TL;DR: het werkt weer!
Niet helemaal duidelijk wat nu de exacte combinatie van acties was, maar ik ben maar eens de in auto gestapt om te kijken of het onderweg of op een plek waar ik weet dat het signaal heel goed is, wel werkt. Onderweg naar die plek kwam ik opeens op het netwerk en kwam er weer een ‘Welkom in de VS’ SMS. Op dat moment had ik wel net de andere SIM uitgezet, dus dat had er misschien ook nog mee te maken: SIM reset + andere cell tower + andere SIM uit. Who knows…
Eenmaal op de plek met heel sterk signaal nog maar eens de hele eSIM conversie doorlopen in de app en dat ging verder zonder problemen. Dus dat werkt op zich wel, ook in het buitenland.
Op de terugweg het signaal in de gaten gehouden en dat bleef allemaal goed. Handmatig van carrier wisselen werkt ook; beide hebben goed signaal, dus daaraan lag het denk ik niet.
Maar… toch nog even verder gespeeld en ontdekt dat je ‘Internetten in buitenland’ in de app aan moeten hebben, anders is het No Service, ook al wil ik niet internetten, maar alleen bellen + SMS. Hier is vrijwel alles 4G en 5G, dus ik denk om te kunnen bellen moet je toch ‘internetten in buitenland’ aanzetten zodat je op een 4G netwerk kan. En vervolgens VoLTE aanzetten op je phone om ook daadwerkelijk te kunnen bellen (en Data Roaming uit laten staan, zodat je niet kunt internetten).
Ik heb die theorie kunnen bevestigen door te bellen (vanaf een ander nummer) naar mijn Simyo nummer en dan krijg je de voicemail als je VoLTE uit hebt staan. En gaat het wel goed met VoLTE aan. Of als je VoLTE uit probeert te zetten tijdens een call, dan komt er een popup dat daarmee de call verbroken wordt; m.a.w. de voice call loopt inderdaad via 4G LTE.
Heb met dit gevogel ook ontdekt dat Simyo kosten in rekening brengt voor het ontvangen van een voicemail (dus iemand die jou belt, voicemail krijgt en iets inspreekt), en tegen het dubbele tarief! Met andere woorden: zet ook je voicemail uit (buiten de EU).
Dus: ‘internetten in buitenland’ in de app aan, VoLTE op je phone aan, Data Roaming op je phone uit. Indien No Service, laat een SIM reset uitvoeren door Simyo, en indien nog steeds No Service, probeer het op een andere plek.