.

Beantwoord

Waarom krijg ik zonder waarschuwing extra kosten voor bellen buiten de bundel?

  • 4 October 2021
  • 2 reacties
  • 166 Bekeken

Badge

Zeer achterbaks verdienmodel. Bewust om de tuin leiden van consumenten voor eigen gewin.  

Opwaardering van abonnementen worden pas na een maand doorgevoerd (in tegenstelling tot elke zelfrespecterende provider waar een wijziging wel direct ingaat omdat ze weten dat dit de consument op onbewuste kosten kan jagen). Dit vermelde ze enkel klein in een e-mail onderaan.

Daarnaast waarschuwen ze bewust niet, zetten ze je ook niet stop, als je dan daadwerkelijk over je bundel gaat (dit zodat ze je ongemerkt hoge bedragen kunnen factureren achteraf). Iets wat wederom elke zelfrespecterende provider wel zou doen.

Bij de klantenservice is het vervolgens pure willekeur. Ik lees op fora dat menig klant wel op een tegemoetkoming kan rekenen maar ik niet. Dit terwijl de extra kosten hebben geleid tot 50% van het totale anonnementsbedrag(!) Oftewel 6 maanden extra aan kosten over een abonnement van 12 maanden en dit in mijn eerste maand.

Ik raad eigenlijk gewoon elke andere concurrent prijsvechter aan, want die kennen wel vrijwel allemaal directe bundel aanpassing en/of waarschuwing wanneer je de bundel overschrijdt.

Daarnaast raad ik elke potentiële klant die simyo overweegt eens op ervaringen.nl te kijken. Daar zie je goed wat men van Simyo vindt en dat is zacht gezegd niet mals!

icon

Beste antwoord door Bas 5 October 2021, 10:27

Bekijk originele reactie

2 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Opwaardering van abonnementen worden pas na een maand doorgevoerd (in tegenstelling tot elke zelfrespecterende provider waar een wijziging wel direct ingaat omdat ze weten dat dit de consument op onbewuste kosten kan jagen). Dit vermelde ze enkel klein in een e-mail onderaan.

Als ik op mijn Simyo mijn bundels aanpas krijg ik het volgende de zien:

Scherm bundel aanpassen op Mijn Simyo's website. (Geanonimiseerd)

"Jouw aanpassingen voor volgende maand
Dit zijn je aanpassingen voor volgende maand. Op maandag 1 november 2021 gaan je aanpassingen in. Behalve die waar ‘direct actief’ bij staat. Die gaan direct in.” en de kop: "Volgende maand” lijken mij vrij duidelijk. Volgens mij gaan bij de meeste providers wijzigingen ook pas de volgende periode in. Kun je aangeven welke providers volgens u alle wijzigingen direct in laten gaan? Ik ben daar namelijk serieus benieuwd naar!

Bij Simyo zijn wel extra MB en extra belbundels beschikbaar. Die gaan altijd direct in. Minuten/MBs reeds buiten de bundel blijven echter buiten bundels vallen. Deze dienen tijdig geactiveerd te worden.

Daarnaast waarschuwen ze bewust niet, zetten ze je ook niet stop, als je dan daadwerkelijk over je bundel gaat (dit zodat ze je ongemerkt hoge bedragen kunnen factureren achteraf). Iets wat wederom elke zelfrespecterende provider wel zou doen.

Simyo stuurt bij 80 en 100% van het verbruik van de databundel een waarschuwing via SMS. Deze Sms'jes worden direct gestuurd op het moment dat dat gebeurd. Bel- en SMS-bundels wordt niet voor gewaarschuwd. Uren bellen/veel SMSen is een meer bewuste actie en zou gemakkelijker bij te houden moeten zijn voor klanten dan hoeveel MB klanten gebruiken.

Simyo stopt niet bij 0. Als mede-klant zou ik dit ook graag anders zien. Gelukkig kunnen toestellen met Android gemakkelijk een data-plafond via het toestel instellen. Op IOS toestellen zijn diverse andere maatregelen mogelijk om dataverbruik binnen de perken te houden.

Bij de klantenservice is het vervolgens pure willekeur. Ik lees op fora dat menig klant wel op een tegemoetkoming kan rekenen maar ik niet. Dit terwijl de extra kosten hebben geleid tot 50% van het totale anonnementsbedrag(!) Oftewel 6 maanden extra aan kosten over een abonnement van 12 maanden en dit in mijn eerste maand.

In mijn ervaring zijn ze vrij coulant in de situaties waarin daarvoor een coulanceregeling is. Dat is doorgaans bij databundels en vaak ook maar eenmalig. Daarna wordt coulance meestal niet meer gegeven.

 

 

Reputatie 6
Badge +6

Hoi FFHogervorst,

Welkom op ons forum!

We vinden het erg jammer dat je zo wordt verrast door je eigen belgedrag. Waar je met internetten nog wel eens data kan verbruiken zonder dat je het doorhebt, ben je je als het goed is wel bewust van hoeveel je belt. Je kunt via Mijn Simyo ook goed in de gaten houden hoeveel minuten je nog over hebt voordat je een gesprek begint. Het is dus ook een stukje eigen verantwoordelijkheid waar je nu helemaal aan voorbij gaat. 

Zoals Groentjuh hierboven aangeeft wordt er echt superduidelijk aangegeven dat bundelwijzigingen pas ingaan vanaf de eerste dag van de volgende maand. Dat doen we niet in kleine lettertjes onderaan een e-mail. 

We komen klanten graag eenmalig tegemoet voor kosten door internetverbruik omdat dit nog wel eens kan plaatsvinden dat je het doorhebt. Zoals hierboven aangegeven ben je je echter bewust van ieder gesprek wat je voert en zou je niet verrast moeten worden door je eigen belgedrag. Het is dan ook niet gebruikelijk om klanten hiervoor tegemoet te komen. Maar omdat je nieuw bent bij ons, en omdat we begrijpen dat het niet je bedoeling was om deze kosten te maken, bieden we je bij wijze van hoge uitzondering een vergoeding van de helft van de belkosten op je factuur van augustus aan. Dit bedrag van € 46,81 brengen we in mindering op het originele factuurbedrag en voor het restant ontvang je van ons een nieuwe betalingsherinnering. 

Heb je hier nog vragen over? Reageer dan even op dit bericht. 

Groetjes,
Bas

Reageer