Skip to main content

Helpdesk helpt niet. De website wellicht wel met een vervangende SIM kaart.

• October 30, 2025
  • 43 reacties
  • 357 Bekeken

Toon eerste bericht

43 reacties

Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Rookie
  • November 10, 2025

Beste ​@Grensgeval een 06 nummer mag ook niet in een router gebruikt worden dat kan door providers geblokkeerd worden i.v.m. sancties door de ACM.

Voor apparatuur waarmee niet gebeld kan worden zoals 4G routers, tablets e.d. mag uitsluitend een datasim met een 097 nummer gebruikt worden en die levert Simyo niet.

Daarvoor kun je wel terecht bij o.a. KPN

(Op 10 november nog steeds geen data verbinding ). De stelling kan niet kloppen. Wanneer ik SIMYO bestel MET een databundel ( en dat is wat er is gebeurd ), dan kan en mag SIMYO geen eisen stellen aan de apparatuur waarin die SIM wordt gebruikt. Want ik wil zowel de databundel als de spraakbundel kunnen gebruiken. Met een andere SIM kaart ( eveneens van SIMYO, want ik was een trouwe klant ) is dat ook gebeurd. Eerst in een 4G router, en daarna in een telefoon verplaatst om te kunnen bellen met diezelfde SIM kaart.
En of het nu een router was of een andere telefoon waarin de Wifi als Hotspot is ingeschakeld is om het even. Het abo bevatte TWEE producten die beide gebruikt moeten kunnen worden. En ik heb ze uitsluitend persoonlijk gebruikt.

097 nummer is niet aan de orde. Bedoeld voor M2M toepassingen. Voorbeelden gegeven door de ACM = "alarminstallaties, snoepapparaten, navigatiesystemen en ondergrondse afvalcontainers ” Of te wel : NIET persoonsgebonden communicatie.

JanD
  • November 10, 2025

Het klopt niet wat je schrijft, maar ik laat een professionele reactie graag aan Simyo over, anders wordt het een welles_nietes verhaal en daar heb ik geen zin in ​@Grensgeval 

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum expert
  • November 11, 2025

097 nummer is niet aan de orde. Bedoeld voor M2M toepassingen. Voorbeelden gegeven door de ACM = "alarminstallaties, snoepapparaten, navigatiesystemen en ondergrondse afvalcontainers ” Of te wel : NIET persoonsgebonden communicatie.

097 is voor alles wat niemand daadwerkelijk gaat bellen. Een tablet/laptop/etc/etc ga jij niet hetzelfde gebruiken als een daadwerkelijke mobiel. Dus als je nergens gaat zeggen: "Mijn mobiele nummer is 06xxxxxxxx”, dan kan dat prima een 097-nummer zijn. Het is immers ook niet zo dat je niet naar zo'n 097 kan bellen of gebeld worden.

Ik citeer dus even het ACM:

Tiencijferige 06-nummers zijn uitsluitend bedoeld voor diensten waarbij de gebruiksvriendelijkheid en herkenbaarheid van nummers belangrijk is; ze zijn dus bedoeld om mobiel te bellen.

Een 06-nummer heb je niet nodig voor een 4G-router, want jij gaat niet verwachten dat iemand jouw router's telefoonnummer gaat bellen.

Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Rookie
  • November 11, 2025

097 is voor alles wat niemand daadwerkelijk gaat bellen. Een tablet/laptop/etc/etc ga jij niet hetzelfde gebruiken als een daadwerkelijke mobiel. Dus als je nergens gaat zeggen: "Mijn mobiele nummer is 06xxxxxxxx”, dan kan dat prima een 097-nummer zijn. Het is immers ook niet zo dat je niet naar zo'n 097 kan bellen of gebeld worden.

Ik citeer dus even het ACM:

Tiencijferige 06-nummers zijn uitsluitend bedoeld voor diensten waarbij de gebruiksvriendelijkheid en herkenbaarheid van nummers belangrijk is; ze zijn dus bedoeld om mobiel te bellen.

Een 06-nummer heb je niet nodig voor een 4G-router, want jij gaat niet verwachten dat iemand jouw router's telefoonnummer gaat bellen.

Een van mijn door SIMYO gesaboteerde prepaid 06 nummers werd gebruikt voor het ontvangen van SMS berichten en push berichten in reactie op handmatige acties door de rechtsgeldige eindgebruiker. Een tablet of laptop gebruik ik voor vrijwel identieke toepassingen als wat ik zou doen voor dezelfde (data-) toepassing op een mobiele telefoon. En ik heb een en andere SIM van SIMYO gebruikt voor data en daarna voor telefonie. Men mag daarom als men een "bundel” verkoopt niet één van de beschikbare diensten uitsluiten of voor gebruik blokkeren. Een "bundel” betekent per definitie dat de eindgebruiker vrij mag kiezen welke van de twee (of drie diensten) hij op enig moment wil gebruiken.
In plaats daarvan heeft SIMYO gewoon alles geblokkeerd. En behalve dat de SIM onbruikbaar is gemaakt, is er ook geen toegang tot het account in hun webportaal.

JanD
  • November 11, 2025

Beste ​@Grensgeval als een provider in de gaten heeft dat een 06-nummer onterecht in een niet-bellen-apparaat, zoals een router of een tablet e.d. wordt gebruikt, heeft de provider het recht, c.q. de plicht om dat 06-nummer uit te schakelen, daar de ACM hoge sancties oplegt aan  de providers die het ‘misbruik’ van 06-nummers door de vingers zien c.q. toelaten. 

Simyo verkoopt nu eenmaal geen data-only sims en mag/kun je dus ook niet in de daarvoor bedoelde apparaten gebruiken.

Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Rookie
  • November 11, 2025

Beste ​@Grensgeval als een provider in de gaten heeft dat een 06-nummer onterecht in een niet-bellen-apparaat, zoals een router of een tablet e.d. wordt gebruikt, heeft de provider het recht, c.q. de plicht om dat 06-nummer uit te schakelen, daar de ACM hoge sancties oplegt aan  de providers die het ‘misbruik’ van 06-nummers door de vingers zien c.q. toelaten. 

Simyo verkoopt nu eenmaal geen data-only sims en mag/kun je dus ook niet in de daarvoor bedoelde apparaten gebruiken.

OK dan forumbaas. Je vindt het vast heel leuk om OPs hier bestraffend toe te spreken.

JanD
  • November 11, 2025

Beste ​@Grensgeval ik ben gewoon een forumlid, net als jij, die slechts de feiten weergeeft, die jij blijkbaat niet wil of kan aanvaarden.

De enigste die binnen dit forum de ‘baas’ zijn, zijn de moderatoren.

Fijne dag verder.

Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Rookie
  • November 11, 2025

Beste ​@Grensgeval ik ben gewoon een forumlid, net als jij, die slechts de feiten weergeeft, die jij blijkbaat niet wil of kan aanvaarden.

De enigste die binnen dit forum de ‘baas’ zijn, zijn de moderatoren.

Fijne dag verder.

SIMYO neemt in de rij met providers wel een unieke plaats in wat betreft de restricties die gesteld worden aan de randapparatuur. Zo schrijft Youfone : 

"Youfone Sim Only-abonnementen zijn ontworpen voor gebruik met smartphones. Hoewel de eSIM-technologie wordt ondersteund, is deze momenteel alleen beschikbaar voor smartphones en niet voor tablets of iPads. Als je een Youfone-simkaart in een tablet wilt gebruiken, biedt Youfone geen garanties voor de werking ervan. Het is belangrijk om te controleren of je toestel geschikt is voor eSIM als je van plan bent deze technologie te gebruiken.

Je kunt een fysieke simkaart van Youfone gebruiken in een laptop, maar Youfone biedt geen garanties voor de werking ervan in apparaten zoals tablets of laptops. De simkaarten zijn voornamelijk ontworpen voor gebruik in smartphones. Het is altijd een goed idee om te controleren of je laptop compatibel is met de simkaart voordat je deze gebruikt.”

En ik heb een winkelmedewerker gevraagd naar het gebruik van Lebara SIMs in Laptops en Tablets. Antwoord van hem : "geen enkel probleem of bezwaar dienaangaande” 

JanD
  • November 11, 2025

Beste ​@Grensgeval helaas zijn niet alle verkopers goed geïnformeerd door hun bazen en kletsen ze maar wat uit hun nek, terwijl de regels heel duidelijk zijn. Ze durven niet hardop te zeggen dat het niet mag, maar zeggen geen garantie op de goede werking te geven, veel te bang dat ze omzet verliezen aan de concurrent die wel datasimkaarten kan leveren zoals KPN bijvoorbeeld.

Ik toon hier nog 1 keer een link van de ACM, waar alles duidelijk in beschreven staat, daarna stop ik met reageren en laat ik de reacties aan het Simyo moderatieteam over:

https://www.acm.nl/nl/telefoonnummers/nummers-en-codes-voor-telecomaanbieders/06-en-0970-nummers-voor-spraak-en-data

Het ga je goed.

Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Rookie
  • November 12, 2025

Ik had enkele SIMYO SIMs welke door SIMYO zijn geblokkeerd en afgesloten. En dat had SIMYO niet mogen doen !!

Na een week lang zoeken, babbelen op het forum van SIMYO, aangifte doen van verzuim van levering en heel veel andere trammelant begin ik inzicht te krijgen in het waarom van SIMYO's blokkades. Kennelijk heeft het iets te maken met het gebruik van één van de SIMs als middel om dataverkeer te verzorgen in combinatie met een laptop. Ik heb bij verschillende andere providers en een winkel navraag gedaan en zij hebben geen enkel bezwaar of belemmering vermeld op hun website of voorwaarden.

De reden dat SIMYO daar kennelijk wel bezwaar tegen heeft is een dreigend tekort aan 06 nummers zoals valt te lezen op de website van de ACM. En alleen vanwege dat dreigende tekort heeft SIMYO maar besloten mij er helemaal uit te knikkeren en ook mijn accounts in hun webportaal ontoegankelijk te maken.

Vandaag ontdek ik dat KPN ( de eigenaar van de SIMYO werkmaatschappij ) op haar website een specifiek product aanbiedt voor gebruik in laptop computers en vergelijkbare terminals / tablets die hoofdzakelijk gebruik maken van het data kanaal behorende bij zo'n abonnement.

Zie : https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/mobiel-internet#data-only

Maar voor mij is dat geen passende oplossing. Bovendien wil ik niet alleen het data-kanaal kunnen gebruiken. Ik heb ook ontvangst van SMS en push berichten nodig, en tevens wil ik op een door mijzelf gekozen moment de SIM kunnen overzetten van de laptop, terminal of 4G router naar een mobiele telefoon.
Wanneer ik een "bundel” bestel en koop dan bevat dat pakket dus meer dan één product, en ik moet gebruik kunnen maken van telefonie ( met SMS verkeer ) én het data kanaal. Wanneer men wil dat ik in een laptop een andersoortige SIM gebruik dan zal men dus twee SIMs moeten leveren om de bundel compleet te maken.

Ik kan ook begrijpen dat zo'n dubbele SIM geen oplossing biedt voor het dreigende tekort aan 06 nummers, maar ja het is toch echt een bundel (multi pakket voor verschillende toepassingen) welke ik heb gekocht.

SIMYO heeft is overigens mede zelf schuldig aan het ontstaan van de problematiek omdat ze allerlei promoties lanceren om extra gebruikers aan te trekken met dubieuze constructies zoals bonussen en vriendendeals. Het zou beter zijn wanneer alle aanbieders gewoon een heldere en constante dienst aanbieden : Betalen voor een nieuwe aansluiting en een constante prijs voor het abonnement.

Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Rookie
  • November 12, 2025

Beste ​@Grensgeval helaas zijn niet alle verkopers goed geïnformeerd door hun bazen en kletsen ze maar wat uit hun nek, terwijl de regels heel duidelijk zijn. Ze durven niet hardop te zeggen dat het niet mag, maar zeggen geen garantie op de goede werking te geven, veel te bang dat ze omzet verliezen aan de concurrent die wel datasimkaarten kan leveren zoals KPN bijvoorbeeld.

Ik toon hier nog 1 keer een link van de ACM, waar alles duidelijk in beschreven staat, daarna stop ik met reageren en laat ik de reacties aan het Simyo moderatieteam over:

https://www.acm.nl/nl/telefoonnummers/nummers-en-codes-voor-telecomaanbieders/06-en-0970-nummers-voor-spraak-en-data

Het ga je goed.

Tis heel duidelijk JanD en ACM. Die 097 / 0970 nummers zijn UITSLUITEND geschikt voor apparaten die

1) Alleen maar data communiceren ( dus geen SMS of spraak/audio )
2) Geen interactie met mensen benodigen of toelaten om de data te communiceren

•  
  • En dus geen bundels van spraak PLUS data kunnen bevatten.

Verder heb ik vandaag navraag gedaan bij concurrent Vodafone. En zij bevestigen dat hun SIMs ( alle 06 versies, dus zowel prepaid als SIMonly) gebruikt mogen worden met ALLE denkbare randapparatuur die daarvoor geschikt is. Tablets, iPads, Laptops, Routers, Betaalterminals, en andere die mogelijk in de toekomst nog op de markt zullen verschijnen.

Anders geformuleerd : Alle soorten apparaten die door mensen / personen worden bediend of gebruikt voor het ontvangen van berichten, spraak (telefonie), of data gericht aan een menselijk individu (de gecontracteerde) mogen gewoon een 06 SIM kaart gebruiken.
Behalve de SIM kaarten van SIMYO natuurlijk, omdat die als enige MVNO een uitzondering in hun algemene voorwaarden heeft opgenomen.
Dus moet SIMYO als ze een bundel verkopen gewoon twee (of meer) SIMs leveren. Een voor in de telefoon (telefonie), en de andere voor data ( in een willekeurig toestel ).

Friesian
  • Forum Expert
  • November 12, 2025

Beste ​@Grensgeval 

Ik wil je als tip geven om samen met de mensen die je gesproken hebt van Vodafone eens de algemene voorwaarden te lezen waarvoor een 06 nummer gebruikt mag worden.

Misschien helpt oploskoffie daarbij erg goed. 😉🙂

**Rechtstreeks uit de algemene voorwaarden. 

Als je van Vodafone een telefoonnummer in gebruik hebt gekregen wat begint met ‘06’ mag je dit nummer niet gebruiken voor mobiele data toepassingen. Hiervoor moeten 097-nummers gebruikt worden. Vodafone zorgt ervoor dat mobiele data toepassingen met 06 nummers worden omgezet naar 097 nummers.

Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Rookie
  • November 13, 2025

Beste ​@Grensgeval 

Ik wil je als tip geven om samen met de mensen die je gesproken hebt van Vodafone eens de algemene voorwaarden te lezen waarvoor een 06 nummer gebruikt mag worden.

Misschien helpt oploskoffie daarbij erg goed. 😉🙂

**Rechtstreeks uit de algemene voorwaarden. 

Als je van Vodafone een telefoonnummer in gebruik hebt gekregen wat begint met ‘06’ mag je dit nummer niet gebruiken voor mobiele data toepassingen. Hiervoor moeten 097-nummers gebruikt worden. Vodafone zorgt ervoor dat mobiele data toepassingen met 06 nummers worden omgezet naar 097 nummers.

Bel ze maar eens op dan, en vraag het zelf ! Je kunt Vodafone namelijk ook gewoon 's avonds bereiken :
https://www.vodafone.nl/support/contact

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum expert
  • November 14, 2025

Wat andere providers doen moeten andere provider weten. Als de ACM die andere provider waarschuwt of beboet heeft Simyo er geen last van.

Een buurman fiets en loopt hier ook praktisch altijd door rood. Dat betekent toch niet dat ik het ook moet doen?

Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • November 14, 2025

Toch zal gelden dat de Algemene Voorwaarden boven de mededelingen van een medewerker gaan.

Maar goed, je mag geloven wat je wilt.

Friesian
  • Forum Expert
  • November 14, 2025

Voor elke provider geldt hetzelfde, ook Odido. Wetgeving is er niet voor niets 

Voorwaarden Odido. 

De reacties zijn goed, het is aan jou om ermee te doen wat je wilt. Naast je neerleggen of  naar waarde beoordelen. 

Toepassingen 06- en 097-nummers

• 35.

06-nummers zijn bedoeld om mee gebeld te worden door anderen die het 06-nummer gebruiken om je te bereiken. Met sommige apparaten kan een 06-nummer niet gebruikt worden om mee te bellen of bereikt te worden, omdat dat door het apparaat niet ondersteund wordt. Dan is het gebruik van een 097-nummer verplicht. Met een 097-nummer is het wel mogelijk om te videobellen met bijvoorbeeld WhatsApp of FaceTime, omdat die geen telefoonnummer nodig hebben om je bereikbaar te maken.

Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Rookie
  • November 14, 2025

Voor elke provider geldt hetzelfde, ook Odido. Wetgeving is er niet voor niets 

Voorwaarden Odido. 

De reacties zijn goed, het is aan jou om ermee te doen wat je wilt. Naast je neerleggen of  naar waarde beoordelen. 

Toepassingen 06- en 097-nummers

• 35.

06-nummers zijn bedoeld om mee gebeld te worden door anderen die het 06-nummer gebruiken om je te bereiken. Met sommige apparaten kan een 06-nummer niet gebruikt worden om mee te bellen of bereikt te worden, omdat dat door het apparaat niet ondersteund wordt. Dan is het gebruik van een 097-nummer verplicht. Met een 097-nummer is het wel mogelijk om te videobellen met bijvoorbeeld WhatsApp of FaceTime, omdat die geen telefoonnummer nodig hebben om je bereikbaar te maken.

06 bundel = telefonie én data. Twee producten in de bundel dus. Niet alleen maar belllen.

Heb je al naar Vodafone helpdesk gebeld voor uitleg ? Of andere MVNO's ?

06 nummers mogen DOOR DE ABONNEE persoonlijk gebruikt voor iedere denkbare (interactieve) toepassing. 

Friesian
  • Forum Expert
  • November 15, 2025

Alles is inmiddels duidelijk gemaakt, ook van de ACM, het mag niet op straffe van een boete, En jij wilt dat kennelijk niet weten. 

Ik stop ​@Grensgeval met deze discussie, dit hopeloos geval.

Hopelijk heb je een beter weekend dan ik. Ik heb mijn portie, deze ellendige week al gehad.