Skip to main content

Hoe kan onze zoon ineens aan extreme internetkosten zitten zonder op zijn telefoon gezeten te hebben. Binnen paar uur 200 euro. Hij heeft prepaid kaart.. graag hoop ik contact te kunnen leggen met iemand om tot een oplossing te komen

 

Op zijn telefoon kun je in detail zien welke apps het hoge verbruik veroorzaakt hebben @Mar iska .

 


Naast de info @J.D.L. hier nog wat extra toelichting.

 

Mocht geen internetbundel op de prepaid hebben dan is het 15 cent per MB

Zie hier meer info: https://www.simyo.nl/prepaid/internet

 

Indien geen bundel en dus 15 cent per MB is er dus in korte tijd ongeveer 1,3 GB aan data gebruikt. Met videos kijken en scrollen door fotos online zit je daar zo aan. Maar dat zou je na kunnen kijken met de top van @J.D.L. . Simyo kan dit in elk geval niet voor je inzien.


@Mar iska , als het prepaid tegoed op is en niet ‘bijgekocht’ wordt dan stopt toch de verbinding, of niet? Wat heeft prepaid anders voor zin? Prepaid heeft toch tot doel om ‘vooraf te betalen’ en niet geconfronteerd willen worden met hoge kosten achteraf? 

Overigens, gebruikt u Mijn Simyo en staat ‘Internetten in Nederland’ Aan of Uit?

 

 


Hoi @Mar iska,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je je afvraagt wat er precies is gebeurd!

Wij kunnen vanwege de privacywetgeving helaas niet inzien waar de MB's aan zijn gebruikt. Je kunt dit vaak via de instellingen van de telefoon zelf wel nog terugvinden. Ik zie op de aansluiting dat de internetoptie aan stond terwijl er geen databundel actief was. Omdat je zonder internetbundel €0,15 cent per MB betaald kunnen de kosten hiermee snel oplopen. Ik raad aan om de internetoptie uit te schakelen via Mijn Simyo of om een internetbundel aan te schaffen om dit te voorkomen.

Wat betreft de kosten is het zo dat je niet in de min kan uitkomen. Het woord zegt het eigenlijk al pre-paid, je betaald voor iets en als het op is is het inderdaad op. Mocht je toch een minbedrag verbruiken dan vullen wij dit aan tot €0 zodat je toch een positieve saldo hebt. Zodra je je beltegoed hebt opgewaardeerd kun je de simkaart weer gebruiken.🙂

Bedankt voor jullie hulp en reacties! @J.D.L. @RobbyTown @Kaas Berrie 

Groetjes,
Roeqajja


Dus het klopt: ook al staat je internetoptie in 'Mijn Simyo' Aan, bij pre-paid is Op echt Op. Hoe kan @Mar iska dan toch een factuur krijgen van 200 euro of was het nog geen factuur maar een soort voor 'vooraankondiging'? 


Hi @Kaas Berrie

Bedankt voor je reactie. Goeie vraag. Ik leg je uit hoe het zit!

Bij Prepaid ontvang je geen factuur, het beltegoed wat je opwaardeert is het enige wat je betaald. Het is zo dat als je een bedrag in de min staat dit wordt aangevuld tot €0, zoals mijn collega aangaf. Het bedrag dat je in de min hebt verbruikt zie je wel terug in je verbruik maar dit hoef je dus niet te betalen.🙂

Groetjes,

Ashley


Hi @Kaas Berrie

Bedankt voor je reactie. Goeie vraag. Ik leg je uit hoe het zit!

Bij Prepaid ontvang je geen factuur, het beltegoed wat je opwaardeert is het enige wat je betaald. Het is zo dat als je een bedrag in de min staat dit wordt aangevuld tot €0, zoals mijn collega aangaf. Het bedrag dat je in de min hebt verbruikt zie je wel terug in je verbruik maar dit hoef je dus niet te betalen.🙂

Groetjes,

Ashley

Heel fijn @Ashley , dank je wel voor je reactie. Maar nu toch nog een wedervraag: Als ik over zou gaan naar prepaid, zonder internet bundel, maar ik zet wel ‘Internet in Nederland’ in Mijn Simyo op Aan, welke kosten worden dan in rekening gebracht als ik ‘naar hartelust gebruik maak van internet’. Is dat inderdaad dan altijd € 0,00?? Zou mooi zijn, maar …… . Nou ja, ik vraag maar 😌 😉.


Hi @Kaas Berrie,

Bedankt voor je reactie. 

Je betaald voor je data verbruik gewoon de gebruikelijke kosten van €0,15 per MB. Dit verbruik gaat van je beltegoed af. Het is zo dat het internetverbruik vaak met een vertraging wordt verwerkt waardoor het wel eens zou kunnen voorkomen dat je meer verbruikt dan het beltegoed wat je hebt. Maar in principe blokkeren wij de simkaart als je geen beltegoed meer hebt. Het zou niet zo snel moeten gebeuren dat je in de “min” komt te staan. 

Mocht je verder nog vragen hebben of onduidelijkheden dan hoor ik het graag!

Groetjes,

Ashley


Dat zal een feest zijn zeg nee dit gaat vrolijk van je beltegoed af 0,15 cent per MB. 


Beste.simyo.

 

Toch blijft de uitleg bijzonder. 

Op 18 juni is er bijna 200 euro intergebruikt zonder iets terug te vinden op de telefoon

19 juni hebben we snel.10 euro beltegoed erop gezet dat zoonlief telefonisch ons kan bereiken. Helaas weer melding geen beltegoed.

Vandaag weer 10 euro erop. Nu hebben we 10 euro beltegoed.

Maar verbruikt deze maand bijna 200 euro. 

Toch vrij bijzonder. En op dit moment als je forum opend zijn we niet de enige die dit probleem heeft.

Ieder 7 minuten word er 8.79 internet tegoed verwijderd. Denk dat jullie intern ergens een groot probleem hebben en dat mening kind de dupe van word. (Al dan niet geloofd word door mening ouder ivm bijzondere verbruikkosten) 

Hopelijk krijg ik nu een betere uitleg dan de standaard voor geprogrammeerde antwoorden die jullie wel mogen delen op de forum en zo een beetje de klanten zoet te houden.

 

 


Dat zal een feest zijn zeg nee dit gaat vrolijk van je beltegoed af 0,15 cent per MB. 

Lijkt me heel logisch  @Ron H dat dit van je beltegoed af gaat, geen probleem. Maar wat als dit tegoed op is en internet op je toestel niet stopt zodat er een negatief bedrag van € 200 kan ontstaan? Dat was dacht ik de oorspronkelijke vraagstelling van @Mar iska. Om eerlijk te zijn heb ik het beeld nog niet helemaal duidelijk. Ik heb overigens wél een databundel met verbruiksplafond, geen omkijken naar dus.     


@Kaas Berrie, bij prepaid hebt je beltegoed. Zodra je geen databundel hebt, dan betaal je 0,15 euro per MB dataverbruik vanuit het beltegoed. Zowel bij sim only als bij prepaid hebt je dat de systeem van Simyo verbruik met enige vertraging binnenkrijgen van het netwerk KPN. Hierdoor kun je bij prepaid meer verbruiken dan waar je nog beltegoed voor hebt. Stel je hebt nog maar 0,45 euro en gaat 60 MB verbruiken binnen een korte tijd, dan kun je dat meestal verbruiken, voordat Simyo's systemen dat blokkeren. Simyo's systemen hebben immers nog niet het verbruik binnen. Pas zodra het verbruik binnen is in Simyo's systeem, dan komt de blokkade op de aansluiting.

Het verbruik dat je kunt hebben, nadat je beltegoed op zou moeten zijn en voordat je beltegoed in de systemen is bijgewerkt naar 0, kun je in de min komen bij prepaid. Dat in de min komen kon vroeger ook daadwerkelijk, maar daarover is in gedragregels afgesproken dat dat niet mag. Daarom vult Simyo dat in de min bedrag aan tot 0.

Deze zelfde vertraging zie je ook bij hoogverbruik, waar afsluiten ook niet precies bij 100 euro/dag buiten de bundel gebeurd.

@Mar iska, ik raad aan om de optie "Internet op je mobiel" binnen "Mijn Simyo" op uit te zetten. Dan kan er simpelweg geen internet via Simyo lopen en zal je zoon ook niet meer zo snel door zijn beltegoed gaan. Het toestel van de zoon gebruikt kennelijk om een of andere reden veel data. Dat er veel verbruikt wordt, is niet de schuld van Simyo. Dat zal te maken hebben met hoe jouw zoon zijn toestel gebruikt of heeft ingesteld.


Hoi @Mar iska en @Kaas Berrie,

Bedankt voor jullie reactie. 

Ik zie dat @Groentjuh een hele uitgebreide uitleg heeft gegeven die 100% klopt! Super bedankt voor je hulp, dit wordt heel erg gewaardeerd 😊.

Hopelijk zijn jullie vragen hiermee beantwoord, zo niet dan hoor ik het graag!

Groetjes,
Roeqajja


@Kaas Berrie, bij prepaid hebt je beltegoed. Zodra je geen databundel hebt, dan betaal je 0,15 euro per MB dataverbruik vanuit het beltegoed. Zowel bij sim only als bij prepaid hebt je dat de systeem van Simyo verbruik met enige vertraging binnenkrijgen van het netwerk KPN. Hierdoor kun je bij prepaid meer verbruiken dan waar je nog beltegoed voor hebt.

<knip>

Het verbruik dat je kunt hebben, nadat je beltegoed op zou moeten zijn en voordat je beltegoed in de systemen is bijgewerkt naar 0, kun je in de min komen bij prepaid. Dat in de min komen kon vroeger ook daadwerkelijk, maar daarover is in gedragregels afgesproken dat dat niet mag. Daarom vult Simyo dat in de min bedrag aan tot 0.

Deze zelfde vertraging zie je ook bij hoogverbruik, waar afsluiten ook niet precies bij 100 euro/dag buiten de bundel gebeurd.

 

Dank @Groentjuh  en @Roeqajja , het is mij nu helemaal helder, kort samengevat: De kosten (of het verbruik) die ontstaan door de vertraagde metingen/meldingen worden, alvorens definitief af te sluiten, door Simyo gedragen! Cc: @Mar iska 


Reageer