Ik kreeg zojuist een mail dat er op mijn bestaande contract inflatiecorrectie wordt toegepast. Ik vind dit raar. Ook al staat het in de algemene voorwaarden. Ik las dat ook de Consumentenbond dit raar vindt. Normalitair torn je niet aan een bestaand contract.
Te lezen op Nu.nl 15 dec 2022 over inflatiecorrectie telecomproviders: "Natuurlijk is inflatiecorrectie niet leuk", zegt Gerard Spierenburg van de Consumentenbond. "Het mag, en zolang de providers zich aan de regels houden, kun je er weinig tegen doen. Maar verhogen van de tarieven bij bestaande klanten is wel een beetje stiekem."
Ik vind jullie niet stiekem, maar vind het wel raar, en eigenlijk niet zo heel erg gepast dat mijn abonnementsprijs vanwege "inflatiecorrectie" omhoog gaat.
Hoi @GertieE,
Bedankt voor je bericht. Ik snap dat je vragen hebt over de inflatiecorrectie. Wij hebben in onze Algemene Voorwaarden staan dat we één keer per jaar een inflatiecorrectie kunnen doorvoeren. Deze voorwaarden horen bij je abonnement. Het is daarom niet mogelijk om kosteloos je abonnement op te zeggen voor het einde van je contract. Je mag wel opzeggen voordat je contractperiode is afgelopen, maar dan betaal je een afkoopsom. Voor alle andere vragen en antwoorden over de inflatiecorrectie wil ik je verwijzen naar deze pagina.
In artikel 9.1 van de algemene voorwaarden staat het volgende:
We hebben het recht om onze tarieven jaarlijks te indexeren volgens de CBS Consumentenprijsindex. Daarin wordt bekendgemaakt met welk percentage de prijzen stijgen. De periode waarover en het moment waarop we onze tarieven kunnen indexeren verschilt afhankelijk van de soort dienst die u bij ons afneemt. Als we de tarieven voor mobiele diensten indexeren doen we dit per 1 oktober. De prijsindex berekenen we over de afgelopen periode 1 juli t/m 30 juni. Met mobiele diensten bedoelen we telecommunicatiediensten die geleverd worden over ons mobiele netwerk en die geschikt zijn om buitenshuis of onderweg te gebruiken. Bijvoorbeeld mobiele abonnementen met internet en/of telefonie en sms, of Prepaid mobiel. De indexering geldt alleen voor u als u op het moment van indexeren langer dan 3 maanden klant bent.
In een ander topic heb ik al antwoord gegeven over het tijdig communiceren. Ik zal mijn antwoord even kopiëren. De woordvoerder van Simyo heeft in een statement laten weten aan Tweakers hoe het precies zit met het tijdig communiceren van de inflatiecorrectie. Het artikel en zijn antwoord kunnen jullie op deze pagina terug lezen. @JanD , @Doornekamp33 , @MaritavanVliet. @abj.
Het inflatiepercentage CPI wordt vastgesteld door het CBS. Het CBS publiceert elke maand de maandinflatie. Bijvoorbeeld in juni was die 5,7%. Dat wil zeggen dat het prijsniveau in juni 2023 5,7% hoger lag dan in juni 2022. Simyo gebruikt niet het maandcijfer, maar het jaarcijfer. De gemeten inflatie over de periode juli 2022 t/m juni 2023 was 8,9% @MarcelG / @wwy
Ik hoop dat ik jullie hiermee voldoende heb geïnformeerd.
Groetjes,
Seren
Bekijk originele reactie