.

KPN rolt eindelijk FON wifi-delen uit

  • 23 March 2014
  • 6 reacties
  • 3230 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9
KPN gaat Ziggo en UPC achterna: honderdduizenden modems worden hotspots. Maar de 4G-uitrol heeft duidelijk prioriteit.

KPN maakt eindelijk werk van de uitrol van FON over wifi-routers van klanten. Begin april start een test in IJburg, daarna volgt uitrol verder in Nederland, te beginnen in Eindhoven.

Uitstel wegens andere prioriteit: 4G

Januari vorig jaar meldde KPN nog dat, toen de deal met FON rond was, de uitrol later in 2013 van start ging. Het uitstel komt doordat KPN andere prioriteiten heeft: de uitrol van 4G.

De FON-functie is vergelijkbaar met de WifiSpots van Ziggo en UPC: elke router krijgt er een apart netwerk bij, waarop andere abonnees die in de buurt zijn meteen verbinding kunnen maken. De bandbreedte van dit gastverbinding is beperkt en volledig gescheiden van normale wifi-netwerk van de modem-eigenaar.

1 miljoen FON-routers

Wifi-delen met FON is dus alleen mogelijk voor vaste internetklanten, benadrukt KPN. Die kunnen met een app op hun mobiele device bij andere KPN-abonnees meeliften, op voorwaarde dat ze hun eigen router ook hebben 'opengezet'.

Opmerkelijk is dat de overeenkomst tussen KPN en FON exclusief is, een andere provider mag geen FON-routers meer leveren. Mogelijk gaat KPN de uitrol nog wel uitbreiden naar klanten van andere merken, zoals Telfort.

Voor het eind van dit jaar wil KPN FON-wifi op tussen de 800.000 en 1 miljoen routers geactiveerd hebben. Dit gaat via een firmware upgrade, waarna de klant zich nog wel moet aanmelden voor de service. Oude modems zijn mogelijk niet geschikt voor FON.

FON heeft ook deals met providers in andere landen, en een leger particuliere 'Foneros' die al eerder aanhaakten. Wereldwijd gaat het om zo'n 12 miljoen access points.


Bron: webwereld.nl

6 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Jammer dat ik voor deze exclusieve deal geen fon-hotspot had. Als ik dat wel had, dan had ik op ziggo's wifi-spots, in de toekomst KPN's fonspots en in de toekomst op UPC's wifispots kunnen internetten...
Reputatie 5
Badge +11
Hopen dat KPN ook naar XS4all gaat uitbreiden 😃
Badge +1
Hoop dat KPN ook naar Simyo gaat uitbreiden

Erik
Hoop dat KPN ook naar Simyo gaat uitbreiden

Erik


Ik denk dat je wat dat betreft moet blijven hopen (helaas) ;)

Je weet wel dat het start bericht al een jaar oud is toch? 😃 😃
Badge +1
Ja, ik weet dat dit al een oud topic is 🙂 Was wel mooi geweest als er in een jaar tijd misschien iets veranderd was. 4G is klaar 🙂
Reputatie 5
Badge +11
Hi ErikM1972,

Het zal bij hopen blijven, ben ik bang.
Zoals je ongetwijfeld weet biedt Simyo geen vast internet aan, dus geen routers en dus ook geen FON.

Reageer