Skip to main content

.

Nokia wil in Finland volgend jaar al op kleine schaal beginnen met de aanleg van een 5G-netwerk. De EU wil 5G in 2020 klaar voor gebruik hebben.

De Finse telecomtak van Nokia wil de gemeente Oulu waarin het gevestigd is weer innovatief maken, meldt Yle.

Nokia wil het 5G-netwerk lokaal aanleggen in samenwerking met de Universiteit van Oulu en het VTT Technical Research Centre of Finland. Een formele beslissing over de bouw van het netwerk wordt in de herfst genomen, volgens Nokia technisch directeur Juha Määttä.

Lees hier het artikel.

Bron: nu.nl

Opmerking: De 4G kosten zullen denk ik versneld moeten worden terugverdiend, de overheid zal wel weer frequentieveilingen organiseren om de staatskas te vullen.

Het leuke is dat de telco's deze kosten weer afschrijven voor de belastingen zodat de totaalopbrengst voor de overheid veel minder is dan het lijkt.
Erg interessant, franswon.

Toch vraag ik me af of onderhand het risico op een hoger databundel wat er al is bij overgang van 3G naar 4G nog groter wordt dan het al is.

Zeker wanneer de snelheid bij 5G 1000 keer hoger ligt dan bij 4G. Vraag me dan ook af wat dan het advies zal zijn bij een databundel.

Hoeveel mb heeft men dan nodig om veilig te zitten, of komt er dan een onbeperkte bundel, tegen welke prijs..........? 😕
De snelheid is 'slechts' 100 keer zo groot, de capaciteit 1000 keer.

Ik denk dat we in bundels van TeraBytes moeten gaan denken. 100 x 25 Mbit/s (Simyo-snelheid) is dus 2500 Mbit/s, afgerond 300 MB/sec. Met 1 uur 3600 x 300 MB is ongeveer 1 TB. Bij de, veel toegepaste, snelheid van 50 Mbit/s wordt het dus 2 TB per uur.

6G zal er ook nog wel komen.. de G staat voor Generation 🙂
Klopt ja, capaciteit geen snelheid fout van mij, naar wat ik vrees is dat dan slechts een kwestie van tijd, natuurlijk onder voorbehoud.

Voorspellen is minder moeilijk wanneer je er geen tijd bij hoeft te noemen.

Dat van Generation is me bekend, geheel iets anders is de G-force bij de pilotentraining.
En de G-spot is nog heel iets anders....... Een leuke voor post 1000 van mij! (en nog steeds geen Boomerang Badge) 😞
We dwalen nu een beetje af van het juiste spoor.:D

Dadelijk tikt ons iemand op de vingers, en ik bedoel geen AFM...

Uiteindelijk vraag ik me af waar ligt de grens en tegen welke prijs?

Net als bij economie.... Een tekort vraagt om een teveel, en een teveel om een tekort....

Het zal hoe dan ook zo zijn, de investeringen zullen moeten worden terugverdiend!
Klein feitje uit eigen ervaring:

In de regio waar Nokia HQ zit hebben ze een compleet eigen test netwerk draaien. Nokia is eigenaar van een groot aantal radio masten en kan gemakkelijk 4G testen en dit dus straks upgraden naar 5G. Eigen mobieltjes, eigen netwerk, rijden in een auto om te zien of de handoff van het signaal goed gaat etc kan dus gewoon in een real-live network getest worden 🙂
Hoi Franswon, Friesian en Daxy,

Wat een verhaal hé 😉 5G in 2020, waarbij de snelheid is 'slechts' 100 keer zo groot is. Dan denk ik dat je inderdaad vrij grote bundels moet hebben wil je daar normaal gebruik van kunnen maken. We krijgen ook nog eerst LTE Advanced. Dat belooft ook nog wat te worden 😃
Dat LTE Advanced gaat 10 x zo snel als het huidige LTE, dus ook dan zullen we al aan grotere bundels moeten denken, Simyo 25 Mb/s wordt dan 250 Mb/s = 30 MB/s, in ongeveer 33 seconden is dan je 1000 MB bundel op.....
Dit vind ik het leuke aan de telecombranche. Er vinden zoveel ontwikkelingen plaats. Ik ben nu wel helemaal gewend aan 4G en weet ook hoe ik netjes binnen de bundel kan blijven. Met 5G heb je straks geen vast internet meer nodig. Al blijven ze daar natuurlijk ook niet stil staan.

Reageer