.

Beantwoord

Buiten internet bundel, telefoon zoon. Wat is er gebeurd?

  • 17 June 2023
  • 7 reacties
  • 94 Bekeken

 

 

icon

Beste antwoord door Roeqajja 19 June 2023, 16:22

Bekijk originele reactie

7 reacties

Hallo @Guus van Burg wat is je vraag of opmerking?

 

Dit was mijn vraag, heb deze inmiddels ook WhatsApp gesteld:

 

Beste Simyo,

Met enige schrik kreeg ik vanmorgen een bericht dat mijn zoontje gisterenavond, aan het einde van zijn maand, internet buiten zijn bundel heeft gebruikt. Het was echter om half twaalf in de avond, hij lag te slapen, zijn telefoon was leeg en lag aan oplader, en hij was bovendien thuis waardoor er verbinding met de WiFi was. Mijn zoontje heeft een SMS ontvangen, maar hij lag op dat moment te slapen. Slotsom, ik mag 100 euro aan jullie overmaken. Meer dan de jaarlijkse abonnementskosten. Naast de teleurstelling (het is immers nogal zonde van het geld), ben ik ook boos.

Ik ben al vele jaren klant van KPN, met volle tevredenheid. Waarom hanteert, een dochter van het gerenommeerde bedrijf KPN, deze absurde voorwaarden. Ik heb een abonnement voor een maandelijks databundel. Als deze op is heb ik geen recht meer op MB’s en zouden jullie deze ook niet meer moeten leveren. Dat lijkt mij niet meer dan redelijk. In ben nagegaan of het mogelijk is om dit in de omgeving van MijnSimyo aan te passen. Dat is helaas niet mogelijk. Het lijkt erop dat in het business model van Simyo de bundeloverschrijding van klanten een belangrijke inkomstenbron is. 

Ik lees allerlei topics over dit thema, daarom twee vragen:

  • Waarom is het niet mogelijk om het internetgebruik te blokkeren zodra de databundel is verbruikt? Waarom kan ik hier als klant niet zelf voor kiezen. Ik wil geen meer data gebruiken, als mijn databundel op is. 
  • Als dit niet mogelijk is. Is er een mogelijkheid om mijn abonnent(en) per direct te beëindigen ? Ik wil mij namelijk niet verbinden een bedrijf dat willens en weten on-ethisch handelt en als zij daar meerdere malen op wordt gewezen, geen verantwoordelijkheid neemt. 

En ja, natuurlijk had ik de kleine lettertjes moeten lezen. In strikt juridische zin heb ik daardoor mogelijk geen aanknopingspunt. Maar, tegelijkertijd heeft Simyo, een dochterbedrijf van KPN (een gerenomeerd bedrijf met een lange historie in Nederland), echter ook haar morele en maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. 

Ik hoor graag van jullie.

Hallo @Guus van Burg om in de toekomst zulks te voorkomen kun je bij een Android-toestel zelf beperkingen instellen.

Stel je hebt een bundel van 12GB, stel dan bij 11GB een waarschuwing in en bij 11,5GB een blokkade en ga dan verder via wifi of koop een bundel bij.

Verder kun je op je toestel databesparing inschakelen.

Verder kun je instellen dat automatische updates alleen via wifi gedaan mogen worden.

Verder kun je uitschakelen dat bij mindere wifi er automatisch naar mobiele data overgeschakeld wordt.

Zie hieronder een link met overige adviezen.

Bij KPN ga je buiten je limiet naar een lagere snelheid.

Bij Simyo betaal je meteen het volle pond.

Staat allemaal heel duidelijk in de voorwaarden, hetgeen geen kleine lettertjes zijn, maar meteen duidelijk wordt aangegeven bij aangaan van het contract.

Wacht verder de reactie van een moderator af voor een eventuele betalingsregeling.

Succes.

Onbewust over uw internetbundel heengaan? Voorkom hoge rekeningen! | ACM ConsuWijzer

Dank voor je reactie. Heb een iPhone, daar is dat helaas niet in te stellen.

Ik wacht een eventuele betalingsregeling af.

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Het lijkt erop dat in het business model van Simyo de bundeloverschrijding van klanten een belangrijke inkomstenbron is.

Als behulpzame klant, die al jaren vraagt naar beter bescherming van klanten, is dat helaas ook mijn schatting.

Is er een mogelijkheid om mijn abonnent(en) per direct te beëindigen ? Ik wil mij namelijk niet verbinden een bedrijf dat willens en weten on-ethisch handelt en als zij daar meerdere malen op wordt gewezen, geen verantwoordelijkheid neemt. 

Zolang je vast zit aan een bepaalde looptijd van het contract niet. Anders zit je aan een maand opzegtermijn.

Dank voor je reactie. Heb een iPhone, daar is dat helaas niet in te stellen.

Het enigste dat je daar kan doen is het waarschuwings-SMSje erbij pakken en via de standaard "Opdrachten” app onder het tabblad "Automatisering” bij het ontvangen van dat bericht (die SMS) van die afzender automatisch de opdracht "Zet mobiele data uit” uitvoeren. Ik raad wel aan om dat bij de tekst van de 80% waarschuwing te doen en niet pas bij de 100% waarschuwing.

Deze methode is net als de data limiet op android niet waterdicht (deze is zelfs reactief; dus...), maar kan zeker sommige ongelukjes voorkomen/beperken.

@Mods, misschien is bovenstaande methode nog wel de moeite waard om die methode eens te bekijken en uit te werken in dat ene blog? In mijn iPhone zit een KPN sim, dus ga ik dat niet even testen...

Dank je wel, ga dat in ieder geval even proberen. 

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Guus van Burg,

Bedankt voor je bericht. Jammer om te horen dat er extra kosten zijn gemaakt buiten je bundel vanwege internetverbruik!

Wij zijn bij Simyo transparant over het feit dat wij geen dataplafond hebben. Wij sturen om deze reden altijd twee waarschuwing sms’jes bij 80% en 100% verbruik van de internetbundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€ 0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg. 

Op onze website hebben wij een blog met handige internetbesparingstips, ik raad aan om dit goed door te lezen. 

Wij kunnen het begrijpen dat het een keer mis kan gaan. Ik wil daarom graag met je meekijken wat wij hier aan kunnen doen. Zou je mij een privébericht kunnen sturen met je persoonlijke gegevens? We kunnen dan samen naar de mogelijkheden kijken :).

Bedankt voor de hulp en super handige tips! @JanD en @Groentjuh 😊

Groetjes,
Roeqajja

Reageer