeld ‘Telenor’ bovenin beeld. Wij sturen je dan een sms om te laten weten dat je op een satelliet netwerk zit en wat de kosten daarvan zijn. Ik zie dat je op 7 mei een sms hebt ontvangen hierover. Het maritieme netwerk valt onder zone 4, hier gelden dus andere tarieven voor. 

Het is belangrijk om te weten dat zolang de internetverbinding op de simkaart actief is, er altijd kans is op dataverbruik, zowel bewust als onbewust. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door updates of door apps die op de achtergrond actief blijven. Het kan zijn dat er internet verbruik heeft plaatsgevonden voordat je jouw internet had uitgeschakeld. 

Uiteraard kan ik begrijpen deze kosten onbewust zijn gemaakt. Als je mij een privé bericht stuurt met jouw 06-nummer en persoonlijke gegevens kijk ik even met je mee naar een oplossing.

Thanks voor jullie hulp @J.D.L. en @Groentjuh! Het wordt gewaardeerd 😊.

Groetjes,
Seren

Reageer