.

Kwantum-gps gaat satellieten vervangen

  • 15 May 2014
  • 4 reacties
  • 1650 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9
GPS tot op de meter nauwkeurig? Binnenkort kan het via kwantumtechnieken. Geen positiebepaling meer via satellieten, niet afhankelijk van telcopalen, maar door het meten van bevroren atomen.

Een kwantum positiebepalingssysteem is in de maak voor gebruik (in eerste instantie) op onderzeeboten en voertuigen, en later in smartphones.

Het is een duizend maal nauwkeuriger dan bestaande technologie, kan ook onder water functioneren en maakt het reizen in gevaarlijkse gebieden een stuk veiliger. Door de versnelingsmeter is veel rapper uit te lezen in welke richting wordt bewogen op een nog kleinere schaal dan nu met de gangbare gps-technologie. In 2016 gaat het eerste prototype van de zo geheten kwartumversnellingsmeter voor een praktijktest op een onderzeeboot.

Lees hier het hele artikel.

Bron: webwereld.nl

4 reacties

Reputatie 5
Badge +10
Wow. Duizendmaal nauwkeuriger dan de bestaande technologie. Ik vind het al erg nauwkeurig nu. Ik vraag me af wat ik daar als 'gewone burger' van ga merken.
Reputatie 5
Badge +11
Mooi toepasbaar in vliegtuigen, denk ik. Als je er nu één kwijt bent, is ie ook echt kwijt...
Reputatie 7
Badge +9
Zoals je misschien weet kan de USA het GPS-systeem voor civiele gebruikers eenvoudig minder nauwkeurig maken (in tijd van oorlogsdreiging etc.), de zgn. Selective Availability. Met de nieuwe GPSIII satellieten (die nog moeten komen) zal deze optie niet meer aanwezig zijn.
Dat het systeem ook onder water werkt zal in de toekomst ook het zoeken naar vermiste vliegtuigen (MH-370) veel eenvoudiger worden (ik neem aan dat Ernst hier naar verwijst).
Ook het gebruik in oude steden, hoge gebouwen, smalle straten, zal nauwkeuriger worden. In Brussel raak ik regelmatig het signaal kwijt (en ik niet alleen).
Reputatie 2
Badge +6
Hoi franswon,

Als ik het goed heb begrepen dan kan het nog wel even duren voordat wij (normale consumenten) gebruik kunnen maken van deze nieuwe technologie. Hoewel de telefoons van tegenwoordig steeds groter worden, lijkt mij een telefoon zo groot als een schoenendoos iets wat overdreven 😉

Reageer