.

Beantwoord

Hoe kan het dat bellen via WiFi niet werkt?



Toon eerste bericht

247 reacties

Reputatie 7
Badge +6

@ de leon hahaa gelukkig valt het wel mee!

Beste Daisy,

Ik heb al een aantal keren met de helpdesk contact gehad en wordt over dit onderwerp iedere keer het bos ingestuurd. Netwerk instellingen herstellen, (e)sim verwijderen en weer toevoegen. Alle opties die ik hier in het topic voorbij heb zien komen heb ik al wel geprobeerd.

Ik heb een esim van simyo in mijn Iphone XR aangemeld als 2e sim, de hoofdsim is een kpn partner sim van mijn werkgever welke nog geen wifibellen ondersteund.

Mijn vrouw heeft hier thuis ook Simyo op een oude Iphone SE waar wel de gehele dag via iedere wifi hotspot hier in huis wificall in beeld staat. Er is dus wat verbinding betreft geen probleem.

Mijn gedachte dat ik doordat ik geen data bundel had er geen wificall kon plaatsvinden heb ik ook getest door een korte periode een databundel toe te voegen, helaas zonder goed resultaat.

Ik heb voor simyo gekozen als 2e sim omdat ik hier zeer slecht bereik heb in huis. Kun jij iets voor mij betekenen?

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Bas,

 

Welkom op het Simyo forum!

 

Kan het er niet mee te maken hebben met de primaire/secundaire simkaart? Dat de eSIM van Simyo als secundair staat ingesteld en daarom geen gebruik kan maken van bellen via wifi?

 

Groetjes,

Daisy

Hallo Daisy, ik heb ook de vaste sim al een keer uitgezet en de simyo esim als primair ingesteld maar dat hielp dus ook niet.

Reputatie 7
Badge +6

Hi Bas,

 

Jammer dat het niet heeft geholpen!Welke software versie heb jij op je iPhone XR staan? Dan ga ik gelijk even voor je checken bij onze technische afdeling! 

 

Groetjes,

Tessanne 

Hallo Tessanne, mijn software versie is uptodate, nu dus IOS14.4.1.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Bas,

 

Oke, duidelijk! Ik heb het nog even nagevraagd bij onze technische afdeling en die zag geen gekke dingen op je aansluiting en adviseerde mij de netwerkspecialist te bellen. Dat heb ik net gedaan en die geven het volgende aan: 

 

Ze zien op het netwerk dat de optie bellen via 4G uitstaat, klopt dit? Je kan dit vinden onder instellingen > mobiel netwerk > dan de simkaart selecteren en dan onder gesprekken en data. Daar moet een vinkje bij 4G staan en VoLTE moet ook aan staan. Je internet bij Simyo hoeft trouwens niet aan te staan. Kun je dit voor mij checken en eventueel aanpassen?

 

Mocht het niet werken zou ik graag willen weten van welke provider jullie thuis internet gebruiken, dan kan ik dat vervolgens weer met de Netwerkspecialist bespreken. 

 

Groetjes,

Daisy

Hallo daisy,

Mijn 4G/Volte bellen staat wel aan, ik heb hier de screenshot bijgevoegd:

 

Onze provider is Ziggo en ik heb hier binnen in huis 3 managed hotspots van Ubiquiti, op iedere verdieping 1. Zoals gezegd belt mijn vrouw hier thuis altijd via Simyo wifibellen met haar Iphone SE.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Bas,

 

Bedankt voor je reactie. Ik heb wederom contact opgenomen met de netwerkservice en die geven aan dat het inderdaad ook niet aan de wifi zou moeten liggen, ten minste daar hebben zij eerder nog niet vaak problemen over gekregen. Aangezien het dus niet aan aan de WiFi of de instellingen ligt wil je ik toch adviseren contact op te nemen met Apple. Dit omdat er met eSIM geen problemen zijn en op het netwerk ziet de netwerkservice dat ook niet.

 

Mocht Apple je ook niet verder kunnen helpen is het enige wat we nog kunnen proberen een fysieke simkaart opsturen zodat je deze zou kunnen proberen om te kijken of het dan wel werkt? Ik kan me voorstellen dat het enorm frustrerend is maar omdat het echt een toestelinstelling is kunnen we niet heel veel voor je betekenen.

 

Groetjes,

Daisy

 

 

Hallo Daisy, Ik heb gisteren avond nogmaals alle netwerk instellingen gereset en de 4G/Volte aangezet, daarna ook wifi bellen aangezet. Telefoon herstart. Geen wifi bellen beschikbaar.

In een eerder bericht schrijf je dat de 4g/volte optie niet aan lijkt te staan op het netwerk. Is dat vanuit het netwerk nog te forceren? De andere optie (3g bellen) hoeft van mij helemaal niet aan te staan.

Kan een fysieke sim naast een esim geleverd worden zonder dat ik de esim later weer aan moet melden? Ik kan de esim uitzetten en de fysieke sim van mijn werk verwijderen en proberen of dit een oplossing is.

Ik heb vanochtend de nodige tijd met Apple support aan de lijn gehangen> uiteindelijk een “herstel alle instellingen” uitgevoerd. Helaas niet met het gewenste resultaat.

Reputatie 7

@Daisy Dit is wel een klok-klepel-verhaal, maar had een en ander niet te maken met de Internetproviders? Zo zit ik bijvoorbeeld (ook) bij Ziggo en gaf jij eens niet aan dat het aan de providers ligt? Iets met binnenlandse - en buitenlandse IP-adressen?!?

Zo heb ik bijvoorbeeld vrijwel constant geen WiFi Call in mijn telefoonscherm, maar zo nu en dan zie ik daar wel scrollende WiFi Call tekst in beeld.

Ik vind het goed dat dit nu wéér eens wordt aangekaart door @Bas Boerboom, want het WiFi Call verhaal blijft maar rammelen!

Hallo Daisy, ik blijf het erg vreemd vinden. Volgens Apple support ligt het probleem bij de provider en zou het in mijn set-up ook gewoon moeten werken. Ik ben nu weer een frustratie rijker aangezien ik bij iedere applicatie weer alles opnieuw in moet stellen.

Ook voor mij geldt dat ik ca een half jaar geleden naar Simyo ben overgestapt om met E-sim / wifibellen eenvoudig bereikbaar zou zijn. Tot op heden nog zonder resultaat.

Reputatie 7

@Bas Boerboom Ik begrijp je frustratie. Bij ons allen heerste en heerst nog altijd dezelfde frustratie!! 

WiFi Calling werkt gewoon niet (bedrijfszeker)! Dit is afhankelijk van vele factoren, die @Daisy ergens op dit forum al eens heeft proberen uit te leggen. Een van deze facturen is dat het zou liggen aan de IP-adressen. 

Simyo kan het WiFi Calling niet waar maken en heeft dit ook nooit gekund. Dit, zoals gezegd, vanwege de externe factoren waarvan de uitkomst wellicht (nog) niet bekend was toen WiFi Calling werd geïntroduceerd.

Hetgeen Apple Support aangeeft dat het aan de provider ligt klopt helemaal, maar dan is het wel de vraag of het nu aan de Mobiele telefonie provider ligt (zoals Simyo) of aan de provider die het internet levert (Ziggo, T-Mobile, KPN, etc etc) op het betreffende adres.

Bij mij op het werk, waar we een buitenlands IP-adres hebben doet WiFi Calling het sowieso niet en op mijn thuisadres, waar ik gebruik maak van Ziggo, zie ik héééél soms de scrollende tekst WiFi Calling in beeld op mijn iPhone 11 Pro Max.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi RicoK en Bas,

 

Het klopt inderdaad dat het aan de IP adressen kan liggen, zoals ik eerder schreef. Echter lijkt het mij dat het daar niet aan zou liggen aangezien Bas zijn partner hier wel gebruik van kan maken. Vandaar dat ik daar verder ook niks meer over heb gezegd. Ik snap dat het enorm frustrerend is maar ik ben bang dat ik je niet verder kan helpen. En dat vind ik ook frustrerend want ik had het graag voor je opgelost.

 

Alle mogelijke stappen die ik voor je kan ondernemen heb ik voor je gedaan. Er valt vanuit het netwerk niks te forceren, dit kan je enkel in je toestel instellen. Wanneer ik een fysieke simkaart zou opsturen zou dat wel betekenen dat wanneer je deze activeert de eSIM weer word verwijderd. Wanneer je vervolgens weer terug wilt naar een eSIM zul je deze helemaal opnieuw moeten aanvragen en installeren. 

 

Groetjes,

Daisy

Reputatie 7

@Daisy We lijken (weer….) in herhalingen te vallen, maar het is nog steeds niet opgelost! Zo had ik vanmiddag daar in een keer weer eens de rollende tekst KPN WiFi Calling in beeld om even later weer te verdwijnen tot nog toe.

Het werkt gewoon NIET. Althans niet zoals het zou moeten werken!

Omdat WiFi Calling dus allerminst bedrijfszeker is, zou er door Simyo niet zo prat opgegaan moeten worden dat het werkzaam is, want echt dat is het gewoon niet.

Ja, daar was enige tijd de mogelijke verklaring, van de (buitenlandse) IP-adressen als ik mij niet vergis, maar is daar onderhand al iets meer van/over bekend? Kan en hoe kunnen de problemen hieromtrent worden opgelost?

Edit: Ik heb een moderne telefoon, een iPhone 11 Pro Max, waardoor het niet aan mijn toestel zou moeten liggen. Zeker niet, omdat WiFi Calling zo nu en dan wel even de kop opsteekt.

Reputatie 7
Badge +6

Het blijft toch allemaal een heel vreemd verhaal🤔
Hier vanaf dag één geen enkel probleem iPhone 6 met fysieke simkaart, iPhone 12 mini met esim en iPhone 12 mini met fysieke simkaart dit alles in combi met Ziggo modem.
Dat er nog steeds problemen zijn is wel duidelijk, wie het weet mag het zeggen.....

Reputatie 7
Badge +6

Hoi RicoK,

 

Dit is tot nu toe als oplossing/antwoord kunnen bieden:

De oude ip-adressen zijn bijna op en soms mogen Nederlandse providers daarom ip-adressen uit het buitenland gebruiken. Helaas krijgen we dat niet, of veel later te horen. Zo kan het dus gebeuren dat je in Nederland op je eigen WiFi niet kunt WiFi-bellen. Als je ip-adres altijd hetzelfde blijft (statisch ip-adres), kunnen we je ip-adres toevoegen aan de lijst. We checken natuurlijk wel even of het ook bij een Nederlandse provider is uitgegeven. Op https://watismijnip.nl/ kun je je ip-adres zien. Als dat meer dan een week hetzelfde blijft, ook als je je modem even hebt uitgezet, dan heeft het zin om dat adres erbij te zetten.

 

Ondertussen werken we ook aan een oplossing om ook de buitenlandse ip-adressen die Nederlandse providers mogen gebruiken toe te voegen, zodat we dit automatisch voor je kunnen doen. Als je soms wel kunt WiFi-bellen en soms niet, hou dan even bij met welk ip-adres je verbonden bent. Als dat telkens wisselt, dan kun je het beste even contact opnemen met je internetprovider. Is het adres altijd gelijk en werkt het soms wel en soms niet? Dan kan het een probleem met je telefoon zijn, of een probleem met WiFi, of iets in de internetverbinding. We raden je dan aan om even contact op te nemen met je telefoonfabrikant en de internetprovider.

Beste Daisy, ondanks het zeer vreemde fenomeen wat mij en anderen blijkt te treffen denk ik dat er niets anders opzit om de sim kaart te accepteren als laatste poging om dit op te lossen.

Beste Daisy, van jou collega heb ik een normale sim kaart toegestuurd gekregen. Deze heb ik enige tijd in mijn reserve iphone 6 plus geplaatst. Helaas zonder wifi bellen. Ik ben weer terug gestapt naar de esim aangezien het anders een hele onpraktische oplossing is met 2 telefoons.

Het blijft voor mij een raadsel waarom het bij mijn vrouw wel werkt en bij mij niet. Het lijkt toch in het netwerk te zitten.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Bas,

 

Snap ik! Ik ga persoonlijk even kijken hoe ik dat kan oplossen.

 

Ik ga eerst even onderzoeken hoeveel klanten er contact met ons opnemen met dit probleem om te kijken hoe ik dit het beste kan onderzoeken. Ik hoop uiteindelijk een oplossing te hebben, maar ik dus even kijken hoe ik dit het beste kan aanpakken. Ik zou het ook fijn vinden om het op te lossen.

 

Groetjes,

Daisy

Hallo @Daisy ,

Ook ik merk dat ik bij veel vrienden en familie thuis wél ‘KPN WiFi Calling’ in beeld te zien krijg, maar jammer genoeg bij mijn kpn aansluiting thuis niet.

Is het mogelijk mijn IPV6 adres op jullie lijst te zetten? Hoe kan dat geregeld worden?

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Sven90,

 

Ik heb de vraag even uit staan, zodra ik een reactie heb laat ik het weten!

 

Ik weet niet zeker welke informatie er precies nodig is en of wij dat zelf voor je kunnen regelen, de netwerkspecialist of eventueel de internetprovider zelf. Ik kom er op terug!

 

Groetjes,

Daisy

Beste Daisy, is er al enig nieuws op het Wifi bellen gebied?

Gr Bas

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Bas,

 

Momenteel nog niet, ik heb persoonlijk geïnventariseerd hoe vaak klanten met dit probleem contact opnemen (naast het forum). En dat is nog niet eens 10 keer in het afgelopen half jaar geweest. Ik ben samen met iemand van de technische afdeling aan het kijken hoe we dit kunnen aanpakken.

 

Groetjes,

Daisy 

Reageer