.

KPN-sim slurpte accu leeg, maar waarom?

  • 2 September 2023
  • 12 reacties
  • 104 Bekeken

Reputatie 7

Ik heb hiervan (volgens mij) niet eerder een melding van voorbij zien komen op dit forum, maar als ik mij niet vergis zou het de Simyo klanten ook kunnen overkomen. Dit, omdat en Simyo gebruik maakt van het KPN-Netwerk en ik wél regelmatig een post voorbij zie komen, waarbij klanten al dan niet op verzoek van een mede-forummer of een Moderator, zelf aan de APN-instellingen gaan morrelen, wat soms ook niet anders kan, omdat het anders niet werkt.

Echter, dit zou volgens een onderzoek van een Tweaker op Tweakers.net, kort door de bocht, de oorzaak zijn, waardoor gebruikers van een willekeurige telefoon wel een accu-drain ervaren. Zie hier het complete artikel: KPN stond voor raadsel, tweaker kwam met oplossing.

Wie heeft een vergelijkbare ervaring?

@Groentjuh Heb jij hier kennis/weet van?

 


12 reacties

Hallo @RicoK zie de uitleg van KPN op het KPN-forum.

 

Reputatie 7

@JanD Linkje?

https://forum.kpn.com/mobiel-15/batterijverbruik-van-mobiele-telefoon-hoger-bij-kpn-dan-bij-concurrenten-597560?postid=1812037#post1812037

Reputatie 7
Badge +9

Dit is niet van toepassing bij Simyo. De APNs, die ik ken bij Simyo, zijn "internet”, "portalmmm.nl” en "KPN4G.nl”. De eerste is de hedendaagse standaard APN.

Bij al die APN's zit je als klant achter een zogenaamde CG-NAT (Carrier-grade NAT). Jouw mobiel krijgt dan een IP in de range 100.64.0.0 tot 100.127.255.255 (of een van de andere privé IPv4 delen zoals 10.0.0.0 – 10.255.255.255, 172.16.0.0 – 172.31.255.255 of 192.168.0.0 – 192.168.255.255). Alle die IP-adressen kunnen niet gebruikt worden op het internet. Toch kun je met zo'n IP via KPN het internet op. Dat gebeurd door NAT (Network Address Translation) bij KPN. KPN vertaald een verbinding van een mobiel met IP 100.64.0.1 dat verbinding wil maken met het internet naar bijvoorbeeld 89.200.14.1. En met dat laatste IP kun je wel het internet op. Dat gebeurd omdat als je dat goed doet, je vele klanten achter slechts enkele publieke (, schaarse en dure) IPv4 adressen kun plaatsen. Je deelt dus het publieke IP met vele andere KPN klanten. Het gevolg van het delen van publiek IPs is dat je daardoor vanuit het publieke internet geen verbinding starten met een mobiel achter zo'n CG-NAT. Als iemand op het internet bijvoorbeeld naar 89.200.14.1 gaat pingen, dan weet de zo'n CG-NAT immers niet of dat verkeer bedoeld is van 89.200.14.1 of 89.200.14.2 of 89.200.14.3. En dat geval wordt dat verkeer meestal genegeerd/weggegooid.

Waarom is dat allemaal belangrijke context in dit gebeuren. Nou daar komen we nu bij:

Bij KPN is een APN: advancedinternet. Hierbij krijgt een mobiel een willekeurig aangewezen publiek IP. Dus niet zo'n privé adresje waarmee je niet zonder NAT het internet op kan. Dat betekend ook dat het mogelijk wordt om zo'n apparaat direct vanuit het publieke internet te bereiken. Als bijvoorbeeld een mobiel 89.200.13.254 via advancedinternet krijgt toegewezen en iemand op het internet gaat bijvoorbeeld naar 89.200.13.254 pingen, dan komen die pings daadwerkelijk binnen op zo'n mobiel en mogelijk verstuurd zo'n mobiel dan zelfs een reactie. En al dat ontvangen en verzenden van ongewenst verkeer, dat kost natuurlijk energie en kennelijk sinds de afgelopen maanden vrij veel energie.

Simyo heeft geen APN zoals advancedinternet, dus speelt dat hier niet.

Dat is het hele verhaal in zo jip en janneke taal als ik het kan maken.

Reputatie 7

Bedankt @Groentjuh! Ik had al de hoop en verwachting dat jij hier iets zinnigs op kon vertellen. 👍🏻😊

Het zal best wel kloppen wat je zegt @Groentjuh maar dit gaat boven mijn petje. 😉

Het zal best wel kloppen wat je zegt @Groentjuh maar dit gaat boven mijn petje. 😉

Jouw Jip en Janneke zijn even in de war? 🤣

Mijne ook hoor. 😄

Zelfs Billykuh snapt er de sambaballen van zegt ie met z’n grote ogen. 🤪

Mijn APN bij KPN is overigens internet. En de naam is KPN mobiel internet. Die van mijn werk telefoon, ook KPN hetzelfde. 

Mijn Prepaid bij Simyo die heeft die APN ook. 

Reputatie 7

Ik beschouw mij niet als een digibeet, verre van zelfs, maar wat @Groentjuh aangeeft, moet ik ook meerdere malen lezen en me erin gaan verdiepen… 😊😉

@RicoK Ik ben nou ook geen digibeet. Ik kan het verhaal van de verschillende soorten APN nog volgen. Maar de rest is voor mij een brug te ver.

Tis net alsof je een frietje ingewikkeld bestelt bij een friettent. Je zult wel weten wat je dan krijgt…….

 

 

 

 

Een ingewikkeld frietje.

😀

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Misschien is een andere situatie makkelijker te begrijpen, zonder het technisch correct te houden.

 

Neem het telefonie systeem van vele kantoren. Ieder bureau heeft een telefoon, maar meestal heeft zo'n telefoon geen eigen nummer. Als je aan dat bureau zit en je belt iemand, dan krijgt die persoon netje het telefoonnummer van het bedrijf. Als je daarna ophangt en die persoon belt je terug, dan gaat niet het toestel op dat ene bureau over, maar het toestel bij de receptie (of je komt in een menu.) Terugbellen van die specifieke telefoon of die specifieke telefoon bellen kan dus praktisch niet.

Dat is de situatie bij de APNs van Simyo en de standaard APN bij KPN.

Bij de APN advancedinternet heeft iedere telefoon wel een eigen nummer. Als je daarmee belt, krijgt die persoon dat nummer te zien en kan die persoon door dat te bellen dat ene toestel laten over gaan. Voeg telemarketeers toe en zo'n telefoon met eigen nummer hebben kost ineens stukken meer energie van de werknemer aan dat bureau. 😉

Reageer