Skip to main content
Vraag

Vermiste contacten en berichten

• August 19, 2026
  • 65 reacties
  • 277 Bekeken

Toon eerste bericht

65 reacties

Léonz
  • auteur
  • August 26, 2026

Hallo JanD,

Dat van die drie typen is mij bekend. Het probleem is: hoe haal ik de simkaart uit de verpakking zonder dat hij uit elkaar valt?

Ik wil eerst de grootste maat proberen voor mijn oude Alcatel en als die niets oplevert wat verloren gegevens betreft, wil ik het Nano gedeelte in mijn smartphone stoppen.

JanD
  • August 26, 2026

Beste ​@Léonz zoals je ze uit elkaar haalt kun je ze ok weer terugdrukken in hun juiste formaat en dan in je telefoon steken. Je kunt er niets verkeerds aan doen of stuk maken .

Léonz
  • auteur
  • August 26, 2026

Dit verbaast mij zeer. Het hele probleem is namelijk begonnen doordat mijn oude, werkende simkaart ook al uit elkaar viel. Vervolgens was hij tot op heden niet meer bruikbaar.

Of zou hij nu dan toch nog bruikbaar moeten zijn? Hij was wel vele jaren oud, ik denk 15 jaar of meer.

Ik zal het dan maar eens gaan proberen met de uiteengevallen simkaart van Lyca Mobiel. Die zou het dan toch moeten doen. Want hij is nieuw.

JanD
  • August 26, 2026

Beste ​@Léonz ik heb het ook niet over de simkaart zelf, maar over het frame waar ze in zitten om de grootte aan te passen.

De simkaart zelf kan niet uit elkaar vallen, dat is 1 geheel. 

Léonz
  • auteur
  • August 26, 2026

Dit begrijp ik ook weer niet.

Voor mijn oude telefoon heb ik de grootste maat nodig. In de verpakking zitten de twee kortste einden van de simkaart vast aan hun omgeving, met een soort plastic lipje.

Als ik de simkaart dan uit de verpakking probeer te halen, valt de grootste maat simkaart, die ik dus nodig heb, uit elkaar in drie delen. Dan is de simkaart die ik nodig heb toch uit elkaar gevallen?

Dus: hoe haal ik de simkaart die ik nodig heb uit de verpakking zonder dat hij uit elkaar valt? Als ik een schaar gebruik is hij niet meer recht aan de kant waar ik geknipt heb, neem ik aan.

Shaniqua
Moderator
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • August 26, 2026

Hoi ​@Léonz,

Wat fijn dat je je nieuwe simkaart al binnen hebt! Ik zie dat je al ontzettend goed geholpen bent door ​@Friesian en ​@JanD.

Je hoeft de simkaart niet zelf te knippen naar het juiste formaat. Je kunt de simkaart eenvoudig op de juiste grootte uitdrukken (klikken). Het maakt hierbij helemaal niets uit als de simkaart al uit de verpakking valt of per ongeluk uit elkaar valt; je kunt de verschillende formaten namelijk gewoon weer in elkaar klikken om het grotere gedeelte eromheen te zetten.

Als je blijft twijfelen, raad ik je aan om even langs een telefoonwinkel te gaan. Zij kunnen precies zien welk formaat jouw telefoon nodig heeft en plaatsen de simkaart direct veilig voor je.

Groetjes,
Shaniqua

Léonz
  • auteur
  • August 26, 2026

Hallo Shaniqua,

Een telefoonwinkel hebben wij hier niet.

Waarom lukte het terug in elkaar zetten dan niet bij de oude simkaart?

Dat heb ik uitvoerig geprobeerd.

Shaniqua
Moderator
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • August 26, 2026

Hoi ​@Léonz,

Dat de oude simkaart niet meer in elkaar wilde, komt vaak doordat het plastic na verloop van tijd lam wordt of doordat de randjes bij het uitdrukken licht zijn beschadigd of verbogen.

Bij een gloednieuwe simkaart zijn de randjes nog helemaal recht en scherp, waardoor de verschillende formaten (nano, micro en standaard) als een puzzel strakker en steviger in elkaar klikken.

Groetjes,
Shaniqua

Friesian
  • Forum Expert
  • August 26, 2026

Hallo Shaniqua,

Een telefoonwinkel hebben wij hier niet.

Waarom lukte het terug in elkaar zetten dan niet bij de oude simkaart?

Dat heb ik uitvoerig geprobeerd.

Hoi ​@Léonz daarom bestaat er ook een simkaart adapter. Vaak zit daar ook een sleutel, soort paperclip, bij om de simtray uit de telefoon te ontgrendelen.

Om,dezelfde reden raadde wij FE contacten op te slaan in de cloud. 

Friesian
  • Forum Expert
  • August 26, 2026

Voor mijn oude telefoon heb ik de grootste maat nodig. In de verpakking zitten de twee kortste einden van de simkaart vast aan hun omgeving, met een soort plastic lipje.

Als ik de simkaart dan uit de verpakking probeer te halen, valt de grootste maat simkaart, die ik dus nodig heb, uit elkaar in drie delen. Dan is de simkaart die ik nodig heb toch uit elkaar gevallen?

Dus: hoe haal ik de simkaart die ik nodig heb uit de verpakking zonder dat hij uit elkaar valt? Als ik een schaar gebruik is hij niet meer recht aan de kant waar ik geknipt heb, neem ik aan.

Knippen is uit den boze. Je kunt de chip beschadigen en dan ben je nog verder van huis. 

Friesian
  • Forum Expert
  • August 26, 2026

Dat is toch echt vooral eerst goed kijken, opletten waar de soort van perforatie zit. Dit is in rechte lijnen. Je kunt ze verkeerd aanraken met je vingers en dan kan deze idd uit elkaar vallen. 

Léonz
  • auteur
  • August 26, 2026

Het gaat mij op geen enkele manier lukken om de simkaart normaal uit de verpakking te krijgen. Ook zal het mij op geen enkele manier lukken om de uiteengevallen delen weer samen te voegen. Ik heb het meer dan tien keer geprobeerd met een splinternieuwe simkaart van Lyca Mobiel.

Als hij al terug in elkaar raakt, valt hij alsnog uiteen zodra ik hem in de telefoon stop.

Leuk systeem!

Forum|alt.badge.img+2
  • Actief Simyaan
  • August 26, 2026

Weet je al welk formaat je nodig hebt?

Friesian
  • Forum Expert
  • August 26, 2026

Heb je een simkaart adapter?

Nee, dan raadt ik je aan om die eentje te bestellen of naar een telefoon reparateur winkel te gaan en daar vragen of die je verder wil helpen met een simkaart adapter, dus die persoon je simkaart in de telefoon laten plaatsen. In veel steden zit zo iemand met een winkel. 

Kan zijn, kan ik op afstand niet zien, dat je hem verkeerd probeert te plaatsen. 

Friesian
  • Forum Expert
  • August 26, 2026

Weet je al welk formaat je nodig hebt?

Benoem ff opnieuw je telefoon merk en type aub. 

Friesian
  • Forum Expert
  • August 26, 2026

​@Léonz normaal gesproken leg je de mal op tafel en drukt dan de kleine simkaart vast in de mal. Dus controleren daarna of hij goed vast zit in de mal. 

Léonz
  • auteur
  • August 26, 2026

Wat ik al vermoedde: de smartphone gebruiken is de enige overgebleven optie. Daar kun je dat chipje zonder zorgen in het laadje leggen en dan schuiven. Bovendien heb je dan alleen te maken met één klein uit elkaar gevallen stukje.

Mijn oude telefoon heeft een soort klemsysteem en dan valt de simkaart gewoon uit elkaar. Nu ben ik al mijn telefooncontacten en -berichten dus definitief kwijt.

Blijkbaar was een simkaart in een telefoon stoppen in het verleden geen enkel probleem, want ik heb er vroeger niet eens over hoeven na te denken.

Ik kwam nu opeens niet meer in mijn smartphone zonder pincode. Ik hoop echt dat dat eenmalig was. Ik moest de computer aanzetten om de pincode te verkrijgen.

Even later: de pincode dwang is gelukkig al uitgeschakeld.

Ron H
Forum|alt.badge.img+6
  • Know-it-all
  • August 26, 2026

Welkom in 2026🤭

Friesian
  • Forum Expert
  • August 26, 2026

De keuze is aan jou ​@Léonz maar wat nog geprobeerd kan worden is de simkaarthouder reinigen met een tandenrager en een spuitbus perslucht.

Met een prepaid simkaart kun je dan nog een poging wagen.

Zo gebruik ik een speciaal pincet en perslucht om de oplaadpoort van de telefoon te reinigen. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Actief Simyaan
  • August 26, 2026

De simkaart viel uiteen in twee delen toen ik hem uit de telefoon nam. Een klein deel met chip (neem ik aan) en het omringende deel waar deze chip in zat.

Past het kleine deel niet in een moderne smartphone?

Léonz
  • auteur
  • August 26, 2026

Waar ik we nog aan dacht: als er in het geheugen van mijn oude telefoon nog iets nuttigs zit, komt dit misschien tevoorschijn als ik er in slaag om een gratis simkaart in het toestel te plaatsen. Volgens mijn vriendin liggen die in onbeperkte hoeveelheden in de cafetaria. En misschien lukt het haar wèl.

Zij heeft zelf ook zo'n gratis simkaart in  haar telefoon (zonder beltegoed) en bij haar zie je wel berichten en contacten. En je kunt ook de wekker gebruiken en de zaklamp en zo.

Overigens vond ik mijn smartphone zonder simkaart prettiger. Nu heeft Google weer iets erbij om in de gaten te houden.

Léonz
  • auteur
  • August 26, 2026

Yep, zit er in (nano stijl).

Forum|alt.badge.img+2
  • Actief Simyaan
  • August 26, 2026

Yep, zit er in (nano stijl).

Ik bedoelde het kleine deel van de oude simkaart, waar je contacten op staan.

Léonz
  • auteur
  • August 26, 2026

De oude simkaart bestaat uit twee delen. Het kleine deel past niet in de smartphone. Deze oude simkaart valt dus uiteen in slechts twee delen.

Dankzij de vooruitgang hebben wij nu simkaarten die in drie delen uit elkaar vallen. Dit belooft nog wat voor de toekomst. Vier delen, vijf delen!

Forum|alt.badge.img+2
  • Actief Simyaan
  • August 26, 2026

De oude simkaart bestaat uit twee delen. Het kleine deel past niet in de smartphone. Deze oude simkaart valt dus uiteen in slechts twee delen.

De chip is te groot?

Dan heb je iemand nodig met een telefoon waar die wel in past, als je de contacten nog nodig hebt.

Dankzij de vooruitgang hebben wij nu simkaarten die in drie delen uit elkaar vallen. Dit belooft nog wat voor de toekomst. Vier delen, vijf delen!

Hehe. De moderne esims bestaan uit 0 delen.