Skip to main content
antwoord

verbruik internet

• October 19, 2025
  • 7 reacties
  • 88 Bekeken

Normaal heb het internet (prepaid abonnement) uitstaan op mijn telefoon. Tijdens een autorit waren er veel files en heb ik op mijn GSM genavigeerd en om verkeersinformatie te krijgen, het internet voor slechts 10 minuten aangezet. Tot mijn schrik had ik gedurende deze 10 minuten 300 mb verbruikt (€ 43). Hoe kaan dit?

Beste antwoord door Kaas Berrie 25

Dan moet er veel meer gebeurt zijn dan alleen navigeren ​@JvD36, bv. kaarten geupdate of gedownload tijdens het navigeren?   

Gelezen en tevens eigen ervaring:

Navigeren kost ongeveer 5-10 MB per uur voor basisnavigatie met een app zoals Google Maps, maar het verbruik kan oplopen tot 35 MB per uur of meer bij veel verkeer of gebruik van satellietmodus. Het verbruik hangt af van de verkeersdrukte, de gebruikte kaartlaag (standaard, satelliet) en of de kaarten al gedownload zijn. 

Factoren die het dataverbruik beïnvloeden

• Verkeersinformatie: Navigatie met live verkeersinformatie verbruikt meer data dan basisnavigatie.
  • Satellietmodus: Het gebruik van satellietkaarten verbruikt aanzienlijk meer data.
  • Downloaden van kaarten: Het downloaden van wegenkaarten tijdens het rijden verbruikt data. Door kaarten vooraf te downloaden, kun je het dataverbruik aanzienlijk verminderen, vooral voor gebieden die je vaak bezoekt of wilt verkennen. 

Hoe je data bespaart

• Download offline kaarten: Download de kaarten van je bestemming en omstreken van tevoren via Wi-Fi.
  • Gebruik basisnavigatie: Schakel satellietmodus uit en kies voor een standaardkaart om het verbruik te minimaliseren.
  • Kies een lichtere app: Sommige apps zoals Waze verbruiken minder data dan anderen. 

7 reacties

JanD
  • Forum Expert
  • October 19, 2025

Beste ​@JvD36 navigeren kost veel data.

Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • October 19, 2025

Maar niet zoveel, geen 300Mb in 5 minuten. 5 tot 35 mb per uur zegt een beetje zoeken.

Kan het zijn dat er ook allerlei updates hebben plaats gevonden?

Kaas Berrie 25
Forum|alt.badge.img+1

Dan moet er veel meer gebeurt zijn dan alleen navigeren ​@JvD36, bv. kaarten geupdate of gedownload tijdens het navigeren?   

Gelezen en tevens eigen ervaring:

Navigeren kost ongeveer 5-10 MB per uur voor basisnavigatie met een app zoals Google Maps, maar het verbruik kan oplopen tot 35 MB per uur of meer bij veel verkeer of gebruik van satellietmodus. Het verbruik hangt af van de verkeersdrukte, de gebruikte kaartlaag (standaard, satelliet) en of de kaarten al gedownload zijn. 

Factoren die het dataverbruik beïnvloeden

• Verkeersinformatie: Navigatie met live verkeersinformatie verbruikt meer data dan basisnavigatie.
  • Satellietmodus: Het gebruik van satellietkaarten verbruikt aanzienlijk meer data.
  • Downloaden van kaarten: Het downloaden van wegenkaarten tijdens het rijden verbruikt data. Door kaarten vooraf te downloaden, kun je het dataverbruik aanzienlijk verminderen, vooral voor gebieden die je vaak bezoekt of wilt verkennen. 

Hoe je data bespaart

• Download offline kaarten: Download de kaarten van je bestemming en omstreken van tevoren via Wi-Fi.
  • Gebruik basisnavigatie: Schakel satellietmodus uit en kies voor een standaardkaart om het verbruik te minimaliseren.
  • Kies een lichtere app: Sommige apps zoals Waze verbruiken minder data dan anderen. 

• auteur
  • Beginner
  • October 19, 2025

Dank voor jullie reacties.

Ik vermoed dat er mogelijk meer gedownload is als alleen verkeersinfo.

Tessanne
Moderator
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderator
  • October 20, 2025

Hoi ​@JvD36

Welkom op het Simyo forum en bedankt voor het aanmaken van dit topic! 

Fijn dat er in het weekend al meerdere forumexperts met je hebben meegedacht, bedankt ​@JanD ​@wimj12 ​@Kaas Berrie 25

De situatie die jij omschrijft lijkt inderdaad op een moment dat je telefoon heeft aangegrepen om naast het navigeren wellicht ook nog andere apps te updaten of andere handelingen uit te voeren waarbij er internet is gebruikt. Je hebt al een aantal goede tips ontvangen om dit hoge verbruik te voorkomen zie ik. Daarnaast wil ik je ook aanraden om in de instellingen van je telefoon ook aan te geven welke apps er allemaal gebruik mogen maken van mobiele gegevens en welke alleen gebruikt mogen worden met de WiFi verbinding. Dit kan namelijk ook voorkomen dat je telefoon bijvoorbeeld op de achtergrond direct emailtjes begint op te halen terwijl jij alleen naar huis wil navigeren. Je hebt soms ook de optie om per app ‘gegevensverbruik achtergrond toestaan’ uit te zetten. Als je dit uitzet zorgt dat ervoor dat die apps alleen mobiele gegevens kunnen gebruiken als de app is geopend. 

Mocht je hier verder nog vragen over hebben, laat je dat dan weten? Hopelijk heb je wat aan de tips! 

Groetjes,

Tessanne 

• auteur
  • Beginner
  • October 20, 2025

Allemaal, hartelijk dank voor jullie reacties en goede tips.

Ik heb alle apps bekeken en hun gebruik tot mobiele data uitgezet.

Dit onverachtte MB gebruik zal mij (hopelijk) niet meer overkomen.

Tessanne
Moderator
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderator
  • October 20, 2025

Hoi ​@JvD36

Wat fijn om te horen dat je er wat aan hebt gehad! Graag gedaan. :)

En je kan altijd hier een berichtje achterlaten als je meer hulp of informatie nodig hebt. 

Groetjes, 

Tessanne