.

Eis dat Simyo stopt met de bewaarplicht

  • 16 February 2015
  • 3 reacties
  • 1045 Bekeken

Badge
  • Startend Simyaan
  • 2 reacties
Providers moeten op grond van de Wet bewaarplicht gegevens over jouw communicatiegedrag en geografische locatie tot een jaar lang bewaren. Minister Opstelten erkende vorig jaar eindelijk dat die wet in strijd is met een Europees mensenrechtenverdrag. ZoĀ’n wet mag volgens onze Grondwet niet worden uitgevoerd. Toch doen de meeste providers dat nog altijd.

Roep daarom Simyo op te stoppen met de bewaarplicht!

Je kan daarvoor de volgende tekst sturen aan de klantenservice:

==
Beste Simyo,

Ik ben uw klant. Op grond van de Wet bewaarplicht telecommunicatiegegevens (hierna: Ā“Wet bewaarplichtĀ”) bewaart u gegevens over mijn communicatiegedrag. Deze gegevens geven in ieder geval inzicht in mijn sociale netwerk. Uit de gegevens zijn soms ook andere en meer intieme details af te leiden. In geval van mobiele diensten bewaart u ook gegevens over mijn geografische locatie. Uit die gegevens zijn nog veel meer intieme details over mij te achterhalen, zoals mijn maatschappelijke, politieke en religieuze bezigheden.
Minister Opstelten heeft in november 2014 in een brief aan de Tweede Kamer laten weten dat deze Wet bewaarplicht in strijd is met een Europees mensenrechtenverdrag, het Handvest van de Grondrechten van de Europese Unie. Artikel 94 van de Nederlandse Grondwet verbiedt de toepassing van een wet die in strijd is met internationale verdragen. Daarmee is de verwerkingsgrond als bedoeld in artikel 8 van Wet bescherming persoonsgegevens (Ā“noodzakelijk om een wettelijke verplichting na te komenĀ”) komen te vervallen. De huidige Wet bewaarplicht is vanaf het moment dat deze van kracht werd in strijd geweest met hogere wetgeving. Zodoende zijn alle gegevens die tot nu toe enkel en alleen in het kader van deze wet zijn verwerkt onrechtmatig verwerkt.
Ik verzoek u dan ook om i) het bewaren van mijn persoonsgegevens in het kader van de Wet bewaarplicht te staken en ii) mijn persoonsgegevens die u reeds in het kader van deze wet heeft opgeslagen per direct te verwijderen, althans voor zover die gegevens niet ook voor andere, legitieme, doeleinden worden verwerkt.
Ik ontvang graag bericht van u wanneer aan deze verzoeken is voldaan, maar uiterlijk binnen vier weken.

Met vriendelijke groet,

Uw betrokken klant
===

Zie ook https://stopdebewaarplicht.nu/

3 reacties

Reputatie 5
Badge +10
@Luuk,

Een discussie waar ik het in ieder geval niet mee eens ben. Van de ene kant denk ik dat de providers meer informatie moeten verschaffen over het dataverbruik waar dit heen gaat.
Maar van de andere kant denk ik ook van als ik het kan zien zien ze het bij de provider ook.
Ik zou het gewoon laten zoals het nu is. Ook is het handig voor opsporings methode.

Al slaan de meeste spel beheerders ook je ip ect op.
Dit voor controle en statestieken.
De rechter heeft gesproken, bewaarplicht is van de baan (voor nu). @Simyo hoe gaan jullie daar mee om?

Vonnis: http://tweakimg.net/files/upload/uitspraak-WBT.pdf
Ik vraag ook om een officiƫle reactie van Simyo omtrent het stopzetten van de bewaarplicht.

@Luuk,
Een discussie waar ik het in ieder geval niet mee eens ben. Van de ene kant denk ik dat de providers meer informatie moeten verschaffen over het dataverbruik waar dit heen gaat.
Maar van de andere kant denk ik ook van als ik het kan zien zien ze het bij de provider ook.
Ik zou het gewoon laten zoals het nu is. Ook is het handig voor opsporings methode.

Al slaan de meeste spel beheerders ook je ip ect op.
Dit voor controle en statestieken.

"Van de ene kant denk ik dat de providers meer informatie moeten verschaffen over het dataverbruik waar dit heen gaat."
Nee, dit hoeven ze niet. Als jij graag bevestiging wil van waar je data heen gaat, dan heb je hiervoor de dataverbruik meter op je telefoon. Deze deelt het op per app en geeft je dus genoeg inzicht. Daarbij is het absurd om om deze reden de belgegevens van alle gebruikers op te slaan. Als je het toch zo graag via Simyo wil, dan zouden ze er een opt-in functie van kunnen maken: Ja, ik wil dat Simyo bekijkt welke websites ik allemaal bezoek en hiervan een overzicht voor me maakt.

"Maar van de andere kant denk ik ook van als ik het kan zien zien ze het bij de provider ook."
Ik snap je redenering niet. De provider kan inderdaad zien met wie je belt. Waar de kwestie echter over gaat is het feit dat providers deze data nu een jaar lang opslaan. Dit argument heeft dus geen enkele waarde.

"Ik zou het gewoon laten zoals het nu is."
Dit is een vreselijke manier van handelen met zaken. 'Het is nu eenmaal zo, laat maar gaan.' Een hele hoop mensen vinden de opslag wel een probleem en daar ga je volledig langsaf.

"Ook is het handig voor opsporings methode."
Dit is zeer te betwijfelen, er is immers niet te bewijzen dat een opsporing niet zou zijn gelukt zonder de bewaarplicht. Het aantal zaken dat wordt opgelost door de bewaarplicht volgens de overheid is ook zeer laag. Daarbij is het volgen van alle Nederlanders voor enkele criminele zaken een onevenredige inperking van privacy ten opzichte van de gehaalde baten.

"Al slaan de meeste spel beheerders ook je ip ect op.
Dit voor controle en statestieken."
1. Een 'spel beheerder' kan enkel je sessies met zijn server registreren. Hij krijgt daarmee slechts een zeer beperkt beeld van je leven en kan niet eens onderscheid maken tussen mensen in een huishouden.
2. Het feit dat anderen slecht omgaan met privacy is geen argument om privacyschendingen door te zetten.

Volgens mij heb je niet door hoe ver de bewaarplicht gaat. Lees bijvoorbeeld dit artikel eens: https://www.bof.nl/2011/03/15/eindelijk-inzicht-wat-verraadt-de-bewaarplicht-over-jou/

Reageer