.

Beantwoord

Hoe kan het dat bellen via WiFi niet werkt?



Toon eerste bericht

247 reacties

Reputatie 7
Badge +9

@Daisy We lijken (weer….) in herhalingen te vallen, maar het is nog steeds niet opgelost! Zo had ik vanmiddag daar in een keer weer eens de rollende tekst KPN WiFi Calling in beeld om even later weer te verdwijnen tot nog toe.

Het werkt gewoon NIET. Althans niet zoals het zou moeten werken!

Omdat WiFi Calling dus allerminst bedrijfszeker is, zou er door Simyo niet zo prat opgegaan moeten worden dat het werkzaam is, want echt dat is het gewoon niet.

Ja, daar was enige tijd de mogelijke verklaring, van de (buitenlandse) IP-adressen als ik mij niet vergis, maar is daar onderhand al iets meer van/over bekend? Kan en hoe kunnen de problemen hieromtrent worden opgelost?

Edit: Ik heb een moderne telefoon, een iPhone 11 Pro Max, waardoor het niet aan mijn toestel zou moeten liggen. Zeker niet, omdat WiFi Calling zo nu en dan wel even de kop opsteekt.

Hey @RicoK, medestrijder van het eerste uur, de Leon dacht maar weer eens even deze /dit  ‘oude’ topic af te stoffen. (nadat ‘ie deze posting eerst in een verkeerde topic had gepost, draad kwijt dus :grin: ) Sinds enige tijd (b)lijkt bij mij namelijk 75% van de tijd (!!) WiFi Calling in beeld te verschijnen. Dat is al heel wat vaker dan eerder.

Vaak nadat de telefoon daar voor op flight modus had gestaan. Waar het aan ligt? Er zijn verschillende opties

  1. de Leon heeft sinds enige tijd een nieuw modem/router.
  2. een oud wijf is bij Simyo aangesteld om elken dag de WiFi een slinger te geven.
  3. schiet mij nog steeds maar lek.
  4. een nieuwe complottheorie (naast al die andere in het afgelopen Covid19 jaar)

Reputatie 7

Hey @de leon!!! Ik heb ook met enige regelmaat de scrollende tekst WiFi Calling in beeld. Ik zeg met nadruk met enige regelmaat, maar regelmatig is het nog steeds niet en ik kom zeker niet aan de door jou genoemde 75% (een check terwijl ik dit aan het types was leverde bijvoorbeeld weer het ‘statische’ KPN NL op).

Reputatie 7
Badge +9

Hey @de leon!!! Ik heb ook met enige regelmaat de scrollende tekst WiFi Calling in beeld. Ik zeg met nadruk met enige regelmaat, maar regelmatig is het nog steeds niet en ik kom zeker niet aan de door jou genoemde 75% (een check terwijl ik dit aan het types was leverde bijvoorbeeld weer het ‘statische’ KPN NL op).


Hij verdomt het bij mij ook hoor vandaag, @RicoK . :rolling_eyes:  Weet eigenlijk niet zo goed waarom ik me er nog mee bezig zou moeten houden. Maar ik dacht dat het wel even geinig was om bovenstaande te melden. Had ik beter niet kunnen doen want het ouwe wijf is er, door zoveel positiefs, ook direct mee opgehouden. :rofl:

Reputatie 7

@de leon Ik moet je eerlijk bekennen, dat ik het ook allemaal goed zat ben en het derhalve in zekere zin naast me neer heb gelegd. Alhoewel jij wakkert nu wel weer het vuur aan…. :punch_tone2::smiley: .

Wat mij stoort is dat VoWiFi / WifiCalling gewoon niet werkt, zoals wordt gepretendeert en dat er nog altijd niets concreets mee en aan gedaan wordt. Althans, zo lijkt het. Ja, je kunt je kunt je IP adres doorgeven, waardoor en waarna het werkend zou kunnen worden gemaakt. Maar, zoals ik al zei, gedurende de dag verschijnt daarom weleens WiFi Calling in beeld. Dus mijn IP Adres is heus geschikt. En Ziggo wijzigt niet meerdere malen per dag mijn (dynamische) IP adres. Maar het doet het gewoon $%#$(&^* niet constant. Omdat niemand van Simyo daar een concrete reactie op kan geven, waarbij ik als concreet zie "ja, sorry, jullie hebben gelijk, WiFi Calling is buggy en we moeten niet pretenderen dat het (feilloos) werkt en we zetten het even uit totdat we weten waar het aan ligt en we het 100% werkend kunnen krijgen” ben ik het zat en heb, eeeuh had, want daar kwam jij weer even langs :wink: , het naast me neer gelegd.

Reputatie 7
Badge +9

@RicoK :rofl: Tja, het houtskool moet blijven smeulen anders worden de kippenbouten niet gaar.

Jij en ik hebben dezelfde drive, iets moet werken of wij specifiek dat nou wel of niet nodig hebben en of wij dat nou wel of niet missen. :grinning:

Ik zie meer een vervelend punt in het feit dat sommige mensen naar Simyo overgestapt zijn, mede of juist vanwege de WiFi calling mogelijkheid en vervolgens van een koude kermis thuiskomen.

Dus potentiële WiFi calling wensende overstappers…..uhm...denk daar nog maar even over na…..

Beste Daisy,

Inmiddels zijn we bijna een maand verder en ben ik wel benieuwd naar de voortgang.

Ik ben ook een weekje op vakantie geweest in een park met KPN hotspots, ook daar zag ik geen wifi bellen in beeld komen.

Op de Simyo website staat de tekst:

Ook mogelijk: wifi bellen (VoWiFi)

Het is bij Simyo ook mogelijk om te bellen via wifi. Dit gaat via VoWiFi, wat een afkorting is voor Voice over WiFi. Dit is bellen via een wifi-netwerk. Bijvoorbeeld die bij je thuis of op je werk. VoWiFi kost geen MB’s van je Sim Only internetbundel, maar net als bij 4G bellen gaan de minuten gewoon uit je belbundel.

Het handige aan wifi bellen is dat je hiermee kunt bellen op plekken waar het mobiele netwerk minder goed bereik heeft. De Nederlandse mobiele telefoonnetwerken behoren weliswaar tot de beste ter wereld, maar het lukt (nog) niet om werkelijk élk hoekje van elk gebouw goed te bereiken. Met VoWiFi is dat probleem opgelost.

Om te bellen via VoWiFi heb je een telefoon nodig die wordt ondersteund. Momenteel ondersteunen we iPhones vanaf de iPhone 6 en meerdere toestellen van Samsung, Huawei en Oppo. Hieronder zie je welke precies.

Heel eenvoudig ik heb een klacht en die wordt niet opgelost, de dekking van KPN is hier ondermaats en ik reken op VoWifi. Heel eerlijk maakt het me niet uit hoeveel (of weinig) mensen hier last van hebben. IK heb hier last van en zou het zeer op prijs stellen als dat voor me opgelost wordt.

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Bas,

 

Super vervelend inderdaad, ik ben zelf nog bezig om tussen mijn eigen werkzaamheden door dit verder te onderzoeken.

Tot nu lijkt het er op dat er niet veel andere klanten hier last van hebben, ongeveer 5 klantcontact momenten in de maand. 

 

Omdat het er ook op lijkt dat bijna geen klanten problemen ervaren, word het voor mij ook lastig om te onderzoeken wat ik voor je kan doen. Tenslotte ben ik geen afgestudeerd technisch specialist.

Ik ben je niet vergeten, maar het is voor mij lastig om hier verder mee te komen. Ik vind het erg vervelend voor je en ik doe me best.

 

Groetjes,

Daisy

Beste Daisy,

Ik ben benieuwd of er een maand later al een techneut is, die het probleem op heeft gepakt?

Mvg, Bas

Reputatie 3
Badge +1

Hier heeft het in den beginne wel gewerkt. Maar het laatste half jaar werkt het voor 90% niet. Tenminste, de  KPN WiFi call komt zelden in beeld. Het is ook lastig te controleren, de telefoonverbindingen zijn van prima geluidskwaliteit. Misschien zit de storing in de melding die niet tevoorschijn komt? Wat ik wel weet dat het bij mijn vorige provider Tele2 in het begin ook niet werkte. Daar hebben ze het op het laatst wel opgelost. De melding van WiFi bellen kwam constant in beeld. Mijn vrouw komt van  Vodafone, daar heeft het altijd gewerkt.  Onlangs is zij overgegaan naar Youfone daar zou sinds kort het WiFi bellen ook moeten werken. Maar daar is exact hetzelfde probleem als bij Simyo aan de hand. 
Ik krijg de indruk dat het voor bepaalde providers moeilijk is om deze techniek storingsvrij te laten werken. 
En men zit er naar mijn mening ook niet “boven op” om dit op te lossen. Zie de opmerking van @Daisy  “Omdat het er ook op lijkt dat bijna geen klanten problemen ervaren”

Het probleem speelt al een hele tijd. 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +6

Hi Bas Boerboom en Hvm, 

 

Bedankt voor jullie bericht! 

 

Ik zal Daisy vragen om een update, deze kan ze maandag doorgeven! 

 

Fijn weekend verder! :)

 

Groetjes, 

Tessanne 

Reputatie 7
Badge +9

Beste mensen, tot mijn grote vreugd kan ik persoonlijk wederom melden dat ik “KPN WifiCall” nog steeds voor zeker 75 % van de tijd wèl op mijn telefoon zie. Ik heb nog geen idee waarom ik dit geluk mag ervaren. :grinning: . Maar mijn leven is er wel completer door geworden. Ik zie de zon weer schijnen in het water en kan de vogels weer horen fluiten in het bos. Ik geniet weer van de blommen die bloeien en de vrolijke stemmen van de mensen om mij heen. Kortom, na maanden van diepe ellende, lacht het leven mij eindelijk weer toe.

Ik weet niet of iemand hier iets aan heeft, aan deze wetenschap,  maar dacht dat het misschien wel leuk was om het weer even te komen melden. :sunglasses:

Reputatie 7

Ik kan me wel grotendeels aansluiten hetgeen @de leon laat weten. Ik zie inderdaad ook steeds vaker de scrollende tekst KPN WiFi Call voorbij lopen, maar nu op moment van schrijven van deze reactie echter weer niet…..:thinking:

Ik kan de 75% niet bevestigen :blush:, maar de laatste tijd leek een verbetering zeker waarneembaar.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @RicoK ! Hoest? Die 75% is a wild guess maar het zal niet veel schelen.

Op de momenten dat ik het niet zie, neem ik de pillen in die mijn psychiater voorgeschreven heeft. Dat helpt! Of ik rook een joint. :sunglasses::grinning:. Dan zie je nog veel meer voorbij glijden. :grinning:

Reputatie 3
Badge +1

Mooi dat het bij jullie beter gaat!

Ik heb helaas deze ervaring (nog) niet.

 

Reputatie 7

@HvM Beter, ja het lijkt beter te gaan, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Zoals ik al aangaf, nog steeds of weer op het moment van schrijven, schittert daar de scrollende tekst KPN WiFi Call door afwezigheid.

 

@de leon :joy::rofl:

Reputatie 7
Badge +9

@HvMOp een koude winteravond moet je dit topic maar eens teruglezen. Dan lees je dat @RicoK en @de leon een jaar lang met vereende krachten den strijd zijn aan gegaan. Wij zijn inmiddels een stukje verder. God / Buddha / Allah mag weten waardoor. Maar bij Simyo zijn er inmiddels wel declaraties van psychiaterbezoeken, praathulpgroepen en coffee shops in te dienen. :grin:

Reputatie 3
Badge +1

@de leon Haha, grapjas! Ik lig er niet van wakker hoor.
Ben verder wel te spreken over Simyo.
Misschien is alleen de scrollende tekst het probleem? De geluidskwaliteit is onder alle omstandigheden prima te noemen.

De moderators van Simyo wagen zich er ook niet meer aan geloof ik.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi mannen,

 

Super balen dat het nog steeds niet (helemaal goed) werkt, ik kan begrijpen dat het frustrerend is.

 

Ik heb sinds mijn laatste berichtje gekeken hoeveel klanten er maandelijks contact opnemen en hoeveel klanten daarvan contact opnemen over dit onderwerp en of dit na het contactmoment is opgelost. Hiervoor heb ik naar de laatste 6 maanden gekeken. We hebben per maand meer dan 10.000 klantcontactmomenten over verschillende kanalen, hiervan zijn er ongeveer 10 in de maand die over dit onderwerp contact opnemen. Bij ongeveer 80% van de klanten is het probleem daarna opgelost door bijvoorbeeld een instelling te wijzigen of iets te wijzigen op het netwerk. (iets wat bijvoorbeeld bij jullie niet geholpen heeft). 

 

Gezien deze aantallen is het heel lastig om een groot onderzoek te laten starten. Ik blijf het probleem aankaarten, maar zelf kan ik op dit moment niet meer doen dan wat ik al gedaan heb. Ik hoop dat jullie dit begrijpen. Ik vind het nogmaals super balen dat het niet werkt. Ik zou het alsnog graag voor jullie willen oplossen maar ik heb hier momenteel niet de middelen voor, super sorry voor het ongemak.

 

Groetjes,

Daisy

 

Reputatie 7
Badge +9

Ha Daisy, ik snap je reactie. Persoonlijk denk ik dat er weinig meldingen zijn omdat veel mensen het eigenlijk niet missen of überhaupt weten dat zoiets mogelijk is. Of dat het bestaat.
Ik lig er ook niet wakker van, de gesprekskwaliteit is over het algemeen goed te noemen.

Wat wel vervelend is, dat mensen soms bewust de overstap naar Simyo maken omdat ze denken hier van WiFi call gebruik te kunnen maken. En vervolgens van een koude kermis thuiskomen.  

Hai @Daisy .

Ik snap je bericht ook. Feit is dat mijn telefoon ook wifi-call ondersteunt en bij een andere provider, KPN netwerk, zet ik het uit. Zou ik het aan laten staan dan was ik niet alleen links met een persoonlijk probleem. 🤣😀

@de leon *verwijderd 

Reputatie 7

@Daisy Ik begrijp je bericht ook :wink:. Het is net wat @de leon aangeeft, de meeste mensen zullen het niet missen, omdat de gesprekskwaliteit heus goed is.

Echter, ik had wél degelijk last van een erg slechte gesprekskwaliteit en bereik. Dit toen ik nog op kantoor zat, nu zitten we thuis en speelt dit niet meer, op 19 hoog en dan ook nog aan een bepaalde zijde van de verdieping waar de kwaliteit en bereik om te huilen is. Met VoWiFi zou dit verholpen moeten zijn/worden, maar helaas op mijn werk is VoWiFi in het geheel niet beschikbaar (geweest).

Nu zitten we op het werk op een, meen ik, Oostenrijks IP-adres, dus wellicht dat dat meespeelt. Neemt niet weg, dat van een dergelijke beperking of IPv6, of een vast of een dynamisch IP-adres of wat dan ook nooit melding is/wordt gedaan. Er wordt gezegd: VoWiFi, NÚ beschikbaar/werkzaam! Maar nee, dat is dus niet per definitie het geval! En dat stoort mij wel. Simyo zou hierin terughoudender moeten zijn en dan niet geweest, maar nog steeds!

Reputatie 3
Badge +1

Dag @Daisy 

Bedankt voor de terugkoppeling.


Het is heel vreemd, maar de hele morgen heb ik nu KPN WiFiCall in beeld staan.
Is er op de achtergrond recent iets veranderd?

Reputatie 7

@HvM Dan heb ik ook enkele dagen veelvuldig KPN WiFi Calling in beeld staan en dan weer dagen, zoals nu het geval is, niet meer…..

Reputatie 3
Badge +1

@RicoK Ik houd je op de hoogte hoelang hier de melding aanwezig blijft.

Reputatie 7
Badge +6

@ de leon goed punt, dat zou natuurlijk zomaar kunnen.

 

@ ricok ik snap je punt!

 

@ Harro voor zo ver ik weet is er verder niks veranderd!

 

Bedankt voor het begrip!

 

Reageer