Skip to main content
Vraag

Waarom is het overzeteten van een eSIM prepaid naar een nieuw toestel niet volledig automatisch?

• October 4, 2025
  • 4 reacties
  • 53 Bekeken

Goedemiddag,

Ik probeerde vrijdagavond rond 18:30 mijn eSIM over te zetten naar een nieuw telefoontoestel.

De helft van de beschrijvingen hierover op het internet kloppen allang niet meer, waarschijnlijk vanwege een nieuwere versie van de app. Uiteindelijk de meest logische stappen gevolgd en de app geïnstalleerd op het nieuwe toestel in de hoop de eSIM hierop te kunnen activeren en automatisch te deactiveren op het oude toestel. Helaas moet ik blijkbaar contact opnemen met de klantenservice om zo via mail een verificatiecode te verkrijgen. Verder kom ik niet in de app!!

Natuurlijk is de telefonische klantenservice allang weekend vieren en blijft eventueel contact (en mijn hoop) over via Whatsapp. Ik krijg hier een bot dat ik zo spoedig mogelijk geholpen wordt om vervolgens om 20:00 van dezelfde bot te horen te krijgen dat jullie gesloten zijn en de volgende dag om 8:30 weer fris en vrolijk aanwezig zijn. Overigens staat op jullie site dat de Whatsapp dienst van 10:00 tot 17:00 is, maar wie weet.

Het is nu bijna 13:00 zaterdagmiddag en ik heb nog een paar keer gereageerd op Whatsapp, maar zelfs de bot reageert niet eens.

Waarom is dit traject niet gewoon volledig geautomatiseerd? Er kan toch gewoon een 2 stapsverificatie  bericht naar mijn telefoonnummer worden gezonden… of naar mijn mail? Die laatste is gekoppeld aan mijn account. Zelfs de Apple eSIM overdracht werkt niet.

Voor zoiets simpels van nog geen 7 minuten zit ik een heel weekend te wachten op contact met jullie om mijn nieuwe toestel in gebruik te nemen.

Groet,

George Bertsos

4 reacties

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum expert
  • October 4, 2025

Naar mijn weten is juist de eerste normale route dat je de verificatiecode per SMS op de oude eSim ontvangt, als je die niet reeds verwijderd hebt.

Mocht je die wel verwijderd hebben dan bestaan nog een validatie optie via iDeal:

Soms komt het voor dat de verificatie sms niet ontvangen kan worden. Mocht je geen code hebben ontvangen, kun je door middel van een iDeal betaling van €0,01 verifiëren dat het nummer van jou is. Op de pagina waar je de 6 cijferige validatie code normaal gesproken invult zie je onderaan het scherm de optie '’Geen toegang tot sms berichten?'’ staan. Vervolgens selecteer je jouw bank en kan je de betaling voldoen.

En mocht dat op beide die wij ook niet kunnen dan heb je inderdaad de klantenservice nodig:

Mocht het je na deze stappen toch niet lukken om de validatiecode te kunnen ontvangen wil ik doorverwijzen naar het volgende topic: eSIM validatiecode aanvragen lukt niet, en nu?

Dat laatste hoef je echter niet meer te doen, je hebt al berichten via Whatsapp gestuurd en de moderatoren van dit forum werken pas maandag weer. En die kijken zowel naar dat topic als naar dit topic.

• auteur
  • Beginner
  • October 5, 2025

Dank voor je reply.

Mijn probleem is momenteel opgelost door een uiteindelijke reactie in Whatsapp. "Het was ontzettend druk dag”. Ik ben ook prima en vriendelijk geholpen. Vlak voor de reactie had ik al een mailtje ontvangen met de verificatie code.

Het ging mij er vooral om waarom ik de klantenservice hiervoor nodig moet hebben. Voor mijn (prepaid) eSimm moest ik via de Simyo app de klantenservice namelijk (persoonlijk) benaderen. Er is geen andere optie.

Fijne zondag.

Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • October 7, 2025

Hi ​@GeorgeB,

Bedankt voor je bericht. Goed dat je hier even contact over hebt opgenomen!

Afgelopen weekend was het inderdaad drukker dan normaal via Whatsapp waardoor het iets langer heeft geduurd voordat je geholpen kon worden. Onze welgemeende excuses voor het ongemak. Fijn om te horen dat het inmiddels opgelost is via onze klantenservice!

Als je je eSIM overzet naar een nieuwe telefoon, krijg je de verificatiecode per sms binnen op je oude telefoon. Als je deze code niet kunt ontvangen omdat je oude eSIM bijvoorbeeld verwijderd is, kun je via een iDeal-betaling van €0,01 cent de verificatie voltooien. Indien deze opties niet mogelijk zijn, kun je contact opnemen met onze klantenservice voor de verificatiecode. 

Thanks voor je hulp! ​@Groentjuh 🙂

Groetjes,
Roeqajja

• auteur
  • Beginner
  • October 7, 2025

@Roeqajja  Dank voor je reactie, maar ik moet het even duidelijker uitleggen misschien.

Volgens jullie eigen instructie download je de Simyo app op je nieuwe telefoon, terwijl op de oude telefoon de app nog staat met de actieve eSIM.

De app openen op de nieuwe telefoon (oude telefoon kan nog gewoon bellen) en via instellingen naar de optie simkaart en daarbinnen kies je voor eSIM opnieuw instellen (nieuwe telefoon, stel je eSIM weer in).

Dan zou de eSIM gedownload en geactiveerd worden op de nieuwe telefoon en tevens gedeactiveerd worden op de oude telefoon.

En bij die hierboven beschreven handeling kreeg ik alleen maar de optie om de verificatiecode telefonisch aan te vragen bij de klantenservice. Vandaar mijn frustratie en mijn vraag of dit niet gewoon automatisch kan, zonder tussenkomst van de klantenservice (vooral in het weekend 😎).

De Simyo appversie is 4.22.4. Misschien lag het hier aan. (natuurlijk nooit aan mij 😁)

Al met al prima geholpen toen er eenmaal contact was.

Mvrgr, George