.

Beantwoord

Internetverbruik voordat bundel actief was, hoe kan dat?

  • 12 February 2023
  • 5 reacties
  • 95 Bekeken

Badge

Hallo, 

 

Op vrijdag 10 februari is er vreemd verbruik op de aansluiting van mijn dochter voorgekomen. Iets na 19.00 uur hebben we die avond ingelogd op Mijn Simyo om mobiel internet te kopen en aan te zetten. Het beltegoed stond op dat moment op €1,69 wat uiteraard te weinig is voor het kopen van een databundel. Dus hebben we het beltegoed met €10,00 opgewaardeerd zodat het totaal nu €11,69 was. Vervolgens hebben we een 1GB bundel gekocht. Het resterende beltegoed was daarna weer €1,69. Pas na het aankopen van de databundel heeft mijn dochter mobiele data op haar iPhone ingeschakeld. Dat heeft ze altijd uit staan als ze geen mobiele databundel heeft (die kopen we alleen af-en-toe als dat nodig is). Dus ze kan nooit iets verbruiken zonder dat ze een bundel heeft. Vlak na het aankopen kreeg ze ook nog een SMS dat het beltegoed onder de €2,00 gekomen was. Wat terecht is, omdat we na het aankopen van de bundel vanaf €11,69 weer op €1,69 uitkomen. 

Later die avond heeft ze 18MB verbruikt en tot onze verbazing kreeg ze om 23.48 uur een SMS dat ze data buiten de bundel zou verbruiken. Wat vreemd is, omdat ze juist een bundel geactiveerd heeft. Als dat vervolgens in het verbruik kijk zie ik dat er plots eerder op 10 februari een aantal MB’s verbruik geboekt zijn. En die zijn van het resterende beltegoed afgehaald zodat dit nu op €0,00 staat. 

Ten eerste is dit onmogelijk omdat mobiele data tot iets van 19.00 uur op haar telefoon uitgeschakeld was. Ten tweede stond eerder geen verbruik en daarmee een tegoed van €1,69. Nu is er plots op een tijdstip dat op ongeveer 3 uur voor het opwaarderen en inschakelen van de databundel ligt een extra verbruik geboekt wat dus eerder niet zichtbaar was. 

Hier is iets gebeurd wat niet klopt. Hierbij het verzoek om deze situatie te corrigeren.

icon

Beste antwoord door Groentjuh 12 February 2023, 19:59

Bekijk originele reactie

5 reacties

Badge

Update: het was niet 3 uur, maar 4 uur voor het opwaarderen dat - achteraf - MB’s zijn geboekt die niet verbruikt zijn.  Opwaarderen: 19.13 uur, Achteraf geboekte MB’s staan op 15.25 uur. 

Het is overigens niet de eerste keer dat ons iets vergelijkbaars gebeurd. Vorig jaar zomer zijn op een andere simkaart ook niet daadwerkelijk verbruikte MB’s geboekt. Dat gebeurde ook het het tijdstip rondom het kopen en inschakelen van een databundel die normaal niet op die simkaart gebruikt werd. Het lijkt er dus sterk op dat verbruikte MB’s niet op de juiste tijdstippen geboekt worden. MB’s die (vlak) na het inschakelen van de bundel verbruikt worden komen op een tijdstip voor het inschakelen terecht en daarmee worden deze MB’s onterecht als verbruik buiten de bundel aangemerkt. 

Reputatie 7
Badge +9

Het lijkt er dus sterk op dat verbruikte MB’s niet op de juiste tijdstippen geboekt worden. MB’s die (vlak) na het inschakelen van de bundel verbruikt worden komen op een tijdstip voor het inschakelen terecht en daarmee worden deze MB’s onterecht als verbruik buiten de bundel aangemerkt.

Als forum expert (= behulpzame klant) heb ik dat vermoeden ook, maar Simyo ziet zelf niet het probleem met hun datasessie systeem. Ik heb dit wel eens aangekaart bij de moderatoren en andere.

Datasessies duren 8 uur of 60 MB afhankelijk welke eerder is. Simyo boekt af op het begin van de datasessie af. Simyo kan niet precies zien wanneer binnen die 8 uur verbruik daadwerkelijk plaatsvind.

Als je middenin zo'n datasessie een databundel activeert en gelijk gaat gebruiken dan kan het zijn dat in het slechtste geval het verbruik van de eerste 7 uur, 59 minuten en 59 seconde of eerste 60MB vlak voor het ingaan van de databundel worden gerekend, omdat de datasessie begon voordat de databundel werd geactiveerd.

Als je dit definitief wilt voorkomen, dan is het beste om de databundel 8 uur voor gebruik af te nemen. Andere manieren om de datasessie daadwerkelijk te beëindigen helpen natuurlijk ook.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @EmKaa,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je hier vragen over hebt, ik help je graag verder hiermee.

Ik zie dat @Groentjuh je hier de juiste uitleg over heeft gegeven, bedankt hiervoor 😊. Het kan inderdaad voorkomen dat je internetverbruik hebt buiten de bundel als je huidige datasessie nog niet is afgerond. Ik zou graag even met je mee willen kijken op je aansluiting. Zou je mij een privébericht kunnen sturen met het 06-nummer en persoonlijke gegevens? Ik bespreek dan graag even met onze financiële afdeling of wij de kosten hiervan eventueel kunnen vergoeden :).

Ik hoor graag van je!

Groetjes,
Roeqajja

Badge

Simyo heeft het in het geval van mijn dochter netjes opgelost. Die wie weet wat men voor jou kan betekenen. 

Maar inderdaad, wil je dit probleem voorkomen, moet je tijdig een bundel kopen en dan zeker de eerste 2...4 uur niet gebruiken. Dus niet gelijk inschakelen op de telefoon en in Mijn Simyo. 

Evenzo zul je waarschijnlijk moeten oppassen als je in de buurt van de maximale MB’s in de bundel komt. Je krijgt wel een SMS bericht, maar dat kan enkele uren na overschrijden van de maximale MB’s zijn. 

Reputatie 7
Badge +9

Je krijgt wel een SMS bericht, maar dat kan enkele uren na overschrijden van de maximale MB’s zijn. 

Die SMS zou wel weer real-time vanuit het netwerk KPN moeten komen. Die zou dus precies op 80% en 100% moeten komen.

Reageer