Skip to main content

.

Vraag

Hoogverbuik, wat is de oorzaak hiervan?


Forum|alt.badge.img
  • Startend Simyaan
  • 7 reacties

Ook hier enorm hoog verbruik, steeds blokjes van 59 MB. Dit gebeurd ook in de nacht terwijl door alle problemen sinds begin deze maand de telefoon in vliegtuigmodus staat. Afgelopen nacht om 02:20 uur. Alleen als de telefoon gebruikt wordt voor een whatsapp bijvoorbeeld wordt mobiele data aangezet en meteen is het feest. 
Wifi assistentie staat uit, Mobiel data gebruik laat ook geen extremen zien. Dachten eerst dat het Spotify was maar daar is mobiele data voor uit gezet en nog zijn er de problemen. Er draaien geen backups en updates.

Nu al enorme kosten gemaakt terwijl de telefoon niet anders gebruikt als in de maanden daarvoor

Heb je hier een antwoord gevonden op je vraag?

9 reacties

JanD
  • Consultant
  • 794 reacties
  • 28 maart 2025

Beste ​@Rire op app-niveau kun je precies zien waar de data aan verstookt wordt en daar maatregelen op nemen.

Zet als 1e dataplafond aan voor slechts 50c per maand en gaat dan op 1 april a.s. in.

 


Kaas Berrie 25
Forum|alt.badge.img

De situatie die ​@Rire beschrijft wordt hier veel vaker gemeld en het antwoord/suggestie van ​@JanD lees ik ook regelmatig. Opzich prima maar dat is geen oplossing voor het aangedragen probleem. Ik zou hier graag lezen wat de werkelijke oorzaken zijn geweest van al die onverklaarbare en onverwachte overschrijdingen.

Het zou mooi zijn als dit draadje de oorzaak van dit soort meldingen eens helder kan maken. Zowel Simyo als de topicstarter zullen hieraan moeten bijdragen. 

Op zich leuk voor de klant maar de enige oplossing die ik hier lees is een coulance afspraak tussen klant en Simyo, echter geen technische oorzaak en/of redenen.

Ps. ben @Berrie_kaas die vanwege een gewijzigd 06 nummer als accountnaam een nieuw account moest starten 😉.

 

 

 


Forum|alt.badge.img+5
  • Involved
  • 183 reacties
  • 29 maart 2025
Kaas Berrie 25 schreef:

---

Het zou mooi zijn als dit draadje de oorzaak van dit soort meldingen eens helder kan maken. Zowel Simyo als de topicstarter zullen hieraan moeten bijdragen. 

---

Helemaal mee eens! 👍


Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Startend Simyaan
  • 7 reacties
  • 29 maart 2025

@JanD het app verbruik op de telefoon laat nergens een buitensporig data verbruik zien en dat is het probleem nu juist. Simyo geeft aan dat de simkaart data verbruik registreerd. Raar als mobiele data uit staat gedurende de dag. Er zijn geen andere apps geinstalleerd sinds het hogere verbruik en ook geen chinese Temu achtige zaken.

 


JanD
  • Consultant
  • 794 reacties
  • 29 maart 2025

Bedankt voor je reactie ​@Rire , wacht s.v.p. de reactie van een moderator af na het weekend.

Je kunt in het weekend wel WhatsAppen tot 17u00.

 


Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Startend Simyaan
  • 7 reacties
  • 31 maart 2025

@JanD geen reactie gekregen en de bundel is alweer op, bijzonder toch ? Geen moderator die reageerd maar dat zal wel zijn omdat ik het abo voor dit nummer heb opgezegd.

geen oplossing betekend wel dat het andere abo hier ook helaas moet gaan verdwijnen en dat voor een bedrijf dat steeds met trots iets zegt over de Consumentenbond ? ​


Roeqajja
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderator
  • 2571 reacties
  • 1 april 2025

Hi ​@Rire,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je MB's buiten je bundel hebt verbruikt!

Het is op dit moment wat drukker dan normaal waardoor het wat langer heeft geduurd voordat wij hebben kunnen reageren op je topic. Onze welgemeende excuses voor het ongemak.

Wij kunnen vanwege de privacywetgeving helaas niet inzien waar je MB's aan zijn verbruikt. Wij hebben alleen inzicht op de hoeveelheid MB's die zijn verbruikt en op welke datum/tijdstip dit is gebeurt. Als je veel MB's in een korte tijd hebt verbruikt, dan registreren wij dit in meerdere regels. 59MB is hierbij het maximale wat wij registreren per regel. Zoals ​@JanD (bedankt voor je hulp!) aangeeft kun je via de instellingen in je telefoon zien waar je MB's aan zijn verbruikt. De oorzaak van je hoogverbruik kun je dus echt alleen in je telefoon zelf terug vinden. Als je een iPhone hebt dan kan dit misschien wel wat lastiger zijn omdat je dan vaak alleen het verbruik over een langere periode terug kunt zien. 
 

Kaas Berrie 25 schreef:

De situatie die ​@Rire beschrijft wordt hier veel vaker gemeld en het antwoord/suggestie van ​@JanD lees ik ook regelmatig. Opzich prima maar dat is geen oplossing voor het aangedragen probleem. Ik zou hier graag lezen wat de werkelijke oorzaken zijn geweest van al die onverklaarbare en onverwachte overschrijdingen.

Het zou mooi zijn als dit draadje de oorzaak van dit soort meldingen eens helder kan maken. Zowel Simyo als de topicstarter zullen hieraan moeten bijdragen. 

Op zich leuk voor de klant maar de enige oplossing die ik hier lees is een coulance afspraak tussen klant en Simyo, echter geen technische oorzaak en/of redenen.

Ps. ben @Berrie_kaas die vanwege een gewijzigd 06 nummer als accountnaam een nieuw account moest starten 😉.

Hi ​@Kaas Berrie 25, bedankt voor je reactie. Zoals hierboven aangegeven is de oorzaak van je hoogverbruik echt alleen in je telefoon zelf terug te vinden. Via de instellingen in je telefoon kun je zien welke app(s) het meeste hebben verbruikt. Vanwege de privacywetgeving hebben wij dus geen inzicht in de oorzaak van het hoogverbruik. Wel geven wij altijd tips hoe je dit in de toekomst zou kunnen voorkomen. Het is ook niet zo dat wij standaard coulances aanbieden aan alle klanten. Dit verschilt namelijk per situatie, wij kunnen altijd kijken naar de mogelijkheden maar dit hoeft dus niet altijd een coulance te zijn. :)

Mochten er nog vragen of onduidelijkheden zijn, dan hoor ik het graag.

Groetjes,
Roeqajja


Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Startend Simyaan
  • 7 reacties
  • 1 april 2025

@Roeqajja De opties die al eerder aangegeven zijn door de klantenservice heb ik opgevolgd. Er draaien geen updates (Icloud back-up via mobiel netwerk staat uit) wifiassistentie staat al sinds 26 maart uit en er worden geen automatische back-ups gemaakt. 

Ik vraag dan ook oprecht af hoe een simkaart data kan registreren midden in de nacht met de telefoon in vliegtuig modus, als hier al data gebruikt wordt kunnen dat hoogsten enkele kb’s zijn.

Daarnaast is het raar dat dit ineens sinds 26 februari 2025 is ontstaan en dat er toch meer gebruikers van Simyo zijn die een torenhoog verbruik ervaren, het zal wel aan ons liggen.

Een oplossing schijnt er niet te zijn dus zal ik ook binnenkort het ander Simyo abo gaan opzeggen. Deze draait ook op een Iphone, wel wifi assistentie aan heeft staan en ook Icloud via mobiele data mag doen. Stel dat ik hier ook ineens data ga overschrijden.


Kaas Berrie 25
Forum|alt.badge.img

@Rire , ​@Roeqajja , en dit is nou precies wat ik bedoelde met mijn ërdere opmerking. Een klant wordt geconfronteerd met een onverklaarbaar, en in zijn ogen onjuist hoog verbruik. ​@Rire heeft naar mijn mening aĺle stappen ondernomen om dat hoge gebruik te voorkomen, en toch gebeurt het. Het is in zijn toestel zelfs niet terug te vinden. Simyo blijft volhouden niets te mogen of te kunnen zeggen waar de MB's aan zijn opgegaan. Dit is een bijzonder onbevredigende situatie, te meer omdat het, gezien de meldingen alhier, veel vaker gebeurt. Voor mij ook een reden om mijn abonnement op de naderende einddatum te heroverwegen. 


Reageer