.

Beantwoord

Maximale lengte SMS-bericht naar het buitenland

  • 20 May 2013
  • 5 reacties
  • 2061 Bekeken

Beste allemaal,

Vanochtend heb ik lang sms-bericht naar een kennis gestuurd die op reis is, en zich op moment van verzenden in Duitsland bevond. Dit sms-bericht was erg lang (6 berichten) en ik vraag mij nu af wat de maximale lengte is dat een sms-bericht naar het buitenland kan hebbent? Opzich zijn allebei onze telefoons in staat om zulke berichten te versturen en ontvangen.

Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Charlene 21 May 2013, 17:35

Bekijk originele reactie

5 reacties

Badge +8
Beste allemaal,

Vanochtend heb ik lang sms-bericht naar een kennis gestuurd die op reis is, en zich op moment van verzenden in Duitsland bevond. Dit sms-bericht was erg lang (6 berichten) en ik vraag mij nu af wat de maximale lengte is dat een sms-bericht naar het buitenland kan hebbent? Opzich zijn allebei onze telefoons in staat om zulke berichten te versturen en ontvangen.

Alvast bedankt!


Hoi ErikvS,

In principe is er op het netwerk geen maximaal aantal. Het zou zo kunnen zijn dat je in je toestel niet verder kunt typen. 1 sms bestaat uit 160 tekens. Wanneer je daarboven komt, zijn het er twee, boven de 320 zijn het er 3 enzovoort.

Laat je nog even weten of je bericht helemaal is aangekomen? :)

Groetjes,

Charlene
Hoi Charlene,

Bedankt voor het antwoord, en het bericht is aangekomen! Het zou kunnen dat het wat vertraagd is door een slechte verbindingen, aangezien de kennis in kwestie bezig is met veldwerk ergens in the middle-of-nowhere, maar uiteindelijk is het dus helemaal goedgekomen :)

Nogmaals bedankt!

Erik
Badge +8
Hoi ErikvS,

Fijn om te horen!
Op dat soort plekken is het inderdaad soms lastig met bereik.
Toch blijf ik het magisch vinden dat we elkaar dan kunnen bereiken. En nu dus zelfs 6 aaneensluitende berichten lang 😉 Tien jaar geleden was dat toch nog een heel ander verhaal..

Groetjes,

Charlene
Reputatie 7
Badge +9
Even de theorie:
De maximale length van een SMS 140bytes. Door voor ons normale tekens te gebruiken passen in zo'n SMS 140*8/7=160 tekens (GSM 03.38 encoding).

Om meer dan 140 bytes (en dus 160 tekens) te sturen, wordt de SMS opgesplits in meerdere SMS'jes.

Om aan de ontvanger door te geven dat deze SMSjes ieder slechts een gedeelte is van een grote SMS, word een header(UDH) van 6 bytes aan ieder SMSjes toegevoegd. Dus in iedere gedeelte van een SMS passen 136 bytes = ongeveer 153 tekens.

Je kan maximaal 255 SMSjes samenvoegen.

Dus 255[SMSjes, die je kan samenvoegen] * (140[SMS length]-6[udh]) * 8[Byte -> Bits] / 7[Bits -> GSM 03.38 encoding] = 39051 tekens...

Of dat in de practijk ook helemaal goed gaat weet ik niet! Een emailtje is denk ik met zo'n lang bericht beter.
Badge +8
Even de theorie:
De maximale length van een SMS 140bytes. Door voor ons normale tekens te gebruiken passen in zo'n SMS 140*8/7=160 tekens (GSM 03.38 encoding).

Om meer dan 140 bytes (en dus 160 tekens) te sturen, wordt de SMS opgesplits in meerdere SMS'jes.

Om aan de ontvanger door te geven dat deze SMSjes ieder slechts een gedeelte is van een grote SMS, word een header(UDH) van 6 bytes aan ieder SMSjes toegevoegd. Dus in iedere gedeelte van een SMS passen 136 bytes = ongeveer 153 tekens.

Je kan maximaal 255 SMSjes samenvoegen.

Dus 255[SMSjes, die je kan samenvoegen] * (140[SMS length]-6[udh]) * 8[Byte -> Bits] / 7[Bits -> GSM 03.38 encoding] = 39051 tekens...

Of dat in de practijk ook helemaal goed gaat weet ik niet! Een emailtje is denk ik met zo'n lang bericht beter.


Wauw Groentjuh,

Dat zijn nog eens feiten. Ik ben onder de indruk.
En ik sla het op, want dit verklaart voor mij namelijk ook waarom mensen die speciale tekens in hun smsjes gebruiken, onder de 160 tekens al op twee berichtjes kunnen zitten.
Bedankt :)

Groetjes,

Charlene

Reageer