.

Inflatiecorrectie voor bestaande klanten is raar, ook volgens Consumentenbond

  • 17 September 2023
  • 11 reacties
  • 539 Bekeken

Badge

Ik kreeg zojuist een mail dat er op mijn bestaande contract inflatiecorrectie wordt toegepast. Ik vind dit raar. Ook al staat het in de algemene voorwaarden. Ik las dat ook de Consumentenbond dit raar vindt. Normalitair torn je niet aan een bestaand contract.

Te lezen op Nu.nl 15 dec 2022 over inflatiecorrectie telecomproviders: "Natuurlijk is inflatiecorrectie niet leuk", zegt Gerard Spierenburg van de Consumentenbond. "Het mag, en zolang de providers zich aan de regels houden, kun je er weinig tegen doen. Maar verhogen van de tarieven bij bestaande klanten is wel een beetje stiekem."

Ik vind jullie niet stiekem, maar vind het wel raar, en eigenlijk niet zo heel erg gepast dat mijn abonnementsprijs vanwege "inflatiecorrectie" omhoog gaat.

Seren 7 maanden geleden

Hoi @GertieE,

​Bedankt voor je bericht. Ik snap dat je vragen hebt over de inflatiecorrectie. Wij hebben in onze Algemene Voorwaarden staan dat we één keer per jaar een inflatiecorrectie kunnen doorvoeren. Deze voorwaarden horen bij je abonnement. Het is daarom niet mogelijk om kosteloos je abonnement op te zeggen voor het einde van je contract. Je mag wel opzeggen voordat je contractperiode is afgelopen, maar dan betaal je een afkoopsom. Voor alle andere vragen en antwoorden over de inflatiecorrectie wil ik je verwijzen naar deze pagina

In artikel 9.1 van de algemene voorwaarden staat het volgende:

We hebben het recht om onze tarieven jaarlijks te indexeren volgens de CBS Consumentenprijsindex. Daarin wordt bekendgemaakt met welk percentage de prijzen stijgen. De periode waarover en het moment waarop we onze tarieven kunnen indexeren verschilt afhankelijk van de soort dienst die u bij ons afneemt. Als we de tarieven voor mobiele diensten indexeren doen we dit per 1 oktober. De prijsindex berekenen we over de afgelopen periode 1 juli t/m 30 juni. Met mobiele diensten bedoelen we telecommunicatiediensten die geleverd worden over ons mobiele netwerk en die geschikt zijn om buitenshuis of onderweg te gebruiken. Bijvoorbeeld mobiele abonnementen met internet en/of telefonie en sms, of Prepaid mobiel. De indexering geldt alleen voor u als u op het moment van indexeren langer dan 3 maanden klant bent.

In een ander topic heb ik al antwoord gegeven over het tijdig communiceren. Ik zal mijn antwoord even kopiëren. De woordvoerder van Simyo heeft in een statement laten weten aan Tweakers hoe het precies zit met het tijdig communiceren van de inflatiecorrectie. Het artikel en zijn antwoord kunnen jullie op deze pagina terug lezen. @JanD , @Doornekamp33 , @MaritavanVliet@abj

Het inflatiepercentage CPI wordt vastgesteld door het CBS. Het CBS publiceert elke maand de maandinflatie. Bijvoorbeeld in juni was die 5,7%. Dat wil zeggen dat het prijsniveau in juni 2023 5,7% hoger lag dan in juni 2022. Simyo gebruikt niet het maandcijfer, maar het jaarcijfer. De gemeten inflatie over de periode juli 2022 t/m juni 2023 was 8,9% @MarcelG / @wwy 

Ik hoop dat ik jullie hiermee voldoende heb geïnformeerd.

Groetjes,
Seren

Bekijk originele reactie

Dit topic is gesloten. Je kunt geen reactie achterlaten.

11 reacties

Hallo @MaritavanVliet de inflatiecorrectie op zich is goed, maar Simyo moet het volgens hun eigen voorwaarden meedelen minimaal 1 maand voor de verhoging, dat doen ze niet, de verhoging gaat in op 1 oktober 2023 en sinds vandaag worden klanten pas gerïnformeerd, dat is niet 1 maand van te voren maar 2 weken.

Zie ook onderstaande link:

https://forum.simyo.nl/bellen-sms-en-netwerk-en-nummerbehoud-85/prijsverhoging-1-oktober-hoe-pas-ik-mijn-bundels-aan-46967

Badge

Ah, JanD, dat is ook de moeite waard om naar te kijken, dank je.

De "inflatiecorrectie" blijf ik raar vinden, het lijkt wel het "nieuwe normaal" maar dat is het helemaal niet.

Iedereen heeft last van inflatie, en van de exorbitante energieprijzen en nog veel meer dingen die waanzinnig duur geworden zijn.

Ik ga iig de ACM vertellen dat Simyo dit doet. En hoop dat aan het fenomeen "inflatiecorrectie" aandacht geschonken gaat worden.

Hallo @MaritavanVliet de inflatiecorrectie toepassen is op zich correct, daarvoor hoef je niet naar de ACM, want dan krijg je toch nul op het request.

Waar het mis drijgt te gaan is dat Simyo de klanten niet op tijd informeert over de ingangsdatum van de inflatiecorrectie.

 

 

Dat klopt, en die werden ook terug gefloten, kreeg er zelfs 4x bericht over, nu trouwens ook over naar een ander nu ik bij VanDeBron de teruglever heffing zou moeten gaan betalen, zit nu ook nog eens een jaar goedkoper en een mooie premie na het jaar, maar het grote graaien is nu echt op stoom gekomen, en mijn salaris is ook fors omhoog gegaan, voordeel van geen CAO en krapte bij ons, maar anders was ik er ruim op achteruit aan het boeren plat gezegt, alle kanten zijn de prijzen de pan uit aan het stijgen, en dan is het bij Simyo.nog geen euro, ziggo pakt 4.60, de benzine een 60 euro extra in de maand, de verzekeringen een paar tientjes de supermarkenten zakken weer iets, maar ik ben rond de 200 in de maand extra kwijt, dat kan een normaal inkomen echt niet opvangen.

Wat ik niet begrijp, hoe komt Simyo op een CPI-cijfer van 8,9% over de periode van 1 juli 2022 t/m 30 juni 2023? Volgens de website van CBS is de inflatiecijfer over maand juni 2023 (t.o.v. dezelfde maand in 2022) 5,7%: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/28/inflatie-daalt-naar-5-7-procent-in-juni

In juli 2023 was de inflatiecijfer zelfs 4,6%: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/32/inflatie-daalt-naar-4-6-procent-in-juli

Kan een moderator hier meer over zeggen? Als Simyo toch meer dan de CPI-cijfer verhoogd, dan mag je als klant je abonnement conform de algemene voorwaarden wel tussentijds opzeggen.

Badge

Het is voor mij ook volkomen onduidelijk waar simyo een CPI van 8,9% vandaan tovert.
De enige manier waarop ik op 8,9% uitkom is als ik het afgeleide jaarmutatie CPI pak van juli 2022 (12,4) en  juni 2023 (5,4). Het gemiddelde van deze maanden is 8,9.
Ik mag toch hopen dat dit niet de berekening is die simyo hanteert.

Daarnaast vind ik het niet netjes dat het ook doorberekend wordt aan lopende contracten. Maar dat is contractueel wel toegestaan. Mits op tijd gemeld aan de klant. Wat nu niet het geval is.

Ik vind het niet alleen raar maar schandalig,  ik betaal al voor iets wat ik nooit helemaal opgebruik en waar ze dus al dik aan verdienen. Oke daar kies ik zelf voor, soms heb ik het wel nodig vandaar. Maar wat een flauwekul gewoon een vorm van meer graaien van de burger net als andere bedrijven,  gewoon een verdienmodel. Tijd om over te stappen zou ik zeggen. En dan ook nog de regels overtreden over het niet tijdig informeren!

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @GertieE,

​Bedankt voor je bericht. Ik snap dat je vragen hebt over de inflatiecorrectie. Wij hebben in onze Algemene Voorwaarden staan dat we één keer per jaar een inflatiecorrectie kunnen doorvoeren. Deze voorwaarden horen bij je abonnement. Het is daarom niet mogelijk om kosteloos je abonnement op te zeggen voor het einde van je contract. Je mag wel opzeggen voordat je contractperiode is afgelopen, maar dan betaal je een afkoopsom. Voor alle andere vragen en antwoorden over de inflatiecorrectie wil ik je verwijzen naar deze pagina

In artikel 9.1 van de algemene voorwaarden staat het volgende:

We hebben het recht om onze tarieven jaarlijks te indexeren volgens de CBS Consumentenprijsindex. Daarin wordt bekendgemaakt met welk percentage de prijzen stijgen. De periode waarover en het moment waarop we onze tarieven kunnen indexeren verschilt afhankelijk van de soort dienst die u bij ons afneemt. Als we de tarieven voor mobiele diensten indexeren doen we dit per 1 oktober. De prijsindex berekenen we over de afgelopen periode 1 juli t/m 30 juni. Met mobiele diensten bedoelen we telecommunicatiediensten die geleverd worden over ons mobiele netwerk en die geschikt zijn om buitenshuis of onderweg te gebruiken. Bijvoorbeeld mobiele abonnementen met internet en/of telefonie en sms, of Prepaid mobiel. De indexering geldt alleen voor u als u op het moment van indexeren langer dan 3 maanden klant bent.

In een ander topic heb ik al antwoord gegeven over het tijdig communiceren. Ik zal mijn antwoord even kopiëren. De woordvoerder van Simyo heeft in een statement laten weten aan Tweakers hoe het precies zit met het tijdig communiceren van de inflatiecorrectie. Het artikel en zijn antwoord kunnen jullie op deze pagina terug lezen. @JanD , @Doornekamp33 , @MaritavanVliet@abj

Het inflatiepercentage CPI wordt vastgesteld door het CBS. Het CBS publiceert elke maand de maandinflatie. Bijvoorbeeld in juni was die 5,7%. Dat wil zeggen dat het prijsniveau in juni 2023 5,7% hoger lag dan in juni 2022. Simyo gebruikt niet het maandcijfer, maar het jaarcijfer. De gemeten inflatie over de periode juli 2022 t/m juni 2023 was 8,9% @MarcelG / @wwy 

Ik hoop dat ik jullie hiermee voldoende heb geïnformeerd.

Groetjes,
Seren

Bijvoorbeeld mobiele abonnementen met internet en/of telefonie en sms, of Prepaid mobiel.

 

Begrijp ik nu dat prepaid klanten ook geïnformeerd worden?

Hallo Seren

 

Jij begrijpt het niet helemaal,  ik snap dat jullie het mogen en kunnen en dat ik niet zomaar kan opzeggen.  Maar dat boeit mij niet zo, gewoon dat jullie het doen DAT vind ik belachelijk. En daarom zeg ik op en ik ben al jaren klant dus kan ik dat gewoon per maand.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi,
 

Begrijp ik nu dat prepaid klanten ook geïnformeerd worden?

Dit is een goede vraag @Ray. Nee die worden niet geïnformeerd want de inflatiecorrectie geld niet op de prepaid aansluitingen, want het is geen abonnement. 
 

Hallo Seren

Jij begrijpt het niet helemaal,  ik snap dat jullie het mogen en kunnen en dat ik niet zomaar kan opzeggen.  Maar dat boeit mij niet zo, gewoon dat jullie het doen DAT vind ik belachelijk. En daarom zeg ik op en ik ben al jaren klant dus kan ik dat gewoon per maand.

Ik denk dat ik het juist wel begrijp, de informatie die ik deelde was namelijk ook voor andere klanten bedoeld. Jammer om te horen dat je de keuze hebt gemaakt om op te zeggen. Wij hadden dit graag anders gezien. Onze deur staat wel altijd voor je open mocht je van gedachten veranderen.
 

Wat ze nu hebben gedaan mag niet. Prijswijzigingen moeten een maand van te voren aangekondigd worden. De energie bedrijven flikten het vorig jaar ook, werden door de overheid terug gefloten.

Als ze ook maar een klein beetje slim zijn bij simyo stellen ze de prijsverhoging uit zich zelf een maandje uit voor ze ook teruggefloten worden, voor lul staan en een hoop negatieve reclame krijgen.

@abj, op je reactie over het vroegtijdig opzeggen en het tijdig communiceren heb ik in een ander topic al gereageerd. Je kunt het hier teruglezen. Ik wil je verzoeken om dezelfde opmerkingen / vragen niet in meerdere topics te stellen. Dit word namelijk voor ons beiden anders heel onoverzichtelijk. Dank.

Om alles wat overzichtelijker te maken zal ik dit topic sluiten. Alle vragen, reacties en opmerkingen over de inflatiecorrectie worden vanaf nu opgevangen in dit centrale topic: Inflatiecorrectie 2023, hoe zit dit?

Groetjes,

Seren