.

Vraag

veel onterechte sms’jes op mijn verbruiksoverzicht en negatief beltegoed, wat is er gebeurd?

  • 15 March 2023
  • 2 reacties
  • 93 Bekeken

Op mijn verbruiksoverzicht sms is te zien dat er op 1 avond binnen zo’n 5 minuten zo’n 70 sms’jes verstuurd zijn naar allemaal verschillende internationale nummers (€0,51/st). Deze sms’je zijn ook niet terug te vinden bij de berichten op mijn dochters telefoon. 
Gevolg: beltegoed flink in de min, daardoor nummer geblokkeerd. Vanavond er weer beltegoed op gezet en toen was nummer opeens na een tijdje weer gedeblokkeerd. Nu de Sim zelf maar geblokkeerd omdat ik nog niet heb kunnen achterhalen wat hier aan de hand is. 
Voor mij lijkt het alsof hier sprake is van oplichting.  

Wat te doen zodat ze haar iphone weer veilig kan gebruiken (en ze voor ons weer goed bereikbaar is) en ze niet binnen 3 minuten door haar beltegoed is?


2 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Heeft jouw dochter niet recent een nieuwe app op de iPhone geïnstalleerd?

Reputatie 7
Badge +6

Hi @Terra,

Bedankt voor je bericht. Wat lastig dat er sms’jes namens je dochter worden verstuurd!

Ik heb de aansluiting erbij gepakt en ik zie inderdaad dat er een hoop sms’jes zijn verstuurd in korte tijd. Als ik er zo naar kijk vermoed ik dat dit te maken heeft met flubot. Wij hebben een blog op onze website hierover. Zodra je klikt op een neplink, wordt er een soort virus geïnstalleerd op je telefoon. Er kunnen dan een heleboel sms’jes namens jou verstuurd worden, net zoals er hier is gebeurd. Je kunt het beste je telefoon terugzetten naar de fabrieksinstellingen om de malware (virus) te verwijderen van je telefoon. Ik raad aan om onze blog goed door te lezen om dit te voorkomen in de toekomst!

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag.

Groetjes,
Roeqajja

Reageer