Skip to main content

.

Ik kan in het buitenland (in mijn geval België) geen telefoonverbinding realiseren met mijn iPhone met eSIM. Mogelijk omdat ik handmatig geen netwerk kan kiezen.

Zie bijgaande schermafdrukken. De instelling voor telefoneren in het buitenland staat AAN.

Een andere identieke iPhone met een SIM kaart heeft die mogelijkheden wel overeenkomstig de toestelhulp van Simyo voor iOS 16.

Beide toestellen hebben een abonnement.

Als (voorlopige) oplossing wordt mij na telefonisch contact wordt mij een SIM kaart toegestuurd als vervanging van de eSIM. 

 

Nu veel rondzwervingen en zoeken toch de bewuste instellin kunnen vinden voor eSIM

 


Als tekst:

Netwerk handmatig instellen op iOS 16

  1. Check eerst op Mijn Simyo of in de Mijn Simyo app of de optie 'Bellen in en naar het buitenland' aan staat. Je vindt deze optie onder 'Instellingen' – 'Internet en bellen'.
  2. Ga naar de instellingen van je telefoon
  3. Scroll omlaag en kies Persoonlijk
  4. Kies 'Netwerkselectie'
  5. Zet hier 'Automatisch' uit
  6. Je iPhone gaat nu op zoek naar beschikbare netwerken
  7. Kies een netwerk
  8. Je iPhone is nu aangemeld bij het gekozen netwerk
  9. Klaar! Voor meer informatie over beschikbare netwerken in het buitenland en bijbehorende tarieven, klik hier.

Een verdere uitwerking van de procedure zie schermafdruk.

 


Hi @Frenske,

Bedankt voor je bericht. Wat onhandig dat het handmatig selecteren van een netwerk niet lukt!

Zou je je telefoon voor 10 minuten uit kunnen schakelen en het opnieuw kunnen proberen? Ik hoor graag van je of het zo is gelukt.

Groetjes,
Roeqajja


Hi @Roeqajja,

Bedankt voor je reactie. 

Samen met jullie helpdesk heb ik gezocht naar de mogelijkheid om handmatig een netwerk te kunnen selecteren. In eerste instantie kwamen we er niet uit. De beschreven routine in de toestelhulp kan niet teruggevonden worden i.c.m. een eSIM. Als tijdelijke oplossing werd besloten een SIM kaart naar me te sturen zodat ik de mogelijkheid voor handmatige selectie wel kon uitvoeren.

Door verder te zoeken heb ik toch de routine weten te vinden . Deze heb ik beschreven en hier gepost. De geel gemarkeerde regels wijken af van door jullie beschreven routine welke alleen geschikt is voor een hardware SIM kaart. - Ik adviseer jullie de toestelhulp aan te passen!

De volgende week ben ik weer in het buitenland en kan ik testen of met een handmatige providerkeuze wel kan bellen. De routine is nu bij mij bekend.

M.vr.gr. Frenske.


Hi @Frenske,

Bedankt voor je bericht. Het is mij nu duidelijk! Super bedankt voor de moeite die je hierin hebt gestoken. Ik zet dit door naar de juiste afdeling zodat dit aangepast kan worden. 😊

Groetjes,
Roeqajja


Vandaag weer in België geweest. Met de instellingen voor buitenland bellen werd er geen automatische verbinding gemaakt met een Belgische provider. Met de instelling “Handmatig” werden een aantal providers getoond maar ondanks selectie van een van deze werd er niet verbonden. Het KPN netwerk bleef getoond maar geen verbinding uiteraard.

Dit alles met de eSIM. De toegezonden SIM kaart heb ik nog niet geplaatst omdat ik eerst de “nukken” van de eSIM wilde onderzoeken. Of een SIM kaart het probleem oplost is voor mij niet duidelijk/zeker.


Aanvulling met screenshot

 


Hi @Frenske,

Bedankt voor je reactie. Jammer om te horen dat je geen bereik kunt krijgen met je eSIM in het buitenland. Wij horen graag van je of de fysieke simkaart verandering heeft gebracht hierin.

Groetjes,
Roeqajja


@Roeqajja,

Vandaag heb ik contact gezocht met de helpdesk die na mijn verhaal een KPN specialist heeft benaderd.

Deze heeft mij zeer snel teruggebeld en we hebben een aantal instellingen doorlopen, maar eerst heeft hij laten onderzoeken of er geen buitenlandblokkade voor mijn nummer was ingesteld. Dat was niet het geval. Met zijn inzichten heb ik de APN instelling aangepast met de verwachting dat deze de oplossing zou kunnen zijn. Binnenkort ga ik weer naar België en zal dan een test doen en KPN daarover informeren. Ik ervaar heel veel begrip en steun van KPN ! 

Het plaatsen van de fysieke SIMkaart wil ik pas doen als duidelijk geworden is dat het probleem specifiek in eSIM optreedt. Hiermee wil ik Simyo/KPN ondersteunen om te analyseren.

Mocht het probleem met de eSIM opgelost worden dan wil ik in overleg met Simyo de kaart terugsturen of vernietigen.


@Roeqajja 

Aanvulling;

Ik heb er niet naar gezocht maar ben het ook niet tegengekomen tijdens het serven op de sites van Simyo. Mogelijk staan ze wel ergens vermeld, zo niet dan zijn dit mogelijk puntjes ter optimalisering van de informatievoorziening op de sites.

  1. Uitleg en eventuele noodzaak van APL en mogelijke instellingen
  2. Lijst van buitenlandse providers met een contract met KPN.
    als voorbeeld: Proximus in België heeft geen contract met KPN en een poging om handmatig met deze te verbinden zal falen.

Misschien zijn dit puntjes ter optimalisering van de informatievoorziening op de sites.


@Roeqajja 

We zijn vanmiddag met 2 identieke iPhones de Belgische grens overgegaan om te instellingen te testen.

Mijn iPhone met eSim en die van mijn vrouw met een SIM kaartje, beide op Buitenland .

Resultaat:  Beide toestellen schakelden na het verlaten van het Nederlandse dekkingsgebied en het bereiken van een Belgisch gebied AUTOMATISCH over.

Alle inspanningen hebben dus vruchten afgeworpen.

Ik kan eigenlijk 2 conclusies trekken.

  1. De APL instelling met KPN / gprs blijkt de oplossing te zijn.
  2. Er is geen verschil in deze tussen eSIM en SIM kaartje.

Rest nog mijn vraag wat er met het nog ongebruikte SIM kaartje moet gebeuren, retourneren of vernietigen. Kun jij daar antwoord op geven of moet ik met de helpdesk dit regelen?

De meldingen in mijn account zoals “Je simkaart is onderweg” enz zouden ook verwijderd moeten worden.

Groetjes,

Frenske

 


Rest nog mijn vraag wat er met het nog ongebruikte SIM kaartje moet gebeuren, retourneren of vernietigen. Kun jij daar antwoord op geven of moet ik met de helpdesk dit regelen?

De meldingen in mijn account zoals “Je simkaart is onderweg” enz zouden ook verwijderd moeten worden.

De simkaart zou gedurende een periode van zo'n 2 tot 3 maanden geactiveerd kunnen worden geloof ik. Daarna gooit het systeem de simkaart er sowieso uit en heb je niets meer aan de simkaart. Dus zou je geloof ik die tijd de simkaart kunnen bewaren en daarna kunnen weggooien.

 


Hi @Frenske,

Bedankt voor je bericht. Goed om te horen dat het uiteindelijk is gelukt!

Wat @Groentjuh zegt klopt bijna, je kunt je simkaart binnen 6 maanden activeren. Daarna wordt de simkaart inderdaad uit ons systeem gehaald en kun je deze weggooien. Je kunt er dus voor kiezen om de simkaart te bewaren tot die tijd. Super bedankt voor je hulp @Groentjuh 😊!

Groetjes,
Roeqajja


Wat @Groentjuh zegt klopt bijna, je kunt je simkaart binnen 6 maanden activeren. Daarna wordt de simkaart inderdaad uit ons systeem gehaald en kun je deze weggooien. Je kunt er dus voor kiezen om de simkaart te bewaren tot die tijd.

Ja, de precieze duur wist ik niet helemaal zeker meer en het is ook weer niet echt een vraag die dagelijks voorbijkomt. Kennelijk is het zelfs 6 maanden! Tegen de tijd dat deze vraag weer voorbijkomt ben ik dat vast wel weer vergeten!


HI @Roeqajja ,

Mijn vraag is eigenlijk om hem nu uit het systeem te laten halen en geen 6 maanden wachten.

Ik ben een beetje bang dat als er per ongeluk op de activeerknop gedrukt wordt mijn eSIM onbruikbaar wordt met alle gevolgen van dien.


Hoi @Frenske,

Bedankt voor je reactie. Ik begrijp inderdaad dat je het zekere voor het onzekere wilt nemen! 

Ik heb dit daarom even voorgelegd bij de technische dienst, hopelijk kunnen zij dit voor je aanpassen 😊.

Zodra ik hier meer over weet geef ik je een terugkoppeling. 

Groetjes,
Amy


@Amy,

Bedankt voor je bericht. Er liep/loopt ook een chat met jullie helpdesk maar weet niet goed raad met hun advies. Ik heb geen idee of ik de eSIM eerst moet dé-installeren voordat ik de SIM kaart plaats en hoe ik daarna de eSIM weer aan de praat krijg zonder dataverlies of andere narigheden. Of eSIM actief laten en de SIM bijplaatsen ??

Ik hoop dat er een passende oplossing komt.

Met vriendelijke groeten,

Ton, alias Frenske.

 


Hoi @Frenske,

Bedankt voor je reactie. Ik kan me voorstellen dat dit een beetje verwarrend voor je is. 

Ook begrijp ik dat je nu liever niet eerst weer de fysieke simkaart wilt activeren om vervolgens weer over te stappen naar eSIM aangezien de eSIM nu werkt als ik het goed begrijp. Laten we even afwachten wat de reactie is op mijn verzoek om de activeerknop voor de fysieke simkaart op te heven in Mijn Simyo. 

Wellicht ook handig dat we het contact vanaf nu alleen even via het forum laten verlopen om nog meer verwarring te voorkomen 😊.

Zodra ik meer weet geef ik een update in dit topic. 

Groetjes,
Amy


@Amy,

Bedankt voor de terugkoppeling. 

Ik zal alleen via dit kanaal het contact met Simyo onderhouden.

Het is voor mij niet echt helder wat de postite van het forum is in de Simyo organisatie. Vaak zie ik een forum als een parallelle organisatie (leden helpen leden) los van de basisactiviteiten. Ik heb nu de indruk dat bij Simyo het forum een verlengstuk is die ook de helpdesk ondersteunt. 

Met vriendelijke groeten,

Frenske.


Hoi @Frenske,

Goed! Het forum is inderdaad bedoeld om elkaar te helpen maar er komt ook zeker een stuk klantenservice bij kijken 😊.

Ik deel graag dit topic met je die mijn collega heeft aangemaakt waarin overzichtelijk wordt uitgelegd hoe het forum precies werkt bij ons! 

Mocht je hier nog vragen over hebben laat het dan gerust weten.

Groetjes,
Amy


@Amy

De instellingen voor bellen naar het buitenland i.c.m een eSIM waren voor mij niet duidelijk. Met hulp van Simyo en KPN heb ik de verbinding voor elkaar gekregen en getest. 

Een en ander heb ik vastgelegd voor mijn iPhone in een document waarin ook schermafdrukken zijn verwerkt. Indien daar van jullie kant behoefte aan is wil ik dat document ter beschikking stellen als Word document en/of als pdf. Het lijkt me dat jullie dat eerst moeten beoordelen en daaom lijkt het me niet goed om dit direct op het forum plaatsen.

Graag aangeven of er behoefte aan is en zo ja hoe ik dat jullie kan toezenden.

 


Hoi @Frenske,

Bedankt voor je reactie. Zojuist heb ik een terugkoppeling ontvangen van de technische dienst. De vervangende simkaart zou nu uit het systeem gehaald moeten zijn en hierbij ook niet meer zichtbaar moeten zijn in Mijn Simyo. 

Zou je opnieuw kunnen inloggen in de Mijn Simyo app en kunnen controleren of de knop '’activeer simkaart'’ inderdaad is opgeheven? 

Het document kan je mailen naar webcare@simyo.nl. Dit zal ik dan voorleggen bij de desbetreffende afdeling. Echter durf ik niet met zekerheid te zeggen of hier iets mee gedaan zal worden. 

Ik hoor het graag van je 😊.

Groetjes,
Amy


Hoi @Amy ,

Bedankt voor de reactie. Inderdaad de melding is uit mijn account verdwenen. Fijn 😄

Ik neem aan dat ik nu de SIMkaart kan vernietigen.

Het document zal ik sturen en aan jullie de afweging of er iets mee gedaan kan worden. Tijdens mijn eerste contact met de helpdesk kon me met de navigatie naar een handmatige keuze van een netwerk niet verder helpen. Dit is bij een eSIM toch wel iets anders. Ook is er toen niet gerept over APL instellingen.  Met een goed advies was veel ellende kunnen voorkomen.

Met vriendelijke groeten, Frenske.


Hoi @Frenske,

Fijn dat de melding niet meer zichtbaar is in Mijn Simyo! Je kan nu inderdaad de simkaart vernietigen. 

We zullen jou feedback zeker meenemen 😊.

Groetjes,
Amy