Skip to main content

.

Wij genieten van onze vakantie en onze reis door Duitsland, Oostenrijk, Slovenië,  Italië,  Zwitserland en weer Duitsland. Voorafgaand wat extra GB's ingekocht. Letterlijk overal  prima verbindingen, zowel data als spraak. Nou ja op de Monte Baldo even niet, maar daar hadden de Italianen zelf ook geen verbinding 😉. We werden bij elke grensovergang keurig via SMS welkom geheten en geïnformeerd over de kosten in het 'nieuwe' land. Alleen maar lof dus over de techniek van vandaag de dag en geen enkel probleem ervaren. En wat de extra GB's betreft, het blijkt achteraf te veel omdat WiFi in alle bezochte landen ook een flinke stap vooruit heeft gemaakt. 

Nog drie dagen en we zijn weer thuis, ook wel weer prettig.

Bedankt voor de leuke update en fijne dagen nog verder ​@Kaas Berrie 25 

Hi ​@Kaas Berrie 25, wat leuk dat jullie op vakantie zijn!

Fijn om te horen dat jullie genieten en ook overal goed bereik hebben gehad. Geniet er de laatste paar dagen nog even van! 😊

Hi ​@Kaas Berrie 25, wat leuk dat jullie op vakantie zijn!

Fijn om te horen dat jullie genieten en ook overal goed bereik hebben gehad. Geniet er de laatste paar dagen nog even van! 😊

Toch nog even een kleinstukje aanvullende nostalgie. 40 jaar geleden reden we in ons Simca'tje met de routekaart op schoot door Europa, luisterden we naar Radio Nederland Wereldomroep om zo te vernemen welk weer we mochten verwachten en stonden we met een handvol muntjes in lokale valuta in de rij voor een telefooncel om het thuisfront te informeren over ons wel en wee in 'vere landen'. Nu starten we ons mobieltje, maken via Bluetooth verbinding met Android Auto, en de hele wereld rolt, mede dankzij Simyo over het grote scherm op het dashboard. Allemaal mooi en nuttig natuurlijk maar toch kan ik oms terug verlangen naar de tijd als hier boven beschreven. Een utopie natuurlijk maar toch. En ook mede door deze moderne technieken zit ik dit verhaaltje even snel in te voeren via mijn mobieltje. Tja, mits goed gebruikt is het zo slecht nog niet .… ;-)

Hoi ​@Kaas Berrie 25,

Ik kan me goed voorstellen dat je soms terug verlangt naar het verleden! Dat heb ik soms ook al (en ik ben 26 jaar) 😋. Ook ik kan me nog herinneren dat ik als kind achterin de auto zat bij mijn ouders en mijn moeder op de landkaart liet zien waar we op dat moment reden (ik had geen idee). Alles is zo snel veranderd! 

Leuk dat je dit met ons deelt 😊.

Groetjes,
Amy

Oh ja, alle varianten heb ik denk ik wel mee gemaakt.

Briefje met geplande route en kaartenboek (met natuurlijk altijd het geluk dat het vakantieverblijf altijd op de rand van de pagina zat, zodat je al snel naar een volgend pagina door mocht) [denk aan zoiets] en je tijdens de rit kruising na kruising je je vinger verzette om je "Je bent hier op de kaart” bij te houden...

Daarna kwam de "cutting edge” PDA met “Windows Mobile” en GPS ontvanger (uitklap antenna!) met eerst 256MB (met Frankrijk; Frankrijk bereiken lukte wel!) en later super dure 2GB SD-kaart met heel West-Europa!

GPS positie bepalen duurde altijd wel een minuut of 3. Lange routes berekenen duurde uiteraard lang! Oh en natuurlijk viel je PDA met zuignap en al wel eens van de voorruit. In tunnels bij bijvoorbeeld Parijs had je natuurlijk geen GPS bereik, dus daar bleef je hangen bij het begin van de tunnel.

Nadat de zon, warmte en het zware navigatiesysteem vakkundig de oplaadpoort eruit gesmolten hadden, kwam er nog een tweede PDA. Deze PDA had zelfs een functie om te bellen! Natuurlijk jaren vooruit in de tijd en veel sneller dan die eerste PDA!

Daarna kwam inderdaad de eerste Smartphone, die dit trucje kon doen. Irritant was natuurlijk wel dat roaming kosten er nog waren, dus kaarten moesten nog op het apparaat.

En daarna kwam inderdaad Android Auto, Car play en Roam-like-home uiteraard!

En tegenwoordig heeft zelfs mijn horloge al een kaart van Europa in zich en kun je daarmee zelfs navigeren! Wat veranderen de tijden toch, hè?

in de pré-navigatietijd gebruikte ik als Shell-liefhebber altijd kaarten van Shell en gratis routekaarten voor het buitenland via de ANWB. Verder had ik altijd het Shell stratenboek in de auto liggen.

Nu alleen nog de Shell NL-kaart, is soms niog steeds handig.

Nostalgie

​​ ​@JanD en anderen. Ik ben in mijn werkzame leven gevorderd tot het 100.000 stratenboek van Shell, aangeschaft tegen inkoopprijs in de personeelswinkel. Heb nl. bijna mijn hele werkzame leven bij deze club doorgebracht en men verzorgd nu nog maandelijks mijn pensioen, maar dat terzijde. Idd heeft dit boek van de diverse edities mij overal gebracht waar men mij verwachte. Toch preveleer ik de huidige navigatie apps en ga er van uit dat deze mij ook morgen zonder problemen van Lucern naar huis geleid. 

Mijn ouders hadden een keer de bolle TomTom meegekregen om naar een uitvaart elders te rijden. Dus netjes klaargezet voor de route, zowel navigeren als de houder goed in de auto zetten.

Geen probleem dacht ik...... Alleen wilde ma de TomTom wat beter plaatsen. Daarna klopte de de navigatie onderweg niet meer...…kwam bij paaltjes uit. 

Kan natuurlijk ook komen omdat ze hem op de fietsmodus had gezet per ongeluk. 😀

Reageer